Gezocht: adres voor circuitmotor (Suzuki) af te stellen op testbank, indien mogelijk zónder piggyback module

noetiepoerker26

Ducatista
1 jan 2018
864
856
Hout-Blerick
Allen,

Ik ben bezig een 2007 Suzuki SV650 circuitmotor op te bouwen, waarbij ik ook wat dingen aan/in de motor heb aangepast, o.a ander uitlaatnokkenassen, gevlakte koppen, ander uitlaatsysteem, afgedraaid vliegwiel. Ik verwacht dus veel meer flow, dat merk ik al als ik in de vrijloop snel gas geef, het blok houdt dan een heel klein beetje in.

M.a.w. ik wil de motor op een testbank/dyno laten afstellen, alleen dan het liefste een tune dírect in de ECU. Niet i.c.m. een aftermarket piggyback module zoals b.v. een power commander. Als het moet moet het maar niet zo'n van hiervan qua storingsgevoeligheid.

Voor m'n Ducati kan men er mee terecht bij Biggelaar, nu luidt de vraag: is er een vergelijkbaar adresje bij jullie bekend die dit met onderstaande Suzuki kan uitvoeren?

Liefst regio Noord-Limburg e.o.

Andere bruikbare tips/adresjes worden ook gewaardeerd...😉

IMG20240320202112.jpg
 
Ik zou Ritzen motors in Weert eens bellen dan. Zit hier ook op het forum. Op zijn website staat dat ze Suzuki's rechtstreeks in de ECU programmeren met een Yoshibox. Wel een vette fiets zo hoor:}
 
Allen,

Ik ben bezig een 2007 Suzuki SV650 circuitmotor op te bouwen, waarbij ik ook wat dingen aan/in de motor heb aangepast, o.a ander uitlaatnokkenassen, gevlakte koppen, ander uitlaatsysteem, afgedraaid vliegwiel. Ik verwacht dus veel meer flow, dat merk ik al als ik in de vrijloop snel gas geef, het blok houdt dan een heel klein beetje in.

M.a.w. ik wil de motor op een testbank/dyno laten afstellen, alleen dan het liefste een tune dírect in de ECU. Niet i.c.m. een aftermarket piggyback module zoals b.v. een power commander. Als het moet moet het maar niet zo'n van hiervan qua storingsgevoeligheid.

Voor m'n Ducati kan men er mee terecht bij Biggelaar, nu luidt de vraag: is er een vergelijkbaar adresje bij jullie bekend die dit met onderstaande Suzuki kan uitvoeren?

Liefst regio Noord-Limburg e.o.

Andere bruikbare tips/adresjes worden ook gewaardeerd...😉

Bekijk bijlage 1986559

Een ECU flash van een oude motor heeft weinig zin. Dan is toch de beter keuze een

piggyback module *D

 
En waarom heeft dat weinig zin volgens jou?
In de zin van dat je middels een ECU flash niet meer koppel of pk zult krijgen.Een goede flash duurt ongeveer 3/4 dag en niet 2 uur zoals de meeste doen!

Belangrijker nog de PC heeft ook meer mogelijk heden qua uitgebreidere mapping. De schrijf mogelijkheid A/F is namelijk veel groter dan mogelijk is op een oudere generatie ECU.

Wil je ook enkele ECU parameters laten aanpassen zoals de ontstekeing , gaskleppen of de temperatuur van je fan etc dan moet je wel aan de ECU flash.
 
Dit vraagt om meer uitleg.... een extra module stuurt niet direct injectors en gaskleppen aan. Hij kan "alleen" de ecu van informatie voorzien en hem daarmee voor de gek houden. Dus het aantal velden dat beschikbaar is voor de daadwerkelijke mappen veranderd niet. De piggyback kan natuurlijk wel vaker schakelen tussen meetwaarden maar of daar de resolutie van de ecu effectief veranderd waag ik te betwijfelen. Als de piggyback een lambda sensor heeft kan hij op basis van extra info natuurlijk de ecu corrigeren. Maar het blijft een extra ding dat slechts de ecu voor de gek houdt.
 
Dit vraagt om meer uitleg.... een extra module stuurt niet direct injectors en gaskleppen aan. Hij kan "alleen" de ecu van informatie voorzien en hem daarmee voor de gek houden. Dus het aantal velden dat beschikbaar is voor de daadwerkelijke mappen veranderd niet.

Dan heb je "nooit" goed begrepen hoe de werking van een Powercommander in werkelijkheid gaat. Zie vanaf 4 min. De PC zit namelijk tussen de ECU en de injectoren in. Dus de PC stuurt je injectors aan. Logisch anders zou een PC ook geen nut hebben ;)


De piggyback kan natuurlijk wel vaker schakelen tussen meetwaarden maar of daar de resolutie van de ecu effectief veranderd waag ik te betwijfelen. Als de piggyback een lambda sensor heeft kan hij op basis van extra info natuurlijk de ecu corrigeren. Maar het blijft een extra ding dat slechts de ecu voor de gek houdt.
Je houd met deze bewering enkel jezelf voor de gek . Heb er nu al spijt van hier laatst geschreven te hebben dat de wijzen uit Limburg komen. :+

Zonder gekheid nu even het is gewoon belangrijk dat als je kiest voor een ECU flash ,dat je dit weloverwogen doet. Kijk uit met de oudere ECU .Tenzij je ook de parameters wil laten aanpassen zoals ontstekingshoek gaskleppen etc dan moet je wel gaan de Flash.

Bij moderne motoren altijd kiezen voor een Flash die ECU's hebben veel meer morgelijkheden. Waarom denk je dat Yoshimura destijds voor de oudere GSXR motoren gekomen is met een race ECU !
 
Dan heb je "nooit" goed begrepen hoe de werking van een Powercommander in werkelijkheid gaat. Zie vanaf 4 min. De PC zit namelijk tussen de ECU en de injectoren in. Dus de PC stuurt je injectors aan. Logisch anders zou een PC ook geen nut hebben ;)



Je houd met deze bewering enkel jezelf voor de gek . Heb er nu al spijt van hier laatst geschreven te hebben dat de wijzen uit Limburg komen. :+

Zonder gekheid nu even het is gewoon belangrijk dat als je kiest voor een ECU flash ,dat je dit weloverwogen doet. Kijk uit met de oudere ECU .Tenzij je ook de parameters wil laten aanpassen zoals ontstekingshoek gaskleppen etc dan moet je wel gaan de Flash.

Bij moderne motoren altijd kiezen voor een Flash die ECU's hebben veel meer morgelijkheden. Waarom denk je dat Yoshimura destijds voor de oudere GSXR motoren gekomen is met een race ECU !
Allright dit maakt het duidelijker. Ik kijk het filmpje nog wel een keer. Zelfs die wijzen uit Limburg hebben af en toe hun dag niet ;) moeilijk voor te stellen maar het bewijs is hierboven geleverd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan