Blok Suzuki Savage vervangen

ThijsKen

MF'er
17 aug 2013
63
0
Hee mede moterrijderts,

Ik heb om verschillende redenen besloten het blok van mijn motor te gaan vervangen. Ik heb een in goede staat verkerend blok gevonden en wil hem nu vervangen. Nu heb ik dit nog niet eerder gedaan, en ik vroeg me af of er ervaren mensen zijn met tips. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
 
A) Zet alle boutjes weer goed vast en smeer en montage vet aan . B) Spuit alles 1 dag vantevoren in met kruipolie voordat je iets los gaat halen. C) Denk om je rug :+
 
Laatst bewerkt:
Er zit verschil in de gebruikte CDI. Volgens mij zit er op de blokken met een 5 bak een andere CDI dan op de oudere 4 bakken. Het schijnt dat je dan alleen de oudere rotor in het nieuwe blok hoeft te zetten. Dus misschien dat je die nog moet omzetten. Hier heb je wel een vliegwiel trekker voor nodig.

De nieuwere blokken hebben een andere ontstekingsvervroeging dan de oude. Als de motor stationair goed loopt maar bij 1/4 gas enorm begint de stotteren en knallen in de uitlaat, dan zul je waarschijnlijk de rotor moeten omzetten.

~[edit] Controleer bij het nieuwe blok de nokkenasketting + spanner. Zeer belangrijk dat deze niet uitgelodderd is. Anders kost het je zo weer een cilinder, zuiger en kop. ;(
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties :) De rede dat ik het blok ga vervangen is (Naast kapotte lagers ect.) onder andere dat de spanner en nok asketting van mijn huidige blok versleten zijn. Dit heb ik op voorhand dus gecontroleerd met degene die hem verkoopt.

Het is overigens een 4 bak naar een 4 bak, dus dan zou ik in princiepe dus goed zitten.
 
die slijtage is het grootste probleem bij die motoren , nooit maar dan ook nooit starten en gelijk een straal gas geven , dat is het probleem bij die dingen , klinkt allemaal wel lekker stoer maar zolang er nog geen olie bij de nokjes is moet je dat niet doen en het duurt gewoon eventjes bij die blokjes
 
die slijtage is het grootste probleem bij die motoren , nooit maar dan ook nooit starten en gelijk een straal gas geven , dat is het probleem bij die dingen , klinkt allemaal wel lekker stoer maar zolang er nog geen olie bij de nokjes is moet je dat niet doen en het duurt gewoon eventjes bij die blokjes

Yup en het stationair toerental niet te laag zetten. Dan heeft de oliepomp niet genoeg opbrengst om genoeg olie bovenin de kop te krijgen. ;)
 
Ik heb het blok ondertussen en ik kom er vanavond achter dat het sluitinkje van de koppelings arm (waar het nippeltje van de koppelingskabel in gaat) is afgebroken. Betekend dat ik de hele arm moet vervangen(part nummer: 2327024B03) of kan ik gewoon het uiteinde vervangen?

Alvast bedankt!
 
Ik heb het blok ondertussen en ik kom er vanavond achter dat het sluitinkje van de koppelings arm (waar het nippeltje van de koppelingskabel in gaat) is afgebroken. Betekend dat ik de hele arm moet vervangen(part nummer: 2327024B03) of kan ik gewoon het uiteinde vervangen?

Alvast bedankt!
Voor zover ik kan zien, is het één onderdeel.

Je kunt wellicht een 2e hand scoren, of het sluitlipje pakken van je oude blok, en met een bout+borgmoer terugzetten.
 
Ondertussen hangt het nieuwe blok eronder!
168id09.jpg


Ik heb echter een probleem. Als ik het blok in z'n vrij zet of de koppeling intrek, blijft het achterwiel toch blokkeren. Waar zou dat aan kunnen liggen? De rem zit niet vast, dat is zeker.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het blok nog niet horen draaien nee. Ik zie het wel telkens iets naar voren verschieten. Het blok is lopend onder een andere motor vandaan gehaald.

Zou ik het gewoon met de hand rond moeten kunnen draaien wanneer hij in z'n vrij staat?
 
Laatst bewerkt:
Alle onderdelen zitten er weer op, verlichting doet het, claxon ect. maar ik heb het volgende probleem:

Wanneer ik de motor probeer te starten draait de startmotor maar heel weinig, en hoor ik alleen de relais hard tikken.... Heeft iemand een suggestie waar dat aan zou kunnen liggen?

Ik heb de startmotor eruit gehaald zodat ik kon zie of hij draaide, en toen bleek de kabel door te zijn, die heb ik nu vervangen, en hoewel hij wel lichtjes rond draait, is het bij lange na niet wat het zou moeten zijn.
 
Doet je solenoid voor de kleplichter het wel? Als die niet funktioneert krijgt de startmotor het blok niet rond.
 
Alle onderdelen zitten er weer op, verlichting doet het, claxon ect. maar ik heb het volgende probleem:

Wanneer ik de motor probeer te starten draait de startmotor maar heel weinig, en hoor ik alleen de relais hard tikken.... Heeft iemand een suggestie waar dat aan zou kunnen liggen?

Ik heb de startmotor eruit gehaald zodat ik kon zie of hij draaide, en toen bleek de kabel door te zijn, die heb ik nu vervangen, en hoewel hij wel lichtjes rond draait, is het bij lange na niet wat het zou moeten zijn.
Tikkend relais is meestal te weinig power in de accu.

Haal de bougies er eens uit, en start dan.

Kwestie van dingen uitsluiten.
 
Bedankt voor alle hulp heren!

De Solenoid voor de kleplichter doet het inderdaad wel. Op het moment dat ik de startknop indruk en ik het Relais hoor tikken dimmd de verlichting wel enorm. Accu dan toch gaar? De accu is nog helemaal niet oud...
 
Is de accu niet gewoon leeg, de motor heeft al een tijd stilgestaan?
Even goed doorladen of je gebruikt even een autoaccu.

Het kan idd ook wezen fat de startmotor niet helemaal lekker is. Wat vaak ook al helpt is dat ding losdraaien en het stof eruitkloppen.
En dan kun je gelijk zien hoe de lagers eraan toe zijn.
 
De accu hangt nu inderdaad aan de lader. De startmotor lijkt gewoon vrij te kunnen draaien.
 
Dat de startmotor vrij draait wil nog niet alles zeggen. Er kan ook een inwendige weerstand wezen door vervuiling.
In 2008 had ik een blok gekocht dat 17 jaar had stilgestaan, blok had nog geen 10000km gelopen.
De startmotor gaf geen kik. Ook niet toen ik hem erafgehaald had en rechtstreeks op de accu aangesloten had.
Volgens de km stand moest de startmotor eigenlijk als nieuw zijn. Ding maar losgedraait, er kwam waanzinning veel zwart stof uit, tenminste dat vond ik zelf.
Schoonmaken, weer dichtdraaien en daarna draaide die gelijk.

Edit: de kabel door, is dat doorgesleten of gesmolten?
 
Laatst bewerkt:
De kabel was gebroken, Ik denk dat hij ergens langs is gekomen en per ongeluk door is gesneden.
 
Ik heb ondertussen met een geladen accu geprobeerd te starten en het zelfde probleem doet zich voor. Ik merk dat zowel de plus als de min kabel die naar het Relais lopen erg warm worden. Is dat normaal?

Edit: Moet het relais geaard op het frame zitten? Op dit moment hangt hij los -> Zo vond ik hem toen ik het zadel eraf haalde
 
Laatst bewerkt:
De Accu is ondertussen vol maar hetzelfde probleem doet zich voor. Nu kwam er echter zelfs rook van een van de kabels af. Betekend dat, dat het relais kapot kan zijn? Of kan dat op iets anders wijzen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan