BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@allen,
Het lijkt erop dat Metzeler en de verkooppartners een rookgordijn willen ophangen:
Wat ik uit Duitse sites haal is dat (M) en (O) aangeven dat er 5 ipv 3 met verschillende spanningen gewikkelde staal gordels/draden zijn uitgevoerd (voor een betere stabiliteit en meer constant oppervlak aan de grond), dat alle banden een silica mix hebben, maar dat sommige sites dat beperken tot de M/O varianten vwb de dual zone op de achterband. Uit testverslagen weet ik dat dit M/O verhaal in 2012 ontstond en dat in de lijst met banden 'neu im 2012' dan een selectie criterium kan zijn. Er is inderdaad geen duidelijke M/O versie in de maat 160. Trouwens, de 'C' heeft dan weer dubbel nylon speciaal voor BMW. Ik ga tzt eens een ander merk proberen, moeten ze maar helder en duidelijk zijn over de eigenschappen.
Peter
(Ik ben overigens niet ontevreden over deze banden...)
 
@Jeroen: Dat heb ik overwogen, maar het verschil tussen de dagwaarde en de gemiddelde prijs van een R1150RS is te groot. Je zou denken dat wanneer de markt op slot zit, deze zich aanpast. Niets lijkt minder waar.
 
Ik heb het bandenverhaal een beetje gevolgd. Ook mijn R1100RS is binnenkort aan een nieuwe achterband toe, de voorband is net vervangen door een Metzeler Roadtec Z8 120/70 ZR17. Volgens het onderhoudsboekje moet achter een 160/60 ZR18. Nu zie ik ook de waarde 170/60 ZR17 voorbij komen. Kan deze ook worden gemonteerd (is iets breder)?
Groetjes, Hans
 
Of... je doet hetzelfde als Roelof toen deed toen zijn RS aan gruzelementen werd gereden: als jij aandringt op reparatie van het subframe wordt de motor dus "Total Loss" verklaart, dat zou je ook kunnen accepteren en dan de marktwaarde laten uitkeren, iets bijleggen en een jongere RS scoren (bijvoorbeeld een R1150RS). Of nog jonger en met Twinspark, loopt ie echt lekkerder op (Karin haar R1150R heeft TwinSpark, prachtig loopt ie)

Roelof heeft toen trouwens voor een hageltje nieuwe R1200R gekozen, pracht apparaat (Karin was er direct verliefd op, gelukkig viel ze ook als een blok voor de R1150R uit 2003 want de machine van Roelof is nog net buiten budget)

Succes met wikken en wegen!

Groet,

Jeroen

Als aanvulling: wat ik heb gedaan is het volgende: de motor is financieel "total loss" verklaard omdat de schade een bepaald percentage van de dagwaarde overtreft. Ik heb toen gekozen om de motor te behouden en kreeg toen dagwaarde minus restwaarde uitgekeerd; in mijn geval R1100RS uit 1995 was dat EUR 1500,-

Vervolgens heb ik met 2 de hans onderdelen en zeg een dag eigen werk de zaak weer keurig hersteld op een kleine kuipschade na (maar wat wil je met een motor uit 1995 en 140K op de teller, daar mag best een kleine beschadiging op zitten). De onderdelen kostten mij EUR 350,- en had dus per saldo een voordelig saldo van 1150,-

Omdat ik ABS wilde hebben, heb ik toen de motor ingeruild voor EUR 2000,- en met het voordelig saldo van EUR 1150,- ; een (kleine) opstap voor een (bijna) nieuwe.
Ik had dus ook kunnen kiezen om iets te zoeken voor 3150,- en dan heb je wel keus (eventueel met een paar centen erbij).

Wellicht helpt dit om de voor jou beste afweging te maken.

Groet,

Roelof.
 
@Hans: jouw onderhoudsboekje is correct. Ik heb nog eens de website van Metzeler gecheckt en voor de R1100rs moet het maat 160/60 ZR 18 M/C (70W) TL zijn. De diameter van de achtervelg van een R1100rs is groter dan de achtervelg van een R1150rs en een 170/60 ZR 17 M/C (72W) TL gaat niet passen.

Je kunt het zelf checken op de website van Metzeler: www.metzeler.com
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bandenverhaal een beetje gevolgd. Ook mijn R1100RS is binnenkort aan een nieuwe achterband toe, de voorband is net vervangen door een Metzeler Roadtec Z8 120/70 ZR17. Volgens het onderhoudsboekje moet achter een 160/60 ZR18. Nu zie ik ook de waarde 170/60 ZR17 voorbij komen. Kan deze ook worden gemonteerd (is iets breder)?
Groetjes, Hans

Hallo Hans, long time no seen...

Als je een bredere band neemt met dezelfde breedte verhouding (dat is de 60) dan krijg je een band met een grotere omtrek. Je zou eigenlijk moeten kiezen voor een 170/55 om dichter te blijven bij de oorspronkelijke omtrek. Volgens mij is de 170/55 er niet. Verder kan het zijn dat de band tegen de kardantunnel aankomt.
Ik denk dus dat het niet gaat. Ook de BMW werkplaatsmanual geeft geen alternatieve maat.

Groet,

Roelof.
 
Heren,

Als ik de tijd had gehad, had ik het zo gedaan. Helaas heb ik die niet in verband met werk en pasgeborene (ben sinds een kleine week vader). En als ik een paar duizend euro over had, had ik de dagwaarde geaccepteerd, wat extra bijgelegd en een nieuwere motor gekocht. Maar goed, ik wil dat geld bewaren voor wanneer ik evt. echt nodig heb.
 
Dus laat je de voorkant nu via de verzekering repareren en pak je het subframe achter zelf aan, onder de 100 Euro klaar? Of iets er over dan. Hopelijk is je motor op tijd klaar voor het jaarlijkse forum treffen....en heb jij die dag geen fles-geven-luiers-verschonen dienst...
Nog van harte gefeliciteerd met de kleine! Ff een cliché: geniet er maar van, voor je het weer zijn ze het huis al weer uit! Onze oudste is over een paar maandjes uitgevlogen en de tijd is omgevlogen!

Groetjes,

Jeroen
 
@Joachim,
Ik had wel eens gehoord dat de bevestiging van het subframe uit het carter was gebroken (er zijn ook 'brackets' beschikbaar voor de GS die dat hopen te voorkomen). Kun je aangeven (uit nieuwsgierigheid) waar jouw subframe is gebroken??. Mocht je het geld in handen krijgen, dan kun je ook bijna alles voor de voorkant kopen en zelf installeren. Laat weten of je daarbij hulp nodig hebt.
Peter
 
Fotootjes van de rit over de dijk langs de Linge tussen Buren en Leerdam (mooi plaatsje trouwens, dat Buren).

[afbeelding]

[afbeelding]

Donderdag het nieuwe rooster, dan hopen op eens een keertje een weekendje vrij, dan zet ik die hier neer om te zien of we weer tot een Forum Ritje kunnen komen...

Greetz,

Jeroen.

Jeroen, en dan ben je Geldermalsen voorbij gereden ????????????????? !!!!!!!!!!!!!!!!.

Mvgr. Jan
 
Wie van (ons) BMW R 1100 RS FORUM bezoekers rij er een: GELE - BMW R 1100 RS.
Deze ging/nam 15-05-2013 de afslag Geldermalsen komende vanaf Tiel A15, en ging in de eerste rotonde linksaf richting Meteren?.
Een gele kleur.
Wie van jullie heeft deze kleur eerder gezien?.

Jan
 
Ja Jan idd heb ik deze kleur wel eens eerder gezien, had er vroeger zelfs een schaalmodel van! Helaas vond de hond hem ook mooi.
Als het een blauwe was had ik het wel kunnen zijn, kom wel eens in die buurt

Kan het forum ritje misschien een keer op zaterdag? Kan ik het makkelijker inplannen, lijkt me leuk om een keer mee te maken.

Groet Gert
 
@ ben benieuwd naar de accu van Motobatt ook of het zonder meer past en de aansluitingen kunnen worden overgezet, een vriend heeft hem in een yamaha fj staan en hij heeft nog nooit zo goed gestart, het schijnt een erg goede accu te zijn voor een goede prijs.
 
Het nieuwe rooster is binnen. Schiet niet op: zaterdag 8 juni vrij, maar dan ga ik naar een reünie van de middelbare school (het Koningin Wilhelmina College, KWC, te Culemborg, hometown van Oldbmw Ton en misschien heeft Jan van Soelen er ook wel op gezeten?)
De zaterdag daarna heb ik reserve dienst, meestal verzint KLM wel iets voor me. Ik ga nu even wat zaterdagen in het verzoeksysteem zetten. Voorkeur data van jullie voor het forum toertje?

Groet,

Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, en dan ben je Geldermalsen voorbij gereden ????????????????? !!!!!!!!!!!!!!!!.

Mvgr. Jan

Sorry Jan, moeders zat wel een beetje op de tijd. Ff in Buren het toilet op gezocht en hup, weer verder :] . Heb ook best wel moeten zeuren om die foto's te kunnen schieten... Achteraf was ze er dan wel weer blij mee... Volgende keer kondig ik wel ff aan als ik bij je in de buurt ben!

Groet,

Jeroen.
 
@Joachim,
Ik had wel eens gehoord dat de bevestiging van het subframe uit het carter was gebroken (er zijn ook 'brackets' beschikbaar voor de GS die dat hopen te voorkomen). Kun je aangeven (uit nieuwsgierigheid) waar jouw subframe is gebroken??. Mocht je het geld in handen krijgen, dan kun je ook bijna alles voor de voorkant kopen en zelf installeren. Laat weten of je daarbij hulp nodig hebt.
Peter

Ik heb de voorkuip, rechterzijkant en het binnenkantje van de voorkuip destijds voor €300 kunnen fixen... Goede tip van Peter! Maar goed, nadeel daarvan is dat de reparatie je natuurlijk wel weer tijd kost, ik weet niet hoe goed die kleine van jou zijn/haar middagslaapje doet en of je er dan wel aan toe komt.. Anders blijft het natuurlijk een optie om de schade via de dealer te laten herstellen en de verzekering te laten betalen. Kost je minder tijd.
 
Laatst bewerkt:
Het nieuwe rooster is binnen. Schiet niet op: zaterdag 8 juni vrij, maar dan ga ik naar een reünie van de middelbare school (het Koningin Wilhelmina College, KWC, te Culemborg, hometown van Oldbmw Ton en misschien heeft Jan van Soelen er ook wel op gezeten?)
De zaterdag daarna heb ik reserve dienst, meestal verzint KLM wel iets voor me. Ik ga nu even wat zaterdagen in het verzoeksysteem zetten. Voorkeur data van jullie voor het forum toertje?

Groet,

Jeroen

Jeroen,
Heb geen beperkingen; dus wat mij betreft: ga je gang!

Roelof.
 
@ klopt Jeroen, maar ik heb er niet op gezeten hoor, ik wilde zonodig het avontuur zoeken , en was net 16 en al bij de KNSM aangemonsterd, voor een korte vaart van 3 maanden, die uiteindelijk 9 maanden ging duren, wel snel volwassen geworden, ik had met 17 al veel gezien van de wereld, dat pakken ze je niet meer af, een beetje wat jij nu doet in de lucht, alleen wij deden er een klein langer over, nou ja een klein beetje pffff, had het niet willen missen, dus geen KWC
 
Nou, de RS staat bij Kenny, krijgt uiteindelijk toch de PR3. Heb net met Karin's R-etje geshopt in de regen, hij ligt als een huis. Het onrustige op B-weggetjes dat de hierboven aangehaalde test beschreef kan ik met een R niet reproduceren. Ik vindt de motor precies doen wat ik hem vraag, niets meer, niets minder. Hij loopt zo mooi dat ik bijna spijt heb dat ik een jaartje terug niet nog € 1000,- meer er tegenaan heb gesmeten en mezelf een Twinspark R1150RS had aangeschaft.. Maar goed, eerlijk is eerlijk, op BP Ultimate loopt mijn RS (bijna) net zo mooi. En hij blijkt extreem zuinig.

Naast de bandjes toch ook maar de kleine beurt, anders moest ie over 5 weken weer die kant op. Belde Kenny net.... als de telefoon gaat en je motor staat bij Kenny en je ziet "Kenny Simon - MSA" in het display dan zal dat waarschijnlijk slecht nieuws zijn... Bleken mijn remblokken achter helemaal versleten en het zelfde geld voor de schijf.. Een "grounding item" zei hij, omdat ie wist dat ik dan precies zou begrijpen hoe hard het nodig is om ze te vervangen... Enfin, ik heb met de gedachte gespeeld om Hyperpro suspension er op te laten zetten, maar dat stel ik dan toch nog maar ff uit..

Dinsdag haal ik de RS weer op, ben heel benieuwd! Morgen met het R-etje van Karin naar Schiphol, daar heb ik vandaag zijbeugels en een kofferhouder voor besteld. Wordt ie niet veel mooier van maar het is wel rete praktisch! bovendien heb ik het idee dat die zijbeugels ook de lak beschermen mocht de motor nog eens omkukelen... Op MP al een leuk setje touring koffertjes gezien voor haar R-etje. Laat maar komen die vakantie!

Eerst nog natuurlijk het forum ritje! Ga met moeders in overleg welke weekenden ik ga aanvragen, zodra ik zekerheid heb volgt hier natuurlijk meteen een berichtje. Tot op heden valt alleen het weekend van 6 juli af. Ik heb 3 in grote verschillende rondjes Vecht en Plassen alvast aangemaakt. 2 ervan gaan ook door Naarden Vesting, wel een grappig stadje. De kleinste is in een uurtje gedaan: Loosdrechtse plassen en aansluitend een stukje Vecht. Het grootste rondje pakt het langste stuk Vecht, is 85 kilometer, doen we, zonder pauze, zo'n dikke anderhalf uur over. Vooraf thee/koffie/limonade, na afloop Bockworst, bier/wijn/fris. Andere suggesties voor routes vanuit Lage Vuursche zijn van harte welkom!
 
@ Jeroen,

Heb ik al eerder gepost: een nieuw setje "rubber", voor EN achter, doet wonderen voor het weggedrag van je motor.
Slijtage gaat relatief langzaam en je merkt niet goed hoe het weggedrag terugloopt. De banden worden platter en het rubber harder.

Het rondje: van mij mag best het langste rondje...Rijden op een R is geen straf.... ik ben bijna toe aan mijn eerste 10K beurt en overweeg dan meteen het "achterrubber" te vervangen en het rondje dan te doen met het nieuwe rubber.

Vervangen remschijven: als je het BMW onderdeelnummer opzoekt bij RealOEM.com - Selecteer je model BMW, dan kun je tevens zoeken op welke types dezelfde schijf is gemonteerd en dan is de kans om een gebruikte schijf te scoren veel groter.
Voorbeeld:
Onderdeel 34212314151 (REMSCHIJF ACHTER) is gevonden voor de volgende voertuigen:

259E: Details over 259E
259E R 1100 GS 94 (0404,0409) ZONDER, Europa
259E R 850 GS 95 (0403) ZONDER, Europa


259R: Details over 259R
259R R 1100 R 94 (0402,0407) ZONDER, Europa
259R R 850 R 94 (0401,0406) ZONDER, Europa


259S: Details over 259S
259S R 1100 S 98 (0422,0432) ZONDER, Europa


259T: Details over 259T
259T R 1100 RT 96 (0413,0418) ZONDER, Europa
259T R 850 RT 96 (0412) ZONDER, Europa


R21: Details over R21
R21 R 1150 GS 00 (0415,0495) ZONDER, Europa


R21A: Details over R21A
R21A R 1150 Adventure 01(0441,0492) ZONDER, Europa


R22: Details over R22
R22 R 1150 RS 01 (0447,0498) ZONDER, Europa
R22 R 1150 RT 00 (0419,0499) ZONDER, Europa
R22 R 850 RT 02 (0417) ZONDER, Europa


R28: Details over R28
R28 R 1150 R 01 (0429,0439) ZONDER, Europa
R28 R 1150 R Rockster (0308,0318) ZONDER, Europa
R28 R 850 R 02 (0428) ZONDER, Europa

Originele schijven zijn nogal duur en relatief dun waardoor vervanging i.v.m. slijtage (te dun) regelmatig voorkomt.
Vanzelfsprekend is het bij voorkeur niet verstandig om je schijven te laten beschadigen door te dunne remblokken..en de dikte van de remblokken kun je zonder demontage controleren.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Roelof, dank voor de tip! Remschijven vervangen is voor mij net een brug te ver, dus dat laat ik graag aan Kenny over. Ik kan het met hem wel hebben over de "dunte" van de originele schijven. Het zou mij niet verbazen als hij er sowieso om die reden een niet-originele schijf onder zal monteren..

Groet,

Jeroen
 
@Roelof en Jeroen,
Zodat je een idee hebt: alternatieve nieuwe schijven achter zijn te koop voor 108 (TUV gekeurd) tot 128 Euro.
Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan