Asbout motorblok XJ600 komt niet los... :(

Roccade

MF'er
18 nov 2015
233
8
Harderwijk
Wij willen het motorblok uit het frame halen en hebben alle bouten los.
Het blok staat op een krik en we kunnen het frame om de bout heen draaien, dus geen druk van het blok op de asbout.

Echter krijgen we de asbout met geen mogelijkheid los :(

smxd2e.jpg
 
Vastgeroest. Verdikking in het midden. Waar je er bij komt schoonmaken, staalborstel of beter op de schroeftol. Op de tekening lijkt het alsof het midden open is. Daar dus elbowgrease gebruiken.

Met de luchttol draaien en tegelijk tikken komt hij er wel uit. Niet direct met een metalen voorwerp op het draadeinde rammen. Kunststof hamer gebruiken en eenmaal uit zicht verdwenen evt. vanaf de kop tikken (steeksleutel onder de kop) ofzo.

Ook vast in de IMAL zetten en dat enkele dagen herhalen. Helpt altijd iets maar lost de roest en verdikking niet op.
 
Vastgeroest. Verdikking in het midden. Waar je er bij komt schoonmaken, staalborstel of beter op de schroeftol. Op te tekening lijkt het alsof het midden open is. Daar dus elbowgrease gebruiken.

Met de luchttol draaien en tegelijk tikken komt hij er wel uit. Niet direct met een metalen voorwerp op het draadeinde rammen. Kunststof hamer gebruiken en eenmaal uit zicht verdwenen evt. vanaf de kop tikken (steeksleutel onder de kop) ofzo.

Ook vast in de IMAL zetten en dat enkele dagen herhalen. Helpt altijd iets maar lost de roest en verdikking niet op.

dank gaan dat proberen, denk idd vastgeroest
 
Zal tussen die 2 pijpjes in het frame in het motorblok verdwijnen, dan kom je er dus niet of nauwelijks bij. Niet als een idioot gaan rammen, kans is er ook nog dat je dan het blok aan gort slaat. Allemaal aluminium.
 
Zal tussen die 2 pijpjes in het frame in het motorblok verdwijnen, dan kom je er dus niet of nauwelijks bij. Niet als een idioot gaan rammen, kans is er ook nog dat je dan het blok aan gort slaat. Allemaal aluminium.

Ik vraag me dat dus af....
Lijkt wel of as zichtbaar is tussen de 2 pijpjes en dat blok soort ogen daar heeft. Maar dan lijkt de as veel dikker
 
Als ik het goed zie zit er een buis in het open stuk tussen de 2 motorsteunpunten?
Kan je deze niet vastzetten met een griptang(en) en dan de asbout proberen te draaien met een luchtsleutel.
 
Heb toen een div 600 en 900 gesloopt voor onderdelen, beide met beleid los gekregen, zolang de bout rond gaat krijg je hem er wel uit. Heb niks doorgeslepen. Geduld is een schone zaak.
 
Ik zou een gat maken in die buis. Een paar dagen vol duwen met goede kruipolie. Mocht het loskomen kan je alles hergebruiken. (gat lichtlassen bv.) Mocht het niet helpen kan je altijd nog de slijptol erop zetten.
 
Kruipolie lost geen roest op. Verpulveren door te draaien is echt je beste kans.

Ja je kan er roestoplosser in gieten maar da's dweilen met de kraan open.

En het is een spacer, een klein gaatje zou je zelfs lekker kunnen laten zitten als je die er al in zou boren. Maar zou het gewoon niet doen.

Draaien draaien draaien. Meer niet. Werkt dat niet, helaas: slijpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan