BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Tja, welke..

HD valt voor mij af... zowel qua tech-reputatie als qua imago. Heerlijke vibrators, maar niet voor mij.
Goldwing en K16: eigenlijk te groot, maar is ook questie van smaak. en beide best duur.

ik ken een belg, ex RT rijder, die op een S1000XR af en toe heen en weer naar omgeving Nice gaat.
hij kickt op de power van die S, rijdt in goede, warme seizoenen door de franse alpen, en neemt de ketting voor lief.
hij maakt wel flnk kms, maar bij lange niet zoveel als ik.

iemand noemde ook Suzuki GSX 1000 GT en een Honda NT 1100, zien er veelbelovend uit.
wellicht eens proberen.
maar ook... die hebben kettingen en volgens mij ook iet minder windvangend plastic
(en dat RT-plastic is in de winter en bij regen toch wel lekker)

Uiteindelijk kom je voor lange tour-ritten waarsch toch uit bij de modellen die als Werkpaarden bij politie en KMAR in gebruik zijn....
en dat is in europa meestal een RT (en in andere landen vaak HD).

btw: ik ontken niet dat BMW af en toe kwaliteitsproblemen heeft, zie o.a. de terugroepacties...
om die reden zou ik wel eens een jap willen rijden, ketting of niet..
(oiler erop, een fles olie en reserve-setje meesjouwen,
en daarmee is het gewichtsvoordeel van de ketting t.o.v. de cardan alweer weg.
plus: olie in je bagage is een fiks risico, smeerboel bij lekkage..)

maar eerlijk is eerlijk: met de RT heb ik nog nooit ver-weg-onderweg stilgestaan (indertijd met de F-jes wel...)
*klopt af op houten ikea tafel*
Met zo’n oiler kun je wel een 3-4 duizend kilometer rijden. En als je voor je gevoel reserve mee wilt nemen hoeft dat maar een heel klein flesje te zijn.
 
Tja, welke? Nieuw zijn er alleen de RT en K1600GT die ik zie als rechtop tourmotor. Hoewel de Goldwing en de Amerikaanse tourmotoren er ook nog zijn, is dat toch ook wel weer een heel andere categorie.

R1250RS, SX1000S-GT, Z1000SX enz zijn meer sporttour,
NTV1100, S1000XR, Tracer, enz allemaal "tall-road" of SUV.

In het recente verleden waren er wel nog de Kawasaki GTR1400, Triumph Trophy en Yamaha FJR1300.

En nou kan je natuurlijk zo'n sporttour een beetje aankleden, er zijn zat RS rijders die er een hoger stuurtje en windscherm en lagere stepjes opzetten en er zo een RT-light van maken. Maar dat trekt mij niet zo (ik houd mn RS liever vrij origineel).
En een GS dan? 8x0 of een 12x0/1300?
Tja, welke..

HD valt voor mij af... zowel qua tech-reputatie als qua imago. Heerlijke vibrators, maar niet voor mij.
Goldwing en K16: eigenlijk te groot, maar is ook questie van smaak. en beide best duur.

ik ken een belg, ex RT rijder, die op een S1000XR af en toe heen en weer naar omgeving Nice gaat.
hij kickt op de power van die S, rijdt in goede, warme seizoenen door de franse alpen, en neemt de ketting voor lief.
hij maakt wel flnk kms, maar bij lange niet zoveel als ik.

iemand noemde ook Suzuki GSX 1000 GT en een Honda NT 1100, zien er veelbelovend uit.
wellicht eens proberen.
maar ook... die hebben kettingen en volgens mij ook iet minder windvangend plastic
(en dat RT-plastic is in de winter en bij regen toch wel lekker)

Uiteindelijk kom je voor lange tour-ritten waarsch toch uit bij de modellen die als Werkpaarden bij politie en KMAR in gebruik zijn....
en dat is in europa meestal een RT (en in andere landen vaak HD).

btw: ik ontken niet dat BMW af en toe kwaliteitsproblemen heeft, zie o.a. de terugroepacties...
om die reden zou ik wel eens een jap willen rijden, ketting of niet..
(oiler erop, een fles olie en reserve-setje meesjouwen,
en daarmee is het gewichtsvoordeel van de ketting t.o.v. de cardan alweer weg.
plus: olie in je bagage is een fiks risico, smeerboel bij lekkage..)

maar eerlijk is eerlijk: met de RT heb ik nog nooit ver-weg-onderweg stilgestaan (indertijd met de F-jes wel...)
*klopt af op houten ikea tafel*
Bij de KMAR/DJI is ook de GT nog in dienst!
 
