BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heren, dank voor de adviezen, ik concludeer dat een schijfremslot door de meesten als additionele beveiliging de voorkeur heeft.
Mijn alarm gaat er niet automatisch op en dat is zo ingesteld door de vorige eigenaar. Ik laat dat maar even zo (dus positieve actie nodig om het alarm te activeren.) Tot nu toe bevalt mij dat wel omdat je vaak 'oog' houdt op de motor. Zoals gezegd, een nieuwe dimensie voor mij, ik zal mezelf ook trainen om de sleutels eruit te halen _O- _O- _O- .
 
Onderweg gebruik ik vaak een Schijfremslot (ART4) en thuis binnen in de garage een ART4 kettingslot door het gat van het cardan en dan verankerd met een ART4 Abus muuranker... Ga ik bijvoorbeeld ergens heen waar diefstal veelvuldig (Bv: TT Assen) voorkomt dan neem ik de ketting ook mee..
 
Automatisch alarm activeren is wel zo handig. Dat kan met en zonder piepjes.

Alleen bij het tanken gaat het wel eens mis, maar dan even het contact aan en alarm is weer uit.

Als motor voor een beurt naar de dealer moet, of je moet bv met de veerboot, dan is het wel handig om automatisch inschakelen aan te zetten.

Sleutel erin laten zitten is de snelste manier om weer naar een andere motor op zoek te moeten :+

Ik zelf gebruik een ART4 goedgekeurd schijfremslot hoofdzakelijk voor de verzekeringseisen.

Daarnaast wel eens als extra een beugelslot waarmee ik de motor ergens aan vast kan zetten, als ik op locaties ben, die wat meer risico lopen.

Je wilt toch het liefst weer met je eigen motor weer terug naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Het alarm is zelf programmeerbaar om wel/ niet via contact in te schakelen. Of wel of niet te piepen enzo. Uitschakelen bij inschakelen van het contact doet 'ie altijd....
Voor wie wil pielen, programmeerprocedure staat in het boekje.
De bewegingsdetectie heb ik alleen een keer uitgezet bij erg harde wind. De mensen op kantoor op de BG kwamen vragen of dat %$@#!ding eindelijk eens uit kon....
Verder gebruik ik alleen 'op locatie' waar 'ie uit het zicht staat een extra slot, ketting met schijfremslot of alleen het schijfremslot.
En uiteraard altijd het stuurslot 'for what it's worth...' mijn fiets is niet all risks verzekerd, wel tegen diefstal, maar alleen als 'ie deugdelijk op slot staat.... ik ga dan uit van tenminste een ART4 slot..
Overnachten doet 'ie altijd thuis of ergens achter een hek of poort
 
Vandaag wordt het bestelde ART4 schijfrem slot en een Haynes Workshop Manual bezorgd, de achterste valbeugels zijn besteld van Wunderlich (chrome) en de voorste van Touratech (RVS).
Morgen haal ik de tanktas en de binnentassen op.
Ik merkte dat de motor niet goed (direct) aan het gas hing bij het uitkomen van bochten en wilde de gaskabel wat strakker zetten....denkende dat dat misschien wel moeizaam geregeld moest worden...gewoon ouderwets bij het gashandle de 'trek' kabel wat opspannen, zelfs geen tools nodig. _O- _O- _O-
Oh ja, mijn opmerking over sleutels laten zitten was niet serieus bedoeld, hoewel ze hier thuis in de garage wel allemaal startklaar staan.
 
Laatst bewerkt:
Als diefstal preventie rij ik mijn motor de eerste de beste pekel laag door en hou hem ook niet al te schoon. Het Action dekje over het zadel werkt ook afdoende. In de garage thuis staat ie alleen op stuurslot. Uit eerste hand kan ik je vertellen dat de start onderbreking van de RT het ook uitstekend doet. Hij is behoorlijk kritisch op welke sleutel in het gat gestoken wordt. Onlangs pikte die dus bijbehorende sleutel niet eens! (Sinds consult vd wegenwacht overigens geen problemen op dat vlak). Motorhok op Schiphol is pal tegenover de basis van de KonMar, er schijnt in het verleden nog wel eens een fiets daar gejat te zijn, maar de KonMar houdt sindsdien ook een mooi oogje in het zeil. Daar heb ik hem niet op het alarm. Wel een schijfremslot. Die zit in mijn grote koelkast topkoffer.

Ik ben ook aan het pielen geweest met herprogrammeren vh alarm, ik wilde nl graag met piepjes. Bij mij is het nu zo dat ik hem er met de AB op moet zetten. Met de AB er weer afhalen is wisselend succesvol, snap ik niet zo veel van waarom dat de ene keer wel en de andere keer niet wil. Bij de ST gaat dat bijvoorbeeld weer probleemloos. Ik heb het batterijtje van de AB al eens vervangen. Enfin, als het met twee drie pogingen niet lukt, zet ik hem ff op contact.

Vwb de All Risc Verzekering: ik ben me toen de tandjes geschrokken. Van de hele gemotoriseerde vloot is de RT het duurst in de verzekering, duurder ook dan de twee jaar oudere Ford Kuga die ook All Risc verzekerd is (wat ik overigens maar eens moest gaan aanpassen, het gebakje word dit jaar ook al weer 8 jaar oud). Vanaf welke leeftijd/km stand is het verstandig om terug te stappen in verzekering voor een motor? Mijn RT wordt nu 6 jaar oud en gaat eerdaags voor de 40k beurt.
 
Jeroen, mijn RT is van 2010 maar blijft voor als nog een poosje vrolijk all-risk verzekerd.
Hobby kost n.l. altijd geld en ik moet er niet aan denken dat ie om wat voor reden dan ook weg is, total loss verklaard of verzin maar andere ellende.
Moet je voor dat bouwjaar/staat een toch wel ff gemiddeld 12.000 duizend euries neertellen. :(
Kweet niet hoe het jou dan vergaat maar dan slik ik toch nog maar ff de verzekeringspremie.
O..ja.. Zou hem toch maar op het alarm zetten als ik jou was, KonMar houdt de boel uiteraard in de gaten, nou dat denk je, maar niet dus, want 'druk met klant, bakkie doen , was ff poe..' enz. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ha Ootje,
die Touratech beugel is mooier en beter (vind ik en mijn bijna 300 Euri) en is er in RVS. De achterste zijn er in chroom, grijs of zoewart. Beide in BMW 'wit' leek me ook wel wat.
Maar niet getreurd, je ziet waarschijnlijk de achterste niet vanuit jouw positie...
 
Ik bedoelde meer dat het mij niet mooi lijkt om twee verschillende soorten metalen beugels op je motor te monteren; chroom ziet er anders uit als RVS.
 
Jeetje, wat een geld... mijn 'valbeugels' zijn van magnesium :+ , brengen geen extra gewicht in de schaal en kosten 120,- (per stuk, dat dan weer wel...) Ik heb ze gelukkig nog nooit aan de grond gereden.
 
Dat begreep ik Ootje, ik hoop dat het verschil meevalt, maar ik gaf voorkeur aan de constructie en vormgeving (die van ZT hebben ook wel wat maar zijn twee keer zo duur :( , zijn dat dan ontwikkelings kosten of marketing kosten voor die paar buisjes???)
Thijs, die achterste kosten ook nog bijna 300. Ik voorzie dat de motor nog wel eens om zal vallen, voornamelijk bij heel lage of geen snelheid (weten Jeroen en Karin, maar ook ikzelf over mee te praten). Dit komt het meest voor als je plotseling ergens moet stoppen en die kuil of dat spoor niet goed hebt ingeschat. Ik heb het wel eens gehad dat een passagier plotseling op mijn 'plek' ging staan waardoor ik mijn voet dichter bij de motor moest zetten en jawel hoor, daar begon het gevaarte te kieperen, gelukkig konden we met twee erger voorkomen.
Nu ik van die prachtig blauw gespoten koffers heb vind ik het een gerust gevoel dat er eerst iets anders geraakt wordt. Ik haal vanmiddag oa de tanktassen op en dus zal ik zo veel mogelijk zonder koffers kunnen rijden :] .
Ik vermoed trouwens dat jij cilinder klepdeksel beschermers hebt, zoals ik nu ook. Die doen alleen maar dat en dan ook maar in beperkte mate of offeren zichzelf op in de strijd.
 
Laatst bewerkt:
Dat begreep ik Ootje, ik hoop dat het verschil meevalt, maar ik gaf voorkeur aan de constructie en vormgeving (die van ZT hebben ook wel wat maar zijn twee keer zo duur :( , zijn dat dan ontwikkelings kosten of marketing kosten voor die paar buisjes???)
Thijs, die achterste kosten ook nog bijna 300. Ik voorzie dat de motor nog wel eens om zal vallen, voornamelijk bij heel lage of geen snelheid (weten Jeroen en Karin, maar ook ikzelf over mee te praten). Dit komt het meest voor als je plotseling ergens moet stoppen en die kuil of dat spoor niet goed hebt ingeschat. Ik heb het wel eens gehad dat een passagier plotseling op mijn 'plek' ging staan waardoor ik mijn voet dichter bij de motor moest zetten en jawel hoor, daar begon het gevaarte te kieperen, gelukkig konden we met twee erger voorkomen.
Nu ik van die prachtig blauw gespoten koffers heb vind ik het een gerust gevoel dat er eerst iets anders geraakt wordt. Ik haal vanmiddag oa de tanktassen op en dus zal ik zo veel mogelijk zonder koffers kunnen rijden :] .
Ik vermoed trouwens dat jij cilinder klepdeksel beschermers hebt, zoals ik nu ook. Die doen alleen maar dat en dan ook maar in beperkte mate of offeren zichzelf op in de strijd.

En korte pootjes helpen ook niet.....(eigen ervaring)

Roelof.
 
En korte pootjes helpen ook niet.....(eigen ervaring)

Roelof.

_O- _O- _O- Ik zou graag met het zadel in de hoogste stand rijden....dan komen de tenen met ESA op twee helmpjes voor een beter weggedrag nauwelijks aan de grond. De vorige eigenaar had speciale laarzen die hem 5 cm 'voordeel' gaven. Ik heb zijn verstelbare versnellingspook (qua lengte dus) overgenomen.
Zonet de mooie blauwe top-koffer eraf gehaald en de tanktas op de plaats geklikt. Zo kunnen nu regenkleding en wat gereedschap mee *O* .
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed trouwens dat jij cilinder klepdeksel beschermers hebt, zoals ik nu ook. Die doen alleen maar dat en dan ook maar in beperkte mate of offeren zichzelf op in de strijd.
Nope, wat dat aangaat is mijn ST echt naakt.... :Y maar ik realiseer me ook dat ik met mijn gemiddelde lengte iets meer voordeel heb dan degenen met iets kortere pootjes. En daarnaast natuurlijk mijn enorme spierbundels die alles in bedwang kunnen houden.... })
 
Ik heb het wel eens gehad dat een passagier plotseling op mijn 'plek' ging staan waardoor ik mijn voet dichter bij de motor moest zetten en jawel hoor, daar begon het gevaarte te kieperen, gelukkig konden we met twee erger voorkomen.
Ik moest het een paar keer lezen voor ik het begreep (ik dacht eerst dat een passagier jouw stepje per ongeluk gebruikte.....), om dit te voorkomen spreek ik met mijn passagiers af dat ze pas opstappen als ik het sein 'veilig' geef en ook pas afstappen als ik datzelfde sein geef. Anders krijg je inderdaad dat je nog balans 'zoekt' en dat je bijrijder met een ruk aan de fiets of verplaatsing van zwaartepunt de hele handel in onbalans brengt. Je moet je passagier soms even streng toespreken, maar dat werkt voor mij het beste.
 
Ik moest het een paar keer lezen voor ik het begreep (ik dacht eerst dat een passagier jouw stepje per ongeluk gebruikte.....), om dit te voorkomen spreek ik met mijn passagiers af dat ze pas opstappen als ik het sein 'veilig' geef en ook pas afstappen als ik datzelfde sein geef. Anders krijg je inderdaad dat je nog balans 'zoekt' en dat je bijrijder met een ruk aan de fiets of verplaatsing van zwaartepunt de hele handel in onbalans brengt. Je moet je passagier soms even streng toespreken, maar dat werkt voor mij het beste.

Zo doe ik dat ook.

Roelof.
 
Jammer dat het niet duidelijk was: de passagier was al afgestapt, stond 1 meter naast de motor en draaide zich toen al pratend met een derde om en stapte achteruit net toen ik mijn voet wilde neerzetten om af te stappen. Zijn voet stond dus een fractie eerder)op de plek waar ik mijn voet neer wilde zetten.
Ik spreek ook op en afstappen goed af met passagiers (ook het plotseling achterom kijken als je langzaam rijdt of net wil inschakelen om weer te gaan rijden!!), maar op het moment dat ze van de motor zijn blijven ze vaak te dichtbij, denk ook aan een hete uitlaat waar veel vrouwelijke passagiers achterwaarts tegenaan lopen: verbrande kuit.
Vandaag een leuke rit gereden tussen de rivieren, een soort vuurdoop voor de 1200RT. Toch denk ik zondag voor een vergelijkbare rit der RS maar weer eens van stal te halen. In mijn groepje twee dames: een 1200GS en een Street triple R, en twee heren met respectievelijk een Suzuki 1250 en een K 1300S. Veel dijkjes.....
En daar is vanmorgen nog een Buell XB12X aan toegevoegd (dat is een soort KTM Duke of GS- achtige met Harley blok en 17 inch straat wielen).
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen :W

Dat BMW ook auto's maakt en die niet geheel naar mijn smaak zijn is misschien bekend op dit topic.
Bij boorbeeld een supersnelle auto met motorgeluid uit een luidspreker heb ik helemaal niks bij.

BMW heeft nu weer iets nieuws ontwikkeld: klikkerdeklik
Ben benieuwd hoe dat klinkt.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week Zaterdag rondje Nederland - Duitsland - Luxemburg - Nederland gedaan (708 km). Ik moet zeggen dat de RT telkens nog meer bevalt. Hij gaat als een trein op rails op hoge snelheid en comfort blijft goed.
Daarnet naar de dealeRT gebracht voor eerste beurt en nieuwe banden (konden nog een paar 1000 km maar ik wil dealeRT bezoek vermijden). Nieuwe Metzeler Roadtec 01 laten bestellen en die zijn al binnengekomen. De huidige Metzeler Z8 Interact waren goed bevallen, terwijl ik hier minder goede verhalen hoor of mijn favoriete Michelin. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe Roadtecs gaan bevallen.
 
Goedemorgen :W

Dat BMW ook auto's maakt en die niet geheel naar mijn smaak zijn is misschien bekend op dit topic.
Bij boorbeeld een supersnelle auto met motorgeluid uit een luidspreker heb ik helemaal niks bij.

BMW heeft nu weer iets nieuws ontwikkeld: klikkerdeklik
Ben benieuwd hoe dat klinkt.

_O- _O- _O- Ik wil een paar waterdichte in maat 42, dan kan ik de valbeugels weer terugsturen *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan