Ik vind het vreemd dat de motor beter zou sturen bij een lagere bandenspanning.
Mijn ervaring is juist dat een (te ) zachte band - en dan vooral de voorband - zwaarder stuurt.
Zoals in het filmpje van kirill007 wordt verteld is een juiste bandendruk van nogal factoren van belang.
Bij circuit rijden is de koude bandendruk een stuk lager dan bij " gewoon "rijden, je hebt dan meer rubber op de weg = meer grip, maar de slijtage is hoger. Ik reed 2,2 voor en 2,1 bar achter op circuit, bij de moto GP en Superbikes rijden ze met nog lagere bandenspanning ( en ook met andere banden ) dus niet helemaal te vergelijken.
Na een circuitsessie eens van een andere rijder, die zijn bandendruk niet had verlaagd, een bandenspanning van 3,5 bar van de achterband gemeten.
Ga je langere tijd hoge snelheden rijden, zal de band meer opwarmen waardoor de druk te hoog kan worden = minder grip, minder comfort.
In de winter mag - volgens mij - de koud gemeten bandendruk daarom iets hoger zijn dan hartje zomer.
Dus bandenspanning is vooral afhankelijk van welke motor je rijdt, welke band ( toer of sport), de belading ( alleen of met 2 +bagage), rijdt je rustig in de stad of ga je gummen en bij welke bandenspanning jij de motor het prettigst vindt rijden.
Dit betekent dat je zelf dient uit te zoeken wat voor jou, voor jouw rit de beste bandenspanning is.
Dus onder dezelfde omstandigheden met het zelfde meetapparaat meten en ervaren hoe het rijdt.
Succes ermee.
frans.
Mijn ervaring is juist dat een (te ) zachte band - en dan vooral de voorband - zwaarder stuurt.
Zoals in het filmpje van kirill007 wordt verteld is een juiste bandendruk van nogal factoren van belang.
Bij circuit rijden is de koude bandendruk een stuk lager dan bij " gewoon "rijden, je hebt dan meer rubber op de weg = meer grip, maar de slijtage is hoger. Ik reed 2,2 voor en 2,1 bar achter op circuit, bij de moto GP en Superbikes rijden ze met nog lagere bandenspanning ( en ook met andere banden ) dus niet helemaal te vergelijken.
Na een circuitsessie eens van een andere rijder, die zijn bandendruk niet had verlaagd, een bandenspanning van 3,5 bar van de achterband gemeten.
Ga je langere tijd hoge snelheden rijden, zal de band meer opwarmen waardoor de druk te hoog kan worden = minder grip, minder comfort.
In de winter mag - volgens mij - de koud gemeten bandendruk daarom iets hoger zijn dan hartje zomer.
Dus bandenspanning is vooral afhankelijk van welke motor je rijdt, welke band ( toer of sport), de belading ( alleen of met 2 +bagage), rijdt je rustig in de stad of ga je gummen en bij welke bandenspanning jij de motor het prettigst vindt rijden.
Dit betekent dat je zelf dient uit te zoeken wat voor jou, voor jouw rit de beste bandenspanning is.
Dus onder dezelfde omstandigheden met het zelfde meetapparaat meten en ervaren hoe het rijdt.
Succes ermee.
frans.