BMW kaffee racer

Rockert

MF veteraan
24 nov 2004
2.504
0
Odoornerveen
Ben maar weer eens wat nieuws begonnen. Nu eens geen XS of SR maar een BMW. Had het plan om er eerst een RS54 achtig iets van te maken (de "echte" bmw racer uit de fifties) Maar stuitte op teveel techniesche problemen om dat even snel op te kunnen lossen. Heb al eens eerder gezegd dat plannen gemaakt worden met een bijstelmogelijkheid dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Wat had ik nog staan/liggen. Als eerste had ik van een kennis een vieze R80/7 kunnen kopen. Gietwielen, dragbar, bankstel en topkoffer...Niet mijn ding maar behalve dat ze erg vies was wel in een eerlijke goede staat. D overtolige onderdelen verkocht en her en der wat andere dingetjes daarvoor teruggekocht: /6 tank, sportbuddy, spaakwielen etc. Een originele kuip uit de fifties/sixties lag er al dus kon ook gelijk meegenomen worden. Al met al kreeg ik hierbij het idee om er een vroege seventies BMW van te maken....Of in ieder geval iets wat destijds ook gemaakt had kunnen worden. Ik heb me daar bij een beetje laten inspireren door de marshall fietsen die in die periode tijdens de Manx GP rondreden (zal eens zien of ik een foto kan scannen).
full
 
Kuip moet ik zelf nog wel erg aan wennen...weet nog niet of ik het nu mooi vind of dat ik er iets anders op doe....past wel perfect in het beoogde tijdsbeeld en zeker als het op een beemer zit......moeilijk
full
 
Ik moet zeggen dat dit wel een heel aparte aanblik geeft op een BMW.
Ik hader zelf wel een ideetje over maar je moet het natuurlijk mooi vinden:
Hoe zou het staan als je de spatborden plus de kuip en tank in 1 kleur spuit?
Over de kuip en tank een niet al te dikke striping op gelijke hoogte aanbrengen die de motor net iets minder "bollig" doet lijken?
Het is maar iets dat me te binnen schoot toen ik de foto's zag.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
BMW Cafe Racer :} ! Geloof dat jij als geen ander weet hoe gaaf zoiets er uit kan zien!

Alleen die kuip, hmm weet het niet hoor, een kuipje okee maar deze?

Succes, ik ga hem volgen (al was het maar ter inspiratie voor mijn T500 stapel dozen en kratten project)

Groet Dennis
 
Mooi of niet mooi is een kwestie van smaak! :Y

Maar die kuip (Gijs vond/vind em spuuglelijk -O- ) past 100% in het tijdsbeeld! *O*
Eind zestiger jaren was er zelfs eentje van onze motorclub, die een mal in zn achtertuin had gegraven. Daar maakte hij zelf exakt dezelfde kuipen voor leden met......een BMW.


Maw: dr op hijsen dat ding. :P


:W
 
Laatst bewerkt:
Eind zestiger jaren was er zelfs eentje van onze motorclub, die een mal in zn achtertuin had gegraven. Daar maakte hij zelf exakt dezelfde kuipen voor leden met......een BMW.
_O- _O- _O-
Zelfs de Holemens was al met BMW bezig 8-)
Rocket, ik vind 'm gaaf. Maar het is nu zo'n enorm wit vlak dat je er moeilijk een voorstelling van kan maken. Post deze foto anders ff in het fotosoep-topic met wat kleurige wenschen erbij. Krijg je vast een beter beeld.
 
en toch....moet eeen kwestie van omschakelen zijn. Of ik moet al mijn gevoel van smaak kwijt zijn, kan ook natuurlijk. Maar destijds werd het toch wel vaker gebruikt. Het model is een afgeleide van de Peel Mountain fairing. Destijds een erg populair model. Smaak kan veranderen natuurlijk. Maar zoals de stand van zaken nu is komt ze er wel op (de geconcentreerde meelezer valt de slag om de arm natuurlijk gelijk op). Heb nog ergens een originele advertentie van deze kuip...zal zometeen even speuren in get digitale bestand. Eerst even wat foto´s van soortgelijke smaakloze mensen. Dit is dus een RS54 met peel mountain
full
 
Ik moet zeggen dat dit wel een heel aparte aanblik geeft op een BMW.
Ik hader zelf wel een ideetje over maar je moet het natuurlijk mooi vinden:
Hoe zou het staan als je de spatborden plus de kuip en tank in 1 kleur spuit?
Over de kuip en tank een niet al te dikke striping op gelijke hoogte aanbrengen die de motor net iets minder "bollig" doet lijken?
Het is maar iets dat me te binnen schoot toen ik de foto's zag.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

De kleur kan inderdaad veel verschil maken. Denk aan zwart met een witte baan horizontaal om het te breken...en dan één of andere bedrijfsnaam in het blauw erop...in Old English lettertype
 
Laatst bewerkt:
et le voila, komt uit een blaadje uit 1961...kan me voorstellen dat destijds iemand dit ook op zijn R75/5 gedaan zou kunnen hebben...
full
 
Laatst bewerkt:
Ben toch (voorzichtig) blij met de slag om de arm, het kan dus nog goed komen O-)


Geen zorgen hoor, kan nog alle kanten op, heb bijvoorbeeld niet het probleem van een vriend van me die een exacte replica bouwt van een bepaalde fiets. Vind ik het leuk dan blijft het zoals het is, vind ik er niets aan gooien we het roer om, net zo makkelijk. Heb nu de kuip er even afgehaald en ga het even een paar dagen kuiploos bekijken of eventueel met een flyscreen...Moet nog wel even koekelen op de overbrengingsverhouding van de teller, de tellerpartij die er origineel opzit is sowieso al door de welstandscomissie als "niet passend in het landschap" afgekeurd
 
Geen zorgen hoor, kan nog alle kanten op, heb bijvoorbeeld niet het probleem van een vriend van me die een exacte replica bouwt van een bepaalde fiets. Vind ik het leuk dan blijft het zoals het is, vind ik er niets aan gooien we het roer om, net zo makkelijk. Heb nu de kuip er even afgehaald en ga het even een paar dagen kuiploos bekijken of eventueel met een flyscreen...Moet nog wel even koekelen op de overbrengingsverhouding van de teller, de tellerpartij die er origineel opzit is sowieso al door de welstandscomissie als "niet passend in het landschap" afgekeurd

R, wat is het stil bij jou..................................
 
kan kloppen dat het stil is. Ben druk bezig palfond met isolatie aan te brengen in de schuur...wil niet dezelfde ellende als vorige winter bitte. Zal nog wel tijdje stil blijven, maandag gaat de knie onder het mes (met dank aan de SR caferacer) en mag ik 2 week niets doen wat ook maar iets met kniebuigingen te maken heeft helaas. Maar ben er wel mee bezig geweest. Kuip is eraf in ieder geval. Beetje probleem is dat ik afgelopen dinsdag bij een vriend van me was die ook met een zelfde type BMW bezig is en word nu wel een beetje een wedstrijd wie de leukste/snelste bouwt...de lat wordt dus hoger gelegd. Na de operatieellende gaan we weer volgas er tegenaan
 
Laatst bewerkt:
dit is wel een favo van me..maar dan wel ander zitje misschien
full


verder helemaal goed, dell orto´s, afdekkapje van de startmotor gewoon weglaten, luchtfilterhuis ook in de kliko, strakke dempers etc etc....gaan we even over brainstormen. Die BMW van die vriend van me doen meer emoties losbreken merk ik. Had me al zo half en half ingesteld op een redelijk origineel fietsje, heb al wat meer ingrijpender ombouwsels in elkaar geprutst en wilde nu iets dichter bij het oermodel blijven maar zoiets als dit met wat eigen smaakaccenten is ook leuk.ga ik even op zitten broeden de komende 14 dagen
 
Laatst bewerkt:
dit is wel een favo van me..maar dan wel ander zitje misschien[afbeelding]

verder helemaal goed, dell orto´s, afdekkapje van de startmotor gewoon weglaten, luchtfilterhuis ook in de kliko, strakke dempers etc etc....gaan we even over brainstormen. Die BMW van die vriend van me doen meer emoties losbreken merk ik. Had me al zo half en half ingesteld op een redelijk origineel fietsje, heb al wat meer ingrijpender ombouwsels in elkaar geprutst en wilde nu iets dichter bij het oermodel blijven maar zoiets als dit met wat eigen smaakaccenten is ook leuk.ga ik even op zitten broeden de komende 14 dagen

mooi voorbeeld, ik denk niet dat de spullen in de kliko gaan maar netjes op de plank gelegd worden of niet.
Ik he, in de tijd dat ik met net een beetje ging orienteren op motoren nog een keer een mooi BMW caferacer op Marktplaats gezien. die had een gewone /7 tank alleen dan een stuk er tussen uitgehaald zodat hij een stuk lager was, smoelde erg goed. was zo maar een cm of vijf zover ik me nog kan herinnneren
 
Kun je ook de tank verlengen, vraag flat-twinner maar eens om een foto van zijn 'rooie' :} :}
 
mmmja, Heb nu een /6 overheidstank die ik op de één of andere manier ook wel weer grappig retro vind...Ga me er eens rustig op bezinnen. Zag net een grote heinrich tank staan op Ebay maar die is wel erg groot, beetje "te".
 
tof tof tof! ga ik zeker volgen!

Ik had een paar maanden ook al gekeken naar een oude bmw om caferacer van te maken, maar er was zo niks in mijn "studentenbudget" :(, des te leuker om de jouwe te volgen :P
 
vandaag me even lekker pijn gedaan en op ebay een leuk lief tankje gescoord. Moet zo´n 32 liter in kunnen genoeg voor een paar rondjes op Spa of het plaatselijke circuit hier in Odoornerveen. Tis een reinschlussel, of eigenlijk een Heinrich maar dan door reinschlussel gemaakt
full
 
en dat ziet er dan zo uit, voor de oudere types worden deze tanks in verhouding vaak aangeboden, voor de latere types is het dus toehappen als er iets langskomt. Had dus een gelukje...waar je dan wel weer vies moet betalen, dat is weer even minder leuk
full
 
vandaag me even lekker pijn gedaan en op ebay een leuk lief tankje gescoord. Moet zo´n 32 liter in kunnen genoeg voor een paar rondjes op Spa of en het plaatselijke circuit hier in Odoornerveen. Tis een reinschlussel, of eigenlijk een Heinrich maar dan door reinschlussel gemaakt[afbeelding]


Ik heb even je fout verbeterd ;)


Gefeliciteerd met je aankoop
 
Terug
Bovenaan Onderaan