Welke crossmotor kopen voor beginner?

JeroenG81

Rookie
26 feb 2024
3
0
Hoi Allemaal,

Een vraag;

Mijn zoon van 14 wil gaan beginnen met motorcrossen. Om dit op te starten gaat hij binnenkort een cursus volgen, hier is alles geregeld van motor tot kleding.
Als dit bevalt wil hij natuurlijk zijn eigen spulletjes. Nu ben ik zelf totaal niet op de hoogte van deze sport en wat handig is of niet.
Eigenlijk ben ik dus opzoek naar advies welke crossmotor voor hem te kopen.
Hij is bijna 15, 1m82 lang.
Wat is jullie advies? 125 of 250 cc?
Bepaald type of merk?
2 of 4 takt?
Wat zijn de belangrijkste zaken om op te letten?
Een hoop vragen, I know!
Alvast super bedankt voor jullie advies!
Gr. Jeroen
 
Puur voor de cross in dit geval een 125 2T hij is net zo groot als mij, maar ik verwacht een stukje ieler. Tenminste hij zal geen 85kg wegen.

Een 125 2T of 250 4T is dan mooi, maar juist als je licht bent is er uit een 125 2T heel veel te halen en zodra je hem door hebt leer je ook beter rijden. Van 2T -> 4T is veel makkelijker dan andersom.

Ik kan niet in de portemonnee kijken, maar als budget minder een probleem is kun je een Stark Varg overwegen (heb ik zelf naast de 200 en 250cc 2T). Die motor kan namelijk alles tussen de 50cc 2T en 500 4T zijn afhankelijk van hoe je hem in stelt.
Groeit zijn kunnen ineens vrij vlot zet je hem gewoon 10/20 pk hoger en kan hij weer uit de voeten.
 
Puur voor de cross in dit geval een 125 2T hij is net zo groot als mij, maar ik verwacht een stukje ieler. Tenminste hij zal geen 85kg wegen.

Een 125 2T of 250 4T is dan mooi, maar juist als je licht bent is er uit een 125 2T heel veel te halen en zodra je hem door hebt leer je ook beter rijden. Van 2T -> 4T is veel makkelijker dan andersom.

Ik kan niet in de portemonnee kijken, maar als budget minder een probleem is kun je een Stark Varg overwegen (heb ik zelf naast de 200 en 250cc 2T). Die motor kan namelijk alles tussen de 50cc 2T en 500 4T zijn afhankelijk van hoe je hem in stelt.
Groeit zijn kunnen ineens vrij vlot zet je hem gewoon 10/20 pk hoger en kan hij weer uit de voeten.
Die Stark Varg Lijkt me echt fantastisch! Waarschijnlijk voor de meeste nog boven budget ..
 
Dat zeker. Het is een flinke bak geld.
Nieuw zit er natuurlijk echter niks tussen de Stark en de topmodellen van andere merken. Vooral als je de €500 die je overal kwijt bent om hem op jou af te veren meerekent (zit bij de aanschaf in) en de €1000-€2000 aan onderhoud aan een benzine variant per jaar.

De 2e hands markt gaat nog wel even duren voordat je ze daar echt betaalbaar ziet.
 
Dat zeker. Het is een flinke bak geld.
Nieuw zit er natuurlijk echter niks tussen de Stark en de topmodellen van andere merken. Vooral als je de €500 die je overal kwijt bent om hem op jou af te veren meerekent (zit bij de aanschaf in) en de €1000-€2000 aan onderhoud aan een benzine variant per jaar.

De 2e hands markt gaat nog wel even duren voordat je ze daar echt betaalbaar ziet.

En natuurlijk geschikt voor vader en zoon ;)
 
Puur voor de cross in dit geval een 125 2T hij is net zo groot als mij, maar ik verwacht een stukje ieler. Tenminste hij zal geen 85kg wegen.

Een 125 2T of 250 4T is dan mooi, maar juist als je licht bent is er uit een 125 2T heel veel te halen en zodra je hem door hebt leer je ook beter rijden. Van 2T -> 4T is veel makkelijker dan andersom.

Ik kan niet in de portemonnee kijken, maar als budget minder een probleem is kun je een Stark Varg overwegen (heb ik zelf naast de 200 en 250cc 2T). Die motor kan namelijk alles tussen de 50cc 2T en 500 4T zijn afhankelijk van hoe je hem in stelt.
Groeit zijn kunnen ineens vrij vlot zet je hem gewoon 10/20 pk hoger en kan hij weer uit de voeten.
Hey Erwin, dank voor je reactie!

Nou die 85 kilo haalt hij op 4kg na. Hij is groot en sterk voor zijn leeftijd.
Mooie crosser de Stark Varg, maar die is idd zeker voor het begin nu wel een beetje boven het budget.

Begrijp ik goed dat met het gewicht rond de 80kg een 250 4t dan beter is? Of maakt 2 of 4t niet veel uit, wat is het meest gangbaar?
Zijn deze automatisch ook wat groter?
Lees dat je ook schrijft over afveren op hem, dit is iets waar ik dus bij de aanschaf van een tweedehandse nog rekening moet houden? Kan je dit bij de gemiddelde garage laten doen of moet je hiervoor naar een speciaalzaak?
Gr. Jeroen
 
De meeste merken hebben grofweg (of helemaal) dezelfde frames, vering etc etc van 125-450cc. Daar zit in weze geen afmetingsverschil in.

Ik ben zelf echt een 2T man (of tegenwoordig elektrisch) dus mijn advies neigt altijd die kant op.
Maar destijds op de 125 2T van mijn vriendin merkte ik wel dat die er flink aan moest sleuren als ik er op reed. De 250 4T zijn dan een stuk voller over het toerengebied. De 250 2T zijn echt monsters en het is een fout van mij geweest om daarmee in de MX te stappen. Al is mijne een enduro en gebruik ik hem voor beide. Op de crossbaan wel eens geruild met jongens die kwa beschrijving op jouw zo'n lijken en die gingen harder op de 250 4T, en ik eigenlijk ook, omdat dat veel beter te behapstukken is.
Ik denk dat de meeste jongens hier 250 4T zouden adviseren en daar zou ik tegen mijn 2T hart in in mee gaan.

Iedere motor die je 2e hands koopt staat magisch al op jou afgeveerd en heeft uiteraard net een paar uur een nieuwe zuiger er in. Beide zijn door de regel niet waar, nee ook bij de merkdealer niet.
Maar heel vaak kan de voor en achterveer op jou laten afstellen (veren en shims) heel veel brengen. Bij Reiger, 1 van de toptuners, koste dat €550 voor voor en achter samen als je zelf de poten en schokbreker bij de dealer afleverde. Echter moeten die toch regelmatig gereviseerd wat op ca €300 zit. Dus €250 er bij en je hebt het fris en voor jou.

Edit:
Lees je ook even goed in over onderhoud en doe dat zeker bij 4T op tijd. ''Kan nog wel even'' is vaak een extra kostenpost waar een 15 jarige een jaar voor moet werken.
 
De meeste merken hebben grofweg (of helemaal) dezelfde frames, vering etc etc van 125-450cc. Daar zit in weze geen afmetingsverschil in.

Ik ben zelf echt een 2T man (of tegenwoordig elektrisch) dus mijn advies neigt altijd die kant op.
Maar destijds op de 125 2T van mijn vriendin merkte ik wel dat die er flink aan moest sleuren als ik er op reed. De 250 4T zijn dan een stuk voller over het toerengebied. De 250 2T zijn echt monsters en het is een fout van mij geweest om daarmee in de MX te stappen. Al is mijne een enduro en gebruik ik hem voor beide. Op de crossbaan wel eens geruild met jongens die kwa beschrijving op jouw zo'n lijken en die gingen harder op de 250 4T, en ik eigenlijk ook, omdat dat veel beter te behapstukken is.
Ik denk dat de meeste jongens hier 250 4T zouden adviseren en daar zou ik tegen mijn 2T hart in in mee gaan.

Iedere motor die je 2e hands koopt staat magisch al op jou afgeveerd en heeft uiteraard net een paar uur een nieuwe zuiger er in. Beide zijn door de regel niet waar, nee ook bij de merkdealer niet.
Maar heel vaak kan de voor en achterveer op jou laten afstellen (veren en shims) heel veel brengen. Bij Reiger, 1 van de toptuners, koste dat €550 voor voor en achter samen als je zelf de poten en schokbreker bij de dealer afleverde. Echter moeten die toch regelmatig gereviseerd wat op ca €300 zit. Dus €250 er bij en je hebt het fris en voor jou.

Edit:
Lees je ook even goed in over onderhoud en doe dat zeker bij 4T op tijd. ''Kan nog wel even'' is vaak een extra kostenpost waar een 15 jarige een jaar voor moet werken.
Super, thanks voor alle info daar kan ik weer even mee verder aan de slag! 💪🏻
 
wie gaat het onderhoud doen ? wie gaat de zuiger vervangen ?
bij 2T simpel zelf te doen en relatief goedkoop.
bij 4T pak moeilijker en duurder. alleen al kwa onderdelen, helemaal als je er iemand voor moet betalen.
 
Je zal ook ergens moeten rijden dus zoek een club in de buurt en bezoek daar een clubwedstrijd. Daar is veel info te halen denk ik.
 
Kan me alleen maar aansluiten bij het advies om eens bij een club te gaan kijken. Weet niet waar je vandaan komt maar hier in Staphorst bij de AMBC helpen ze nieuwe rijders graag op weg. Als leuke bijkomstigheid een cross-motorenzaak op loopafstand zodat het proefrijden niet beperkt hoeft te worden tot zoals vaak bij een particulier het geval is een x de straat op en neer.
 
Zelf onder de 75 kilo/1'84 kun je op 16 jarige leeftijd in de 500cc 2t meerijden. Dat deed ik ook, maar had toen wel al 11 jaar ervaring in de motorcross.
Voor een onervaren rijder van 15 jaar, is een 125 cc 2t een prima motor om te leren crossen. Het lichte gewicht en wendbaarheid, bieden de ruimte om fouten op te vangen. Vooral in het begin, wanneer je nog meer met het stuur werkt, dan met het gas.
Zodra je sneller kunt dan de motor kan, wordt het tijd om naar een zwaardere motor over te stappen.
Het is namelijk veel moeilijker gevoel te krijgen, wanneer de grens van het haalbare verder van je weg ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan