Betreft zoektocht Circuitmotor

Damasta

Rookie
20 aug 2020
19
17
Beste motor rijders,

Op straat rijd ik al zo'n 4 jaar enorm sportief, en omwille van het behoud van mijn nog jonge leven (26 jaar) wil ik mij graag uitleven op het circuit in plaats van op straat.
Ik ben opzoek naar wat feedback over het vinden van de juiste motorfiets voor op het circuit. Momenteel rijd ik een 1290 Superduke R op straat, maar dit beestje wil ik niet neerleggen op Assen dus vandaar de zoektocht naar een goedkope fiets om het circuit rijden op te leren.
Mijn budget ligt tussen de 2-3k voor een motorfiets tussen de 110-130pk denk aan een oude r6 of een oude aprillia RSV mille bijvoorbeeld.

Een aantal vragen waar ervaren circuitrijders mij feedback over kunnen geven:
(Ervan uitgaande dat ik waarschijnlijk circuit rijden helemaal fantastisch vindt).
Is het verstandig om direct te kiezen voor een volledige circuit motorfiets? (radiale rempomp, stalen rem- en koppeling leidingen, circuit kuip etc)
Of is een normale straat fiets zonder opties ook prima? Hoe belangrijk zijn deze aanpassingen als beginner? Als ik ze na de eerste circuit dag toch allemaal zelf wil kopen en installeren ben ik een stuk meer centen kwijt denk ik?

Ik heb veel online gelezen over 1000cc en 600cc fietsen voor op het circuit, zo geven veel aan dat een 600cc beter is om op te leren (minder zwaar door de bochten) en elders lees ik weer dat de 600 een stuk meer werken is vanwege het vele schakelen. Een ander vraagstuk is carburateurs of injectie? Moet ik carbs überhaupt overwegen of kan ik die beter links laten liggen?

Mijn keuze momenteel is tussen de volgende motoren: een Japanse 600cc r6, zx6r, cbr600rr of een aprillia RSV mille. Allemaal rond het bouwjaar 2000. Zijn dit verstandige keuzes? Ik hoor graag ervaring of aanbevelingen.

Ik hoop jullie snel te zien op een circuit dag dit jaar.

Groeten, Damasta :)
 
Mijn bescheiden mening is neem sowieso een jap daarmee is de kans dat hij heel blijft het grootst, hoe belangrijk de upgrades zijn ligt helemaal aan hoe ver je de motor gaat pushen.
De standaard vering van nagenoeg elke straatmotor is niet gemaakt om hard op het circuit te worden gereden en zal gaan pompen naar mate hij warmer wordt en dat gaat weer ten koste van je grip en daarmee je banden(slijtage) .. dat zou mijn upgrade 1 zijn, daarnaast zijn ook je remmen waarschijnlijk niet geschikt en zullen snel te warm worden waardoor je een slappe rem krijgt, dus een mooie brembo rempomp en stalen leidingen zullen je daarmee een hoop helpen.

Maar zoals ik eerder zei ligt alles af van je snelheid en hoe hard je hem pusht .. zeker een motor in de prijsrange die jij zoekt zal niet zo nieuw meer zijn en daarmee heeft de vering ook vaak zijn beste tijd gehad.

1000 of 600 cc ... geheel persoonlijke keuze, beide is hard werken ... it never gets easier only faster ;)
 
Straatfiets kan prima om te beginnen. Stalen remleidingen is een must. Heb je enkele dagen gereden en ben je helemaal verkocht, dan kan je overwegen om de vering aan te pakken. Ook bij een oude circuitfiets is de kans aanwezig dat de vering aandacht nodig heeft, dus dat hoeft niet direct een verschil te zijn. Verder zal je tandwielen willen aanpassen na een tijdje, dan kan je al lekker rondrijden. Circuitkuipen is echt geen must.
 
Je kunt echt van alles overwegen om het circuitrijden te leren (van een Suzuki GS500 tot een Panigale V4R). Maar goedkoop wordt het helaas nooit ;) En verslavend is het zeker!

Ik zie ook niet in waarom je op je eerste dag niet je eigen fiets kan gebruiken. Zeker als je een dagje instructie boekt, en dat zou ik echt iedereen aanraden. Je rijdt achter een instructeur en dan ligt de snelheid niet zo hoog dat valpartijen te verwachten zijn.
Zodra je zelf gaat vrij rijden is een circuit fiets misschien wel fijner. Maar ook daar rijden nog steeds veel mensen gewoon met hun straatfiets. Beetje marge houden scheelt valpartijen zou ik zeggen.

Als je een circuitfiets aanschaft zijn de Jappanse 600cc fietsen altijd een goed keuze. Marktplaats is je vriend zou ik zeggen. 1000cc is naar mijn mening nooit echt nodig op circuit. Met een 600cc ga je voorlopig echt niet uitgekeken zijn op het rijden zelf. Het ding kan altijd harder dan je denkt, ook in standaard versie. Al zijn een aantal genoemde upgrades wel heel fijn. Remleidingen zou het eerste zijn, samen met remblokken. Daarna banden, en dan vering.

Zet hem op zou ik zeggen:t

Ik noem maar wat:




Houd er rekening mee dat je altijd nog wel wat extra geld moet spenderen. Setje banden, remblokken, oliewissel.... dat soort dingen, is zo weer een paar honderd €€€ extra.
 
Ik zou eerst eens een circuitdagje boeken en beginnen in groep 1 met instructie voordat je een circuitfiets aanschaft.

4 jaar rij-ervaring is nou niet echt veel te noemen en enorm sportief op de weg rijden...tja..

Wil je toch per se een circuitmotor, dan zou ik, niet geheel onbevooroordeeld voor een rsv mille gaan.
Zeer betrouwbaar, stuurt en remt standaard al zeer goed .met mijn oude mille zo,n 40000 circuitkm' s gereden en nog steeds spijt dat ik hem er niet bijgehouden heb...
 
Denk ook aan een aanhanger of busje waar je de motor mee kan vervoeren. Geen must maar mocht je onderuit gaan met als gevolg niet rijdbare schade dan is het wel fijn als je toch naar huis kan met je motor.

O en overschat jezelf niet! Je zegt 4 jaar ervaring op straat te hebben en enorm sportief te rijden, maar het circuit is echt wel anders. Daar kom je er pas achter hoe “enorm sportief” je echt kan rijden (of je mee kan komen met de instructie bijv)
 
Laatst bewerkt:
Weleens aan een 750 gedacht? Deze deed 2.04 op Assen met goed ingestelde standaard vering.
 

Bijlagen

  • A09A9B7F-1704-4CCD-9B2D-F78B2946C7CA.jpeg
    A09A9B7F-1704-4CCD-9B2D-F78B2946C7CA.jpeg
    454,1 KB · Weergaven: 27
Ik ben begonnen met circuit rijden op zowel een ZX6R 636 als een Duc 999, en heb een RSV serieus overwogen. Uiteindelijk altijd geroepen dat ik liever rijd met een 2 cilinder, maar nu toch weer op een 1000cc 4-cilinder gestapt (gebrek aan talent moet je toch ergens mee compenseren... :+). Gewoon kiezen wat je zelf het prettigst vindt rijden. Als je die KTM gewend bent dan zul je op een RSV misschien beter zitten dan een ZX6.

Mijn mening;
Direct een circuitmotor kopen is vaak het goedkoopst, maar je weet vaak niet wat hier allemaal mee gebeurt is. Ze zijn sowieso vaak al gecrashed, en hoe hard was dit?? Ook ligt de slijtage bij zo'n fiets hoger dan een straat motor. En proefrijden bij aankoop is meestal wel een dingetje.

Een straatmotor kan iets duurder zijn, maar kun je aanpassen naar je wensen. Stalen leidingen, rempomp, quickshifter, vering aanpassen of eerst goed laten afstellen, en zorgen dat je onderhoud op orde is. Laat je het kenteken er op kun je nog even kort proefrijden. Doet zo'n RSV het vol gas van 0-130 dan doet hij het met 230 ook vast prima. Als je iets wil vermeiden is het sleutelen in de pitbox, eenmaal op het circuit wil je rust in je kop, en een motor zonder problemen helpt daarmee.

Tot slot, een goedkope motor, goede banden, remmen en vering, en dan meters maken, is naar mijn idee de beste manier om te starten met circuit rijden. Een quickshifter zou een leuke aanvulling zijn (geeft rust voor de rijder) maar is geen must.

Succes!
 
Weleens aan een 750 gedacht? Deze deed 2.04 op Assen met goed ingestelde standaard vering.
En kan nog veel harder joh. Maar dat is altijd zo, het kan altijd harder ;) Maar ik vind die 750 een goed voorstel hoor, al is het maar omdat ik er zelf ook een heb_O-
 
Ik ben begonnen met het aanschaffen van een R6 (2005) die alvast een radiale rempomp had en upside down voorvork. Kostte me 3800 euro 3 jaar terug. Direct wat 2e hands circuitkappen gekocht puur om de originele netjes te houden. Daarmee gaan rijden. En onderuit gegaan. Gebrek aan ervaring zal meegespeeld hebben maar ik had toch echt direct de banden moeten wisselen. De oude waren vierkanter dan ik dacht namelijk.

Daarna dus setje velgen met nog goede battlaxe R11 banden gekocht en daar een aantal dagen op gereden totdat ik begon te merken dat mijn rem sponziger werd. Toen heb ik de remleidingen, blokken (en vloeistof) vervangen.

Als ik het over zou doen zou ik dus direct nieuwe banden eronder leggen maar voor de rest opbouwen in lijn met je ervaring en snelheid. Mocht je een talent zijn dan zou ik wel direct die remleidingen doen. Kost de kop dan ook weer niet.

De reden voor de 600cc was een kostenkwestie. Je zou je banden minder snel slijten dus dat is goedkoper:p
 
De reden voor de 600cc was een kostenkwestie. Je zou je banden minder snel slijten dus dat is goedkoper:p
Dit wat je schrijft dat ben ik niet geheel met je eensch :? Het is maar net hoe hard je ermee rond gaat. Zelf rij op beiden 600 en 1000. Beide CC motoren hebben een totaal andere beleving en benodigde rijstijl.
 
Maar als je begint met circuitrijden sloop je met een 600cc toch aanzienlijk minder snel je banden dan met een 1000cc. Hoe meer vermogen je in zo'n band stopt hoe sneller hij versleten is.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat als je echt hard gaat je ook met een 600cc een band aardig vlot om zeep kan helpen. Eerste keren met je eigen circuitmotor hoeven het geen Pirelli qualifiers te zijn natuurlijk. Dat scheelt al aardig in de levensduur.
 
Beste motor rijders,

Op straat rijd ik al zo'n 4 jaar enorm sportief, en omwille van het behoud van mijn nog jonge leven (26 jaar) wil ik mij graag uitleven op het circuit in plaats van op straat.
Ik ben opzoek naar wat feedback over het vinden van de juiste motorfiets voor op het circuit. Momenteel rijd ik een 1290 Superduke R op straat, maar dit beestje wil ik niet neerleggen op Assen dus vandaar de zoektocht naar een goedkope fiets om het circuit rijden op te leren.
Mijn budget ligt tussen de 2-3k voor een motorfiets tussen de 110-130pk denk aan een oude r6 of een oude aprillia RSV mille bijvoorbeeld.

Een aantal vragen waar ervaren circuitrijders mij feedback over kunnen geven:
(Ervan uitgaande dat ik waarschijnlijk circuit rijden helemaal fantastisch vindt).
Is het verstandig om direct te kiezen voor een volledige circuit motorfiets? (radiale rempomp, stalen rem- en koppeling leidingen, circuit kuip etc)
Of is een normale straat fiets zonder opties ook prima? Hoe belangrijk zijn deze aanpassingen als beginner? Als ik ze na de eerste circuit dag toch allemaal zelf wil kopen en installeren ben ik een stuk meer centen kwijt denk ik?

Ik heb veel online gelezen over 1000cc en 600cc fietsen voor op het circuit, zo geven veel aan dat een 600cc beter is om op te leren (minder zwaar door de bochten) en elders lees ik weer dat de 600 een stuk meer werken is vanwege het vele schakelen. Een ander vraagstuk is carburateurs of injectie? Moet ik carbs überhaupt overwegen of kan ik die beter links laten liggen?

Mijn keuze momenteel is tussen de volgende motoren: een Japanse 600cc r6, zx6r, cbr600rr of een aprillia RSV mille. Allemaal rond het bouwjaar 2000. Zijn dit verstandige keuzes? Ik hoor graag ervaring of aanbevelingen.

Ik hoop jullie snel te zien op een circuit dag dit jaar.

Groeten, Damasta :)
TIP.
Neem altijd een injectie om te beginnen.
Wat je koopt maakt ook niet uit een 600 of 1000 je past jezelf vanzelf erop aan.
Het grote punt is het budget.
Wat wil je uitgeven , wat kun je uitgeven.
Een motor van 8000 euro is per definitie niet beter dan eentje van 3800euro.
Er staan motoren te koop met 5500km te koop uit 2020 voor 19000euro die al toe zijn aan een revisie.
En zijn ook motoren te koop die hebben 38.000km gelopen veelal straat gebruik dan circuit die gaan nog gemakkelijk 7000km mee.
Persoonlijk hier advies in geven is een hele lastige vertrouwd kopen dat het beste. Koop gewoon niet elke circuitmotor die er af en uitgeleefd uitziet.Koop een leuke straatmotor zet er een racekuip (350eur) op met rearsets (375eur) .Investeer in een goede quickshifter (450eur) en klaar ben je.

Succes in je zoektocht.

Wil je eens eens wat persoonlijk advies dan kan/mag je mij altijd bereiken via de PM. Heb redelijk wat circuit ervaring sinds 2010 bouw elke motor ook zelf op. Of je gaat verder met vragen in het topic.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je begint met circuitrijden sloop je met een 600cc toch aanzienlijk minder snel je banden dan met een 1000cc. Hoe meer vermogen je in zo'n band stopt hoe sneller hij versleten is.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat als je echt hard gaat je ook met een 600cc een band aardig vlot om zeep kan helpen. Eerste keren met je eigen circuitmotor hoeven het geen Pirelli qualifiers te zijn natuurlijk. Dat scheelt al aardig in de levensduur.
De achterband van een 1000 is meestal al wat duurder. Mijn banden van de 600 gaan net zo snel op als die van de 1000.

Je koopt eigenlijk een 600 cc motor omdat je die rij eigenschappen leuk vind. Een 600 met een 1000 dat kan je niet vergelijken.Beiden totaal verschillende motoren.

Je kunt met een 600 op Assen ook de 1:43 halen }) Dan zijn je banden op na een race geloof mij maar.
 
Ik geloof je absoluut :t

Ik zit er lekker tussenin met een GSX-R750. En haal 3-4 dagen op Zolder uit een Metzeler TD slick, dus daar ben ik blij mee. Verder heb je wel een punt dat je "gewoon" een motor moet uitzoeken die je lekker vindt rijden. Een straatmotor ombouwen naar circuit is superleuk om te doen, dus dat is een prima optie als je de mogelijkheden hebt. Want ook dat kan allemaal met een strak budget.
 
Daarna dus setje velgen met nog goede battlaxe R11 banden gekocht en daar een aantal dagen op gereden totdat ik begon te merken dat mijn rem sponziger werd. Toen heb ik de remleidingen, blokken (en vloeistof) vervangen.

Als ik het over zou doen zou ik dus direct nieuwe banden eronder leggen maar voor de rest opbouwen in lijn met je ervaring en snelheid. Mocht je een talent zijn dan zou ik wel direct die remleidingen doen. Kost de kop dan ook weer niet.
Ook zonder talent is dit eigenlijk wel één van de eerste dingen die je moet doen als je op het circuit gaat rijden. Ook mensen zonder talent krijgen de remmen al snel aan de kook en krijgen een sponzige rem. Banden en remmen moeten gewoon goed zijn. Zitten er nog leuke straatbanden op (tenzij het supercorsa's ofzo zijn natuurlijk), houd die dan voor je straatmotor en koop een circuit-georiënteerde band. Banden hoeven echt niet top of the line te zijn, maar een gewone straatband loopt al snel tegen zijn grenzen aan. Ben maar 1 keer echt gevallen in mijn beginjaren, en dat was waarschijnlijk ook omdat ik met ongeschikte banden op het circuit reed.
 
Het is erg verslavend en houd in je achterhoofd dat het nooit blijft bij alleen aanschaf motor. Als je telkens harder gaat rijden val je van de regen in de drup: QS erop, rearsets, vering aanpassen, betere rempomp, setje bandenwarmers, aanhanger, etcetera.

Zou als ik jou was lekker beginnen met je eigen straatmotor in de instructiegroep. Instructie gaat niet zo heel hard. Je bent met heel veel dingen tegelijk bezig en je wilt niet ook nog moeten wennen aan een nieuwe fiets. Circuit is heel iets anders dan sportief op straat rijden. Vanuit daar kun je verder kijken.

Ps kijk ook eens naar een Daytona 675, heerlijke fiets voor op circuit, vering is standaard ok voor beginnend circuitpiloot. Wel ietsje boven je budget.
 
Eigenlijk zijn alle adviezen hier al gegeven.

De belangrijkste zijn, imo:

1) begin achter een instructeur.
Je bent mss snel op straat, maar dat is echt niet te vergelijken met een circuit.
Ideale lijn, rempunten, waar en hoe verzitten, enz.
Ook achter een instructeur kan het al erg snel gaan.
Er zijn namelijk verschillende groepen die achter een instructeur rijden.
Van langzaam tot snel.
Dat kan ook gewoon met je straatmotor.

2) zorg dat je motor in orde is.
- Goede banden (dus geen banden die al versleten zijn of sportieve toerbanden, ervan uitgaande dat je snel rond wil gaan).
- Goede remmen (remleidingen en remblokken en geen oude remolie)
- Verder gewoon een goede algehele staat (je wil idd niet tijdens een circuitdag nog je halve motor moeten repareren)

3) zorg dat je uitgerust bent en zorg voor voldoende drinken en eten.

Over de circuitmotor:
Het voordeel van een complete circuitmotor is, dat je naderhand niet alles nog moet gaan vervangen, wanneer je sneller rond wil rijden.
Betere vering, een 2e set wielen (voor regenbanden), quickshifter, enz, zijn duur.
veel circuitmotoren zijn daar al in voorzien.
Verder heb je ook vervoer nodig (aanhanger of busje)

600cc, 750cc of 1000cc is afhankelijk van je voorkeur.
Allemaal hebben hun voor- en nadelen.
Ik zou persoonlijk voor een Japanner met injectie gaan.

Houd er wel rekening mee, wanneer je "verslaafd raakt" gaat het pas echt geld kosten.
Betere banden, die meestal ook sneller slijten.
Upgrade van remmen.
Vering revisie of upgrade.
Bandenwarmers
Gesloten aanhanger of caravan (om de dag voor je circuitdag al op het paddock te overnachten.
100 andere kleinere dingen (ventilator om je helm droog te blazen, gereedschap, partytent, Goede bandenspanningsmeter, enz, enz, enz.)

Maar is het de moeite waard?
Zeker weten
 
Beste allen,

Ik lees met veel plezier jullie berichten en waardeer de feedback enorm. Na lang wikken en wegen heb ik een beslissing gemaakt. Een erg goed gesprek gehad met de verkoper van deze Yamaha R6 uit 2001 met 36000 km. Ik heb een paar circuit dagen op Assen geboekt bij CRT en 2the experience, uiteraard met begeleiding in de beginners groep. De slicks ga ik eronder weghalen en stop er een paar bridgestone s22 op als beginners band. Ik ben nog wel opzoek naar een setje bandenwarmers, dit biedt me hopelijk meer direct plezier tijdens de circuit dagen.

Hij leverde naast de motor een extra paar velgen erbij, extra race kuipdelen boven en onder, druppellader, originele onderdelen waaronder gas/remhendels en dergelijke. Plus een heel kratje met alle spullen die hij gebruikte voor de fiets. Een speciale moersleutel voor de banden, een goedje voor de carburateurs etc. Totaal prijs 1850,-

Met de volgende opties:
HyperPro Stuurdemper
Contact slot verwijderd
Stalen rem/koppeling leidingen
Race kuipen
Clip on stuur
Vering aangepast door WP (voor en achter)
Diablo superbike SC2 banden (ga ik wisselen)
Verstelbare rem en gas hendels
Aangepaste benzine deksel

Ik hoor graag iedereen zijn ongefilterde mening over mijn aankoop. 😋
 

Bijlagen

  • 570871A2-2B91-4D4A-9EA3-36F7434890FB.jpeg
    570871A2-2B91-4D4A-9EA3-36F7434890FB.jpeg
    477,2 KB · Weergaven: 45
  • AF249145-5362-4778-94C4-725CA7A5D6E0.jpeg
    AF249145-5362-4778-94C4-725CA7A5D6E0.jpeg
    363 KB · Weergaven: 44
  • A62AB47A-32B2-421C-B946-4F4701ABAD60.jpeg
    A62AB47A-32B2-421C-B946-4F4701ABAD60.jpeg
    484,7 KB · Weergaven: 43
  • 93F1FC8C-24A3-41EA-9D5D-B07D06276A42.jpeg
    93F1FC8C-24A3-41EA-9D5D-B07D06276A42.jpeg
    389,9 KB · Weergaven: 43
  • 94D5D2DE-6742-4E47-9FC4-0A7465C6A7D3.jpeg
    94D5D2DE-6742-4E47-9FC4-0A7465C6A7D3.jpeg
    369,2 KB · Weergaven: 42
  • DA7EE9B4-539A-4695-9AA2-B8F546E6BA27.jpeg
    DA7EE9B4-539A-4695-9AA2-B8F546E6BA27.jpeg
    347,6 KB · Weergaven: 44
Ik denk dat je hier een hele nette deal aan hebt. Ziet er keurig en verzorgd uit gefeliciteerd 🥳

Ik hebt trouwens nog een setje goede bandenwarmers te koop voor je van chickenhawk. Prijsje €150,-
 
Ik denk dat je hier een hele nette deal aan hebt. Ziet er keurig en verzorgd uit gefeliciteerd 🥳

Ik hebt trouwens nog een setje goede bandenwarmers te koop voor je van chickenhawk. Prijsje €150,-
Ik stuur je even een pb’tje, bedankt in ieder geval.
 
Leuk als eerste fiets, maar carburateur fiets en niet echt heel betrouwbare motorblokken dit.

Verder gewoon lekker rijden en lol hebben.
Ik ben bekend met de kwaaltjes van dit blok, afbrokkelen van de cylinderwand etc. Hopelijk heb ik er geen last van. 🙏🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: jbt
Zijn echt vette fietsen, dus lijkt een mooie aankoop :t
Zijn gelukkig veel 2e hands onderdelen voor en ook nog zat aftermarket spullen. Vraag eens aan de huidige eigenaar of de carburateurs nog helemaal origineel zijn. Als die iets rijker worden afgesteld loopt je blok veeel minsnel stuk schijnbaar. Mijn circuitmaatje heeft dezelfde en gaat er al een jaar of 7 heel goed mee op circuit.
 
Netjes! Je zou hem voor je eigen gemoedsrust nog eens op de testbank kunnen zetten om te kijken hoe hij staat afgesteld (te arm, te rijk, of gewoon goed?). De laatste keer dat ik ging was ik daarvoor 50,- kwijt en kwam ik er achter dat de motor veel te arm stond afgesteld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan