BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 14

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn lief en ik hebben ook de 6 van bmw maar dan wel de EVO.
het is de door ontwikkelde 6....
Prima helm en regent niet in.
Echter...de kraag wordt door het dragen naar buiten gedrukt en wordt zeiknat als je langere tijd in de regen rijdt...
 
Ik heb eigenlijk een paar ervaringsdeskundige adviezen nodig die mij helpen een goede helm keuze te maken. Op dit moment een schuberth c3 waar ik best tevreden over ben/was maar nu schijnt ook de shoei neotec goed te voldoen. Op het forum over helmen niet helemaal kunnen vinden wat ik zocht dus hier maar even proberen.Wie heeft advies?

Wij hebben afgelopen zomer onze Shoei Multitec helmen van bijna 8 jaar oud ingewisseld voor de Shoei Neotec.
Onze voorkeur ging in eerste instantie naar de BMW EVO 6 maar tijdens het passen bleek deze mij niet zo prettig te zitten. Toen de Schubert C3 geprobeerd maar deze paste mijn vrouw niet zo goed.
Net als 8 jaar geleden toch weer bij Shoei uitgekomen omdat deze ons dus het prettigste zitten, en dat vind ik toch het belangrijkste aan een helm.

Ervaring tot nu toe (6000km)
- Bediening van het zonnevizier is niet altijd even makkelijk te vinden
- Met ventilatie voor, bovenop en achter open, duidelijk meer lawaai als met alles dicht, maar dan wel voldoende ventilatie.

Verder bevallen tot nog toe ook deze Shoei's weer prima.

Groet
Ton
 
Mijn lief en ik hebben ook de 6 van bmw maar dan wel de EVO.
het is de door ontwikkelde 6....
Prima helm en regent niet in.
Echter...de kraag wordt door het dragen naar buiten gedrukt en wordt zeiknat als je langere tijd in de regen rijdt...

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt, merk daar zelf niet veel van omdat ik in de regen met zo'n windstopper kraag om rij (die dan wel wat soppig is en wat muffig gaat ruiken).

Ik heb overigens ook de EVO 6. Op één of andere manier staat dit niet bij de aangekondigde 7, die toevoeging EVO. Wellicht zit die ook nog in de pijpleiding.

8 jaar met een helm . . . is mij niet gelukt en gaat me ook niet lukken. Daarvoor ben ik af en toe net te onhandig en je kan zo'n ding maar X keer van de buddy af stoten en op de grond laten stuiteren. . . dan moet ie toch vervangen. Sommigen zijn overigens van een materiaal dat sowieso onder invloed van UV licht de kracht wat verliest. Ik heb me ooit laten vertellen dat je in principe niet langer dan 5 jaar met een helm zou moeten doen. Maar dat was dan wel een motorhelm verkoper die dat vertelde . . . B|
 
. Sommigen zijn overigens van een materiaal dat sowieso onder invloed van UV licht de kracht wat verliest. Ik heb me ooit laten vertellen dat je in principe niet langer dan 5 jaar met een helm zou moeten doen. Maar dat was dan wel een motorhelm verkoper die dat vertelde . . . B|

Dat geldt alleen voor de goedkopere polycarbonaat helmen volgens mij
 
8 jaar met een helm . . . is mij niet gelukt en gaat me ook niet lukken.
Bij de een staat 8 jaar voor ongeveer 30.000 km en dus ongeveer 600 uur op het hoofd tenzij tijdens de noodzakelijke toerpauzes de helm opblijft, dat kan natuurlijk..., dan nog iets meer uren. :+ En bij de ander is die 30000 km in een jaar al onder de banden doorgerold...
Sommigen zijn overigens van een materiaal dat sowieso onder invloed van UV licht de kracht wat verliest. Ik heb me ooit laten vertellen dat je in principe niet langer dan 5 jaar met een helm zou moeten doen. Maar dat was dan wel een motorhelm verkoper die dat vertelde . . . B|
Een helm verliest volgens mij gewoon z'n pasvorm na een paar jaar/ x aantal uren dragen. De veiligheid neemt dan natuurlijk ook af. De kussens en vullingen en het vizier kun je dan soms vervangen, maar een nieuw fris kleurtje na een paar (of 8...) jaar is ook wel weer leuk. })
 
8 jaar met een helm en mijn kilometers (en sommigen hier nog meer) ga ik nooit halen.
Denk na 3-5 jaar aan een nieuwe helm, gezien het vele uv licht wat het te verwerken krijgt.

Meen overigens dat de goedkope polycarbonaat helmen 3-5 jaar en de duurdere glasvezel helmen 5-7 jaar. Maar mijns inziens hangt het altijd af van gebruik. Denk dat hierbij in acht wordt genomen wat de gemiddelde motorrijder aan kilometers rijdt, iets wat voor sommigen hier een paar weken rijden op Neerlands wegen is.
 
Gemiddeld 3 jaar met een helm waarvan de (buiten)schaal van polycarbonaat of ABS (Acrylonitril-butadieen-styreen) is gemaakt. Gemiddeld 5 jaar met een helm waarvan de (buiten)schaal van een composiet (glasvezel, carbon, aramide of kevlar), is gemaakt.

Oorzaak of reden is dat bij een helm van polycarbonaat of ABS, weekmakers zijn toegepast en deze materialen worden slechter onder invloed van UV licht. Uiteraard neemt de kwaliteit van een composiet ook af echter dit gaat minder snel.

Wanneer je dagelijks de motor gebruik en dus dagelijks de helm draagt gaat de pasvorm een factor voor levensduur/gebruiksduur zijn. Door het vele dragen veranderd de pasvorm en zal in het algemeen de helm wat ruimer gaan zitten waarmee de bescherming mogelijk minder zal zijn.
 
Ik begrijp dat vooral gele verf de UV straling doorlaat....daarom doe ik ook vele jaren langer met mijn zilver grijze of zwarte helmen....
 
Ik denk niet dat je aan de helm kan merken dat ie te leiden heeft gehad van UV Peter...

Pas vorm ed na veel gebruik klinkt logisch en die max 7 jaar van de dure helmen staat mij ook bij.

Zoals bekend ben ik een "laat bloeier" en heb pas mijn eerste lustrum als motorrijder mogen vieren. Alsmede mijn eerste ton kilometers rij ervaring (verspreid over 6 fietsen....). Ik meen dat er meer motorrijders in NL zijn met minder kilometers onder de bips door dan dat er meer zijn. Behalve dan net in dit draadje van het forum. Kilometervreters hier..
 
Ik wilde maar aangeven Jeroen dat UV licht niet of nauwelijks bij de schaal kan komen omdat hij geverfd is en aan de binnenkant zit 'piepschuim' wat vnl de schok absorbeert. Laat dit nu ook het allergoedkoopste deel van de helm zijn (een of twee Euro??) maar kun je denk ik nergens kopen. Alles wat je gebruikt zal zachtjes gaan degenereren, afbreken, rotten en roesten. Alleen diegenen die hele dure helmen verkopen zitten daar mee. Hun vrienden verkopen dure stikstof voor in de banden....ik adem gratis stikstof en krijg dan per ongeluk ook wat zuurstof binnen. Voor de duidelijkheid: :+
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben afgelopen zomer onze Shoei Multitec helmen van bijna 8 jaar oud ingewisseld voor de Shoei Neotec.

Mijn helm heeft in die kleine 8 jaar ongeveer 40.000 km op mijn hoofd gestaan en die van mijn vrouw denk ik nog niet eens de helft. Helmen zien er nog prima uit en pasten ook nog goed.
Maar voor de veiligheid toch maar omgestoken. Alhoewel ik betwijfel of een kwaliteits helm na die kilometers minder veilig is.
 
@Peter: ik had al het vermoeden dat je het ietwat gekscherend bedoelde.

Ik denk dat je een punt hebt met de waarde van het piepschuim als het op beschermen aan komt. Toch geloof ik ook in de waarde van de buitenschaal: barst ie of barst ie niet? Wat doen barsten? Prikken die door het piepschuim heen? Enfin, ik doe tot op heden iets meer dan 2 jaar met een helm, komt neer op een dikke 45k km. Die Schubert C3 voldeed een jaar (20k km) prima maar vanf dat moment werd ie bij regen nat van binnen. Zeer hinderlijk en iets wat vaker lijkt voor te komen bij C3's met mijn Evo 6 ben ik nu een half jaar en ondanks een tweetal "gedwongen" pauzes het afgelopen half jaar, een 10k km onderweg. Tot op heden waterdicht (onderkant kraag wordt wel nat en begint ook wat te verkleuren, misschien omdat ik hem op de ketel leg na een potje regen . . .). Zo zonder auto vindt ik dat ik op jaarbasis wel wat euri stuk mag slaan op materiaal als jassen (ook ongeveer elke 2 jaar), laarzen (uhhh idem), helmen, handschoenen etc. Per maand bespaart de motor immers het nodige aan wegenbelasting, ook al heb ik er dan 2, brandstof verbruik en verzekering. En parkeergeld trouwens.
 
😄Leuk om jullie reacties te lezen. Fijn dat de boodschap zo ontvangen werd. Ik spoel mijn motor na elke rit af met koud water. Heb dat goed volgehouden. Zelfs als ik laat thuis kwam!

Ben ook benieuwd wat het resultaat is van het doorrijden in de winter?. Ga de motor binnenkort ook even goed wassen.

Van een van de led markers van Wunderlich is een led lampje kapot. Is garantie, maar moet weer alles opnieuw gemonteerd worden🙁.

full
 
Dank voor alle gebruikers ervaringen. Ik denk dat de pasvorm uiteindelijk de doorslag zal geven waarbij ik stiekem hoop dat dit de .... zal zijn.
 
Via een ander kanaal had me dit ook al bereikt. Voordat ik bij KLM begon was ik werkzaam als vlieginstructeur bij KLM Luchtvaartschool. Mag jij raden welke instructeur Jeroen Kok had op de Beechcraft Bonanza BE36 en Beechcraft Barin BE58... Hint: die instructeur had dezelfde voornaam....
De meester is best trots op zo'n pupil..
 
... en waren wij dus collega's. Was destijds een onbeduidend radertje bij de TD. De toenmalige chef/werkmeester van de TD is één van mijn besten maten, evenals zijn partner die toen op het bedrijfsbureau werkzaam was. Kleine wereld...
 
:N

groot bedrijf ....... ;)

Tsjonge het zou heerlijk zijn om effe een rondje te toeren.

Helaas nog te veel zout op de weg.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ga ik de motor een grote wasbeurt geven, kijken wat de schade is van de winter. Al heb ik hem elke rit afgespoeld met koud water.

EFA14B9B-2651-4105-B4A4-B4F3A40EAC63_zpsb4xdzmkh.jpg~original
 
Kijk, zo ziet pekelschade eruit na een paar winters doorrijden, geen ernstig gebrek, maar wel 'esthetisch suboptimaal' en voor sommigen van ons ronduit 'verschrikkelijk'
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in lichte mate ook dat soort plekjes, na 1x rijden op een droge, zoute weg.

Toch heb ik nooit begrepen dat een vermeend kwaliteitsprodukt als BMW hier last van heeft.
Auto's hebben dat ook niet, waarom motorfietsen dan wel.

Ook hebben mijn Honda Goldwing (1983) en VT500c (1984) totaal geen last van zoutschade, terwijl ook hiermee in de winter gereden is.
 
Dat is optische schade, maar ik vind dat je een BMW 1200RT voor woon werk verkeer moet gebruiken. Ik heb een Peugeot 4007 4WD staan, maar kies bewust voor motor. Ook al vind ik het zonde. Maar kan het niet laten om niet te rijden op de BMW. Een andere motor wil ik niet rijden voor de winter. Gezien de goede bescherming en handvatverwarming etc.

Dan zijn de plekjes de prijs die je moet betalen. Zal foto's laten zien als motor schoon is.
 
Hierbij de foto's, ik moet zeggen dat de schade me erg meeviel. Op een paar plekjes wat vuil, wat met wassen bleef zitten en met Belgom ook niet weggaat. Dit op de gespoten voorvork en op wat stukjes aluminium. Morgen eens met wasbenzine proberen. Ik heb alleen nog maar de motor ingespoten met motorcleaner s100 en met water afgespoeld. Nog niet gewassen met autoshampoo en gepoetst. Ga morgen de motor in speedwax zetten en de kunststof delen met valma plastishine behandelen.

04851871-6E60-4078-A3BD-86F2E01BA1EB_zpsqznzvfvc.jpg


CE83FE92-2197-46DD-930A-85A7F468D2A3_zpstyejglex.jpg


940510E3-CF77-452D-BBA4-E1C1633B1122_zpstovpboh0.jpg


C74195DB-DFCD-4396-8EC7-E9D7E2F5C327_zpscmhjxuhg.jpg


A494C8FC-946D-476A-9817-29EF42085F1B_zpstqrgmthz.jpg


414F77B9-9CDA-40A2-A251-FFEF9707B593_zps9umximhq.jpg


102F201C-018D-4D12-9716-CC8E2C395331_zpsrzuhwe56.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan