Advies + Tips & tricks zelf spuiten

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
Heren (en dames?),

Ik ga deze zomer tijdens m'n verlof mijn motor onder handen nemen.

Ik kwam dit weekend een aanbieding tegen van spuitbussen met 'army colors' en heb er 2 verschillende gekocht + bijhorende grondlaag.
full



Nu wil ik mijn tank en spatborden opnieuw spuiten in 2 kleuren. Ik heb al wel een paar ideetjes qua look en vorm maar weet nog niet goed wat er het leukste uit zou zien.

Aangezien ik het zelf wil doen, mag het niet te moeilijk zijn qua vormgeving (vlammen of iets dergelijks zijn uitgesloten).

Hebben jullie foto's van mooie bikes in 2 kleuren?


Een probeerseltje dat ik gedaan heb op 2 minuten...om maar een idee te hebben
full



Ook voor de meer ervaren spuiters onder jullie :) : Met wat kan er best afgeplakt worden? En hoe ga je te werk?
 
Er zijn al veel topics over. Zoek die maar eens op, staan vol met tips :Y

Het is nogal werk; twee kleuren, afplakken en nog rond ook.
En spuitbus blijft altijd spuitbus :)
Is het wel benzine bestendig?



Trouwens, jij gaat naar drie kleuren, niet twee ;)

Voorbereiding is alles: schuren, schoonmaken, afplakken...
 
op zich als je met spuitbussen aan de gang gaat dan kan het best netjes worden.....maar je zal alles wel moeten aflakken en een 2k clearcoat....anders is bij de eerste tankbeurt al je werk voor niets geweest...
 
Heeeeel goed schuren, lekker ontvetten met Thinner, nog geen minuutje laten drogen en dan lekker de grondverf erop.

Het hoeft in de eerste of tweede keer niet dekkend, want je wil natuurlijk geen druipers hebben want dan kan je weer opnieuw schuren. Op het gemakje spuiten en altijd in beweging blijven.

Als de grondlaag er goed op zit kan je overgaan op kleur en ook deze hoeft de eerste paar keer niet dekkend te zijn, ivm druipers.

Als je heeeeeel glad wil kan je natuurlijk voordat je met kleur gaat spuiten ook je grondlaag heel lichtjes schuren.

En aangezien je twee kleuren wil, zit je wel met een niveauverschil. Zo zal het middenvlak wat je nu hebt getekend (ik neem aan dat je dat als laatste spuit ;)) hoger liggen dus zal je altijd een naadje voelen, tenzij je weer flink gaat schurennnnn.
 
Het zal waarschijnlijk al een andere opzet worden. iets eenvoudiger te realiseren:
full

full


testje gespoten om te zien hoe de kleuren uitkomen:
full



Die clearcoat, gat dit het matte effect dan wegnemen? Of doet dat er niet toe?
 
Je hebt gelijk grote broer :)

Ander vraagje: spatbord is ondertussen passend maar hier een daar wat imperfecties (kleine deuken) in het spatbord. Meestal in de rondingen aan de zijkant. Denk niet dat ik ze er uit krijg met de hamer (zal het eerder erger maken).

Waarmee kan ik dit effenen? Plamuren en afschuren zou ik zeggen. Maar ik wet niet welk materiaal/product ik hier best voor gebruik op een stalen spatbord.
 
Engels wiel krijgt het zekers eruit.
Anders wel met een platte hamer en metalen tasjes voor eronder. Dan slaan met het gewicht van de hamer zelf.

Anders innd plamuren, geen idee welk merk.
 
Ik zou eerst eens een paar goede tests doen met die verf, ik hoor daar niet echt goede berichten over.
Schijnt nogal zwak te zijn en slecht tegen brandstof te kunnen.

Als je het spuit. Eerst goed voorbehandelen, dan grondverf in een paar lagen, tussendoor schuren

Dan heel licht de eerste laag er op nevelen en laten drogen, daarna een tweede laag die wat dikekr vernelveld opgebracht wordt, dan een dekkende dunne laag, rustig opschuren en dan de volgende lagen die wat dikker mogen, tussendoor steeds glad schuren (spuitnevel wegschuren)
 
Waarmee kan ik tussendoor het oppervlak reinigen na het schuren? Best niks te agressief dat de verf er terug afhaalt...

Btw, Engels wiel heb ik niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan