Bandenspanning en handelbaarheid.

Ik vind het vreemd dat de motor beter zou sturen bij een lagere bandenspanning.
Mijn ervaring is juist dat een (te ) zachte band - en dan vooral de voorband - zwaarder stuurt.
Zoals in het filmpje van kirill007 wordt verteld is een juiste bandendruk van nogal factoren van belang.
Bij circuit rijden is de koude bandendruk een stuk lager dan bij " gewoon "rijden, je hebt dan meer rubber op de weg = meer grip, maar de slijtage is hoger. Ik reed 2,2 voor en 2,1 bar achter op circuit, bij de moto GP en Superbikes rijden ze met nog lagere bandenspanning ( en ook met andere banden :) ) dus niet helemaal te vergelijken.
Na een circuitsessie eens van een andere rijder, die zijn bandendruk niet had verlaagd, een bandenspanning van 3,5 bar van de achterband gemeten.
Ga je langere tijd hoge snelheden rijden, zal de band meer opwarmen waardoor de druk te hoog kan worden = minder grip, minder comfort.
In de winter mag - volgens mij - de koud gemeten bandendruk daarom iets hoger zijn dan hartje zomer.
Dus bandenspanning is vooral afhankelijk van welke motor je rijdt, welke band ( toer of sport), de belading ( alleen of met 2 +bagage), rijdt je rustig in de stad of ga je gummen en bij welke bandenspanning jij de motor het prettigst vindt rijden.
Dit betekent dat je zelf dient uit te zoeken wat voor jou, voor jouw rit de beste bandenspanning is.
Dus onder dezelfde omstandigheden met het zelfde meetapparaat meten en ervaren hoe het rijdt.
Succes ermee.

frans.
 
Krijgen we dit weer.
Weet je @Janbros jij komt altijd met andere meningen over iets terwijl een fabrikant anders voorschrijft.
Nu weer met bandenspanning zit je hier dingen te verkondigen wat een banden fabrikant niet zo opgeeft -want jij weet beter.
Zou er gaan werken dan als jij het beter weet.
Ook zo met dat telkens terug kerende geklets over moment sleutels.
Altijd weet jij het beter of denkt het beter te weten.

WAT IK CITEER UIT JOUW BERICHT HIER BOVEN SLAAT GEWOON OP JOUW ZELF!.

Discussie met jouw is nutteloos daar jij door je eigen beweter gedoe dit hier als de waarheid gaat verkondigen.
En jij duld nooit tegenspraak als ik jou geplaatste berichten op het forum er even op terug lees.
En ik snap alles - maar van jouw gekakel hier snap ik niks- dus veel succes ermee.
typisch : als je geen argumenten meer hebt, de man spelen. maar op vragen antwoorden, dat doen we niet.
nog een vraagje : gebruik je een geijkte meter ? zo nee, hoe weet je dan dat je effectief de opgegeven bandendruk erin hebt ? zo ja, om de hoeveel jaar laat je hem ijken ?
Maar geen enkele fabrikant geeft advies voor bandendruk bij warme banden.
als ze dat zouden doen krijg je discussies en mogelijk worden ze dan aansprakelijk gesteld. want wat is warm en hoe moet de rijder weten wanneer de band warm is en wat koud. Daarom houden ze het simpel : 1 waarde voor koud en geen discussie mogelijk, en dus ook geen mogelijke aansprakelijkdsproblemen.
 
Dat is voor AUTO's !!!
so ? voor motorbanden gelden net dezelfde princiepes en fysische wetten
1 fout (imho) : als je plat ligt in de bochten (en gaaaz geeft) moet je NIET je druk verhogen, dat doet de druk al vanzelf door de hogere temperatuur.
je kan de druk beter verlagen : op hellingshoek werkt je vering niet meer, en een iets lagere druk kan de band meer laten werken en krachten opvangen.

Ik vind het vreemd dat de motor beter zou sturen bij een lagere bandenspanning.
Mijn ervaring is juist dat een (te ) zachte band - en dan vooral de voorband - zwaarder stuurt.
Zoals in het filmpje van kirill007 wordt verteld is een juiste bandendruk van nogal factoren van belang.
Bij circuit rijden is de koude bandendruk een stuk lager dan bij " gewoon "rijden, je hebt dan meer rubber op de weg = meer grip, maar de slijtage is hoger. Ik reed 2,2 voor en 2,1 bar achter op circuit, bij de moto GP en Superbikes rijden ze met nog lagere bandenspanning ( en ook met andere banden :) ) dus niet helemaal te vergelijken.
Na een circuitsessie eens van een andere rijder, die zijn bandendruk niet had verlaagd, een bandenspanning van 3,5 bar van de achterband gemeten.
Ga je langere tijd hoge snelheden rijden, zal de band meer opwarmen waardoor de druk te hoog kan worden = minder grip, minder comfort.
In de winter mag - volgens mij - de koud gemeten bandendruk daarom iets hoger zijn dan hartje zomer.
Dus bandenspanning is vooral afhankelijk van welke motor je rijdt, welke band ( toer of sport), de belading ( alleen of met 2 +bagage), rijdt je rustig in de stad of ga je gummen en bij welke bandenspanning jij de motor het prettigst vindt rijden.
Dit betekent dat je zelf dient uit te zoeken wat voor jou, voor jouw rit de beste bandenspanning is.
Dus onder dezelfde omstandigheden met het zelfde meetapparaat meten en ervaren hoe het rijdt.
Succes ermee.

frans.
pfff, betweter. pas maar op of sukayoko wordt ook kwaad op jou ! :+
 
typisch : als je geen argumenten meer hebt, de man spelen. maar op vragen antwoorden, dat doen we niet.
nog een vraagje : gebruik je een geijkte meter ? zo nee, hoe weet je dan dat je effectief de opgegeven bandendruk erin hebt ? zo ja, om de hoeveel jaar laat je hem ijken ?

als ze dat zouden doen krijg je discussies en mogelijk worden ze dan aansprakelijk gesteld. want wat is warm en hoe moet de rijder weten wanneer de band warm is en wat koud. Daarom houden ze het simpel : 1 waarde voor koud en geen discussie mogelijk, en dus ook geen mogelijke aansprakelijkdsproblemen.
Ik ga hier heel wijs niet op terug reageren.
 
Laatst bewerkt:
weer de man en weer geen antwoord op gestelde vragen. verder zou je in dit topic kunnen lezen dat ik niet alleen ben met mijn mening.
ook heb ik geen ambities om wat dan ook te herschrijven, en is ook nergens voor nodig. al wat ik zeg staat al uitvoerig geschreven op het internet.
het enige wat ik je verder nog wil aanraden is : boor je gezond verstand eens aan, iedereen heeft het wel ergens in meerdere of mindere mate. wie weet wordt je er zelfs slimmer van !

en nu ga ik zwijgen want ik heb me toch weer laten vangen . Ik kom nooit in bandentopics, om dit soort gelul te vermijden, maar deze topic-titel was interessant genoeg. helaas bewijst dit topic weer maar eens wat voor een slimme en inteligente mens A Einstein wel was.

denk hier eens over na : eeuwen schreven de boekskes dat de aarde plat was, tot ineens bleek dat dat niet zo was .... (ik mag hopen dat je mij op dit punt toch gelijk geeft ?)
 
...................
Dus bandenspanning is vooral afhankelijk van welke motor je rijdt, welke band ( toer of sport), de belading ( alleen of met 2 +bagage), rijdt je rustig in de stad of ga je gummen en bij welke bandenspanning jij de motor het prettigst vindt rijden.
Dit betekent dat je zelf dient uit te zoeken wat voor jou, voor jouw rit de beste bandenspanning is.
Dus onder dezelfde omstandigheden met het zelfde meetapparaat meten en ervaren hoe het rijdt.
Succes ermee.

frans.
Precies. Starten met fabriekswaarden en dan zelf experimenteren in stapjes van +/- 0,1 a 0,2 bar.
Overigens........ vergeet de vering niet. Stel die eerst maar eens juist in. Dat is net zo belangrijk als de bandenspanning zelf.
 
Jongens, ga toch rijden :]

Als het lekker rijd even meten met je meter thuis (koud) . En dan is dat je nieuwe ref punt. Wel die meter blijven gebruiken anders is het zo weer anders.
 
Jij weet alles beter dan de fabrikant.
Nou ga je gang schrijf nieuwe onderhouds boeken en verander daarin dat er geen momentsleutels meer gebruikt moeten worden en aanhaalmomenten onzinnig zijn want ook daar blijf je in andere topics over doorgaan.
En ga zo snel mogelijk alle motorbanden fabrikanten melden dat ze het fout hebben want jij weet het.
Jij bent een soort alles wetende op dit gebied.
En ieder ander heeft het fout zelfs de fabrikant want alleen jij Janbros weet het want verder zijn de anderen dom en stom zelfs degene die de band ontwerpt test en maakt.
Zo nu genoeg veren in je kont gestopt en klaar.
Fijn weekend toegewenst.

Het was al sneu. Nu wordt het zielig.

Nul reactie inhoudelijk met argumenten. Je hebt een antipathie voor janbros opgedaan lijkt het wel en je hebt nu eindelijk een momentje gevonden om alles te kunnen spuien.
En daaronder een beetje dom gaan lachen, maar de ergernis spat ervan af.

Maar goed, op een forum kom je alles tegen. Ook mensen die discussies aangaan zonder argumenten en zelfreflectie.
 
Jongens, ga toch rijden :]

Als het lekker rijd even meten met je meter thuis (koud) . En dan is dat je nieuwe ref punt. Wel die meter blijven gebruiken anders is het zo weer anders.

Het probleem/gevaar is:
Lekker rijden is niet per se veilig rijden.

Zelfde met vering. Je kunt niet zomaar je eigen comfort als uitgangspunt nemen.
 
Het was al sneu. Nu wordt het zielig.

Nul reactie inhoudelijk met argumenten. Je hebt een antipathie voor janbros opgedaan lijkt het wel en je hebt nu eindelijk een momentje gevonden om alles te kunnen spuien.
En daaronder een beetje dom gaan lachen, maar de ergernis spat ervan af.

Maar goed, op een forum kom je alles tegen. Ook mensen die discussies aangaan zonder argumenten en zelfreflectie.
Ter herinnering Ik plaatse deze schermafbeelding een advies van Dunlop zie rood onderstreept.

IMG_20240419_050846.png

Dunlop zegt zelf controleer voor het rijden dus met een koude band.
Dat jij en Janbros er daarna iets anders van maken wat het nooit is geweest is zuiver aan jullie handelen erna.
En ik hou me liever aan een advies banden fabrikant dan van twee leden die hier gaan lopen drammen en zeuren dat hun mening de juiste is.
Warm meten zoals jullie gaan verkondigen geeft geen enkele banden fabrikant op.
Dat er hierover erna discussies ontstaan mag en ieder heeft recht te schrijven hoe hij of zei het ziet en doet.
Maar nee jij en Janbros blijven hinderlijk irritant door drukken met jullie warm band meten verhaal.
Er worden zelfs door Janbros verhaaltjes bijgesleept over een platte aarde alles om maar zijn gelijk te krijgen.
Dan ben ik er wel klaar mee omdat het onzinnig word en nergens meer toe leid.
 
Laatst bewerkt:
Krijgen we dit weer.
Weet je @Janbros jij komt altijd met andere meningen over iets terwijl een fabrikant anders voorschrijft.
Nu weer met bandenspanning zit je hier dingen te verkondigen wat een banden fabrikant niet zo opgeeft -want jij weet beter.
Zou er gaan werken dan als jij het beter weet.
Ook zo met dat telkens terug kerende geklets over moment sleutels.
Altijd weet jij het beter of denkt het beter te weten.

WAT IK CITEER UIT JOUW BERICHT HIER BOVEN SLAAT GEWOON OP JOUW ZELF!.

Discussie met jouw is nutteloos daar jij door je eigen beweter gedoe dit hier als de waarheid gaat verkondigen.
En jij duld nooit tegenspraak als ik jou geplaatste berichten op het forum er even op terug lees.
En ik snap alles - maar van jouw gekakel hier snap ik niks- dus veel succes ermee.

Goedemorgen! Je bent ook weer een weekendje op verlof?? Fijn weekend
 
Bij circuit rijden is de koude bandendruk een stuk lager dan bij " gewoon "rijden, je hebt dan meer rubber op de weg = meer grip, maar de slijtage is hoger.
Plus dat een lagere bandenspanning leidt tot een warmere band en dat geeft ook meer. Bij lage winter temperaturen is het daarom ook verstandig een iets lagere spanning aan te houden. De banden komen dan beter op temperatuur.
 
Het probleem/gevaar is:
Lekker rijden is niet per se veilig rijden.

Zelfde met vering. Je kunt niet zomaar je eigen comfort als uitgangspunt nemen.
Uiteraard, maar hier geld natuurlijk ook een stukje common sence.

Met 1 bar in je band kom je echt de straat niet lekker uit.
 
Ter herinnering Ik plaatse deze schermafbeelding een advies van Dunlop zie rood onderstreept.

Bekijk bijlage 1997874
Dunlop zegt zelf controleer voor het rijden dus met een koude band.
Dat jij en Janbros er daarna iets anders van maken wat het nooit is geweest is zuiver aan jullie handelen erna.
En ik hou me liever aan een advies banden fabrikant dan van twee leden die hier gaan lopen drammen en zeuren dat hun mening de juiste is.
Warm meten zoals jullie gaan verkondigen geeft geen enkele banden fabrikant op.
Dat er hierover erna discussies ontstaan mag en ieder heeft recht te schrijven hoe hij of zei het ziet en doet.
Maar nee jij en Janbros blijven hinderlijk irritant door drukken met jullie warm band meten verhaal.
Er worden zelfs door Janbros verhaaltjes bijgesleept over een platte aarde alles om maar zijn gelijk te krijgen.
Dan ben ik er wel klaar mee omdat het onzinnig word en nergens meer toe leid.

En het enige wat jij keer op keer herhaalt is: ja maar Dunlop zegt het, dus is het zo!!

Mijn vraag is al een paar keer geweest: weet je ook waarom Dunlop dit adviseert? Die vraag hebben we nu een paar keer beantwoord voor je.
Maar jij blijft hangen in 'nee, het staat geschreven!', zonder dat je ook maar na wilt denken over reden of oorzaak.

En daarom is de vergelijking met de platte aarde (geloof) niet zo gek... Het heeft er gewoon veel van weg.
 
Redelijk veel.
De eerder 0.3 bar per 20 graden klopt eerder, die is ook proefondervindelijk vastgesteld.
Zondag ga ik misschien m'n nieuwe voorband voor de circuitmotor eens in de warmers monteren voor 1 u op +-80 graden.
Ik kan de temperatuur meten met een temperatuurmeter en de druk koud en warm noteren.
Maar die 0.3bar per 20 graden klopt ongeveer want vorige week was het +-20 graden en de bandenspanning van de auto was 2.8 met koude banden. Deze ochtend was het 2.6 bij 5 graden.
Je kan de temperatuur van de lucht in de banden niet meten.
 
Uiteraard, maar hier geld natuurlijk ook een stukje common sence.
Op technisch vlak ontbreekt bij velen de common sense. Vooral bij de a-technische "alfas". Die zijn tot alles in staat en hebben zeer zeker enige referentie/sturing nodig.
 
pfff , ik ben blij dat ik net een oud wijf rijdt.
Zal voor mij weinig uitmaken.
Mijn monteur heeft al eens meer verteld dat er er dan een komt klagen over zijn banden dat hij geen grip heeft , dan kijkt hij en dan zitten ze nog bijna 2cm van het randje af😃.
 
Ter herinnering Ik plaatse deze schermafbeelding een advies van Dunlop zie rood onderstreept.

Bekijk bijlage 1997874
Dunlop zegt zelf controleer voor het rijden dus met een koude band.
Dat jij en Janbros er daarna iets anders van maken wat het nooit is geweest is zuiver aan jullie handelen erna.
En ik hou me liever aan een advies banden fabrikant dan van twee leden die hier gaan lopen drammen en zeuren dat hun mening de juiste is.
Warm meten zoals jullie gaan verkondigen geeft geen enkele banden fabrikant op.
Dat er hierover erna discussies ontstaan mag en ieder heeft recht te schrijven hoe hij of zei het ziet en doet.
Maar nee jij en Janbros blijven hinderlijk irritant door drukken met jullie warm band meten verhaal.
Er worden zelfs door Janbros verhaaltjes bijgesleept over een platte aarde alles om maar zijn gelijk te krijgen.
Dan ben ik er wel klaar mee omdat het onzinnig word en nergens meer toe leid.
Bij het momentsleutel verhaal zat ik te wachten op de volledige afwijzing van het gebruik van ook schuifmaten, micrometers en voelermaatjes; vervolgens multimeters en misschien uiteindelijk wel van alle gereedschap en tenslotte zelfs het gebruik van de zintuigen en de handen. Totdat de zuivere rede van de (enige?) expert overheerst.
 
Bij het momentsleutel verhaal zat ik te wachten op de volledige afwijzing van het gebruik van ook schuifmaten, micrometers en voelermaatjes; vervolgens multimeters en misschien uiteindelijk wel van alle gereedschap en tenslotte zelfs het gebruik van de zintuigen en de handen. Totdat de zuivere rede van de (enige?) expert overheerst.
In een prive-universum is dat haalbaar.
 
pfff , ik ben blij dat ik net een oud wijf rijdt.
Zal voor mij weinig uitmaken.
Mijn monteur heeft al eens meer verteld dat er er dan een komt klagen over zijn banden dat hij geen grip heeft , dan kijkt hij en dan zitten ze nog bijna 2cm van het randje af😃.
Omdat er geen vertrouwen is tussen de oren. :? ;)

Ik ben pas ook gaan vragen over inruil van de motor.
Wilde wat meer vermogen bij de kleine X+1 die soms.. best vaak.. op korte circuits komt.
Hij keek erg bedenkelijk bij mijn circuit verhalen, nog amper profiel van de OEM banden af.
Ik heb een extra set velgen met race rubber. :')
 
Je hoeft tegenwoordig zelf niks meer te snappen. Zelfs als je zo stom bent als een ....... chatgpt weet alles toch |(
Chatgpt weet het altijd mooi te vertellen.
Maar als het technisch wordt klopt er meestal geen ene ruk van😒

@allen
Ps, houden we het een beetje luchtig? O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan