BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ha Ootje,
die Touratech beugel is mooier en beter (vind ik en mijn bijna 300 Euri) en is er in RVS. De achterste zijn er in chroom, grijs of zoewart. Beide in BMW 'wit' leek me ook wel wat.
Maar niet getreurd, je ziet waarschijnlijk de achterste niet vanuit jouw positie...

Ik heb precies dezelfde beugels Peter en ook hetzelfde kleur dillema. Maar ik ging ook voor kwaliteit. Meest recente omkukel actie was bij de voordeur van de ANWB winkel in Hilversum waar ik te lui om een stukje te lopen was en de motor pal voor de deur kwijt wilde net schuin tegen een helling op (Hilversum ligt niet helemaal plat). Haalde hem vervolgens niet al te handig van de bok toen ik daar weer weg reed, pok... Omdat ik boodschappen bij de Appie had gehaald was de motor behoorlijk vol, daardoor en ook het niet helemaal vlak zijn van de ondergrond, veerde de motor iets door waardoor ik nu wel een kras op de zijkoffer heb. Niet zo erg als de kras in mijn ego want dit hele gebeuren had wel een hoog Peppie en Kokkie of Dikke en de Dunne gehalte... Zo blijven we leren. Ik persoonlijk stoor mij dus niet verschrikkelijk aan het kleurverschil. Zoals ik al eerder schreef, ik vindt het een zeer geruststellende gedachte dat ik dit soort slap stick achtige blunders kan hebben omdat er van die fijne beugels op zitten.

Niet goedkoop (die van Karin op de ST waren wel een heel stuk goedkoper zeg!) maar een setje zijkoffers in kleur is ook niet echt goedkoop.
 
_O- _O-

klinkt bekend; ik heb mijn koffeRTs al een paar keer laten spuiten en moet nu weer. De eerste keer 2x achter elkaar in België toen de motor een paar weken oud was. (stoppen op een schuin stuk, met een zwaar beladen topkoffeRT en dochter achterop.)
Ik heb geen valbeugels, maar wel cylinder beschermers en die helpen niet echt veel tegen krassen op de cylinders, laat staan tegen krassen op de koffeRTs.

Door een goede band met de plaatselijke spuiteRT, kost de deksels spuiten mij niet zo heel veel; zonder bewerking iets van 50 euri.

Ik zit wel te overwegen om aan de voorkant beugels te monteren, gewoon omdat ik dat mooi vind.

Heb jij ook een foto van de ST-beugels,
Bij jouw beugels vind ik die zij-driehoekjes niet zo mooi
 
Laatst bewerkt:
Ehm...ik weet dat ik al een tijdje niet actief meer post in dit draadje (ik wil niet iedereen vervelen met een beetje in de ruimte l4llen) maar heb ik daarom voor straf geen foto (meer) in de OP?
:P 8-) O-) :X


Ligt denk ik aan mijnalbum.nl, want het zijn extern gehoste foto's. Ook van anderen zijn de mijnalbum.nl foto's niet zichtbaar....


Om die reden hebben we bij het GS topic alleen op MF gehoste plaatjes in de OP.
 
Weet er iemand een oplossing voor het geel worden van het plastic ruitje van mijn origineel BMW tanktas.

Ik bewaar hem als ik niet rijd in een donkere kast dus daar kan het niet aan liggen.

Wordt ie geel van die paar vakanties dat ik hem gebruik?



Paul
 
Vandaag in voorbereiding van het monteren van de valbeugels de RT maar eens uitgekleed..
full

en in afwachting van de Duitse Sinterklaas en UPS piet ( de achterste van Wunderlich zijn nu binnen 'as we speak') maar eens naar de gasklepblokken gekeken.
De injectoren in een ultrasoon badje gereinigd en eens gekeken of ze in een R1100RS zouden passen...niet meteen, ze zijn aanzienlijk slanker en korter, dus met andere rubbers en een aan te passen klem zou het wel moeten lukken, maar ik kon er dus nu niet mee proefrijden.
Ook de synchronisatie buizen er eens aangehangen en er was een lichte onbalans. Door de rechter gaskabel iets strakker te zetten was dat opgelost, maar toen was er stationair nog een verschil. toen heb ik toch maar een heeeel klein beetje aan de verboden schroef gedraaid, echt waar maar een heul klein beetjeen nu staat alles mooi synchroon. Even testen (nog wel even dat radio paneel vastbinden met BMW 'H' gecertificeerd (= 200 km/u) speed tape) en toen de weg op.
full

full

Een luchtgekoelde R1200RS avant la lettre dus.
En dan heb je toch de indruk dat hij wat gretiger reageert dan voordien....tussen de oren??
Ik heb ook een overgenomen gear selector arm gemonteerd, die in de lengte te verstellen is. Gewoon om te proberen. Je schakelt nu eigenlijk met je grote teen, maar wat een genot. Het schakelt heel licht en trefzeker en je hebt meer ruimte voor je voet, dus je hoeft wat minder naar buiten te draaien als je vrij wilt zijn van de selector. Het aktieve deel kan ook inklappen bij een aanrijding of glijpartij en voorkomt dan mogelijk schade aan de bak.
full


Toch was het rijden van een rit zondag met de R1100RS ook geen straf.
Die voelt weliswaar wat harder aan, maar ook directer en iets minder geïsoleerd van de weg en het motorblok.
 
Laatst bewerkt:
full

Dit kwam ook net binnen, dat wordt smullen voor die boxer...(de Classic olie (met wat meer zwavel dan normaal) is voor de Katterug uit 1965).
Die Motorex Penta full synthetic hypoid gear oil 75W140 is mijn favoriete versnellingsbak en cardan olie. Het zit nu niet langer in een oubollige groene container. Ik heb ook wel Castrol gebruikt(net als Ron), niets mis mee, maar als ik het kan vinden dan deze.
 
@Popeter:

Even terugkomend op je synchronisatie:

Heeft deze R geen servo's voor stationair toerental af te regelen?
Die zou je moeten uitschakelen (nulstand) tijdens het synchroniseren.

Dat is een klusje die ik met de GS-911 doe.
Die verboden schroeven heb je dan waarschijnlijk niet nodig.
Stationair en met gas geven is nu in balans.
 
@Popeter:

Even terugkomend op je synchronisatie:

Heeft deze R geen servo's voor stationair toerental af te regelen?
Die zou je moeten uitschakelen (nulstand) tijdens het synchroniseren.

Dat is een klusje die ik met de GS-911 doe.
Die verboden schroeven heb je dan waarschijnlijk niet nodig.
Stationair en met gas geven is nu in balans.

Ted,
Dat wilde ik je nog vragen: je synchroniseert met de GS911 toch de stationair stelmotoren voor het stationaire toerental of eigenlijk de stationair synchronisatie?
Om vervolgens deze stelmotortjes met de GS911 uit te zetten voor de synchronisatie van boven het stationair toerental/bereik?

Ik mijn geval, met de vacuümmeter gemeten, heb ik vacuümverschil tijdens stationair toerental, maar geen vacuümverschil tijdens boven stationair toerental. En dus slechter opnemen in het toerengebied van stationair naar hoger toerental.

Hoor graag je mening/ervaring

Roelof.
 
BeemerBeest is hevig verontwaardigd:


Ehm...ik weet dat ik al een tijdje niet actief meer post in dit draadje (ik wil niet iedereen vervelen met een beetje in de ruimte l4llen) maar heb ik daarom voor straf geen foto (meer) in de OP?

Nee, dat komt door de TS wissel.

Wilddam had alle foto's op zijn computer staan en heeft die gewist, daarom zijn de foto's verdwenen.

effe een nieuwe posten, of een linkje, dan komt ie weer gewoon in de OP. ;)


Hey niet zo agressief meneer beest B|

;)
 
Laatst bewerkt:
@Ted en Roelof,
Dat had ik ook zo begrepen. De rechter gaskabel kun je op de ouderwetse manier bijstellen, maar ik hield een licht verschil bij stationair toerental. Toen heb ik geredeneerd: als die zgn stelmotortjes hun werk niet zuiver genoeg doen, dan zal ik even helpen. Ik heb dus rechts de stopschroef (help politie) een fractie ingedraaid, ik denk nog geen millimeter verdraaiing. Tussen al dat vacuüm ge-controleer heb ik regelmatig de motor uit gehad om te koelen. Is het mogelijk dat de ECU zichzelf dan kalibreert?
In ieder geval stond alles nu gelijk, er is geen melding op het dashboard en er is niets ontploft...integendeel.
Ik kon het niet laten, rechtsachter zit de valbeugel op z'n plek. De linker zal sneller gaan omdat ik nu weet welk gereedschap nodig is en hoe de achterpanelen eraf moeten (ik had het achterlicht er ook al af). Nu maar afwachten wanneer meneer Touratech de voorste valbeugels laat bezorgen. Deze achterste beugels waren trouwens van 'Krauser' by Wunderlich. Een bekende naam in BMW land.
 
Laatst bewerkt:
@Ted en Roelof,
Dat had ik ook zo begrepen. De rechter gaskabel kun je op de ouderwetse manier bijstellen, maar ik hield een licht verschil bij stationair toerental. Toen heb ik geredeneerd: als die zgn stelmotortjes hun werk niet zuiver genoeg doen, dan zal ik even helpen. Ik heb dus rechts de stopschroef (help politie) een fractie ingedraaid, ik denk nog geen millimeter verdraaiing. Tussen al dat vacuüm ge-controleer heb ik regelmatig de motor uit gehad om te koelen. Is het mogelijk dat de ECU zichzelf dan kalibreert?
In ieder geval stond alles nu gelijk, er is geen melding op het dashboard en er is niets ontploft...integendeel.
.

Ik weet niet beter of de stationair stelmotoren worden via het motormanagement (ECU ingesteld en moet je van stopschroeven afblijven.
En de rest van het gasklep bediening inderdaad via traditionele kabels en dus niet high tech.

Nu is Ted even aan zet.

Roelof.
 
Sta je dan met je brave gedrag langs de kant van de weg, zonder benzine...
BC gaf nog 125 km aan, tank meter een klein kwartje. MaatMaar na een rotonde was het snel gedaan met de motor...
En dat op een te lange werkdag waarbij het alarm van het pand ook dienst weigerde.
Morgen de dealer maar eens bellen of er wat aan gedaan kan worden.
Owja, dagteller vergeten in de graten te houden, die stond op 440 met een gemiddelde van 5,3l per 100km.
 
Sta je dan met je brave gedrag langs de kant van de weg, zonder benzine...
BC gaf nog 125 km aan, tank meter een klein kwartje. MaatMaar na een rotonde was het snel gedaan met de motor...

Heb ik ook gehad. Zelfde verhaal BC en tankmeter gaven nog voldoende aan.
Was de strip in de tank die het brandstof niveau meet.
Hadden ze bij de motorfluisteraar nog niet meegemaakt dat BC en tankmeter nog wat aangaf terwijl de tank leeg was. Als die strip kapot is geeft ie of een volle of een lege tank aan.
 
Sta je dan met je brave gedrag langs de kant van de weg, zonder benzine...
BC gaf nog 125 km aan, tank meter een klein kwartje. MaatMaar na een rotonde was het snel gedaan met de motor...
En dat op een te lange werkdag waarbij het alarm van het pand ook dienst weigerde.
Morgen de dealer maar eens bellen of er wat aan gedaan kan worden.
Owja, dagteller vergeten in de graten te houden, die stond op 440 met een gemiddelde van 5,3l per 100km.

Bekend fenomeen. Ook meegemaakt met mijn R1200RT (DOHC) uit 2010. BC en brandstofmeter gaven aan dat er nog voldoende spul aanwezig was voor 200 km. Op de A12 richting Den Haag onder het Gouwe Aquaduct was de tank leeg.

Lintmeter in de tank defect. Door de dealer laten herstellen. Is nog wel een klus. Tank leeg (indien noodzakelijk), laten uitdampen Demonteren. Lint vervangen en kalibreren. Montage. En klaar!

Of anders op de dagteller rijden...
 
Ik ben even te lui om het op te zoeken, maar heb ik (2008 RT) ook zo'n lintmeter (overigens bekend uit de vliegtuigbouw met zijn complexe vormen van brandstoftanks)of nog een vlotter...
 
Ik weet niet beter of de stationair stelmotoren worden via het motormanagement (ECU ingesteld en moet je van stopschroeven afblijven.
En de rest van het gasklep bediening inderdaad via traditionele kabels en dus niet high tech.

Nu is Ted even aan zet.

Roelof.

Die stopschroeven zullen voor de aanslag (nulstand) van de gaskleppen zijn.
Daar moet je normaal gesproken dus vanaf blijven.
Via de GS-911 in de synchronisatieprocedure, worden de servo's voor stationair even gelijk gezet, want die hebben een soort bypass functie zodat niet alleen de gasklep het stationair toerental / lucht regelt.

Daarna kun je pas met goed fatsoen de speling uit je kabels halen en hopen dat ze gezamenlijk open gaan.

Bij de R1200R kun je aan beide kabels stellen.
Misschien als je op allebei de kabels iets speling zet (precies hetzelfde voor links en rechts) dat je dan met de verboden schroeven exact voor stationair kunt synchroniseren.
Maar dat zal echt mm werk zijn.

In deze "Popeter situatie" denk ik dat hij niet de servo's heeft uitgeschakeld en de minieme stappen van de servo's heeft bijgeregeld door een van de stopschroeven iets te verdraaien.
Eigenlijk niet zo veel mis mee.

Het enige wat je niet weet is hoeveel verschil de servo's tussen links en rechts staan, dat zou ook nul moeten zijn, maar is eigenlijk niet zo heel belangrijk.

Als die mooi synchroon loopt, heb je ook je doel bereikt.
 
Dank je wel Roelof en Ted, ik zal binnenkort ongetwijfeld aan de GS911 moeten, daarmee bedoel ik er eentje aan te schaffen, op korte termijn ga ik nog even terug naar de vorige eigenaar om bvb de service interval te verzetten bij de komende beurt. Is er nog een te koop met een paar 'blanke' 1200's??
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even te lui om het op te zoeken, maar heb ik (2008 RT) ook zo'n lintmeter (overigens bekend uit de vliegtuigbouw met zijn complexe vormen van brandstoftanks)of nog een vlotter...

Halleluja, 2005 - 2009 boxers hebben een 'lever type' fuel sensor met een 'float'. Dus een verzegeld sponsje aan een stuk ijzerdraad met een weerstand aan het draaipunt. Deze registreert alleen de hoek van de 'lever' en kan dus niet lineair de brandstof hoeveelheid weergeven bij een complexere tankvorm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan