Attack of the Sharp Dressed Z13/6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is niet helemaal waar, zoals huls al aangeeft kan de configuratie kompleet verkeerd zijn. Dat is mijn grootste zorg met streetfighter bouwers, er wordt meestal niets berekend of uitgemeten. Neem de overbrenging van de achterbrug, de mate van inveren in combinatie met demping-karakteristiek kan heel belabberd zijn. Ook de massa op de veren kan totaal anders zijn dan waar de veren en schokdempers voor ontworpen zijn. Dat is misschien nog wel wat te verbeteren met andere veren of viscositeit van de olie, maar de overbrenging ligt mechanisch al vast, net als de balhoofdhoek.
Gewoon voorzichtig zijn met hobbels en bochten lijkt me het beste ;)


Ik heb het over de vering niet over hoe iets gebouwd is en of het allemaal op elkaar afgestemd is.
In mijn ogen kan een verings specialist in ieder geval verzorgen dat je vering afgestemd s op gewicht ed.
Dat je naloop oid dan niet klopt kan de veringspecialist ook niets aan veranderen als hij de vering aanpakt.

Ik had bijv een verlengde brug en een vork in de slabby die er niet in hoorde, na een bezoek aan hyperpro was het rijgedrag 200 % verbeterd.
Van de geometrie klopt natuurlijk geen reet meer met een verlengde achterbrug, maar de vering was top.
 
Iemand die er wat van kent moet daar weinig moeite mee hebben denk ik zo. Zijn ook geen echte racemotoren he, steekt niet zoooo nauw.

Ik ken er geen fluit van en ik geraak al halfweg. Mannen met ervaring en kennis terzake hebben daar imo geen moeite mee.

edit: mijn reactie was een voortbreien op die van EmilleR.
Er zijn diverse specialisten als bij voorbeeld HK Suspension en Rooske die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en waarschijnlijk ook kunnen aanvoelen hoe de motor reageert op indrukken en uitveren ervan of dat gewoon even uitzetten, de veercurve berekenen en op basis daarvan de nodige demping bepalen.
Niet bedoeld als 'doe je toch gewoon zelf even, pipo?'
 
Laatst bewerkt:
ik heb hem toch echt wel gebouwd om hard mee te gaan.

bike moet wel sturen anders heb je er nog niks aan......rechtuit rijden kan iedereen.

heb de vering bij hyperpro laten aanpassen. is het geld meer dan waard! stuurt zoveel beter als je daar bent geweest! :Y

Dat was ook mijn doel bij de bouw van mijn twee streetfighters, namelijk geschikt zijn voor circuit gebruik :Y
Dat zal niet het doel van Ron geweest zijn ;) dus het is raadzaam dat zich er een vering specialist er mee bemoeit om te zorgen dat er in ieder geval veilig genoeg mee gereden kan worden bij normaal weggebruik.
 
Ahem.....


Geplaatst op zaterdag 05 januari 2013 15:25

quote:
gixxerron schreef op 03 januari 2013 @ 21:46:
Deze Öhlins waar ik me zinnen op gezet heb ,deze wil ik er graag in zien hangen

Samen met een passende Öhlins achtershokker..


Hoe weet jij of zo'n vork of achterschokker passend is? Dan bedoel ik niet lengte of zo maar de karakteristieken zoals de veervoorspanning, veerconstante, demping etc. ?
Bereken je wat je nodig heb of doe je een gokje?


Toch jammer dat je er zo achter moet komen.
En hoezo zou degene die je er nu in wilt zetten wel de goede zijn?
Doe Öhlins kwam er niet meer van ,toen ik er achter kwam hoeveel werk de cardan/ tunnel/ swinger/ aandrijving en 18" velg koste om zelf te maken ,in totaal 2500,-

Dus toen maar een goedkopere voorvork gekozen ,dit is van een moderne motor en kunnen meer hebben dan de FJ vork die er in zat ,was net een amerikaan met optrekken ,voor en achter ging omhoog en demping nul ,nul

Nu wilde ik persee een goud kleurige usd ,en die is er niet voor een 300 kg zware motor ,en B ik wil het eerst zelf oplossen voordat ik naar WP stap ,ik heb dat wel bij de XJR gedaan maar die poten moesten toch zwart geanodiseerd worden ,andere veren ,behoorlijk wat geld en lange wachttijd ..,maar wat ik al zei ik heb dat geld nodig om te bouwen

Nu was dit evengoed een gok de nieuwere voorvork ,het enige wat ik mis is de demping ,en hij moet iets omhoog worden gehaald wat ik ga doen met de nylon bussen die boven de lange veer zitten plus de WP veren die ik heb liggen ,denk zelfs dat dat genoeg is ..

Voor de rest kan ik de vering goed instellen ,ik had de eerste rit expres alle demping uitgeschroeft ,dat kun je ook zien aan de tyrip .

de achtervering is weer een verhaal apart ,niemand hier weet hoe het cardan systeem in elkaar zit :N

Er zijn twee kruiskoppelingen gemaakt en de assen daarvan kunnen ook nog in en uit elkaar schuiven ,dit is bij Terberg heel mooi gemaakt en kan veel hebben ,enige probleem is bij teveel graden knikken van de brug kan de voorste kruis koppeling het huis raken omdat die daar orgineel is ,maar dit alles is beveiligd dmv een stop punt wat ik weer kan afstellen , achter zit een WP en deze doet zeer goed zijn werk met rijden ,stug en dat wil ik ook!

Het blijft een Streetfighter van 300 kg ,en toch denk ik dat hij lekkerder door een bocht rijdt dan een V-max ,en meekomen op de rechte stukken viel me niks tegen

Dit gaat allemaal goed komen mannen en hij is nog maar net vers af ,testkeesen is net begonnen ,dingen verbeteren is leuk :P
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn doel bij de bouw van mijn twee streetfighters, namelijk geschikt zijn voor circuit gebruik :Y
Dat zal niet het doel van Ron geweest zijn ;) dus het is raadzaam dat zich er een vering specialist er mee bemoeit om te zorgen dat er in ieder geval veilig genoeg mee gereden kan worden bij normaal weggebruik.
Je kan er gewoon mee het cicuit op hoor :]



















_O- :W
 
Is een gouwe USD van een Busa niet wat voor de Z13?
Een Busa weegt nl. ook nogal wat.
Of is een Busa-USD te kort?

Greetz, Q
Die is te kort Peter ,gaat goed komen dit hoor :P

Leuk dat je van het verre Friesland vorige week even kwam buurten trouwens daar in het midden ;)
 
Is een gouwe USD van een Busa niet wat voor de Z13? Een Busa weegt nl. ook nogal wat.
Of is een Busa-USD te kort? Greetz, Q
Ik heb er een GSXR1100 USD in zitten en hij is wel lekker laag, ook achter. Maar de mijne is nog làng niet klaar voor de 1e testrit dus who knows hoe dat uitpakt........... _O- :X O-)
 
Tja die zit! Dan maar een ovaal circuit, dan heb je ten minste rechte stukken en kun je voor de bochten afstappen en duwen :+
full
 
zo net in real life gezien gehoord en geroken wat een top fiets heb je neer gezet ron :} :} :}
en wat betreft de voorvork als je zo een fiets kan bouwen dan houdt een voorvork je niet tegen
 
Bedankt Zoran :} mooie foto's vanaf andere hoeken ,ik dacht al er gaat vanzelf iemand door de knietjes ;)

Jon Tober gaat het artikel ter zijner tijd maken ,we moeten nog een goeie lokatie vinden...

Was even gezellig Bas ;) en bedankt voor de spulletjes !!
 
Dit vind ik zelf een erg lekkere foto ,hier zie je het lijnenspel banana swinger doorlopend naar frame onderbuis ..


full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan