Ardèche/Provence

@LePensZeur klopt, Guzzi ingeruild en een andere schone uit de Piaggio stal in huis gehaald.

20240107_124456.jpg
 
Wij gaan half juni twee weekjes. Mobilhome op camping bij St Martin d'Ardeche. Ik heb zelf 7 rondritjes in alle richtingen van zo tussen de 115 en 150 km elk gemaakt. Is goed te doen met behulp van Basecamp, Kurviger en Google streetview.
 
Dat zijn dan wel korte rondjes.
Die kan je nog na het middaguur gaan doen.

Kan leuk zijn!
's Avonds doorzakken, en in de ochtend kan je een uurtje extra op bed blijven liggen.
Ik zou dat zelf zonde van de tijd vinden.
 
Dat zijn dan wel korte rondjes.
Die kan je nog na het middaguur gaan doen.

Kan leuk zijn!
's Avonds doorzakken, en in de ochtend kan je een uurtje extra op bed blijven liggen.
Ik zou dat zelf zonde van de tijd vinden.
Gelijk heb je; t zijn wel toertjes door de heuvels en over kleine weggetjes. De ervaring heeft me geleerd dat je dan toch nog wel een aantal uurtjes onderweg bent. Wij vinden t in ieder geval leuk op die manier. Ieder zijn meug tenslotte.
 
Ik zal eerst even kijken wat we al hebben en als ik geen inspiratie meer heb laat ik wel iets weten.
 
Heb me vandaag bezig gehouden met enkele routes te plannen. We willen graag naar de Gorges du Tarn, maar dat wordt wel een ritje van 350 km ☹️
 
Iemand bekend met verplichte milieuvignetten in Lyon? Beter vermijden?
 
Iemand bekend met verplichte milieuvignetten in Lyon? Beter vermijden?

Tijdelijke milieuzones in Frankrijk​

Voor andere grote steden en de omliggende gemeentes in Frankrijk geldt nog geen permanente verplichting om een ecovignet te hebben. Daar kunnen, door de diverse Franse prefecturen, echter wel tijdelijke milieuzones (Zone de protection de l’air, ZPA) ingesteld worden, bijvoorbeeld in geval van een pic de pollution, een periode van tijdelijke extreme luchtvervuiling. Als dit het geval is, dan wordt dat net als bij wegwerkzaamheden gecommuniceerd via de media en matrixborden en de website van de betreffende prefectuur. Tijdens de ZPA kan het rijverbod ook gelden voor de meest vervuilende categorieën van de milieusticker. Overweeg je bijvoorbeeld een bezoek aan Grenoble, Lyon, Lille of Straatsburg - om maar een paar steden te noemen - bestel dan voor alle zekerheid een ecovignet.

Ik heb een GS 1200 en stickertje aangevraagd. Kreeg de gele toegestuurd met het cijfer 2. Op de voorvork geplakt zodat je zonder problemen overal doorheen kan rijden, behalve Parijs dan.
 
Iemand bekend met verplichte milieuvignetten in Lyon? Beter vermijden?
de strengste is Parijs, maar ook daar valt het mee:
Auto’s met een Crit’Air Ecovignet 0 tot en met 3 (benzineauto’s van 1997 en dieselauto’s vanaf 2006) mogen dus gewoon het centrum van Parijs in. In de zone daaromheen (dus tot aan de A86) worden alleen auto’s met milieusticker 0 tot en met 4 op alle tijden toegelaten (benzineauto’s vanaf 1997 en dieselauto’s vanaf 2001).
Gewoon € 4,26 overmaken en een sticker bestellen.

Ik rij diesel en een gele sticker met een 2, net als mijn motor. Kan overal naar toe. Behalve als je op een klassieke motor rijdt....
 
Als je zoals ik een recente motor hebt is het ook 4,26€? 1 jaar geldig?
 
Als je zoals ik een recente motor hebt is het ook 4,26€? 1 jaar geldig?
non:

Reis je regelmatig met de auto naar Frankrijk en verwacht je de grotere steden te bezoeken, dan kan het handig zijn om van tevoren het Crit’Air Ecovignet te bestellen. Het vignet is jaren geldig, dus je hoeft het maar een keer te bestellen. Per 1 maart 2018 is de prijs van het vignet vastgesteld op € 4,21, inclusief verzendkosten naar landen binnen de Europese Unie.
 
Ik hen mijn hele vooruit vol. Zwitserland die 1 jaar geldig zijn, de groene 4 van Duitsland en de gele 2 uit Frankrijk. Recent een nieuwe lokale ontheffing omdat ze hier aan de A7 aan het werk zijn....
 
de strengste is Parijs, maar ook daar valt het mee:
Auto’s met een Crit’Air Ecovignet 0 tot en met 3 (benzineauto’s van 1997 en dieselauto’s vanaf 2006) mogen dus gewoon het centrum van Parijs in. In de zone daaromheen (dus tot aan de A86) worden alleen auto’s met milieusticker 0 tot en met 4 op alle tijden toegelaten (benzineauto’s vanaf 1997 en dieselauto’s vanaf 2001).
Gewoon € 4,26 overmaken en een sticker bestellen.

Ik rij diesel en een gele sticker met een 2, net als mijn motor. Kan overal naar toe. Behalve als je op een klassieke motor rijdt....
Stickers alleen van ná 1997.

Daar heb je het al!
Mijn FZ750 is van 1985. Gaat dus niet lukken?
 
Stickers alleen van ná 1997.

Daar heb je het al!
Mijn FZ750 is van 1985. Gaat dus niet lukken?
Motorfietsen van vóór 1 juni 2000 krijgen geen sticker en mogen deze permanente milieuzone dus ook niet in. Na 4 juli 2019 moeten de motorfietsen voorzien zijn van minimaal een Crit'Air sticker 3 (euro 2 of beter). In 2022 moeten motorfiets voorzien zijn van minimaal een Crit'Air sticker 2 (euro 3 of beter).
 
Was een paar weken geleden in Lyon en nergens een bord of zoiets gezien welke kleur stickers er mochten komen. Valt me ook op dat heel wat Fransen ook helemaal geen sticker op hun voorruit hebben. Speciaal op gelet bij zo'n hypermarché in Lyon.
 
Was een paar weken geleden in Lyon en nergens een bord of zoiets gezien welke kleur stickers er mochten komen. Valt me ook op dat heel wat Fransen ook helemaal geen sticker op hun voorruit hebben. Speciaal op gelet bij zo'n hypermarché in Lyon.
in de tekst op internet staat ook "soms verplicht bij smog"... tja
 
En het is op kenteken: je hoeft niet perse old skool iets op te plakken. Einde tolweg bij een grote stad en door tolpoortje: misschien wel klikkerdeklik camera met snelle volautomatische check of je betaald hebt. Betalingsbewijs is ook voldoende als de lokale gendarmes daar over zeuren.
Milieuzone borden: ook in Arnhem staan ze minuscuul ergens langs de weg.
 
Was een paar weken geleden in Lyon en nergens een bord of zoiets gezien welke kleur stickers er mochten komen. Valt me ook op dat heel wat Fransen ook helemaal geen sticker op hun voorruit hebben. Speciaal op gelet bij zo'n hypermarché in Lyon.
Dan had ik (ook) in Lyon nog een fijne....................
Op de autoroute dwars door de stad mag je natuurlijk wel komen zonder sticker. Maar probleem was, de benzinemeter stond werkelijk op NUL. Ik MOEST dus wel tanken. Daarom van de snelweg af. Vaak heb je daar gelijk bij de afslag een mega-supermarkt (zelfde als die van jou?) met benzine-pomp. Ik moest dus wel (een stukje) de stad in. Ik had geen idee of ik daar wel of niet zou mogen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan