Blackbird zegt poef

Status
Niet open voor verdere reacties.

MeanYellowBoy

MF veteraan
23 mrt 2015
1.578
797
Vechtdal
Mijne heren en dames,

Heden vandaag besloot mijn geliefde Blackbird om er mee uit te scheiden. Of in ieder geval, een zucht te laten die mij deed beslissen de motor geen seconde langer aan te willen hebben.
Om te begrijpen, een verslag;

Afgelopen weekend heb ik nationalpark Harz onveilig gemaakt met mijn vliegende zwarte merel. Tot zover geen problemen ondervonden, behalve dat de koeling erg slecht was en in een dorpje waar je 50 mocht en eens voor een stoplicht moest wachten begon het motortje te roken. Niet door de uitlaat, maar aan de voorkant. Hij drupte ook wat substantie, geel en mijns inziens koelvloeistof.
Op een gegeven moment ging dit zo erg dat we de motor aan de kant hebben gezet, laten afkoelen en bij het eerste beste tankstation koelvloeistof hebben gehaald. Voor de volledigheid; deze was rood.

De hele liter ging er in, er was weinig te zien aan de min/max streepjes, door de positionering van het bakje is het schier onmogelijk om iets af te lezen.
Goed, we hebben veel gereden en af en toe waren er wat rookpluimpjes in de dorpjes, maar al met al koelde de machine buiten de dorpen snel genoeg weer af.

Tot vanmiddag, op de Autobahn. 200 per uur zou mijns inziens veel warmte moeten opleveren maar ook net zoveel rijwind die koelt. Harder als 220 kreeg in hem overigens al niet meer, hij gromde ook wat raar. Normaal haalt hij in ieder geval met gemak de 280, dus hier begon ik me zorgen te maken.

Tankstation weer aan de kant, af laten koelen en toen weer rijden. Volgende tankstation (2km verder) toch maar heel snel weer aan de kant gezet, motor rookt als een pliesje en koelt helemaal niet meer. De fan start ook niet meer op! Weer een liter koelvloeistof er in, een Red Bull in de man en weer verder.

En dat, ja, dat was niet zo handig. Nog geen 800 meter verder en de temperatuur vliegt direct weer richting t rood. Op dat moment hoor ik een "poef" iets wat onder hoge druk uit schiet zeg maar, zon geluid. Wellicht een pakking? Hierna heb ik de motor per direct aan de kant gezet en ben ik opgehaald met een trailer.

Eenmaal thuis even gegeten en toch even kijken in de schuur. Starten en lopen geen probleem, echter, binnen 2 minuten is de temperatuur weer razend heet en rookt hij wederom meer als een vuurtoren.
Uiteraard is de fan kapot en kan dat heel wat opleveren. Echter;

- Waarom de poef, wat kan dit zijn?
- Waarom koelt hij niet bij een rijwind van zowel 200, 160, 130, 80?

Lang verhaal kort, waarom is de liefde van m'n leven zo moeilijk te begrijpen? Heb em net de 100.000 over gejaagd, was ist loss?
 
Laatst bewerkt:
Edit, anderen waren mij ook al voor..

Poef kan van alles zijn, daar kan niemand iets zinnigs over zeggen, wel over speculeren.

Wellicht een kvs lek (intern bij rook uit uitlaat, extern tja rook extern) of waterpomp defect.

Maar met een kapotte waterpomp verdwijnt er geen kvs, het pompt alleen niet meer rond...

Open halen en nakijken maar met een warmloper (net geen vastloper) kan je al aardig wat schade hebben. Aan de andere kant kan het ook meevallen...

Bekijken, probleem opsporen en dan financiële plaatje bekijken lijkt mij de beste optie voor nu.

Btw een vloeistof gekoeld blok heeft (logischerwijs) vaak niet genoeg aan alleen rijwind, daarom loopt er dus ook vloeistof doorheen. Zonder kom je dus niet ver.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als lekke koppakking? Eventueel defecte waterpomp?

Dat eerste verklaart de rook en de verdwenen koelvloeistof.

Dat tweede verklaart waarom ie niet koelt, ook al heb je een rijwind van 200 km/h.

Is het eerste waar ik zo aan zou denken....

EDIT: Lol ik was zo langzaam met lezen dat niet één, niet twee, niet drie maar vier mensen mij al voor waren :P

Door rijden met een ongekoelde motor is inderdaad een bijzonder slecht idee. Ik heb dat een keer gedaan. Kvs circuleerde niet, dus er was gewoon geen koeling. Na ongeveer een kilometer of twee rijden was de boel onbenullig heet, spoot de koelvloeistof uit de toevoer slang en verdampte direct toen het op de cylinder kwam (die loei en loei heet was). Ding naar huis geduwd (was maar 500 meter gelukkig) en af laten koelen. Onmogelijk te starten vervolgens, cylinder eraf gehaald en zowel cylinder als zuiger waren rijp voor de sloop.

Gelukkig betrof dat een 50 cc ééncylinder schakelbrommer, dus de kosten vielen mee in mijn geval, maar pas er wel mee op :P

In jouw geval start en loopt ie nog, dus de schade is nog beperkt zou ik zeggen. Zou in ieder geval de waterpomp vervangen en dan nog een keer proberen. Als ie dan wel koelt, dan is je probleem opgelost. Mocht ie dan nog steeds roken en er nog steeds kvs verdwijnen, dan zal de koppakking lek zijn, en moet je die ook vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk deed de fan het (al een tijd) niet meer. Daardoor is de koelvloeistof gaan koken. Of er flinke schade is aangericht is niet met zekerheid te zeggen, maar vermogensverlies is wel iets wat daar op duidt.
Een koppakking kan ook, maar dat is slechts een fractie van het aantal keren dat een koelsysteem niet functioneert de oorzaak. Het kan maar het is niet het eerste en ook niet het tweede waar ik aan zou denken. Maar waarschijnlijk is dat al te laat.

Doorrijden met een niet goed functionerend koelsysteem is in ieder geval niet echt slim, vollast vragen in zo’n situatie ronduit dom. (Ik moet het even zeggen).

Dat ‘poef’ geluid zal een koelslang zijn geweest die de geest heeft gegeven, of een hele sloot koelvloeistof in een keer over een heet deel.

Waarom de motor niet (meer) koelt valt weinig met zekerheid over te zeggen met de huidige info. Heb je elke keer het koelsysteem bijgevuld of alleen het expansievaatje? Indien dat laatste dan wijst alles nog meer richting motorschade, er zal namelijk een flinke hoeveelheid lucht in het koelsysteem zijn gaan zitten, het bijvullen van het expansievaatje verandert daar niets aan en het expansievaatje is ook niet bedoeld (en niet geschikt) om grote hoeveelheden koelvloeistof aan te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk deed de fan het (al een tijd) niet meer. Daardoor is de koelvloeistof gaan koken. Of er flinke schade is aangericht is niet met zekerheid te zeggen, maar vermogensverlies is wel iets wat daar op duidt.
Een koppakking kan ook, maar dat is slechts een fractie van het aantal keren dat een koelsysteem niet functioneert de oorzaak. Het kan maar het is niet het eerste en ook niet het tweede waar ik aan zou denken. Maar waarschijnlijk is dat al te laat.

Doorrijden met een niet goed functionerend koelsysteem is in ieder geval niet echt slim, vollast vragen in zo’n situatie ronduit dom. (Ik moet het even zeggen).

Dat ‘poef’ geluid zal een koelslang zijn geweest die de geest heeft gegeven, of een hele sloot koelvloeistof in een keer over een heet deel.

Waarom de motor niet (meer) koelt valt weinig met zekerheid over te zeggen met de huidige info. Heb je elke keer het koelsysteem bijgevuld of alleen het expansievaatje? Indien dat laatste dan wijst alles nog meer richting motorschade, er zal namelijk een flinke hoeveelheid lucht in het koelsysteem zijn gaan zitten, het bijvullen van het expansievaatje verandert daar niets aan en het expansievaatje is ook niet bedoeld (en niet geschikt) om grote hoeveelheden koelvloeistof aan te vullen.

De fan deed het vanmiddag nog, na de snelweg niet meer.
Hoe kan ik deze dingen zelf onderzoeken?
Vullen via het tuitke onder de buddy...


Dank voor jullie reacties allen.
 
Laatst bewerkt:
Check eens hoeveel koelvloeistof er nu in zit, zou ik zeggen. Gewoon leeg laten lopen en kijken hoeveel er uit komt (wel opvangen natuurlijk), vergelijken met hoeveel er in hoort te zitten.

Als er lucht in het systeem zit en je hebt inderdaad alleen via het expansiereservoir bijgevuld, dan zit je al een tijdje zonder koeling te rijden. In dat geval kan de waterpomp prima zijn, maar lucht pompt ie niet zo goed dus dan circuleert het ook niet (was in mijn voorbeeld ook de oorzaak |( ).
 
Laatst bewerkt:
De fan deed het vanmiddag nog, na de snelweg noet meer.
Hoe kan ik deze dingen zelf onderzoeken?


Dank voor jullie reacties allen.

Definitieve conclusies trekken zal lastig worden zonder het juiste gereedschap. Ik zou beginnen met de radiateurdop eraf te halen om te kijken of er nog vloeistof in de radiateur zit. Zo nee, heel slecht teken.

Voor de rest: kuipwerk, tank en aurbox eraf en eerst kijken of je ergens lekkages of andere overduidelijke indicaties kunt zien van wat er is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
poef kan ik niet thuis brengen maar als er zoveel koelvloeistof verdwijnt is er wat aan de hand. een lekke koppakking kan goed de oorzaak zijn maar het kan ook een gevolg zijn. als de koppakking lek is richting (één van) de cilinders kan de druk van de verbrandingsgassen heel snel de koelvloeistof uit het blok jagen. en ja dan krijg je koel problemen.
maar eerst even een paar vragen waar heb je bijgevuld? alleen in het expansievat of heb je eerst de radiateur volledig gevuld? want als er lucht (of andere gassen) in het koesysteem zit heeft bijvullen van het expansievat geen zin.
hoelang heb je hem laten afkoelen voordat je er weer koelvloeistof in mikte? tot hij weer echt koud was want dan ben je wel een paar uur verder of tot je blikje leeg was? want koude koelvloeistof in een heet blok mikken kan hele slechte gevolgen hebben voor een blok.
heb je al gecontroleerd of de koelvloeistofpomp nog werkt (werden de radiateur en leidingen heet)? als de pomp niet werkt gaat de vloeistof binnen de kortste keren koken omdat het warme gedeelte nooit in de radiateur komt.
werkt de thermostaat nog of zit de vast in de bypass positie? als de thermostaat vast zit in bypass worden de leidingen wel heet maar de radiateur blijft koud en dus heb je geen koeling.
en als je geen koeling hebt kookt de motor leeg met alle mogelijke gevolgschade van dien. lekke koppakkingen, kromtrekkende koppen, vastlopende zuigers, ....... .
 
Laatst bewerkt:
Mijne heren en dames,

Heden vandaag besloot mijn geliefde Blackbird om er mee uit te scheiden. Of in ieder geval, een zucht te laten die mij deed beslissen de motor geen seconde langer aan te willen hebben.
Om te begrijpen, een verslag;

Afgelopen weekend heb ik nationalpark Harz onveilig gemaakt met mijn vliegende zwarte merel. Tot zover geen problemen ondervonden, behalve dat de koeling erg slecht was en in een dorpje waar je 50 mocht en eens voor een stoplicht moest wachten begon het motortje te roken. Niet door de uitlaat, maar aan de voorkant. Hij drupte ook wat substantie, geel en mijns inziens koelvloeistof.
Op een gegeven moment ging dit zo erg dat we de motor aan de kant hebben gezet, laten afkoelen en bij het eerste beste tankstation koelvloeistof hebben gehaald. Voor de volledigheid; deze was rood.

De hele liter ging er in, er was weinig te zien aan de min/max streepjes, door de positionering van het bakje is het schier onmogelijk om iets af te lezen.
Goed, we hebben veel gereden en af en toe waren er wat rookpluimpjes in de dorpjes, maar al met al koelde de machine buiten de dorpen snel genoeg weer af.

Tot vanmiddag, op de Autobahn. 200 per uur zou mijns inziens veel warmte moeten opleveren maar ook net zoveel rijwind die koelt. Harder als 220 kreeg in hem overigens al niet meer, hij gromde ook wat raar. Normaal haalt hij in ieder geval met gemak de 280, dus hier begon ik me zorgen te maken.

Tankstation weer aan de kant, af laten koelen en toen weer rijden. Volgende tankstation (2km verder) toch maar heel snel weer aan de kant gezet, motor rookt als een pliesje en koelt helemaal niet meer. De fan start ook niet meer op! Weer een liter koelvloeistof er in, een Red Bull in de man en weer verder.

En dat, ja, dat was niet zo handig. Nog geen 800 meter verder en de temperatuur vliegt direct weer richting t rood. Op dat moment hoor ik een "poef" iets wat onder hoge druk uit schiet zeg maar, zon geluid. Wellicht een pakking? Hierna heb ik de motor per direct aan de kant gezet en ben ik opgehaald met een trailer.

Eenmaal thuis even gegeten en toch even kijken in de schuur. Starten en lopen geen probleem, echter, binnen 2 minuten is de temperatuur weer razend heet en rookt hij wederom meer als een vuurtoren.
Uiteraard is de fan kapot en kan dat heel wat opleveren. Echter;

- Waarom de poef, wat kan dit zijn?
- Waarom koelt hij niet bij een rijwind van zowel 200, 160, 130, 80?

Lang verhaal kort, waarom is de liefde van m'n leven zo moeilijk te begrijpen? Heb em net de 100.000 over gejaagd, was ist loss?
Je hebt een kvs lek, en bent goed bezig om er nog meer schade van te maken :t

Zo te horen kom je tot nu toe nog redelijk weg, omdat het start en loopt. Maar meer schade dan enkel het kvs lek is niet uitgesloten.

Het is wel waar je moet beginnen.
 
Ik weet niet hoe het koelvloeistof systeem van een blackbird er uit ziet.
Maar mijn vrouw heeft een keer de thermostaat klep op haar motor (Honda NTV700) kapot gehad en dan komt er gewoon weg geen vloeistof meer in de radiateur. Vloeistof stond het expansie vat te koken en liep ook veel via de overstort eruit. Maar we stonden afgelegen ergens op een berg in italie
Door regelmatig vloeistof toe te voegen (water want meer hadden we niet bij) zijn we toen rustig terug gereden naar het hotel en zeer goed de temperatuur in de gaten houdend. Waar uit eindelijk de gehele thermostaat is verwijderd. Dus het koel probleem was tijdelijk opgelost, alleen s'ochtends iets rustiger aan om de motor op temperatuur te krijgen. Ik heb die klep uit eindelijk in nederland vervangen

In jou verhaal klinkt het als dat die klep ook kapot is maar dat er inmiddels neven schade is ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
Eenmaal thuis even gegeten en toch even kijken in de schuur. Starten en lopen geen probleem, echter, binnen 2 minuten is de temperatuur weer razend heet en rookt hij wederom meer als een vuurtoren.

rookt die erg uit de uitlaat?
dan is waarschijnlijk je koppaking lek.

- Waarom de poef, wat kan dit zijn?
het zou ook een thermosstaat kunnen zijn die dicht blijft zitten, dan circuleert de koelvloeistof niet meer, gaat die overkoken en gooit koelvloeistof er uit, wat op de uitlaat of cilinder valt en, rook veroorzaakt.
door die hoge druk kan er van alles uit klappen, slangen, pakkingen enz
 
misschien is het wel iets simpels, een lekke slang of radiator ofzo.

dat moet je toch makkelijk kunnen opsporen als je de kappen eraf haalt, laten draien en, kijken waar de rook vandaan komt of, waar die nat is
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met je zieke mereltje naar de dierenarts moet gaan,als de motor vermogen verliest,kvst verliest en oververhit dan heb je een groot probleem,als er geen witte rook uit de uitlaat komt dan zal er geen koelvloeistof in de cilinders terecht gekomen zijn,waarschijnlijk wel gassen die via de koppakking druk opbouwen in het koelsysteem,daarom word de motor zo snel te heet.Dus met een beetje geluk heb je alleen een lekke koppakking,maar je kan de motor beter niet meer starten en naar een motorzaak brengen,of zelf aan de slag gaan.

PS:de volgende keer geen 200 plus gaan rijden met een motor die een probleem heeft,zo,n beetje het domste wat je kan doen,met een beetje pech slaat hij vast en vinden ze je ergens op de autobahn in de berm of erger -O- |(
 
Laatst bewerkt:
Vermogen kwijt.....?
Dat ie ipv 280 nog maar 200 kan, geeft mij 't idee van een lekke koppakking.
Je moet KVS bijvullen, dus wordt wrs KVS via de overloop naar buiten gedrukt. Ik zou beginnen om de compressie te meten? Als er 1 cilinder flink achterblijft weet je voldoende.
Als de compressie oke, beginnen met kortsluiten van thermostaat. Fan moet het dan gaan draaien. Als fan wel aanslaat thermostaat testen in een pannetje. Bij ca 85º moet ie open gaan staan.

Over de poef........
Voor de poef kan ik me voorstellen dat door een lek de druk uit de cilinder in het koelsysteem komt. Wrs kon de overloop de ontstane overdruk niet verwerken. Ja, die moet ergens heen. Ergens een slang gesprongen, radiator soldeernaad gescheurd of kvs-reservoir gebarsten?

Over de fan...........
Ik weet niet van een Blackbird of die ook bij gewoon gebruik hier in NL veel draait. Bij mijn FZ doet de fan het eigenlijk nooit. Wel toen ik op Sicilië was. Daar heeft ie heel veel gedraaid. (was trouwens niet fijn om bij die hoge temps nog extra hitte over je heen te krijgen)

Over kleur KVS............
Mijn kvs zoals ik die vorig jaar heb gevuld was die blauw. Onlangs vertrouwde ik mijn thermostaat niet en daarom testen. Daarvoor kvs-systeem een stuk afgetapt. De kvs was vrijwel transparant met een iets bruin kleurtje. Inmiddels draait alles weer zonder probleem met zelfde kvs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan