Amir636
Rookie
- 22 mrt 2013
- 10
- 2
Hi,
Dit is mijn eerste post, dus mocht ik iets verkeerd doen hierbij alvast mijn excuses.
Deze DIY is weliswaar voor een CBR600f2, maar ik denk dat het ook voor meerdere motormerken en types kan werken.
Mijn vrouw rijdt al een aantal jaren op een CBR600f2 en aangezien dat zij niet de aller grootste is, krijgt zij regelmatig last van haar nek en schouders. We hebben dus besloten om het stuur van haar motor te verhogen om het motorrijden comfortabeler te maken. (weliswaar met tegenzin, omdat het minder sportief rijdt, maar niet meer kunnen rijden was natuurlijk geen optie ).
Dus ben ik opzoek gegaan naar verhoog setjes en clipons en alle andere opties die er wel niet bestaan. Je kunt je aardig suf googelen. Maar al snel bleek dat de goedkoopste oplossing al snel vanaf 250,- (all in) en wel tot wel 500,- kon gaan kosten!! Maar dat gaan we natuurlijk niet doen.
Via het onderstaande schema zag ik dat de diameter van de voorvorken van een CBR600f overeen komt met andere merken en/of typen. (namelijk 41mm)
Via google images heb ik ze een voor een opgezocht tot dat ik de clipons van de Honda Hawk GT tegen kwam. Deze is namelijk ook 41mm en verhoogt het stuur aanzienlijk. Wel tot 6cm! Zie verschil.
Via marktplaats heb ik een setje kunnen vinden bij een super aardige kerel (Victor nogmaals bedankt) die de clipons dezelfde dag nog opstuurde voor 30,- en omdat hij nog een uurtje op zijn werk over had, had hij ze ook nog eens voor me gestraald en gespoten! Zo goed als nieuw kreeg ik ze in de bus.
Het omzetten van het stuur zou inpricipe niet zo lastig moeten zijn, aangezien de clipons op de kroonplaat zitten. Maar ja stuur met 6cm verhogen heeft invloed op alles dat aan je clipon vast zit. Alle leidingen en kabels zijn dan eigenlijk te kort. Ik heb ook alles om moeten leiden. Zie foto.
Dat lukte met alles behalve de remleidingen. Deze zijn dan echt te kort. Wederom aan het googelen geslagen maar nu naar remleidingen. Via www.mymotor.nl heb ik staal gevlochten leidingen van Goodridge gezien maar wist niet zo goed hoe ik het moest opmeten en op welke manier deze leidingen aan moest sluiten. Het blijkt dat je dat op verschillende manieren kunt doen. Dus een mailtje naar mymotor.nl om advies te vragen. Wederom een super aardige kerel die mij direct terug belde om me te adviseren daarover. Na de bestelling werden de leidingen door de fabrikant zelf op maat gemaakt en dezelfde dag opgestuurd! De volgende dag kon ik gewoon verder.
De remleidingen heb ik zonder een T-stuk met elkaar gelust doormiddel van een dubbele banjo.
Remkracht is hierdoor verbeterd vind ik.
Om de juiste hoek van de clipons te kunnen bepalen heb ik een (heb geen idee hoe dit heet) soort flexibel winkelhaak gebruikt waarmee je verschillende hoeken vast kunt zetten en overnemen. Dat zou je ook met twee stukken hout kunnen doen die je aan elkaar vast schroeft of iets dergelijks.
Dit is dan ook het eindresultaat. Mijn vrouw is er erg blij, en ik natuurlijk ook. Zo kunnen we vaker en langer rijden! 2 vliegen in 1 klap ;-)
Mocht je gedetailleerde foto’s willen, hoor ik het wel.
Amir636.
Dit is mijn eerste post, dus mocht ik iets verkeerd doen hierbij alvast mijn excuses.
Deze DIY is weliswaar voor een CBR600f2, maar ik denk dat het ook voor meerdere motormerken en types kan werken.
Mijn vrouw rijdt al een aantal jaren op een CBR600f2 en aangezien dat zij niet de aller grootste is, krijgt zij regelmatig last van haar nek en schouders. We hebben dus besloten om het stuur van haar motor te verhogen om het motorrijden comfortabeler te maken. (weliswaar met tegenzin, omdat het minder sportief rijdt, maar niet meer kunnen rijden was natuurlijk geen optie ).
Dus ben ik opzoek gegaan naar verhoog setjes en clipons en alle andere opties die er wel niet bestaan. Je kunt je aardig suf googelen. Maar al snel bleek dat de goedkoopste oplossing al snel vanaf 250,- (all in) en wel tot wel 500,- kon gaan kosten!! Maar dat gaan we natuurlijk niet doen.
Via het onderstaande schema zag ik dat de diameter van de voorvorken van een CBR600f overeen komt met andere merken en/of typen. (namelijk 41mm)
Via google images heb ik ze een voor een opgezocht tot dat ik de clipons van de Honda Hawk GT tegen kwam. Deze is namelijk ook 41mm en verhoogt het stuur aanzienlijk. Wel tot 6cm! Zie verschil.
Via marktplaats heb ik een setje kunnen vinden bij een super aardige kerel (Victor nogmaals bedankt) die de clipons dezelfde dag nog opstuurde voor 30,- en omdat hij nog een uurtje op zijn werk over had, had hij ze ook nog eens voor me gestraald en gespoten! Zo goed als nieuw kreeg ik ze in de bus.
Het omzetten van het stuur zou inpricipe niet zo lastig moeten zijn, aangezien de clipons op de kroonplaat zitten. Maar ja stuur met 6cm verhogen heeft invloed op alles dat aan je clipon vast zit. Alle leidingen en kabels zijn dan eigenlijk te kort. Ik heb ook alles om moeten leiden. Zie foto.
Dat lukte met alles behalve de remleidingen. Deze zijn dan echt te kort. Wederom aan het googelen geslagen maar nu naar remleidingen. Via www.mymotor.nl heb ik staal gevlochten leidingen van Goodridge gezien maar wist niet zo goed hoe ik het moest opmeten en op welke manier deze leidingen aan moest sluiten. Het blijkt dat je dat op verschillende manieren kunt doen. Dus een mailtje naar mymotor.nl om advies te vragen. Wederom een super aardige kerel die mij direct terug belde om me te adviseren daarover. Na de bestelling werden de leidingen door de fabrikant zelf op maat gemaakt en dezelfde dag opgestuurd! De volgende dag kon ik gewoon verder.
De remleidingen heb ik zonder een T-stuk met elkaar gelust doormiddel van een dubbele banjo.
Remkracht is hierdoor verbeterd vind ik.
Om de juiste hoek van de clipons te kunnen bepalen heb ik een (heb geen idee hoe dit heet) soort flexibel winkelhaak gebruikt waarmee je verschillende hoeken vast kunt zetten en overnemen. Dat zou je ook met twee stukken hout kunnen doen die je aan elkaar vast schroeft of iets dergelijks.
Dit is dan ook het eindresultaat. Mijn vrouw is er erg blij, en ik natuurlijk ook. Zo kunnen we vaker en langer rijden! 2 vliegen in 1 klap ;-)
Mocht je gedetailleerde foto’s willen, hoor ik het wel.
Amir636.
Laatst bewerkt: