Blanke lak voor Aluminium

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Nu het weer een beetje tegenwerkt ben ik weer een beetje gaan prutsen...

Kheb aluminium opgehaald met het doel om een nieuwe kentekenplaathouder en kettingbeschermer te maken. Het maken is het probleem niet, maar ik denk het mooi houden wel.

Daarom was het mijn bedoeling om na het finishen de beide onderdelen blank te lakken zodat ze mooi passen bij de achterbrug. Kheb vandaag blanke lak bij een verfzaak gekocht (nog speciaal gevraagd naar aluminium) en die ff geprobeerd op een proefstukje maar die lak krab je er zo weer af met je nagel. Da's dus klote en die lak gaat morgen weer terug (was 1-k lak van Duplicolor).

Heeft iemand een idee welke lak ik zou kunnen gebruiken (liefst merknamen oid)??

Alvast bedankt!! :}
 
Ik kan verkeerd zijn maar als je vandaag de blanke lak hebt geverfd dan is hij droog maar nog niet gehard, dus even afwachten en nog eens kijken morgen(vandaag)
:?

Tja... op de bus staat... 15 minuten stofdroog, 20 minuten kleefvrij, 1 uur volledig uitgehard.. Dan kan ik er vanuit gaan dat dat ook zo is (is wel 1 komponent lak). Bus was goed geschud, nogal ruw naar huis gereden :P .

(Haha.. zelfs midden in de nacht krijg je nog reacties!!! :) )
 
Ik denk dat je naar een 2-k lak zal moeten overstappen voor aluminium, want het merk dat je gebruikt hebt is zeker niet slecht.

Met 2k lak (uit spuitbus dan) heb ik verschrikkelijk slechte ervaringen (was trouwens niet op Alu). Buiten dat het ook nog aardig duur is.

Kheb het net nog ff overnieuw geprobeerd, weet nl niet zeker of wat in die ene fles wel thinner was (het rook wel als thinner).
 
Als je de spuitbus een paar minuten in handwarm water zetten zal de 2-k lak beter vernevelen en vloeien.

De laatste keer dat ik het geprobeerd heb was vorig jaar zomer... Je kon niet in de garage zijn zo heet... Ik weet echt nog steeds niet waar dat aan lag, eerst wou de lak niet drogen, teruggegaan, nieuwe bus gehaald, toen "schroeide" ie de onderliggende verflaag weg. Helemaal GEK werd ik ervan. 2K--> Aan mij niet besteed.
 
De laatste keer dat ik het geprobeerd heb was vorig jaar zomer... Je kon niet in de garage zijn zo heet... Ik weet echt nog steeds niet waar dat aan lag, eerst wou de lak niet drogen, teruggegaan, nieuwe bus gehaald, toen "schroeide" ie de onderliggende verflaag weg. Helemaal GEK werd ik ervan. 2K--> Aan mij niet besteed.

Even andere reacties afwachten want dit probleem heb ik nog niet gehoord, en laat iets weten als je iets gevonden hebt die goed is.
Wat je ook nog eens kan testen, is het aluminium fijn natschuren voor het spuiten.
Bijna onzichtbare oxidatie. :?
 
Goede blanke lak waar je jaren plezier van hebt op blank aluminium ben ik nog nooit tegengekomen. Alles wordt vroeg of laat een zooitje. Ik heb 1-2 componenten en zelf in plastic spuiten geprobeerd. Wat het beste werkt is aluminium ff polijsten (indien mogelijk) en dan bijhouden met autosol of sonax.
Succes :)
 
De laatste keer dat ik het geprobeerd heb was vorig jaar zomer... Je kon niet in de garage zijn zo heet... Ik weet echt nog steeds niet waar dat aan lag, eerst wou de lak niet drogen, teruggegaan, nieuwe bus gehaald, toen "schroeide" ie de onderliggende verflaag weg. Helemaal GEK werd ik ervan. 2K--> Aan mij niet besteed.
Pas op! Als de onderliggende laag Acryl verf is, mag je er niet zomaar een lak op terpetinebasis overheen spuiten! Dan krijg je problemen! Andersom kan als het goed is wel. Het beste is dezelfde verfsoort te gebruiken en bij twijfel op een onzichtbaar plekje kijken.
Overigens is de meeste auto verf geloof ik acryl, reken dan gerust op 2 tot 3 weken droogtijd! Al je iets professioneel laat spuiten gaat het niet voor niets in de verwarmde (erg warme!) spuitcabine. Zo vanuit een spuitbusje in de open lucht duurt weken voordat het echt goed droog is.
Als je hier http://www.newtype-asylum.com/model/guide/ kijkt en naar beneden scrollt tot het blauwe vlak zie je het een en ander over verschillende verfsoorten staan. Modelbouwers hebben veel problemen hiermee.
 
Laatst bewerkt:
De beste oplossing is annodiseren denk ik. Is redelijk goedkoop, maar weet niet of je met die oppervlakte behandeling ook een alu kleur behoud.
Informeer bij meerdere bedrijven, er is vaak nog al wat prijs/kwaliteit verschil. :)
 
De beste oplossing is annodiseren denk ik. Is redelijk goedkoop, maar weet niet of je met die oppervlakte behandeling ook een alu kleur behoud.
Informeer bij meerdere bedrijven, er is vaak nog al wat prijs/kwaliteit verschil. :)

Sja over anodiseren had ik ook al wel nagedacht... Tis gelukkig niet zo heel duur omdat het maar 2 redelijk kleine onderdeeltjes zijn. Maar als ik het zou laten anodiseren zou ik als kleur zilver kiezen en dat ziet er eig nogal fake uit. Het lijkt gewoon plastic dan. Dat heb ik al eens eerder laten doen, maar ik weet niet wat de voorbehandeling is die ze gebruikt hebben.
 
8115
 
Sja over anodiseren had ik ook al wel nagedacht... Tis gelukkig niet zo heel duur omdat het maar 2 redelijk kleine onderdeeltjes zijn. Maar als ik het zou laten anodiseren zou ik als kleur zilver kiezen en dat ziet er eig nogal fake uit. Het lijkt gewoon plastic dan. Dat heb ik al eens eerder laten doen, maar ik weet niet wat de voorbehandeling is die ze gebruikt hebben.

Je hoeft het niet in kleur te doen.
De kleur komt niet van het anodiseren zelf, maar door de kleurstof die ze in de porien van de oxidatie laag spuiten en vervolgens dicht koken.
Maar ik weet dus niet welke kleur de oxidatie laag krijgt
 
Pas op! Als de onderliggende laag Acryl verf is, mag je er niet zomaar een lak op terpetinebasis overheen spuiten! Dan krijg je problemen! Andersom kan als het goed is wel. Het beste is dezelfde verfsoort te gebruiken en bij twijfel op een onzichtbaar plekje kijken.
Overigens is de meeste auto verf geloof ik acryl, reken dan gerust op 2 tot 3 weken droogtijd! Al je iets professioneel laat spuiten gaat het niet voor niets in de verwarmde (erg warme!) spuitcabine. Zo vanuit een spuitbusje in de open lucht duurt weken voordat het echt goed droog is.
Als je hier http://www.newtype-asylum.com/model/guide/ kijkt en naar beneden scrollt tot het blauwe vlak zie je het een en ander over verschillende verfsoorten staan. Modelbouwers hebben veel problemen hiermee.

Klopt ten dele, acryl is op waterbasis, maar alle BLANKE autolakken zijn op thinnerbasis, vanwege het simpele feit dat ze op waterbasis niet fatsoenlijk te maken zijn, de verhalen van acryllakken op auto's die slechetr zijn (met oog op vogelpoep enzo) zijn dus ook niet waar.de toplaag is altijd hetzelfde.En 2 K uit een spuitbus?....heb ik nog nooit gezien, 2 k staat voor 2 componenten, dus lak en harder, die flikker je bij elkaar en je verspuit het, alles uit een spuitbus is per definitie dus al 1K, als je 2 K eenmaal gemengd hebt wordt het gewoon hard, ook al doe je het in een afgesloten blik. Is dus direct ook de beter lak in mijn ogen.Maar goed, ik ben geen gediplomeerd autospuiter, dus als die op het forum zitten, ik hoor het graag!
 
Die 2k lak die ik had (ik weet het merk niet meer) heb ik gekocht bij een verfzaak in Groningen... Er zat een klein apart busje bij (harder) die ik vlak voor ik de lak ging verspuiten op de spuitbus moest drukken zodat die leegliep in de spuitbus. Vervolgens had ik geloof ik 1 uur de tijd om de onderdelen te lakken die ik wou.
Met de eerste bus ging het busje harder niet in de spuitbus, normaal gesproken zou dat binnen 5 minuten kunnen, maar dit busje bleef gewoon ongeveer half vol.

Overigens kunnen sommige verfzaken zelf spuitbussen vullen en dus ook met 2k lak.

Ik ben vandaag weer terug gegaan naar de winkel waar ik deze gewone spuitbus vandaan had en daar werd mij verteld dat de lak helemaal niet zo snel uithardt als op de bus staat... Op de bus staat voor volledige uitharding 1 uur. In de winkel werd mij verteld dat het met deze buitentemperatuur toch minstens een week zou duren :? :? :?
 
Nou dan zal ik maar reageren.
2k blanke lak uit een spuitbus is 3xvrouwengenitalien,als je dat er perfekt op wilt krijgen moet alles meezitten en dan bedoel ik alles en dat lukt niet met 18 graden boven nul in de garage op je werkbank.
Ik spuit zelf 2k blanke lak met de compressor en verfspuit weg en dat resultaat is altijd beter als uit de spuitbus.
voeg even een piccie toe als illustratie niet letten op het goud metallic wat erdoorheen zit maar puur even kijken naar de blanke lak

DETAIL.JPG

DETAIL2.JPG


Let wel alles gespoten bij mij achter in de schuur.
dus als je echt aluminium in de blanke lak wil hebben vraag eens aan een schadebedrijf bij je in de buurt of die als ze een schade hebben die 2 dingetjes mee willen spuiten,meestal hebben ze nog wel wat blanke lak over wat ze erover heen willen spuiten voor je,vooral als je een gebakkie meeneemt voor die gasten.
 
Als je aluminium wil lakken heb je een goede hechtlaag nodig.

Er zijn verschillende primers voor verkrijgbaar. De beste hechtlaag voor aluminium is echter chromaatlaag of een anodiseerlaag.

Laat bij een anodiseerbedrijf een chromaatlaagje aanbrengen en lak het af binnen 24 uur. (ivm vochtinwerking, corrosie etc.......)
Zo werken wij voor de vliegtuigindustrie en het lijkt me dat daar de eisen maximaal moeten zijn.

Je kunt het ook anodiseren. Dan moet je wel de exacte samenstelling van het aluminium weten omdat daar de procesparameters op worden afgestemd.
Let wel op met frames e.d. deze zijn doorgaans gelast wat moeilijker te anodiseren is.
Een anodiseerlaag is een goede hechtlaag voor lakken. (je moet dan vragen of de anodiseur niet doet sealen (= afdichten porieen in heetwater bad).
Je kunt ook laten kleuranodiseren. De laag wordt dan met pigment ingekleurd.

Prijzen:
Hangt van het bedrijf af. Het moet door diverse baden gehaald worden, als je mazzel hebt hangen ze het bij een lopende opdracht. Als het een paar kleine deeltjes zijn, betaal dan niet meer dan 50 Euro.

Schroefdraad en passingen:
Zorg dat deze afgedekt worden met maskeerstoppen/pasta. En vraag hoe ze beitsen ivm maatvoering

Succes
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 05 november 2002 18:54 schreef Bikefreak het volgende:
*knip*
Vrij interessant verhaal...

Tja... de grap van de blanke lak was net dat de glans van het Alu behouden zou blijven. Als ik er dan een primer overheenzet of het laat anodiseren is dat natuurlijk weg...
Heel jammer...
Naja.. ik wacht gewoon wat deze lak doet op mijn proefplaatje...
 
Hmmmm, verchromen dan maar ?, die blanke lak die je er met heel veel moeite eindelijk op hebt gekrgen wordt op den duur toch ook geel.

Ik heb mijn fiets op een kleine hefbrug (€ 450,-) staan op 'likhoogte', en breng af en toe fijne uurtjes samen door met een busje Belgom alu, tis maar een idee...

Franzzzz :z
 
Ik heb ooit eens 4 alu stukken van een demper laten anodiseren...wist de samenstelling niet, maar ze zijn accoord gegaan. Ze zeiden dat ze niet precies wiste welke kleur blauw het precies zou worden. Ik was toen 24 gulden kwijt.
 
Ik heb ooit eens 4 alu stukken van een demper laten anodiseren...wist de samenstelling niet, maar ze zijn accoord gegaan. Ze zeiden dat ze niet precies wiste welke kleur blauw het precies zou worden. Ik was toen 24 gulden kwijt.

Een anodiseur kan inderdaad geen uitspraken doen over de kleur. Deze wordt mede bepaald door de alu legering.
 
Ik heb ooit eens gehoord dat als fabrieken aluminium blank lakken, het oppervlak op een bepaalde manier gekrast wordt. Dit zou je zelf niet kunnen doen. (ging voornamelijk over motorblokdelen) Maar een oplossing behalve geregeld poetsen heb ik helaas niet voor je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan