aluminium weer als nieuw!!

R0tterdam

Die hard MF'er
16 nov 2013
715
1
Rotterdam
Voor iedereen die verweerd aluminum op zijn/haar fiets heeft, haal een tube dursol!
Nog niet zo lang geleden kocht ik een Suzuki Intruder VS750 uit 1991.
Hier zat nog behoorlijk veel werk aan zoals onderhoud, nieuwe bandjes e.d.
Ook zat er verweerd alu op en chroom wat dof was.
Het chroom oppoetsen (zoals dit er uit zag) was geen probleem.
Het alu echter wel want dit was echt goed naar de kl*ten!
Ik had de tip gekregen om dursol te halen en net voor het eerst zitten poetsen/polijsten.
Zie het resultaat maar in onderstaande foto's.
Ik had niet verwacht dat het ooit nog zo goed zo komen, maar met heel veel gedult, een tube dursol en een boel vieze poetsdoeken kom je echt heel ver!
Wrijven, wrijven, wrijven, wrijven, wrijven, wrijven, wrijven, wrijven, wrijven en dan krijg je dit!


Voorvork van mijn (pas gekochte) intruder:
354a32e8fef92b68645b17f0edb45f8e.jpg




En de teller van mijn intruder:
7cab8f8ca0ded9f4a64ec69b717a83f6.jpg
 
Belgom alu had ik, maar het resultaat wat ik hier laat zien haal ik echt nooit met belgom ;)
Dursol is een fijn polijst middel en daarom krijg je de weer plekken (zelfs onder een blanke laklaag zoals bij de intruder) weer netjes.
Belgom is meer voor het bijhouden dan het werk wat ik nu net gedaan heb.

Riwax zou ik niet weten, maar als je het met een microvezel doek doet neem ik aan dat het ook meer is om bij te houden dan echt polijsten......
 
Laatst bewerkt:
Er zijn hier al meerdere topics over geweest maar het beste resultaat krijg je echt door gebruik van verschillende lappenschijven en verschillende pasta's.

Zie het als schuren met papier. Met 1 vel schuurpapier kom je een heel eind en kan voldoende voor je zijn. Als je het echt mooi wilt hebben moet je (na schoonmaken) van grof steeds fijner schuren.

Zelfs bijwerken doe ik niet met een creme uit een potje/ tube. Dat wordt er bij mij niet mooier van, eerder doffer.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor lappenschijven kan je het beste gebruiken voor het straktrekken van het aluminium? Heb wel eens naar een aantal schijven gekeken, maar had een beetje het idee dat je dan meer aan het schuren bent dan aan het polijsten. Of zijn er schijven met "poetslap"-lamellen? Heeft iemand foto's van deze lappenschijven? (welke het beste te gebruiken zijn)

En moet je dat dan icm Belgom (heb ik dan liggen) of een ander polijstmiddel gebruiken?

De Intruder van mijn ouweheer heeft nl dezelfde aanslag als op bovenstaande foto's en die wil ik samen met hem ook aan gaan pakken.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor lappenschijven kan je het beste gebruiken voor het straktrekken van het aluminium? Heb wel eens naar een aantal schijven gekeken, maar had een beetje het idee dat je dan meer aan het schuren bent dan aan het polijsten. Of zijn er schijven met "poetslap"-lamellen? Heeft iemand foto's van deze lappenschijven? (welke het beste te gebruiken zijn)

En moet je dat dan icm Belgom (heb ik dan liggen) of een ander polijstmiddel gebruiken?

De Intruder van mijn ouweheer heeft nl dezelfde aanslag als op bovenstaande foto's en die wil ik samen met hem ook aan gaan pakken.

velgen-slijp-polijstset-100-mm-14-delig.html
 
Ok, dank voor het voorbeeld. Die 5 schijven op het plaatje heb ik idd gezien, maar welke schijf gebruik je voor welk polijstwerk? (zwaarte van de aantasting zeg maar)

Sorry voor mijn vraag, maar mijn kennis reikt alleen maar tot het poetsen/polijsten met een doek in de hand met polijstpasta van licht aangetaste onderdelen. Ben bang dat ik dus het eea verziek door verkeerde materialen te gebruiken...
 
De wielen machinaal op het werk, rest is gewoon doodsimpel handwerk.

Die uitlaat van vapiremax is gewoon ook mooi strak te polijsten, die pikkels willen er wel uit, maar dan met een kleine lappenschijf, zwarte pasta, daarna bruin of groen en ca 300 Rpm
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

bedoel je.
Wel prijzig hoor, €90 voor een paar borsteltjes. -O-

Thanx. Ja, is idd een hoop geld. Plaatje was ook alleen als voorbeeld.


Die dingen linksboven haal je voor een paar euro bij de Gamma.

Bij de Gamma hebben ze ook een handzaag voor een paar euro.
(die schijven van de bouwmarkt blijven pluizen als de ziekte en zijn veel te zacht.)
 
Ik heb ooit een oude motor uit een centrifuge gesloopt, en daar heb ik op de as, van die lappen gezet.

- Kostten waren noppa
- Het werkte perfect

Toen zat in een antiekhandel en polijstte daar alles mee wat maar glimmen moet.

Al weer jaren werk ik als TD-er/ TIG lasser / Verchromer op een andere plek.


Maar met de motor van een oude centrifuge kan je veel uithalen, voorvork heb ik met de hand gedaan, maar zou ook perfect gaan op dat ding, maar die heb ik bij een schuuropruiming een weg gegooid.

Losse centrifuge's zijn niet meer van het heden, maar loop een kringloopwinkel binnen en voor 10 euro heb je ze voor het uitzoeken.

Ik bedoel dus zo'n los ding wat vroeger, danwel 20 jaar geleden bij een wasmachine hoorde.

Dat kleine asje op die foto dat is niks, dat gaat je los lopen, maar erger het blaast je de kop van je boormachine op, je krijgt er speling op. Geeft ook niet, maar als je dan ooit weer eens gaten boren wil met boor 8, krijg je gat 11.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan