Ardèche/Provence

Galileo2

Die hard MF'er
15 aug 2021
380
138
Bedoeling is om de eerste week van mei die kant uit te rijden.
- Hoe groot is de kans op slecht weer? Is er verschil tussen de Ardèche en de Provence?
-;We zoeken nog een verblijf in half pension. Tips?
 
Bedoeling is om de eerste week van mei die kant uit te rijden.
- Hoe groot is de kans op slecht weer? Is er verschil tussen de Ardèche en de Provence?
-;We zoeken nog een verblijf in half pension. Tips?

Ik was vorig jaar mei in die regio, 2 dagen slecht weer gehad, daarna zo'n en rond de 25 graden.
Is allemaal best te doen.

Ik zou vanuit de Ardeche via de Vecors naar beneden zakken. Gorges du Verdon is prachtig.

En, maar dat is mijn idee, ga lekker kamperen.
 
Ik was vorig jaar eind april (koningsdag) in de ardèche en ben levend verbrand... spijt dat ik mezelf niet had ingesmeerd ;)
Zie ook dit reisverslag: Rondje kamperen in Frankrijk op de nieuwe Versys - April 2023

In de Ardèche stond ik op camping domaine Arleblanc. Hier kun je ook kleine chaletjes huren en is al behoorlijk vroeg in het seizoen geopend. De camping heeft een campingwinkel zodat je gewoon iedere ochtend vers brood hebt. Avondeten kan hier ook op de camping bij het restaurantje of je gaat even het stadje in.

Het mooie van deze tijd van het jaar is dat er nog zo goed als geen toeristen zijn, althans bij lange na niet zo veel als in de zomer.
Deze zie je niet vaak zonder kano's of toeristen

k4MuBtN.jpg
 
Ongelooflijk. Geen kano te zien!

Dat is midden zomer wel anders.
Dan kan je zowat over alle kano's naar de overkant lopen.
Dat lukt daar sowieso al bijna omdat het zo ondiep is :P

Wel echt een prachtige streek, buiten het hoogseizoen en de gebaande paden is het er goed toeven.

Wat vergeet het weer zo vroeg in het seizoen:
Het kan er vriezen of dooien :+
Ik heb alle opties daar tussen in al gehad in het voorjaar. 1 buitje... van 4 dagen aan 1 stuk, nachtvorst, blafheet, mist, enz.

Voordeel van beide streken is wel dat de bergen er niet heel hoog zijn, dus er geen sprake is van nog gesloten passen. Wat je in de Alpen wel vaak hebt in die tijd van het jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik was er enkele jaren geleden niet ver vandaan midden in het hoogseizoen. Oef wat is het daar druk!
Dacht een foto te maken, maar op de langs liggende weg was er een permanente file.
Blijkt er aan zijkant van deze weg een strook teer te zijn van ongeveer 1 meter breed.
Precies genoeg om de motor te parkeren voor effe fotootje. 📷
(toen ik er was lag de rivier helemaal vol met kano's met felle kleuren) Daarna was het snel wegwezen!
 
Is de buurt van de Mont Ventoux zekerder qua weer in begin mei?
 
Volgens mij wel, aan de oostkant van de Rhone dan beter (lees : warmer) weer dan in Ardeche. Tot de hoge Alpen uiteraard. Tenminste, das mijn ervaring medio mei. (Autovakantie).

Ook in mei wel eens weggeregend in Die (Drome). Zonde, hadden toen moeten doorkachelen nr de kust maar alles zeiknat dus nach Hause.

Carpentras is een mooie plaats met zekerder weer en uit de drukte v h rhone dal.
 
En dat terwijl juist bij de plaats Die uitzonderlijk vaak goed weer is @James Bond
Leuke plek ook, alleen zo weinig andere toffe plaatsjes op een half uurtje rijden daar rond om.
Anders zou ik er met de auto caravan gezin combo heen gaan dit na jaar.
 
Als het dit jaar slecht weer is in de Alpen , ga ik voor het Drome dal, en dan afzakken naar beneden langs de Frans/Italiaanse grens.
 
Tip: ( van davidzzr) peage en dan voor Grenoble een stukkie peage A49 richting Valence en dan direct de 1e of 2e afslag eraf en na 3km heb je Gorges de Nan, en dat supermooie D-weggetje loopt verder de Vercors in richting de Drome.
(Ga ik doen de volgende keer als ik er heen ga).

Zelf daar al 1x geweest bij Gorges de Nan, maar dat was heen en terug vanaf de noordkant en toen nach Hause via peages.
 
Vanuit Regio Eindhoven was dit mijn 2de dag route van een motorvakantie een paar jaar terug, die eindigde in Die:
Bekijk 'Balcony roads dag 2' in MyRoute-app! Balcony roads dag 2

Als je daar toch bent, even dit grindpad omhoog:
Croix de Justin · Die
Bakkie koffie mee en lekker de zonsondergang bekijken.
 
Tip: ( van davidzzr) peage en dan voor Grenoble een stukkie peage A49 richting Valence en dan direct de 1e of 2e afslag eraf en na 3km heb je Gorges de Nan, en dat supermooie D-weggetje loopt verder de Vercors in richting de Drome.
(Ga ik doen de volgende keer als ik er heen ga).

Zelf daar al 1x geweest bij Gorges de Nan, maar dat was heen en terug vanaf de noordkant en toen nach Hause via peages.
Volgens mij is dat de D35, maar daar is toch een stuk weg ingestort.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240210_211158_Gallery.jpg
    Screenshot_20240210_211158_Gallery.jpg
    216,8 KB · Weergaven: 0
Nee de D35 ligt er boven en wat naar rechts maar daar liggen een paar hele mooi wegen in dat gebied. Mocht het in juni slecht weer zijn in de Alpen, dan kom ik hier ook wel.
 
Het wordt een week in de buurt van Vallon pont D Arc. Verblijf voor 7 personen is geboekt.
Nu op zoek naar routes.
 
Het wordt een week in de buurt van Vallon pont D Arc.
Weet je wel zeker dat je daarheen wilt?

Het is daar poepie-poepie druk.
Ik was daar een paar jaar terug midden zomer.
Toch in de buurt, dus mijn gedachte was dat ik die Arc dan toch wel wilde zien.

Onder de boog kon je over de kano's naar de overkant van de rivier lopen.
De weg langs de Arc bleek een continue stroom van auto's in beide richtingen.
Auto's doen een uur over dit stukje weg. De motor is sneller, maar ook dat kost veel tijd.

Gelukkig was er een smalle strook teer in een nis langs de weg, waar precies de motor kon staan.
Met gevaar voor eigen leven de weg overgestoken, want ik wilde toch wel een foto maken.
Pic gemaakt en daarna rap wegwezen. Gekkenhuis daarzo!!
 
Krijg er bijna de behoefte van om een setje zachte wegbandjes op mijn Tuareg te leggen. En in de aankomende zomer een weekje over alle fantastische pasjes in Frankrijk te gaan gassen.
Ik begrijp hieruit dat je een Touareg gekocht heb 🤔😋 , ipv de Guzzi?
 
Terug
Bovenaan Onderaan