Bmw r1100 gs draait wel om, geen vonk

Nielski55

MF'er
12 sep 2022
32
5
Beste leden,
Mijn bmw gs1100 97 wilde niet starten. Hij draaide wel over, ook hoor ik de brandstof pomp, maar na het checken voor een vonk met een koper draadje in de bougie dop en tegen het blok geen vonk. Nu las ik dat dit goed de hal sensor kan zijn. Ik heb het even uit elkaar gehaald en de punten waren wel wat gecorodeerd. Ik heb deze even opgeschuurd maar nog niks. Is er een manier om te checken dat het zeker deze sensor is? Of niet bv toch de bobine. Voordat ik onderdelen ga bestellen zou ik het graag zo zeker mogelijk weten. Ik heb er nog niet verder in kunnen verdiepen maar hoor graag of er al tips zijn!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230502-215334_Gallery.jpg
    Screenshot_20230502-215334_Gallery.jpg
    81,9 KB · Weergaven: 43
Een simpele manier om de werking van de hall sensor te controleren is de bougies verwijdeten, het contact aamzetten en de motor met de hand ronddraaien. De brandstofpomp moet dan op een bepaald moment gaan draaien.
Doet deze dat niet heb je waarschijnlijk geen hall signaal.
 
Een simpele manier om de werking van de hall sensor te controleren is de bougies verwijdeten, het contact aamzetten en de motor met de hand ronddraaien. De brandstofpomp moet dan op een bepaald moment gaan draaien.
Doet deze dat niet heb je waarschijnlijk geen hall signaal.
Bedoel je dat de pomp constant moet gaan draaien op 1 bepaald punt bij het handmatig draaien van de motor? En enig idee waar ik een sleutel kan halen om de bougie er uit te halen? Ik geen sleutel die lang genoeg is om helemaal de cilinder in te komen. Iets wat ik nog steeds niet heb aangeschaft😬
 
Bedoel je dat de pomp constant moet gaan draaien op 1 bepaald punt bij het handmatig draaien van de motor? En enig idee waar ik een sleutel kan halen om de bougie er uit te halen? Ik geen sleutel die lang genoeg is om helemaal de cilinder in te komen. Iets wat ik nog steeds niet heb aangeschaft😬
OP een bepaald punt moet de brandstofpomp even aanslaan. Dan krijgt hij signaal.....
 
Yes dan ga ik hier mee verder. Ik ben nu de bedrading van de sensor aan het vervangen aangezien ik las en zag dat dit vaak het probleem is. Ze waren ook goed verkruimeld van binnen!
Het lijkt helaas niet geholpen te hebben... hij start nog niet en ik heb ook de test nog een keer geprobeerd die rody benoemde. En ik hoor ook bij de test de benzine pomp niet bij het draaien helaas
Dat lijkt me duidelijk het probleem. Ik heb er nog een werkend liggen. Als je die wilt uitproberen, stuur me dan even een DM.
Ik zou die graag uitproberen! Ik stuur je een berichtje
 
Nog even een update, ik heb een paar dingetjes gecheckt, niet allemaal met vonk te maken. ik heb gecheckt of er brandstof uit de slangetjes komt, of er 12v staat op de groene draad naar de bobine. En ik wilde ook testen of de injectoren werkten maar toen deed de starter motor opeens niks meer. Zou verwachten dat ie nog wel een geluidje zou maken als de accu bijna leeg is maar er gebeurt niks. Benzine pomp komt wel nog op druk.
 
Nieuwe hall sensor van blissard er in gezet en hij werkt! Nu alleen nog de timing aanpassen want loopt nog niet lekker. Denk dat ik dit ga proberen met de volt meter methode.
 
Op het Neerlandse BMW GS forum was altijd een man die ze opnieuw wikkelde oid. Dan waren ze beter dan uit de fabriek. Goede prijzen ook. Het was op ruilbasis. Een tweedehandse kan toch ook weer stuk gaan. Het is een bekend probleem dat ze vaak rond een bepaalde kilometerstand de geest geven.
 
Op het Neerlandse BMW GS forum was altijd een man die ze opnieuw wikkelde oid. Dan waren ze beter dan uit de fabriek. Goede prijzen ook. Het was op ruilbasis. Een tweedehandse kan toch ook weer stuk gaan. Het is een bekend probleem dat ze vaak rond een bepaalde kilometerstand de geest geven.
Ah ja dat is goed om te weten. Degene die ik nu heb gekregen werkt nog. Maar de oude die ik heb kan ik wellicht opsturen dan.
 
Ik heb ondertussen geprobeerd de timing goed te zetten maar dit is nog niet helemaal gelukt, hij loopt nog niet erg lekker en valt uit bij stationair lopen.

Ik heb dit geprobeerd door hem op TDC te zetten en dan met de voltmeter op grond en het oranje draadje van de hall sensor te meter wanneer hij naar 11,5V springt als ik de hall sensor plaat draai. Op dit punt heb ik m vast gezet.

Nu loopt hij dus nog niet lekker. Ik heb online gelezen dat de computer automatisch de timing aanpast na een poosje rijden. Maar dit doet hij niet bij mij (miss te oud model? Uit 97). Heb er al zeker 150km mee gereden. Ik heb ook geprobeerd de hall sensor te koppelen met de comp door het gas 2x open te trekken terwijl de motor op contact stond(maar niet loopt). Dit scheen te kunnen helpen.

Zijn er nog mensen die tips hebben?
 
Alternatieve manier om de Hallsensor op tijd te zetten;

Bougies eruit en de plastic voordeksel eraf, draai nu de motor in tdc met een sleutel op de krukas poelie.
Zet contact aan en draai de krukas een stuk door en weer terug langs tdc, en weer terug.
Tijdens dat heen en weer draaien langs tdc, moet de brandstofpomp aanslaan, precies op tdc.
Dit is even zoeken en heen en weer langs tdc, wijst zich vanzelf.
Sensor afstellen indien nodig.

Als dit dan goed staat, contact af en trek zekering #5, in rijrichting gezien.
Laat deze zekering er minimaal 30 sec uit, drink koffie, rook peuk, wat je wilt.
Dan de zekering terugsteken, contact aan en draai het gas langzaam van dicht naar vol open, doe dit 3-4x.
Dan contact uit.

Motronic is nu gereset en weet wat de afstellingen zijn.

Dan gewoon starten en moet de motor weer normaal draaien.
 
Alternatieve manier om de Hallsensor op tijd te zetten;

Bougies eruit en de plastic voordeksel eraf, draai nu de motor in tdc met een sleutel op de krukas poelie.
Zet contact aan en draai de krukas een stuk door en weer terug langs tdc, en weer terug.
Tijdens dat heen en weer draaien langs tdc, moet de brandstofpomp aanslaan, precies op tdc.
Dit is even zoeken en heen en weer langs tdc, wijst zich vanzelf.
Sensor afstellen indien nodig.

Als dit dan goed staat, contact af en trek zekering #5, in rijrichting gezien.
Laat deze zekering er minimaal 30 sec uit, drink koffie, rook peuk, wat je wilt.
Dan de zekering terugsteken, contact aan en draai het gas langzaam van dicht naar vol open, doe dit 3-4x.
Dan contact uit.

Motronic is nu gereset en weet wat de afstellingen zijn.

Dan gewoon starten en moet de motor weer normaal draaien.
Hoi Paul, bedankt voor je uitleg! Ik heb het gevoel dat vooral dat resetten van de motronic gaat helpen. Hij loopt nu best goed maar in stationair nog een beetje stotterend. En heb dus het gevoel dat die motronic nog niet weet dat er een nieuwe sensor in zit. Ik heb naar mijn gevoel die sensor zo precies mogelijk gezet. Ik heb hem op tdc gezet en toen met de sensor gespeeld todat hij precies van 0v naar 11,5v springt. TDC heb ik gevonden door het streepje van het teken OT door het kijkgaatje precies in t midden te houden. Ook heb ik door het bougiegat gekeken wat tdc met een stokje. Dit kwam wel overeen, maar beide naar mijn gevoel niet de meest exacte manieren.

Maar als het alleen ligt aan het fysieke afstellen voelt het als bijna onmogelijk om het goed te krijgen zo precies lijkt het. Echt mm werk en hij loopt nu net iets beter. Van daar dat ik het gevoel heb dat die motronic unit nog ingeleerd moet worden dat er een nieuwe sensor is. Ik las dit ook online dat ie het dan zelf zou aanleren. Ik had al geprobeerd het gas 2x helemaal open en dicht te trekken nadat ik na de 1e x afstellen de accu er af had. Maar dit deed nog niks. Ga nu deze manier proberen!

Ps, ik heb ook een filmpje toegevoegd van hoe hij nu stationair en warm loopt

Edit: filmpje doet het blijkbaar niet?
 
Laatst bewerkt:
De hier gebruikte Motronic MA2.2 is niet zelflerend, of lig. heel traag van begrip.
De truuk met de zekering geeft wel direct respons.
Aaah oke kijk, ik had al zo'n gevoel dat ik die oudere 2.2 zou hebben, en dat die inderdaad niet zelflerend is. Had het alleen nog niet ergens bevestigd gezien. Maar dan ga ik vanavond gelijk de truck met de zekering proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan