Aparte DOT code (Hoe oud?)

Kajonbikes

Rookie
19 apr 2023
13
4
Ik heb laatst van een vriend van mij een Yamaha FZS 600 Fazer A2 uit het jaar 2000 overgenomen.
Bij het nalopen ben ik inmiddels aangekomen bij de banden. Er zitten Dunlop Sportmax Roadsmart banden onder.
Nu heeft de band nog prima profiel en de juiste snelheidsrating (ZR) voor de motor.
Bij de leeftijd van de band heb ik echter een paar vraagtekens.
Deze is natuurlijk vast te stellen aan de hand van de laatste 4 cijfers van de DOT code.
Echter is de code: DOT DK6X 013M
Naar mijn weten zit er normaliter geen letter in de laatste tekens. Kan hier online ook niks over vinden. Vorige eigenaar heeft de motor 2 jaar gehad en weet het ook niet.
Wie kan mij vertellen hoe oud deze band is? Bonuspunten voor degene die mij kan vertellen wat de eerste 4 tekens van de codes betekenen (Google laat niks los).

Bij voorbaat dank!
 
wat maakt die DOT-code uit ? of je banden zijn nog goed of niet.
ik heb liever een goede band (die in het donker bewaard is) van 2000 dan 1 van 2021 die konstant in de zon heeft gestaan.
 
DOT DK6X 013M

DK is de plant code waar de band gemaakt is... (tegenwoordig is dit een 3 digit code, banden gefabriceerd voor 2015 hebben er meestal 2)
6X is een maatvoerings code van de fabrikant

Maar die 013M... Geen idee...

Wat ik wel terug heb kunnen vinden is dat in 2012 de Dunlop Sportmax Roadsmart 2 op de markt is gekomen... Kans is dus groot dat je bandjes al een jaar of 11 oud zijn....
 

Bijlagen

  • IMG_20230529_183935.jpg
    IMG_20230529_183935.jpg
    166,3 KB · Weergaven: 101
wat maakt die DOT-code uit ? of je banden zijn nog goed of niet.
ik heb liever een goede band (die in het donker bewaard is) van 2000 dan 1 van 2021 die konstant in de zon heeft gestaan.
Goed punt, maar gezien banden meestal tussen de 5 en 10 jaar meegaan en de motor al 80k heeft gelopen vraag ik mij af wat de kwaliteit vandaag de dag is mochten de banden oud zijn. Het vervangen van je banden kan meestal een van de beste manieren zijn om je rijervaring plezieriger te maken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan