Aprilia SL1000 kapot - streetfighter

mark-k

MF veteraan
17 jul 2009
4.666
577
Aangezien ik een tijdje terug mijn motor gecrasht heb door een olievlek op een rotonde, zit ik nu met wat opknapwerk. Aangezie het waarborgfonds nog niet heeft uitbetaald en het ook nog niet zeker is of ze dit wel gaan doen (aangezien de politie niet wilde komen om een rapport op te maken) zit ik met niet veel geld om hem op te knappen.

Het gaat om mijn Aprilia SL1000 Falco. Vrij lastig onderdelen voor te vinden dus ik was eerst aan het denken om mijn kuip zelf helemaal te herstellen. Aangezien hier toch vrij veel tijd in gaat zitten en ik eigenlijk toch wel iets anders wil dacht ik eraan om zelf wat te gaan klooien.

Doordat het budget beperkt is wil ik hem nog redelijk origineel houden. De achterkant is nog redelijk netjes dus daar ga ik niks aan veranderen. De voorkant is wel volledig naar de haaien dus die kuip is eraf. Qua voorlichten wil ik er Xenon met angel eyes in gaan bouwen. Aangezien ik wel de originele teller wil houden (ook vanwege kosten want de teller is ook nog 100% meer) heb ik dus het originele subframepje voor de voorkuip nodig, aangezien de teller hier ook op vast zit. Om de bedrading weg te werken en voor regen te beschermen wilde ik met carbon fiber een klein kuipje maken waar ook de voorlichten in geplaatst zullen worden.

Helaas zaten de spiegels op de kuip dus die bevestigingspunten zitten ook op dat frame. Ik wil daar niet in gaan zagen dus ik moet die laten zitten (of een heel nieuw frame bouwen voor de teller enz maar daar heb ik nu nog niet echt zin in), iemand ideeën om dit wat netter weg te werken? Ik wilde eigenlijk spiegels op het stuur zetten, maar misschien is bovenop die bevestigingspunten toch een beter idee omdat ze er anders toch maar zitten.

Ook zitten er een soort tunnels voor de luchtaanzuiging die normaal door de kuip liepen. Aangezien die nu weggaat wilde ik die buizen ook weghalen want het lijkt nu een beetje een gewei. Nu zit ik eigenlijk met twee dingetjes. Ten eerste wordt de aanzuiging dan schuin op de rijrichting geplaatst ipv recht erop, kan dat kwaad? Ten tweede, er zit een een of andere sensor (debietmeting?) op een van de kanalen, het wordt vrij lastig om die te verplaatsen maar is dit uberhaupt mogelijk? hieronder een fotootje, links op de foto dat groene dingetje is die sensor.

2013-04-01144443_zpsd2415508.jpg


2013-04-01144322_zps9c706beb.jpg


En zo staat de motor er nu dus even bij.

2013-01-22152926_zps808d7f86.jpg


2013-01-22153228_zpsc26e1abb.jpg



Als iemand nog tips/tricks/opmerkingen heeft hoor ik het graag :)
 
Zoek even op Falcuono/hansie en je vindt mijn project wel ergens.
Bij mij is alleen het onderblok/tank en zitje nog orgineel...
Op de amerikaanse AF1 site heb je een apart item voor verbouwde falco's, kijk daar eens rond.

Sensor is de luchttemperatuur, kun je gewoon ergens wegbinden. Niet tegen een heet motorblok aan natuurlijk.
Vindt de radiators nog het lelijkst, ook bij de tuono is dat issue vindt ik.
 
gave basis.
zou persoonlijk wel dekuipsteun voor weghalen.
een teller houder is denk best zelf te maken, want zonder kuip en spiegels hoeft het toch niet heel veel te houden.

maar kan je al iets vertellen over de plannen of zijn die er nog niet echt??
 
Ik ben 2 jaar geleden ook door een oliespoortje onderuit gegaan op een rotonde. Heb toen wel een bedrag uitgekeerd gekregen van het waarborgfonds. Politie is er toen ook niet bij geweest. Misschien heb je hier wat aan voor vergelijk, dit heb ik destijds aangemaakt om anderen te helpen.

Waarborgfonds, wat aan te leveren!!
 
Ik ben 2 jaar geleden ook door een oliespoortje onderuit gegaan op een rotonde. Heb toen wel een bedrag uitgekeerd gekregen van het waarborgfonds. Politie is er toen ook niet bij geweest. Misschien heb je hier wat aan voor vergelijk, dit heb ik destijds aangemaakt om anderen te helpen.

Waarborgfonds, wat aan te leveren!!

Ik heb wel een getuige die het gezien heeft, en ook de olie, die verklaring loopt nog. Mijn pa heeft een uur later, toen hij me kwam halen, wel ook de olie gezien, maar ik dacht dat dat niet telde omdat hij er niet bij was. Dat zou dus ook nog kunnen?
Mijn rechtsbijstand werkt er in elk geval aan.

Qua aanpassingen aan de motor wil ik het niet te bont maken. Ik heb net nog even gekeken en een nieuwe steun voor de teller en koplamp moet toch wel kunnen ja. Qua koplampen wil ik 2 xenonlampen met angel eyes in gaan bouwen en dan een beetje a la street triple, maar wel een kuipje helemaal om de lampjes ipv alleen erboven. Dat zal ik waarschijnlijk gaan maken met carbon fiber. Eerst een stuk hout oid in de ruwe vormen schuren, daarna volledig afwerken met plamuur om ook een gladder oppervlak te kunnen realiseren, dat aflakken oid en dan een malletje maken. Afhankelijk van de grootte daaran gewoon een hand layup met kwast toepassen of vacuumbagging.

Hoe ik de andere aansluitpunten die er origineel voor de kuip op zitten ga wegwerken moet ik nog kijken, ik wil ze er iig niet af slijpen want ik wil wel ooit nog terug kunnen naar originele kuip mocht ik daar ooit zin in hebben.

Even nog checken, dat de inlaat opeens op 45 graden met de rijrichting zit (dus aan het begin van t "gewei") is dus geen probleem? Moeten laten afstellen maakt me niet uit want dat moet ik toch al aangezien mijn carbon uitlaatdempers er weer op gaan.

Als iemand verder nog ideeën heeft, be my guest ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb je al eens gekeken op het forum van de apriliaclub? Www.aprilia-riders.nl
 
Ondertussen nog wat dingetjes eraf gehaald en wat gepoetst, blijkt dat ik antracietkleurige velgen heb!

Had wel nog een vraagje, kan t kwaad als ik die halve cd die normaal onder de voorkuip zit en de radiatorbeschermer die eraan vast zit verwijder? Lijkt me niet mr vragen kan natuurlijk geen kwaad.
Wil namelijk een balhoofd paddockstand kunnen gebruiken om makkelijker met mn voorwiel te kunnen klooien. En ik vind die schijf voorop niet echt uitzien met mijn ideetjes voor de voorkant in gedachten.
De schijf die je hieronder tussen de vork ziet zitten bedoel ik dus.
2013-04-20161904_zps204c0b3e.jpg



Verder vroeg ik me af of dit ducktape is dat onder mijn tank izt, of dat het iets is dat er hoort (of geen ducktape mr er toch niet hoort :P )
2013-04-20161934_zpse86c154a.jpg



En zo staat hij er nu bij (zoals te zien, antracieten velgjes :9 )
2013-04-20191019_zps6e6c288a.jpg
 
Laatst bewerkt:
CD kun je er gewoon afhalen, is eigenlijk een stukje kuip.. :X


mijn hevig verbouwde RSV R al zou je dat in 1e aanleg niet (meteen...) zeggen... ;)
full


zonder CD natuurlijk, en dat "duc tape" is een soort hitte protectie schild iets, niet echt nodig, meer onder het motto; baat het niet enz...

succes!
 
Laatst bewerkt:
CD kun je er gewoon afhalen, is eigenlijk een stukje kuip.. :X


mijn hevig verbouwde RSV R al zou je dat in 1e aanleg niet (meteen...) zeggen... ;) [afbeelding]

zonder CD natuurlijk, en dat "duc tape" is een soort hitte protectie schild iets, niet echt nodig, meer onder het motto; baat het niet enz...

succes!

Netjes, je mist alleen een zitje volgens mij :+

Die van mij ga ik niet zo fancy maken, hoop dat "schoonheid door eenvoud" gaat lukken :)
 
Nette fiets man, zeker met zitje erop :P

Iemand trouwens een goed idee voor een voorlicht kuipje? Wilde eigenlijk zelf iets maken mr het verzinnen van de vorm is lastig. Wil evt ook wel wat kopen als t er fatsoenlijk uit ziet, het liefste iets met 2 lampjes want wil er bi-xenon met angel eyes in gaan duwen.

Vandaag trouwens wel mijn voorwiel paddock binnen gekregen, moet nog even de radiator cover in t midden eraf slopen want die zit ook wat over t gat bij mn balhoofd heen. Las trouwens dat daar een andere pin voor gedraaid moet worden dus dat ook maar even regelen op school :)
 
Laatst bewerkt:
Vanwege het brede dashboard is een passend kuipje lastig.
Heb zelf een tuono kuip erop geknutseld, om dat netjes te doen is het ook veel las en stelwerk.
Een benelli TNT lamp/kuip zou super staan maar onvindbaar gebruikt.
Succes!
Piccie van mijn creatie :
GroteFoto-VFJ6PRVP.jpg
 
Ja daarom dat ik al zelf iets wilde fabrieken.

Ik zit trouwens met een probleempje, heb vandaag mn cheap ass spiegels uit loempialand binnen gekregen (wel eentje kapot mr dat wordt geregeld ;) ), maar die hebben 8 of 10mm draad. Nou zit er op de Falco wel draad op het stuur voor spiegels, maar dit is volgens mij maar 6mm. Weet iemand een tent waar ik cheap 2 adaptertjes hiervoor kan krijgen (6mm male naar 8mm female of 6mm male naar 8mm male)?
 
Laatst bewerkt:
Vanwege het brede dashboard is een passend kuipje lastig.
Heb zelf een tuono kuip erop geknutseld, om dat netjes te doen is het ook veel las en stelwerk.
Een benelli TNT lamp/kuip zou super staan maar onvindbaar gebruikt.
Succes!
Piccie van mijn creatie :
[afbeelding]


Mooi gelukt deze Falco :} ben je mooi druk mee geweest... ;)
 
Even een stomme vraag, heeft iemand toevallig nog een zwarte ABS plaat liggen van ongeveer 1,5mm dik, ongeveer 50x50cm? Of iets anders dat te vacuum formen is? Carbon kuipje wordt namelijk toch ff wat duur, dus dan mr ff de cheape oplossing :P
 
Ondertussen is de bi-xenon met LED angel eyes besteld, nu maar wachten op de postbode.

Aangezien er ook het een en ander gaat veranderen aan de elektrische delen heb ik ook een flink stuk kabel nodig. Ik heb alleen compleet geen idee wat ik hiervoor aan diameter nodig heb (qua amperes) en waar ik dit een beetje goedkoop kan krijgen, iemand een idee?
 
Electra kun je bestellen bij Rick Donkers autoelectra

Bij mij staat ook een falco project in de schuur wil ook de electra naar achter brengen moet eerst een ander kontje vinden weet nog niet wat het moet worden.
Voorlopig niet verder dan superbike stuur high mount falco fighter uitlaten en rsv achterbrug.

Succes met de bouw
 
snap het probleem niet.Je trekt gewoon eff de tank er af knipt de kabelboom los trekt wat je niet wil zien naar achter en trekt hem weer vast met kabelbinders.Dan eff naar de lokale motor buurtsuper en een klein suurkuipje met eu gekeurde lampjes terwaarde van 40 euries 2 kleine pinkers terwaarde van 15 euries 2 stuurspiegeltjes 12.75 per stuk pvc klemmen van de bouwmarkt 0.35 cent.Ziet netjes uit.och ja en voor ik het vergeet kmteller gewoon een losse pakken met magneetje kost ook niks 2 a3 uur verder kun je weer rijden en als je het orginele spul goed koop kunt krijgen heb je het zo weer verandert in de orginele staat :o ;)
 
Met dat buurtsuper spul heb je geen fighter maar een rijdende verzameling Gamma zooi.
Erg lelijk vindt ik maar jij bent er blij mee dus niks van mij aantrekken verder.

Falco loopt wel zonder dashboard btw.
 
snap het probleem niet.Je trekt gewoon eff de tank er af knipt de kabelboom los trekt wat je niet wil zien naar achter en trekt hem weer vast met kabelbinders.Dan eff naar de lokale motor buurtsuper en een klein suurkuipje met eu gekeurde lampjes terwaarde van 40 euries 2 kleine pinkers terwaarde van 15 euries 2 stuurspiegeltjes 12.75 per stuk pvc klemmen van de bouwmarkt 0.35 cent.Ziet netjes uit.och ja en voor ik het vergeet kmteller gewoon een losse pakken met magneetje kost ook niks 2 a3 uur verder kun je weer rijden en als je het orginele spul goed koop kunt krijgen heb je het zo weer verandert in de orginele staat :o ;)

Het feit dat ik geen enorme berg geld heb betekent niet dat ik er niks fatsoenlijks van wil maken... Ik ben geen beunhaas die mr gewoon wat erop jankt. Knippen in mn originele boom vind ik gewoon een beetje zonde, trek liever een andere uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
oke dat kan wel zo zijn maar het hoeft niet duur te zijn,low budget kan best mooi gemaakt zijn.nog maals het is niet wat je koopt maar meer hoe je het maakt. en dit bedoel ik niet verkeert hoor ik heb zeker niemand voor beunhaas uit gemaakt :+
 
Nieuwe spiegeltjes binnen gekregen vandaag, uiteindelijk van 2 setjes 1 set moeten maken voordat ik ze kon monteren, maar nu zitten ze wel :)

Nu alleen nog wachten op de xenon voor ik weer verder kan, moet die eerst hebben om de projector op te meten en dan mijn eigen voorkuipje te kunnen gaan maken. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan