BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Vraag. Ben me een beetje aan het inlezen en aan het oriënteren voor een R1200RT. Ik ben woonachtig in Rotterdam nabij het centrum. hoe is de handelbaarheid (dat hij zwaar is weet ik) ook in kleine straatjes en op rotondes. De meeste tijd rij ik wel grotere afstanden en met mijn Honda Integra 750 ca. K p/j. Voor wat meer comfort is mijn oog op deze gevallen, de Gs zie ik overal en de motor moet bij mij voor de deur onder een zeil slapen. Budget is rond de 8500 en de bouwjaren met Max. 60.000 variëren van 2005 t/m 2012.
Zwaar is relatief, ligt eraan waarmee je het vergelijkt.
Mud aardappelen of een andere motor (een Integra is wel wat anders).
Maar mijn 1e motor was een RT 2002, daarna naar de GT (340 kg) dus dan valt die 250 van een RT wel mee toch _O-
BMW staat erom bekend dat wanneer ze rollen dit lichtvoetig is.
Gewoon een keertje testrijden en zelf ondervinden is de beste leerschool ervaring!
 
Ik ben vergeten te melden dat ik reeds ca. 42 jaar motor rijd. Heb van alles gereden van racer tot Moto guzzi en Multistrada. Scooters altijd erbij gehad voor het gemak, Integra weegt ook rond de 225 kg meen ik. Dus aan ervaring ontbreekt het niet, was meer nieuwsgierig naar de handelbaarheid.
 
Voor zo’n bakbeest vind ik de RT nog meevallen qua gewicht en hoewel ik nog niet de veters van die agenten mag strikken, kan ik er toch aardig kort mee draaien.

Ik was 36 toen ik hem kocht. Nou ben ik wel ‘vroeg oud’ maar toch :+
 
Vraag. Ben me een beetje aan het inlezen en aan het oriënteren voor een R1200RT. Ik ben woonachtig in Rotterdam nabij het centrum. hoe is de handelbaarheid (dat hij zwaar is weet ik) ook in kleine straatjes en op rotondes. De meeste tijd rij ik wel grotere afstanden en met mijn Honda Integra 750 ca. K p/j. Voor wat meer comfort is mijn oog op deze gevallen, de Gs zie ik overal en de motor moet bij mij voor de deur onder een zeil slapen. Budget is rond de 8500 en de bouwjaren met Max. 60.000 variëren van 2005 t/m 2012.

Stadsverkeer is geen probleem met een RT.
Rotondes, kleine straatjes, de gekste parkeerplekjes, kom maar op.

mn eerste motor was een F650, jaar later ofzo omgeruild voor een R1100RT.
Daarna vanaf 2007 paar F800ST's versleten, en nu sinds 2019 R1200RT uit 2012.

Oh, ben nog geen 50...
 
Vraag. Ben me een beetje aan het inlezen en aan het oriënteren voor een R1200RT. Ik ben woonachtig in Rotterdam nabij het centrum. hoe is de handelbaarheid (dat hij zwaar is weet ik) ook in kleine straatjes en op rotondes. De meeste tijd rij ik wel grotere afstanden en met mijn Honda Integra 750 ca. K p/j. Voor wat meer comfort is mijn oog op deze gevallen, de Gs zie ik overal en de motor moet bij mij voor de deur onder een zeil slapen. Budget is rond de 8500 en de bouwjaren met Max. 60.000 variëren van 2005 t/m 2012.
Wat bedoel je met meer comfort? Een Integra met DCT is toch moeilijk te verslaan? Ik denk dat een RT zelfs minder comfort biedt. Dan denk ik aan het schakelen, de boxermotortrillingen en het zit en veercomfort.
Hij is eerder wat sportief en om op je vraag terug te komen erg handelbaar. Maar ook vrij breed vind ik met de zijkoffers.
Maar waarom heb je handelbaarheid nodig op een rotonde? Een rotonde stelt daar toch nauwelijks eisen aan? Ik heb verschillende motoren gehad die niet als erg handelbaar te boek stonden, maar daarmee kon je nog steeds eenvoudig en vlot over iedere rotonde.

Succes met je overwegingen. Maar ik zou koesteren wat je nu met de Integra hebt en/of deze enigszins upgraden voor nog meer comfort.
 
Het comfort dat die DCT biedt en de beperktere motortrillingen van de Integra zijn al bijna niet meer te compenseren door de RT. Vooral omdat daarvan het zit- en veercomfort nou ook weer niet supercomfortabel zijn maar meer wat sportiever naar mijn mening. Windbescherming zal ongeveer gelijk zijn. Op de Integra zit je wel lekker met je voeten op een treeplank, ook erg comfortabel.
 
Een Honda Integra motorscooter is comfortabeler dan een RT?

Ik vind het moeilijk te geloven.
veel van het verschil zit "tussen de oren"
ga maar eens op een stevige scooter zitten.

voor comfortabel ww verkeer is zo'n race-plee prima geschikt.
 
Bedankt voor de reacties, de Integra rijdt ook prima daar niks van. Echter kun je doordat de voeten voor je staan op de treeplank vrijwel geen andere zithouding aannemen. Heb inmiddels diverse zware scooters gehad en wil graag weer wat actiever rijden. Daarbij is de bergruimte van de Integra minimaal, de RT heeft de zijkoffers en ja zal ongetwijfeld breder zijn. Mbt de rotonde is uiteraard maar een voorbeeld.
 
trillingen op de R1250RT vind ik minimaal, en niet hinderlijk.

ongetwijfeld zal een 4cyl of 6cyl iets minder trillen (meer info o.a. onder link) , maar dat verschil is niet doorslaggevend.

Mijn belangrijkste criteria zijn Betrouwbaarheid en (reis)comfort. Dan is de RT een goede optie.
maar oude lezer weten wellich dat ik ook 300.000 km op F-jes door europa gegaan ben. En dat was ook OK.
de RT is natuurlijk een klasse hoger qua comfort + power, en vooral : Betrouwbaarder gebleken.

Qua comfort zijn op de RT "het plastic" en de verwarming (handvat, zetel) de belangrijkste componenten.
ik heb niet voldoende op andere motoren gereden om vergelijkingen te trekken, maar bv de K16GT (Oct 2022) vond ik notably minder goed in windbescherming (ik ben 1.77m, 85kg)

comfort... ik zou de body van de RT op de motoriek en mechaniek van de K16 willen..
in de toekomst: wellicht eens op andere tour-modellen proefrijden..

(maar ik snap dat daar praktisch en budget-wise wat beperkingen liggen, de K16 en de Goldwing zijn aanmerkekijk duurder en zwaarder in kg.
de iets kleinere modellen hebben dan weer geen cardan)


Ook qua comfort: ik kan me voorstellen dat er "scooters" zijn die nog beter geschikt zijn voor dagdageljks ww verkeer (bv met een rokje over je benen en moffen over de handvaten - paris staat er vol mee), maar die vind ik dan zelf weer niet geschikt om door Europa te zoeven.
Het is praktisch ook heel goed mogelijk om bv een verslag-draadje te maken over "met de Burgman naar Burgas", maar op een of andere manier voelt dat niet helemaal goed, klinkt te saai ;-).

in mijn geval is een RT of een soortgelijke motor (model FJR, maar ja, discontinued..) mijn persoonlijke voorkeur.
de RT is ietwat oversized en overpowered voor wat ik nodig heb, maar dat is deel vh Comfort.


zie ook "welke motor", eindeloos topic...
 
Laatst bewerkt:
Precies hoe ik er over denk.

Woonwerk doe ik met de scoot omdat die wat gemakkelijker door de file laveert. Minder breed en automaatje. Best handig en zowaar ook leuk voor een toerritje.

Maar qua comfort geen partij voor de RT. Dat is een über reismotor. Fijner dan de K (vind ik dan toch) fijner dan de Wing en zeker veel fijner dan de Harley touring.
 
Er zijn er niet veel, maar een Triumph Trophy (3 cil 1215 cc) is een echte aanrader!
Nul! trillingen en qua windbescherming vrijwel gelijk aan een RT.
Enne, een nieuwe RT is zeker niet probleemloos!
 
Boxergevoel was voor mij: bij stoplicht aan gas slingeren en de motor voelen kantelen...
dat is bij de 1250 grotendeels weg-gebalanceerd, eigenlijk jammer, maar daar ga ik niet over klagen.
 
in de toekomst: wellicht eens op andere tour-modellen proefrijden..
Tja, welke? Nieuw zijn er alleen de RT en K1600GT die ik zie als rechtop tourmotor. Hoewel de Goldwing en de Amerikaanse tourmotoren er ook nog zijn, is dat toch ook wel weer een heel andere categorie.

R1250RS, SX1000S-GT, Z1000SX enz zijn meer sporttour,
NTV1100, S1000XR, Tracer, enz allemaal "tall-road" of SUV.

In het recente verleden waren er wel nog de Kawasaki GTR1400, Triumph Trophy en Yamaha FJR1300.

En nou kan je natuurlijk zo'n sporttour een beetje aankleden, er zijn zat RS rijders die er een hoger stuurtje en windscherm en lagere stepjes opzetten en er zo een RT-light van maken. Maar dat trekt mij niet zo (ik houd mn RS liever vrij origineel).
 
Tja, welke..

HD valt voor mij af... zowel qua tech-reputatie als qua imago. Heerlijke vibrators, maar niet voor mij.
Goldwing en K16: eigenlijk te groot, maar is ook questie van smaak. en beide best duur.

ik ken een belg, ex RT rijder, die op een S1000XR af en toe heen en weer naar omgeving Nice gaat.
hij kickt op de power van die S, rijdt in goede, warme seizoenen door de franse alpen, en neemt de ketting voor lief.
hij maakt wel flnk kms, maar bij lange niet zoveel als ik.

iemand noemde ook Suzuki GSX 1000 GT en een Honda NT 1100, zien er veelbelovend uit.
wellicht eens proberen.
maar ook... die hebben kettingen en volgens mij ook iet minder windvangend plastic
(en dat RT-plastic is in de winter en bij regen toch wel lekker)

Uiteindelijk kom je voor lange tour-ritten waarsch toch uit bij de modellen die als Werkpaarden bij politie en KMAR in gebruik zijn....
en dat is in europa meestal een RT (en in andere landen vaak HD).

btw: ik ontken niet dat BMW af en toe kwaliteitsproblemen heeft, zie o.a. de terugroepacties...
om die reden zou ik wel eens een jap willen rijden, ketting of niet..
(oiler erop, een fles olie en reserve-setje meesjouwen,
en daarmee is het gewichtsvoordeel van de ketting t.o.v. de cardan alweer weg.
plus: olie in je bagage is een fiks risico, smeerboel bij lekkage..)

maar eerlijk is eerlijk: met de RT heb ik nog nooit ver-weg-onderweg stilgestaan (indertijd met de F-jes wel...)
*klopt af op houten ikea tafel*
 
Terug
Bovenaan Onderaan