Bertus en Tinus....zijn gewoon losers!

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Inderdaad, Bertus en zijn maat Tinus zijn eigenlijk maar een stelletje losers. Dat wist ik al op jonge leeftijd. Op zich waren ze wel op de goede weg maar ergens hadden ze toch niet goed opgelet. Deze wijsheid kreeg ik aangereikt van een man die voor bij ons in de straat woonde. Vanuit mijn zolderkamer/slaapkamer had ik net uitzicht op zijn van olievlekken vergeven oprit. Dit was ergens begin jaren 80, ik als 10 jarige vondt dat allemaal erg spannend, die olievlekken werden veroorzaakt door het vriendenclubje dat iedere zaterdag zich bij hem thuis verzamelde. Op één persoon na reed het hele groepje triumph..EN het merendeel had een grote patch op de rug. In die tijd was dat nogal stoer, vooral als het iets van "Iron Maiden" was natuurlijk, muziek die mijn ouders allerminst plezierig vonden. Iedere keer als ik dan ook zaterdags de hond uitliet of een andere smoes had) liep ik er dan even langs en nam de hele triumph verzameling in me op...Op de één of andere manier vond ik dat gewoon de ultieme stoere brommer. En stoer was iets wat ik als 3 jarige al belangrijk meende te moeten vinden. Op deze leeftijd had ik me namelijk al de schone kunst van het "kwoad kiek´n" (KK)aangeleerd getuige de foto hieronder. Mijn vader bij mijn opa hard aan het werk, ik mijn techniek van het KK aan het perfectioneren...
full
 
Aangezien Bertus en Tinus dus op Norton en BSA rondtokkelden en dus geen notie hadden genomen van het feit dat er ook Triumphs bestonden waren ze in mijn jeugdige onwetendheid de ultieme sukkels...zo dichtbij de ultieme stoere motor zijn en dan toch nog de verkeerde afslag nemen..In de jaren daarna, ik zal een jaar of 13 geweest zijn, kwam er in ons dorp een soort motorzaak, eerst achter in een ongebruikt deel van de voormalige melkfabriek...Deze stond precies halverwege de toenmalige hangplek waar wij als beginnend puber ons ´s avonds trachtten te vermaken. Iedere avond stopte ik dus even en wierp een blik door de glazen deuren...De man was een beetje begonnen met importeren van motoren uit de USA en had dus regelmatig een nieuwe vracht. Destijds was dat vooral chopperspul, boeide me niet echt maar toch. Bij gebrek aan een betere motorzaak in de buurt kwam ik er toch regelmatig. Praatje maken, in de weg lopen en dromen van wat ooit nog misschien kon komen....mocht ik ooit het geld bij elkaar krijgen..dan was dit toch wel mijn ultieme natte droom
full
 
Laatst bewerkt:
Ik zal een jaar of 16 geweest zijn toen er plotseling een triumph bonneville stond..Verkeerde kleur (wist ik toen al) en ergens klopten er wel meer dingen niet...maar toch, wel een bonneville tussen het japanse geweld! Mocht ik het geld al hebben dan was deze toch niet voor mij helaas...De triumph was ingeruild en de motorzaakmeneer had besloten dat deze niet voor de verkoop was maar voor hemzelf...Ook in de jaren erna als ik voorzichtig de kwestie aanroerde glimlachtte hij wat, schudde met zijn hoofd en gaf te kennen dat deze motor echt niet weg ging. Ergens was ik er dan ook weer blij om, egoïst dat ik er ben zou ik het niet leuk gevonden dat "mijn" bonnie door iemand anders zou worden gekocht natuurlijk. Al die jaren erna kwam ik er nog regelmatig, ik was al lang uit het dorp vertrokken maar iedere keer als ik bij mijn ouders op bezoek was wipte ik er nog even aan. Bakkie doen, dom zeuren en bonnie bekijken..en nee nog altijd niet te koop natuurlijk.
 
Een jaar of zeven terug kreeg ik een telefoontje van mijn ouders. De eigenaar van de motorwinkel maakte even een testrit, werd geschept door een auto en heeft dat niet mogen overleven. Tragisch verhaal, al gebeurd het helaas dagelijks, als het dan dichtbij is...nah ja, is toch anders. De motorzaak werd uiteraard gesloten. De motoren verkocht met uizondering van wat leuk spul wat her en der onder vrienden van hem werd verdeeld. De bonneville echter ging naar zijn zoon, en begrijpelijkerwijs niet te koop. Tot ongeveer een maand terug, ik kreeg te horen dat "ze" dan toch weg moest. De zoon zelf was verhuisd, geen plaats en de bonnie stond nu bij oma in de schuur...en die had die eigenlijk voor haar auto bedoeld. Of ik interesse had...? Heb er even over nagedacht, ongeveer 3 seconden en de SR racer op het internet gezet aangezien deze genoeg kon opbrengen om "mijn" bonneville te kunnen kopen. Lang verhaal kort: SR is nu in Duitsland en DE Triumph staat nu hier in de schuur. Plenty te doen, koppeling monteren, juiste tank scoren, spatbord voor is ook niet erg jofel maar boeit me allemaal niks....komt allemaal de komende tijd wel in orde! Eerst even gewoon een paar avonden de stoel ervoor zetten, muziekje aan, pilsje in de hand en gewoon kijken, kijken, kijken en de laatse 20/25 jaar even terughalen...
 
Hé das een mooi verhaal rond je motor :)

Mijn pa zag als kind altijd een oranje Ducati 350 desmo (1973) door zijn straat "scheuren".
Een paar jaar geleden heeft hij zoeen gekocht, en na wat graven in het verleden bleek het effectief die van in de straat te zijn! Hij heeft wat zwarte verf afgekrabt onderaan de tank en van het frame, en ja hoor, oranje :)

Veel plezier ermee!
 
mochten er mensen zijn die, mij kennende, zich nu zorgen maken...De bonneville wordt semi gerestaureerd. Dus geen alu tank, rear sets etc etc. De usa tank wordt vervangen door een UK versie, wel een racestuurtje (geen clip ons deze keer) en een sportzit. Verder alles zo origineel als het in 1972 gedacht was....Of in ieder geval zo als men destijds een bonnneville opleukte...tijdsorigineel heet dat volgens mij.
 
Hé das een mooi verhaal rond je motor :)

Mijn pa zag als kind altijd een oranje Ducati 350 desmo (1973) door zijn straat "scheuren".
Een paar jaar geleden heeft hij zoeen gekocht, en na wat graven in het verleden bleek het effectief die van in de straat te zijn! Hij heeft wat zwarte verf afgekrabt onderaan de tank en van het frame, en ja hoor, oranje :)

Veel plezier ermee!

Inderdaad, dat zijn soms de leukere dingen om mee te maken. Als ik nu zeg dat ik best wel blij ben met deze motor is dat dan ook een typisch geval van een understatement *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D *D
 
Raketje, dat heb je goed gedaan jochie :}
Inderdaad een mooi verhaal en die coole dude op tractor = *O*
Geweldige naven ook, echt een heel mooi detail is dat.
En is dat ding met die handvatten een stuur? Of de CV installatie? }) :P
Geintje gozer, veel succes met je Bonnie en ik ga je (weer) volgen
:W
 
Mooi. Inderdaad, de kleur klopt niet. Maar hij lijkt wel compleet.
Ik heb met een T140 Europa op het circuit geboenderd, en de hoeken van de tank zijn dan niet prettig in je dijen. Een laag stuurtje is wel heel erg lekker. Ik zou dus de Amerikaanse tank houden en daar een multi verstelbaar M stuur bij plaatsen.
Maar hij is mooi, evenals het verhaal.
 
Tju zeg, das een mooie PC50 op de achtergrond.
Maar mooi als dromen uit komen.

De pc50 is ook een dingetje waar ik inderdaad wat mee heb. Het probleem is echter dat deze niet helemaal lekker is. Vlak voordat we op vakantie gingen wilde ik nog snel even wat eterij voor onderweg halen bij de supermarkt. Ideaal uitje voor de pc. Op de terugweg bedacht de bestuurder voor me dat zijn vito ook best wel eens achteruit kon rijden met gevolg dat de voorvelg ernstig kapot was. Mocht er iemand een 32 gaats schothorst velg hebben liggen dan hoor ik dat graag...
 
Raketje, dat heb je goed gedaan jochie :}
Inderdaad een mooi verhaal en die coole dude op tractor = *O*
Geweldige naven ook, echt een heel mooi detail is dat.
En is dat ding met die handvatten een stuur? Of de CV installatie? }) :P
Geintje gozer, veel succes met je Bonnie en ik ga je (weer) volgen
:W

Is een stuur, kun je zien aan de zwarte dingen aan het uiteinde, CV´s hebben ook een thermostaat trouwens, zie ik hier ook niet...meligheidsmodus kan weer uit, hebt u ook weer gelijk aan uiteraard. Tractor is een ander kwestie die ik aan het uitzoeken ben. Weet waar hij tot voor 5 jaar terug was, moet enkel wat dieper in de materie duiken maar zou deze ook graag weer eens terug zien. Mijn vader is al enige tijd op zoek naar "een" oldtimer trekker en het zou leuk zijn als deze weer terug te vinden was. Komt vanzelf goed (als deze fordson dexta nog onder ons is tenminste)
 
Laatst bewerkt:
Top !!......en nu gewoon lekker genieten en niets meer.

Een jaar of zeven terug kreeg ik een telefoontje van mijn ouders. De eigenaar van de motorwinkel maakte even een testrit, werd geschept door een auto en heeft dat niet mogen overleven. Tragisch verhaal, al gebeurd het helaas dagelijks, als het dan dichtbij is...nah ja, is toch anders. De motorzaak werd uiteraard gesloten. De motoren verkocht met uizondering van wat leuk spul wat her en der onder vrienden van hem werd verdeeld. De bonneville echter ging naar zijn zoon, en begrijpelijkerwijs niet te koop. Tot ongeveer een maand terug, ik kreeg te horen dat "ze" dan toch weg moest. De zoon zelf was verhuisd, geen plaats en de bonnie stond nu bij oma in de schuur...en die had die eigenlijk voor haar auto bedoeld. Of ik interesse had...? Heb er even over nagedacht, ongeveer 3 seconden en de SR racer op het internet gezet aangezien deze genoeg kon opbrengen om "mijn" bonneville te kunnen kopen. Lang verhaal kort: SR is nu in Duitsland en DE Triumph staat nu hier in de schuur. Plenty te doen, koppeling monteren, juiste tank scoren, spatbord voor is ook niet erg jofel maar boeit me allemaal niks....komt allemaal de komende tijd wel in orde! Eerst even gewoon een paar avonden de stoel ervoor zetten, muziekje aan, pilsje in de hand en gewoon kijken, kijken, kijken en de laatse 20/25 jaar even terughalen...
 
Vraag eens of je een stukje mag schrijven in het clubblad van de OTMV en de HMT over die Fordson Dexta! Daar zitten alle liefhebbers van oude tractoren!
 
Vraag eens of je een stukje mag schrijven in het clubblad van de OTMV en de HMT over die Fordson Dexta! Daar zitten alle liefhebbers van oude tractoren!

Dan moet ik hem wel eerst terugvinden natuurlijk. De laatste eigenaar was een stel in Meppen (drenthe, niet in duitsland dus) Daarna ben ik het spoor bijster, schijnt opgekocht te zijn door "iemand" die hem als spuittrekkertje of beregeningspomp aandrijver wilde gebruiken...maar wie dat dan weer is geweest?
 
Topic ga ik alleen volgen voor de verhalen en de manier waarop je dat hiet neer tikt. :+
Geweldig mooie verhalen verteller, (klint toch beter dan praatjesmaker) Lijkt me iets voor na je actieve motor carriere wellicht... :?

Oh ja, was vanmiddag nog in Meppen (ook niet D) maar nix gezien... :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan