afgebroken bout topic #1001

MaaRRten

MF veteraan
17 aug 2007
3.279
0
Het hoge noorden
hallo,
heb al 1000 eerdere topics bekeken over afgebroken boutjes O-) ,maar heb toch nog een vraag.
ik heb bij het spannen van mijn ketting het boutje van mijn kettingspanner gebroken.
en nu zit er nog een stuk draadeind in mijn achterbrug B|


kan wel goed grip krijgen op het uitstekende stukje,en ben ook al drie dagen aan het spuiten met IMAL,maar nog niet loskomen :')
wil nu gaan proberen met verwarmen.
wat is nu het handigst,het boutje verwarmen,of de achterbrug?
en kan dat met een brander(propaangas plus zuurstof),of wordt dat te heet,en is het veiliger om met een verfbrander te beginnen.
moet natuurlijk niet hebben dat mijn achterbrug straks gesmolten is :+

gr.Maarten
 
achterwiel eruithalen
moer eropdraaiern
en die moer aan de achterkant goedvastlassen
dan vrij kort erna losdraaien met een sleutel (sleutel klaarleggen)
met losdraaien een heen en weer beweging maken wanneer hij erg stroef gaat

tenminste zo zou ik het doen
 
Als je het wil gaan verwarmen moet je de achterbrug verwarmen zodat deze uitzet (als ik het goed heb..)
Kan je er inderdaad zoals ian zegt niet 2 moeren (strak tegen elkaar) op het resterende draadeind draaien en dat gebruiken om de bout eruit te draaien?
 
Zuurstof + propaan wordt erg heet. Het hoeft niet te smelten. 100-150gr is meer dan zat, het tssssss geluid met een natte vinger ;) . Voordeel van warmte is dat de olie nog dunner wordt en er makkelijker tussen kruipt.

Geen RVSbout toevallig ? Want die kunnen behoorlijk "vastvreten".
 
kan je er geen sleuf in krijgen (dremel oid) en mnet een slagschroevendraaier een paar tikken geven ??

ik kreegh een paar schroeven afgelopen jaar van een powervalve systeem van een RGV echt niet los, slagschroevendraaier gekocht en met 2 tikken waren ze los.

ik zou wel eerst je achterwiel eruit halen om meer ruimte voor jezelf te krijgen :)
 
Och, je hebt nog meters aan draad over om van alles te kunnen doen, en voldoende ruimte om er bij te kunnen als je het wiel even weg haalt :)

Al met een dremel vlakjes gemaakt en de steeksleutel (of griptang) er op gehad? Gleuf gemaakt en schroevendraaier er op?

stoken met een klein huis tuin en keuken brandertje, echt al zat. En volgens mij maakt het niet veel uit: die hitte gaat toch heel rap van metaal naar metaal.

Ik zou voor de bout gaan, en vanwege het schikeffect van verhitten koelen zou ie dan moeten lossen. En ik zou eerst bovenstaande proberen.

Succes :)
 
Zoals al gezegd; eerst zoveel mogelijk ruimte maken. Dus achterwiel eruit, remmerij aan de kant, uitlaatdemper weg als ie in de buurt zit.
Voor beste grip: Moertje op het uitstekende deel draaien en aan de achterkant vastlassen. Makkelijkste is om het moertje er niet helemaal op te draaien zodat je een kuiltje overhoud. Dat kuiltje kun je vollassen.
Bij verwarmen zou je in principe de brug moeten verwarmen, want dan zet die iets uit. Kan wel met een brander, maar dan wel met een brander met vlam, geen snijbrander of acetyleen achtig ding!

Wat voor materiaal is het boutje? RVS? Brug zal alu zijn. Omdat deze materialen ver uit elkaar liggen qua edelheid kan dit gigantisch vastzitten. De kunst is om het boutje niet weer te laten breken, dan breekt ie namelijk dichtbij de brug en ben je verder van huis.

Tips om 'm niet te laten breken: Gebruik een goede dop met zo'n haakse stang (je weet wel, die kan schuiven). Die zijn lang, daardoor kun je goed en beheerst kracht zetten. Hou tegelijk met de andere hand de dop vast, en zet met beide handen zo kracht, dat je alleen een "draai" kracht (moment) op de bout zet, en geen buigkracht.
Als je alleen kracht zet op het uiteinde van de stang zal de bout geheid knappen.

Zet een merktekentje op de bout (krasje), zodat je kunt zien als ie gedraaid is. Als je tijdens het kracht zetten een verend gevoel hebt (alsof ie meegeeft), maar je ziet aan het krasje dat ie niet draait dan zit je tegen de breekgrens aan. Ga dan niet verder!

En steek tijd in de voorbereiding. Als het misgaat kost het je nog meer tijd.

Zo, heel verhaal. Maar bouten losdraaien kan een echte kunst zijn ;) S6!

Oh ja, als het gelukt is: Draai het nieuwe boutje er met een beetje kopervet in zodat ie niet weer vastroest.
 
met de dremel al vlak gemaakt,griptang gebruikt,laten schrikken met een hamer,achterwiel eruit,nog meer kruipolie....
maar nog nul resultaat '(


heb geen lasapparaat,dus ga nu eerst maar eens proberen met voorzichtig verwarmen.
 
zit er helemaal geen beweging in ? zowel links om als rechts om ? als je het boutje nog wel in je achterbrug kan draaien , zaag dan het uitstekende deel af en probeer hem dan via het gat in je achterbrug( waar dus je as door gaat) eruit te draaien.

je kan ook proberen om er 2 moertjes op te draaien en die dan tegen elkaar vast te draaien, dan kan je er met een sleutel of dop op. (lassen zal wel sterker zijn maar als je geen lasapperaat hebt kun je dit ook proberen, mits je draad genoeg hebt)
 
En als het met verwarmen niet lukt, paar biertjes pakken en de schroeftol met een paar (2,3,4,5mm) boortjes. Kan je 'm aan de buitenzijde iets inknijpen als je een gaatje geboord hebt waardoor de spanning er af gaat. Oh, laat die biertjes maar anders ga je geheid schuin :)
 
nou,bedankt voor de steun en de tips.
hij is eruit *O* *O* *O*


een beetje warmte in de achterbrug deed het hem :Y
nog wel even zoet mee geweest,maar met steeds stukjes heen en weer en dan steeds wat verder kwam ie er dan eindelijk uit.
snap niet dat ie zo vast kon zitten B|


schroefdraad is nog mooi intact gebleven.
morgen even goed schoonmaken,en dan kan het nieuwe setje er weer in *O*
bedankt,en deze mag van mij wel weer dicht :Y
 
De brug is van alu, alu zet meer uit dan staal, brug verhitten is dus handiger. Maar zoals gezegd, hitte reist snel.

Mooi dat hij eruit is!

Kopervet zou niet mogen. Dan krijg je een reactie en dan zit het weer vast.

Keramisch vet is ultiem. Likkie universeel vet zou voor mij volstaan.
 
Oh ja, als het gelukt is: Draai het nieuwe boutje er met een beetje kopervet in zodat ie niet weer vastroest.
NEEEE! Juist GEEN kopervet gebruiken!
Vanwege de electrolytische spanning tusse Alu en (RVS)staal krijg je dat deze zich vastrot. Kopervet vergroot deze ontladingsspanning juist.....
Er is speciaal vet voor de verbindingen tussen Alu en staal, en dat moet je hier gebruiken. Ik gebruik ALU-Anti-Seize-Grease (staat geen merk op), en dat gaat ook na jaren nog prima!
 
NEEEE! Juist GEEN kopervet gebruiken!
Vanwege de electrolytische spanning tusse Alu en (RVS)staal krijg je dat deze zich vastrot. Kopervet vergroot deze ontladingsspanning juist.....
Er is speciaal vet voor de verbindingen tussen Alu en staal, en dat moet je hier gebruiken. Ik gebruik ALU-Anti-Seize-Grease (staat geen merk op), en dat gaat ook na jaren nog prima!
Yep, je hebt gelijk. Geen kopervet bij alu idd. Alleen bij staal-staal.
 
Indd.. geen kopervet...

Maar ze hebben er iets opgevonden.. en het heet: MOTAGEPASTA *O*

alsof het er voor gemaakt is..


Alleen even kijken waar het te krijgen is.. plaatselijke fietsenmaker of brommerboer heeft vast een likje over :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan