BMW R 1150 RT

........... probleempje: wanneer hij start dan krijgt de spanning een dip waardoor het lcd klokje z'n instelling verliest, en moet hij dus deze opnieuw instellen. accu is nieuw, polen goed vast, startmotor draait rond als een gek, kan eigenlijk niets vinden. Nu heb ik ooit eens gehoord dat dit vaker voorkomt en dit met een elco over de voedingspanning van het klokje te zetten verholpen is. Ik weet niet of dit bij iemand hier bekend in de oren klinkt?

Binnen dit onderwerp op accu zoeken, want die blijft toch verdacht.
Maar als de motor goed start, kan het ook in spanningsverlies naar je klok liggen, door bijv. gecorrodeerde contacten in de stekkerverbindingen, dan krijg je misschien maar 10.5 V aan de klok en tijdens het starten zoveel minder dat die re-set.
Pas daarna zou ik aan de condensator oplossing denken (zie mijn knullige tekening, als het me lukt om die bij te voegen), waarbij het RC circuit (weerstand, condensator) zo gekozen word dat deze voldoende lang een spanning > 10V kan leveren voor het klokje. De diode dient er dan voor dat de condensator spanning niet voor een ander circuit gebruikt word. Succes.
full
 
Binnen dit onderwerp op accu zoeken, want die blijft toch verdacht.
Maar als de motor goed start, kan het ook in spanningsverlies naar je klok liggen, door bijv. gecorrodeerde contacten in de stekkerverbindingen, dan krijg je misschien maar 10.5 V aan de klok en tijdens het starten zoveel minder dat die re-set.
Pas daarna zou ik aan de condensator oplossing denken (zie mijn knullige tekening, als het me lukt om die bij te voegen), waarbij het RC circuit (weerstand, condensator) zo gekozen word dat deze voldoende lang een spanning > 10V kan leveren voor het klokje. De diode dient er dan voor dat de condensator spanning niet voor een ander circuit gebruikt word. Succes.
[afbeelding]
Hey tnx toyz, hier kan ik wat mee, ik ga eerst maar eens naar die connectoren kijken, en als laatste evt de rc schakeling. Ik kan me eigenlijk ook moeilijk indenken dat dit een ontwerpfout oid zou zijn, want anders zouden er toch meer eigenaren last van moeten hebben. UIteraard zijn alle reactie welkom. Ik hou jullie iig op de hoogte van de afloop hiervan, zal alleen wel volgende week worden, eerder heb ik geen tijd.
 
........ Ik kan me eigenlijk ook moeilijk indenken dat dit een ontwerpfout oid zou zijn, want anders zouden er toch meer eigenaren last van moeten hebben. .............

Toch wel, ook anderen melden dit en heb het zelf ook gehad. Accu capaciteit is bijzonder krap bemeten in de R1150RT. De rembekrachtigingspomp vreet ook stroom, zelfs al voordat er gestart is.
Heb zelf wel eens een maand of 4 doorgereden, dat de motor wel aansloeg, maar toch klok op nul. Daarna ook het starten een probleem; met vervangen accu probleem verholpen. Eén slechte cel in oude accu oorzaak van het probleem.

Wel druppellader gebruiken (1x 24h per 2 a 4 weken) maar niet er aan laten hangen, want dat is toch niet zo best voor de meeste accus.

Heb nu sinds 11-2009 een Exide Gel accu, die mijn Banner accu van 22 maanden oud verving, en daarvoor een BMW accu die het ruim 3 jaar uitgehouden heeft. Mijn andere voertuigen doen heel wat langer met hun accus.
 
Ik heb het probleem zelf ook, nu met nieuwe accu minder maar als het erg koud is wil dit nog wel eens gebeuren.
Starten kost gewoon zoveel energie dat de accu daar alles voor nodig heeft, en is die maar iets onder de maat dan reset de klok gelijk.
Ik heb ermee leren leven...
 
...'k weet 't niet hoor Jan..., 'k geloof dat ik toch mijn eigen tuintje gezelliger vind...

...en dan liever met een koffiekop, dan met een waterglas... ;)



full
 
Hallo 1150 Rijders,

is alweer ff geleden maar zit weer op de fiets ,had operatie aan voet, vanaf 10/1 poot op kussen, afgelopen donderdag hechtingen eruit, motorlaars gepast en zaterdag ritje gemaakt
boulevardje pikken in Zandvoort.
schakelen was nog iets pijnlijk en onwennig, zit tussen de oren.

as donderdag beurs, ff kijken en snuiven!
heb wel oren naar Shoei 1100.

morgen weer n zonneje, misschien s'middags n ritje!

later Jan
 
Jan, mooi dat alles weer goed gaat.

Ik wacht nog even met een motor rit, beetje fris nog. Vanochtend -5.2 op de thermometer :X . Gelukkig eind deze week hogere temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk ben je snel van de pijn af.
Het weer begint inderdaad mooier te worden.

Vanochtend -6 maar het waaide niet echt hard dus was het goed te doen.
Smiddags is het lekker in het zonnetje rijden en dat rijd wel heel erg lekker.
tenminste droge wegen nu, dan maken die paar graadjes onder 0 ook niet zo uit.
 
ik zou ook willen rijden maar ik heb problemen met de abs
kapje boven op abs unit is lek wordt pas volgende week gemaakt
kan niet eerder ivm beurs

jammer
 
Zeg jongens, en n enkele meid.
is het niet veel leuker om het topic van de 1150 RT samen te voegen bij de 1200RT !!??
if denken we in hokjes.. of mag dat niet omdat we geen 1200 hebben?
hier valt te vaak n stilte, wordt soms n maand niet gepost.
en we moeten het weer eens hebben over n spontaan ritje, wordt alweer de 3e x dat Jan hierover begint :Y

ik lees de reacties wel, ook van de 1200 meelezers
Jan
 
Hoe kwam je daar achter? De ABS pomp zit onder je tank dacht ik...


na een paar keer abs storing gehad te hebben te weinig olie
wilde ik achter de kappen en onder de tank de boel een goed schoon maken
ik zag dat er weer olie lag dus goed schoon gemaakt en goed zitten staren zag ik waar het vandaan
kwam zie foto
full
 
Laatst bewerkt:
Hoe kwam je daar achter? De ABS pomp zit onder je tank dacht ik...


na een paar keer abs storing gehad te hebben te weinig olie
wilde ik achter de kappen en onder de tank de boel een goed schoon maken
ik zag dat er weer olie lag dus goed schoon gemaakt en goed zitten staren zag ik waar het vandaan
kwam zie foto[afbeelding]
nou..........ik heb behoorlijk zitten staren maar ik zie niets druppen :? .

Alle gekheid op een stokkie. Dat oliespul is behoorlijk agressief het vreet je motor op. Als je de lekkage gevonden hebt snel repareren.
 
Zeg jongens, en n enkele meid.
is het niet veel leuker om het topic van de 1150 RT samen te voegen bij de 1200RT !!??
if denken we in hokjes.. of mag dat niet omdat we geen 1200 hebben?
hier valt te vaak n stilte, wordt soms n maand niet gepost.
en we moeten het weer eens hebben over n spontaan ritje, wordt alweer de 3e x dat Jan hierover begint :Y

ik lees de reacties wel, ook van de 1200 meelezers
Jan

Op zich geen slecht idee, ware het niet dat het zo hard gaat met posts over vanalles en nogwat in het 1200RT topic dat het erg lastig wordt als je even het niet bijhoud.

En een ritje is wel weer eens leuk al moet ik nog wel even een paar nieuwe bandjes scoren en de boel even ontwinteren.
Zit denk ik weer wat troep bij de gaskabels tegen de cilinderkoppen aan want de cilinders lopen nogal asynchroon op lage toeren als de motor nog koud is.
beetje onhandig dat je daarvoor de kappen moet verwijderen, vind ik niet zo prettig om dat op de straat te moeten doen.
En met dit zeikweer komt het er ook niet van.
och, nog 5000km en dan komt de 160k beurt eraan.
 
Hoe kwam je daar achter? De ABS pomp zit onder je tank dacht ik...


na een paar keer abs storing gehad te hebben te weinig olie
wilde ik achter de kappen en onder de tank de boel een goed schoon maken
ik zag dat er weer olie lag dus goed schoon gemaakt en goed zitten staren zag ik waar het vandaan
kwam zie foto[afbeelding]

Aha, dat kan niet missen! :)
 
Afgelopen week even wat zitten rekenen en heb al mijn onderhoudskosten eens gedeelt door het aantal km's die ik heb gerekend sinds ik de motor heb.
Totaal gemiddeld kom ik op 0,088 euro per km uit.

Als ik het per jaar uitsplits kom ik veel lager uit omdat ik in het begin weinig km's en best wat kosten heb gehad. Vorig jaar zat ik op 0,072 euro/km.
Het lijkt elk jaar wel minder te worden :)

Is dit ook een beetje een redelijke waarde? hebben jullie het al eens berekent (als je het uberhaupt wel wilt weten)?
het is nl toch wel even schrikken als je het totaalbedrag ziet ;)

over anderhalve week de 160.000km beurt :)
 
Je ziet hem graag in de 'familie' blijven he :)
Alleen voor mijn gebruik zou het zonde zijn van het plaatje.

Echter zit dat nog een beetje boven m'n budget helaas. (iets teveel hobbies om te onderhouden...)
Zat eerder te denken aan een 1150RT met wat minder km's, die zijn er al zo rond de 7000 a 8000 euro.

Maar zolang deze nog prima rijd en in onkosten blijft dalen rolt het nog wel even door hoor.
Na een paar ton gaat de prijs misschien wel weer omhoog :)
 
Laatst bewerkt:
Jeroen79: Is bij jou de koppeling al eens vervangen? en zo ja bij wat voor kilometerstand.
 
Terug
Bovenaan Onderaan