bestaan er externe dynamo's voor motoren ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.214
439
omg. den bosch
hallo,

ik ben voor een modelbouw project op zoek naar een dynamo om accu's bij te laden.
het zijn 12V accu's met een cap. van 24 Ah.
auto accu's zijn denk ik allemaal te groot, een benzine auto heeft al snel een 70 Ah accu.
een motorfiets dynamo lijkt ideaal, alleen die ik ken zitten in het blok, en dus voor mijn toepassing niet geschikt.

dus: bestaan er ook motorfietsen met een dynamo die niet in het blok gebouwd zit.

alvast mijn dank voor de reacties.

edit: ik wou hem eigenlijk onder techniek plaatsen :(
 
Laatst bewerkt:
dan moet ik dus toch een auto dynamo hebben. de kleinste die ik zo snel zie, is er een van een Suzuki alto 0,8 met een laadstroom van 40A. tenminste als een kleine laadstroom ook een klein formaat betekent ?

een leopard 2 A6 schaal 1:5

BMW gebruikt bij de toerfietsen voor 19Ah accu's, afhankelijk van de uitrusting 40A of 50A dynamo's, dus 40A dynamo voor een 24Ah accu zit je prima in de buurt, hoeft niet eens per se zo licht te zijn.
 
Als je nou op de link hierboven klikt zie je dat je 100% teveel hebt betaald

Maar ik had wel een echte bosch regelaar en niet 1 of ander swabbiebabbiemerk
Weet ook wel dat ze er goedkoper zijn maar had er 1 ala minute nodig omdat die mensen meteen weer moesten kunnen rijden dus dan heb je geen tyd om op je gemak iets goedkoops te bestellen. :P
 
hallo,

ik ben voor een modelbouw project op zoek naar een dynamo om accu's bij te laden.
het zijn 12V accu's met een cap. van 24 Ah.
auto accu's zijn denk ik allemaal te groot, een benzine auto heeft al snel een 70 Ah accu.
een motorfiets dynamo lijkt ideaal, alleen die ik ken zitten in het blok, en dus voor mijn toepassing niet geschikt.

dus: bestaan er ook motorfietsen met een dynamo die niet in het blok gebouwd zit.

alvast mijn dank voor de reacties.

edit: ik wou hem eigenlijk onder techniek plaatsen :(

De Dnepr en de Ural hebben externe dynamo's.
 
Hoi Trixo

Hoe ga je de dynamo aandrijven ?

Sjaak

weet ik nog niet. ik heb een honda GX160 blok (5,5 pk) die via een getande riem de rij aandrijving verzorgt, maar ook nog een extra as van diam. 20 mm.
die extra as draait even snel als de krukas.

252-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor een GX160 bestaat het allemaal, zijn standaard te koop met startmotor en 3 opties wat betreft laden, Charge coil options 25W, 50W / 3A, 7A.

een andere optie is een Dynastart, Bosch, Efel of Iskra, starter en dynamo in 1 zijn 11A.
 
ik denk dat 11 A te licht is. en die charge coils (3 & 7 A) zeker. zo'n blokje hoef je maar af en toe te starten, en daar zijn die charge coils ook op berekend.
op mijn project zitten diverse stroomverbruikers b.v. een compressor een accuboormach. motor voor de koppeling en een hoop andere dingen, en dit word alleen maar meer.
 
Ik heb op mijn GL1000 een externe dynamo gemonteerd. een Nippon Denso 100211-1610 van een Daihatsu Cuore.
Dat was bij de autosloop de kleinste die ik kon vinden. Voor 15 euro ben je klaar.
Hij levert spanning vanaf ca. 1500 - 2000 omw/min.
 
Zijn d'r ook geen motor\generators die je kunt gebruiken? De basis regel was geloof ik dat elke generator ook als motor te gebruiken was (met een lagere efficientie dan wel)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan