BMW F-Reeks Topic deel III

En bij motorzaak nog wijzer geworden ?
Zo niet, zoek eens een spotrepair bedrijfje in je regio op met google en ga daar eens langs met de koffer.
Denk dat die daar nog het beste in zijn en goedkoopst !

Wel vragen wat en hoe ze het willen doen en voorafgaand prijs laten maken !
En uiteraard cash en privé !! als ze idee krijgen dat het via verzekering gaat lopen dan word het altijd duurder...
Ha @EdK62 , bedankt voor je vraag en tips! Moet meer toeren gaan gebruiken tijdens het rijden. Heeft als ik het goed heb begrepen ook met de riem overbrenging te maken. Tot nu toe helpt dat meer toeren gebruiken goed, wel wennen voor mij bij lage snelheden :)

Spotrepair bedrijf ken ik niet maar zal kleine schades zijn hè. Ga ik misschien nog doen. Op dit moment qua kosten moet ik nog even wachten maar wie weet.
 
Lang verhaal mand: de F700 middagje uitgeleend - is ermee gevallen.

Gelukkig praktisch stilstaand, dus de schade valt erg mee. Toch keihard köt, als je een motor had die werkelijk in nieuwstaat was :(
Waar -behalve de dealer- kopen jullie je onderdelen? Liefst wel origineel, mag gebruikt als het maar netjes is. Gaat om stuurgewichtje, spiegel, voetsteuntje voor en achter.
Oei! Wat balen zeg. Ik ken het jammer genoeg maar was mezelf overkomen. Dus gebeurde ook bij lage stilstand. Lijkt op mijn val.
Nou hopelijk krijg je de meeste onderdelen goed en voordelig vervangen
.
 
Ik zit er over te denken om de Hella 12V accessoire-connector te vervangen door een “normale” 12V connector. Een verloopje kan, maar vind ik niet handig.

Ik heb geen spullen met zo’n Hella connector. Nooit gehad, zie het ook niet gebeuren. Ik vraag me af waarom er daarvoor door BMW gekozen is. Wellicht is dat type waterdicht tijdens gebruik, iets dat bij de normale connectoren vrijwel nooit het geval is?
 
Ik zit er over te denken om de Hella 12V accessoire-connector te vervangen door een “normale” 12V connector. Een verloopje kan, maar vind ik niet handig.

Ik heb geen spullen met zo’n Hella connector. Nooit gehad, zie het ook niet gebeuren. Ik vraag me af waarom er daarvoor door BMW gekozen is. Wellicht is dat type waterdicht tijdens gebruik, iets dat bij de normale connectoren vrijwel nooit het geval is?

Ik heb wel spullen met zo'n connector. De Optimate bijvoorbeeld heeft zo'n stekker, maar ook mijn eigen onboard accessoires (portofoon) zitten met zo'n stekker aangesloten. Die stekkers kosten een paar euro.

Ik denk dat er voor gekozen is omdat de grote auto-pluggen een beetje lomp zijn voor op de motor. Daarbij waren die origineel bedoeld als sigaretten-aansteker en die heb je op de motor ook niet. De functie als 12V voorziening is van later.
 
Ik heb wel spullen met zo'n connector. De Optimate bijvoorbeeld heeft zo'n stekker, maar ook mijn eigen onboard accessoires (portofoon) zitten met zo'n stekker aangesloten. Die stekkers kosten een paar euro.
Het gaat me niet ook om de kosten hoor, puur om spullen die niet uitwisselbaar zijn tussen de motoren. Dan moet ik alles 2x maken of met een adaptertje klungelen.

Ik had er ook een, bij m’n motor zat destijds een indrukwekkende BMW lader die via deze connector werd aangesloten. Die hield via de CANbus deze aansluiting actief. Op een of andere manier ging die aansluiting na een hele tijd toch uit en de accu was dan ook compleet gaar na langere tijd stilstaan bij de vorige eigenaar). Heb er een laderaansluiting op gemaakt direct aan de accu.

Ik denk dat er voor gekozen is omdat de grote auto-pluggen een beetje lomp zijn voor op de motor. Daarbij waren die origineel bedoeld als sigaretten-aansteker en die heb je op de motor ook niet. De functie als 12V voorziening is van later.
Daar zit wel wat in, hoewel er op m’n andere fiets wel zo’n type connector zit. Je kan daar ook op iedere hoek van de straat zaken voor kopen, USB convertertjes voor de telefoon bv. Die Hella-plug is toch wat moeilijker, ik kende hem alleen van gebruik op 24V in vrachtwagens, ben hem in een auto nooit tegengekomen.

Ik ga eens op zoek naar een type dat waterdicht kan worden afgesloten en ook weer teruggebouwd als dat ooit nodig is.
 
De F800 modellen met het grijze motorblok hebben een redelijk grote kans op het kantelende zuiger fenomeen, duidelijk hoorbaar als de motor stationair draait. Kunnen ze oud mee worden, kunnen ze ook niet oud mee worden :+ Ik werk inmiddels wel een aantal jaar aan BMW's en dat ze er echt op stuk gelopen zijn heb ik nog niet veel gezien, ik denk een tweetal keer. Het klinkt wel echt verschrikkelijk vind ik en ik weet niet of jij nog zo stevig rijdt als je toen al deed, maar ik zou me daar wat minder fijn bij voelen.

De modellen met zwarte blokken hebben het kantelende zuiger probleem niet meer zover ik weet, kunnen nog steeds stuk, maar zal niet zo nauw meer komen.

Ander belangrijk en vooral DUUR item is de achternaaf. Bij de vroege modellen is er redelijk grote kans dat de lagering daar van een keer stuk gaat. Er is van BMW uit bij diverse modellen een serviceactie voor geweest, ik denk dat daar door de meesten wel vervangen zijn inmiddels, maar het is iets om voor uit te kijken. Als je een slinger aan het achterwiel geeft en je hoort een grommend geluid, en of, je kan het achterwiel axiaal kantelen is er iets aan de hand. Herstel is doorgaans met een hele nieuwe achternaaf, losse lagers vervangen kan ook maar is erg bewerkelijk en gaat gepaard met een heleboel hitte inbrengen. De achterste poulie bij deze modellen kan eveneens speling vertonen wat tot een krakend geluid kan leiden als je rolt, zit een losse naaldlager in, minder duur dan de naaflagering zelf, maar ook niet graties.

De warmtewisselaar is een bekend punt waar lekkage kan ontstaan. Ik heb nog niet gezien dat het zich wil vermengen met de motorolie maar ik sluit het niet uit.
Er ontstaat corrosie om de pakking heen waardoor de pakking kapot gaat, meestal is het schuren/vlakken van het pasvlak van de wisselaar en de adapter van de warmtewisselaar afdoende om de lekkage te herstellen (en nieuwe pakking natuurlijk). Pakking origineel bestellen, is een raar voorgevormd dinkie
De schroeven waar de wisselaar mee vast zitten rotten wel graag vast dus kijk daar mee uit! Dit geldt eveneens voor de koelvloeistofleidingen die op de zijkant van de warmtewisselaar adapter geschroefd zitten. De o-ringen zijn maat specifiek, maar ik weet niet of ze het met een willekeurige NBR o-ring slechter doen.

De vacuümslangen die vanaf de gasklephuizen naar de luchtfilterkast lopen willen graag uitdrogen, wat voor valse lucht zorgt, wat voor een zeer beroerde motorloop zorgt. Stationair krijg je dan vaak dat de motor gewoon uitvalt. Slangen zijn voorgevormd dus het kan verstandig zijn om originele te gebruiken

De gaskleppositiesensor is wat gevoelig, geeft beetje dezelfde symptomen als bovenstaande over de slangen. Er is het eea aan aftermarket/universeel te vinden, die passen soms matig en lijken toch minder nauwkeurig te werken. Advies: origineel

De spruitstukrubbers van de gaskleppen vertonen ook vaak veel scheuren, als bovenstaande twee items een problematische motorloop niet verhelpen zou ik hier eens naar kijken. Ik denk niet dat er aftermarket opties zijn. De slangklemmen zijn aan de kant van de cilinderkop oetiker klemmen, en de passing van de spruitstukrubbers zijn erg smal. Origineel of maatspecifiek bestellen :Y

Met hogere kilometerstanden wil de hydraulische distributiekettingspanner ook een beetje vermoeid raken, geeft nog wat meer geratel, hoorbaar bij stationair draaien. Geen ervaring met aftermarket spanners.

Heel soms gebeurt het dat de koelventilator vast zit door pekelschade. Dan kookt uiteindelijk een keer de motor over. Hoeft niet direct duidelijk te zijn omdat een F800 niet zo snel te warm zal worden.

Balhoofdlagers zijn een veelvoorkomend slijtage dingetje. Er zitten af fabriek al conische kegellagers in. Goed smeren bij vervangen en juist afstellen. Meestal zijn ze na 20dkm weer rot.

Voorvork poten willen na al die jaren wel gaat rotten op het chroom, origineel erg veel geld, aftermarket voor eveneens best veel geld te koop :+


Dat is ff wat ik zo snel kan bedenken.
Gelden deze "gebreken" ook voor een f800r van bouwjaar 2015 of 2016 ? Ik ga namelijk op zoek naar dit type .
 
Hallo, ik had mij al voorgesteld in het F900 rubriek. Maar sinds kort heb ik een F800ST erbij gekocht. Daarom zal ik ook hier van tijd tot tijd actief zijn. Ik heb de ST erbij gekocht om lange reizen mee te maken. Het gaat om eentje uit 2009 met ca. 60.000 km's op de klok.

Dan begint het klussen aan de motor. De volgende zaken zijn inmiddels gedaan:
  • Grote beurt laten geven door een motorzaak. De kleppen zijn daarbij gesteld (4 bleken eraan toe te zijn).
  • De uitlaataansluiting gedicht (hij lekte iets bij het koppelpunt.
  • Uitlaat opgepoets evenals het motorblok van buiten schoongemaakt.
  • Spiegelkappen gespoten (de lak was niet meer mooi op beide spiegels).
  • Het hoge comfort zadel vervangen door een laag model (inmiddels heb ik de middelhoge en de diepzit kunnen aanschaffen). Het hoge zadel staat te koop op MP.
  • Kofferrek aangeschaft en gemonteerd om de twee aangeschafte zijkoffers te kunnen plaatsen. Sloten van de koffers passend gemaakt op mijn eigen sleuteltje.
  • Het achterspatbord heb ik korter gemaakt omdat ik dat lange ding erg truttig vind staan.
  • De aftermarket led koplamp verwijderd en de originele unit hersteld en daarin een Osram Cool Blue intense NextGen H7 van 5.000K geplaatst voor zover het dimlicht als het grootlicht. Ik wil de stadslicht ook nog vervangen door een helderder exemplaar. Moet nog even uitzoeken wat daar het beste voor geschikt is.
  • Bij de accu kwam ik ook iets tegen wat een van de vorige (2) eigenaren geplaatst had waarvan ik de functie niet kon herleiden. Dat heb ik daarom ook weggehaald.
  • Een oude foutcode (overspanning van 17V in het verleden) gewist uit het geheugen. De spanningsregelaar heb ik getest. Die geeft geen afwijkende waarden aan.
De volgende klussen staan nog gepland:
  • De 12V stekkers die al aanwezig zijn aansluiten op de accesoires stekker (zodat deze alleen stroom krijgen als de motor op contact staat). Ik heb een kabeltje besteld wat op de accesoirestekker past.
  • BT-lader telefoonhouder monteren voor mijn telefoon met navigatie. De houder is onderweg.
  • Waarschijnlijk ga ik nog een Unicarscan aanschaffen om te kijken of ik nog wat verborgen funties van de cockpit vrij kan geven.
O ja, mijn vrouw rijdt ook motor. Ze rijdt nu een Kawasaki J300 scooter. Ze heeft nu ook op de F800 gereden en gaf aan dat dit de fijnste schakelmotor is waar ze tot nu toe op gereden heeft. Er is een kans dat ze deze zo fijn vindt rijden dat haar J300 op termijn vervangen wordt door nog een 800ST. Mede voor haar heb ik de diepzit aangeschaft.
Mijn twee motoren heb ik hieronder gezet.
1698955917579.png
 
Laatst bewerkt:
Welkom, en sleutelse deze winter periode !
Ben stiekum wel jalourse op je garage waar ze droog staan.
Maar voor het voorjaar fijne kilometers toegewenst.
 
Dag, ik zal mij hier voorstellen. Sinds kort ben ik eigenaar van een F850 GS van juli 2023 met 8000 km. Hiervoor heb ik ruim 11 jaar motorscooters gereden (125 cc tot 300 cc) en sinds 1995 Honda 650 en 750 cc. Nu ik minder km rijd ben ik weer overgestapt op een wat zwaardere motorfiets.
Afgelopen jaren reed ik ongeveer 13.000 per jaar, nu zal dat wat minder zijn. Mijn woon-werk kan ik op de fiets doen.
 

Bijlagen

  • _G_W1529.JPG
    _G_W1529.JPG
    250,2 KB · Weergaven: 4
Dag, ik zal mij hier voorstellen. Sinds kort ben ik eigenaar van een F850 GS van juli 2023 met 8000 km. Hiervoor heb ik ruim 11 jaar motorscooters gereden (125 cc tot 300 cc) en sinds 1995 Honda 650 en 750 cc. Nu ik minder km rijd ben ik weer overgestapt op een wat zwaardere motorfiets.
Afgelopen jaren reed ik ongeveer 13.000 per jaar, nu zal dat wat minder zijn. Mijn woon-werk kan ik op de fiets doen.
Gefeliciteerd met je mooie motor. Maar eh, zo goedkoop rij je denk ik niet meer met een GS uit 2023. Onderhoud bij de dealer is altijd wat prijziger ;-). Mijn F900 heb ik gekocht met een actie: de eerste 3 jaar onderhoud is inbegrepen. Dus voorlopig rij ik wel nog goedkoop ;-)
 
Hoi allemaal, ik heb geen idee hoe ik het beste de accu van mijn BMW F800 GT kan behandelen in de winter. Ik heb een druppellader met gewone aansluitingen. De motor staat in de garage. Is het beste om de accu eruit te halen en binnen aan de druppellader te hangen? Of kan ik hem ook in de motor laten zitten (mijn voorkeur) en zo ja moet ik hem dan ook loskoppelen?
Dank je wel!
 
Loskoppelen hoeft niet. Ik zou de lader er eens in de twee weken of drie weken een dag of twee aan zetten. Continu er aan laten geeft in mijn ervaring wisselende resultaten.

Als de accu, los, warm binnen staat zou ik minder vaak laden.
 

Tecmate Optimate 4 - Dual program - CAN-bus edition​

Deze lader heb ikzelf onlangs aangeschaft, kun je laden via het 12V stopcontact wat er op je motor zit.

Ideaal en accu kan dus aangesloten in de motor blijven zitten en de lader houd je accu in topvorm

Let wel op met deze bestellen, zijn meerdere uitvoeringen en dus prijzen !

Maar zorg ervoor dat de stekker voor je stopcontact op je motor er ook bij geleverd word !

Sommige lijken goedkoper maar moet je die stekker met snoer nog apart erbij kopen en ben je nog duur uit !

 
Ik heb de Optimate 4. Aan de standaard kabel heb ik zelf een plugje gemaakt voor de stekker un het dashboard en je kunt de Canbus instelling gewoon op het apparaat doen.

Veel goedkoper dan de Canbus versie en exact dezelfde functionaliteit...

Edit: deze dus Optimate 4 Dual Program 12V 1A - 9 steps | bol.

Met een stekkertje: Carpoint Miniplug Contactdoos (ik heb een haakse variant, maar komt op hetzelfde neer).
 
De onderhoudsladers van de bekende merken zijn gemaakt om 24/7 aangesloten te laten. Als je gemak wilt koop je de CAN-uitvoering, maar met een paar Torxboutjes ben je bij de accu waarop je een laadsnoertje van een normale lader kan aansluiten. Als je enigszins handig bent een simpel klusje. De accu maakt het geen drol uit waar hij de prik vandaan krijgt.

Ik heb met de retedure BMW Canbuslader (zat bij de motor) minder goede ervaringen. Op een of andere manier schakelde de accessoire-aansluiting toch uit na een aantal dagen, wat een nieuwe accu kostte.
 
Ik laat de batterij in mijn ST gewoon zitten en laad maandelijks eens op. Als ik er aan denk, dus er kan wel eens wat meer tijd tussen zitten. Na de winterstop laad ik wel op voor ik terug de weg op ga. Motor staat wel in een vorstvrije garage
 
Terug
Bovenaan Onderaan