En een GS dan? 8x0 of een 12x0/1300?

Die trekken mij niet zo. Krijg er wel eens eentje mee als leenmotor van de dealer. Kan je makkelijk mee gooien en smijten, maar dat kan met een R1200/1250R ook. En windbescherming is er ook niet echt. Ik snap sowieso de populariteit van de SUV/allroad/tallroad niet zo, behalve dat ze heel makkelijk rijden vind ik ze een beetje saai (ja, saaier dan een RT of andere tourer) - je hoeft niks met je lichaam te doen, maar je gooit het stuur om en de motor gaat wel. Je kan er wel alles mee, maar is nergens écht goed in.

Tja, welke..

HD valt voor mij af... zowel qua tech-reputatie als qua imago. Heerlijke vibrators, maar niet voor mij.
Goldwing en K16: eigenlijk te groot, maar is ook questie van smaak. en beide best duur.
Goldwing voelt mij ook te groot, maar dat is denk ik ook door de lage zit. Voelt alsof je minder controle hebt over het ding, en de duw in de onderrug bij acceleratie is ook niet fijn. Wellicht ben ik er te lang voor (1m93). Die nieuwste generatie ziet er wel erg mooi uit. Knoppenwinkel aan het stuur was dusdanig uitgebreid (ik reed de DCT, dus nog meer knopjes) dat ik dat te onoverzichtelijk vond, heeft BMW met het wieltje veel beter voor elkaar.

K1600GT is mij niet te groot. Die voelde qua formaat vergelijkbaar aan de RT. Is wel een stuk zwaarder, maar dat is alleen te merken als je er niet mee rijdt. K1600GTL en B zitten lager, dus dat lijkt me niks (zie Goldwing). De K1600GT vind ik wel een interessante opvolger voor mijn 2005 R1200RT, ook omdat ik voor werk binnenkort meer snelweg zal gaan rijden. Heb vorig jaar de nieuwste K1600GT gereden (BMW demo dag) en dat viel me helemaal niet tegen. Dat uurtje spelen op de Lekdijk mocht veel langer duren wat mij betreft :)

iemand noemde ook Suzuki GSX 1000 GT en een Honda NT 1100, zien er veelbelovend uit.
wellicht eens proberen.
maar ook... die hebben kettingen en volgens mij ook iet minder windvangend plastic
(en dat RT-plastic is in de winter en bij regen toch wel lekker)
Ja, dat was ik. Vind het meer een sporttour (GSX GT) en tallroad (NTV1100), denk dat ze onder doen voor een RT of GT.
 
Die trekken mij niet zo. Krijg er wel eens eentje mee als leenmotor van de dealer. Kan je makkelijk mee gooien en smijten, maar dat kan met een R1200/1250R ook. En windbescherming is er ook niet echt. Ik snap sowieso de populariteit van de SUV/allroad/tallroad niet zo, behalve dat ze heel makkelijk rijden vind ik ze een beetje saai (ja, saaier dan een RT of andere tourer) - je hoeft niks met je lichaam te doen, maar je gooit het stuur om en de motor gaat wel. Je kan er wel alles mee, maar is nergens écht goed in.


Goldwing voelt mij ook te groot, maar dat is denk ik ook door de lage zit. Voelt alsof je minder controle hebt over het ding, en de duw in de onderrug bij acceleratie is ook niet fijn. Wellicht ben ik er te lang voor (1m93). Die nieuwste generatie ziet er wel erg mooi uit. Knoppenwinkel aan het stuur was dusdanig uitgebreid (ik reed de DCT, dus nog meer knopjes) dat ik dat te onoverzichtelijk vond, heeft BMW met het wieltje veel beter voor elkaar.

K1600GT is mij niet te groot. Die voelde qua formaat vergelijkbaar aan de RT. Is wel een stuk zwaarder, maar dat is alleen te merken als je er niet mee rijdt. K1600GTL en B zitten lager, dus dat lijkt me niks (zie Goldwing). De K1600GT vind ik wel een interessante opvolger voor mijn 2005 R1200RT, ook omdat ik voor werk binnenkort meer snelweg zal gaan rijden. Heb vorig jaar de nieuwste K1600GT gereden (BMW demo dag) en dat viel me helemaal niet tegen. Dat uurtje spelen op de Lekdijk mocht veel langer duren wat mij betreft :)


Ja, dat was ik. Vind het meer een sporttour (GSX GT) en tallroad (NTV1100), denk dat ze onder doen voor een RT of GT.
Ik heb enkele rt's (luchtgekoeld en LC) en een 1600gt gehad. Bij wat sportievere ritjes in een omgeving als de Eiffel is zo'n 1600 toch echt wel aanzienlijk minder lichtvoetig dan een rt in mijn beleving. De 1600 heeft wel verslavend vermogen, maar veel comfortabeler vond ik hem ook niet. Het niveau van comfort is op een rt behoorlijk hoog al en de 1600 bood bijvoorbeeld geen betere windbescherming of zo.
In haarspeldbochten merk je het gewicht en het loggere van zo'n 1600 echt wel.
 
Die extra power is wel aantrekkelijk maar dat gat is met de 1250 RT ook weer wat kleiner geworden.

160pk en 175nm versus 136pk en 143nm
348kg versus 279kg

Dat scheelt dus 69 kg, in mijn geval meer dan het gewicht van mijn duo passagier.
 
Maar toch, die 1600 cc, die eentrapsraket. Tja, die kilo's extra maken het niet makkelijker. Maar anders wordt het ook zo saai.
 
Ik heb enkele rt's (luchtgekoeld en LC) en een 1600gt gehad. Bij wat sportievere ritjes in een omgeving als de Eiffel is zo'n 1600 toch echt wel aanzienlijk minder lichtvoetig dan een rt in mijn beleving. De 1600 heeft wel verslavend vermogen, maar veel comfortabeler vond ik hem ook niet. Het niveau van comfort is op een rt behoorlijk hoog al en de 1600 bood bijvoorbeeld geen betere windbescherming of zo.
In haarspeldbochten merk je het gewicht en het loggere van zo'n 1600 echt wel.

Dat laatste kan ik me zeker voorstellen, maar gelukkig heb ik de luxe twee motoren te hebben. Voor de leuke buitenland ritjes pak ik mn R1250RS. De RT die ik heb gebruik ik primair voor woon-werk en de overige meer 'nuttige' ritjes. Mocht ik die dus vervangen voor een GT, zou die ook vooral voor woon-werk gebruikt worden.
 
qua power-to-weight en torque-to-weight ratios snap ik dat de verschillen R1250 en K1600 klein zijn,
ik heb indertijd ook zitten vergelijken + rekenen.
die ratios zaten heeel dicht bij elkaar
(brandstof verbruik van de 6cyl is op papier wel hoger! en op mijn kilometrage tikt dat aan..)

maar bij Rijden gaf de 1600 toch de indruk Veel Meer Power af te geven.

ik vermoed...
een 6-cyl (en 4cyl) geeft "continu" power (zelfs bij <2000 rpm, er is immers altijd een powerstroke onderweg naar beneden),
terwijl een 2-cyl maar 50% vd tijd "trekt". subtiel maar merkbaar.
de draaiende massa van de 6cyl motor is waarsch zelfs kleiner, waardoor de motor ook nog eens zeer snel reageert.

en dan zit het ook "tussen de oren", je trekt die 350 kg on-ge-lo-fe-lijk makkelijk van zn plek, met een Brilliante Shifter,
en met een soort "straaljagergeluid", dat helpt ook.
 
qua power-to-weight en torque-to-weight ratios snap ik dat de verschillen R1250 en K1600 klein zijn,
ik heb indertijd ook zitten vergelijken + rekenen.
die ratios zaten heeel dicht bij elkaar
(brandstof verbruik van de 6cyl is op papier wel hoger! en op mijn kilometrage tikt dat aan..)

maar bij Rijden gaf de 1600 toch de indruk Veel Meer Power af te geven.

ik vermoed...
een 6-cyl (en 4cyl) geeft "continu" power (zelfs bij <2000 rpm, er is immers altijd een powerstroke onderweg naar beneden),
terwijl een 2-cyl maar 50% vd tijd "trekt". subtiel maar merkbaar.
de draaiende massa van de 6cyl motor is waarsch zelfs kleiner, waardoor de motor ook nog eens zeer snel reageert.

en dan zit het ook "tussen de oren", je trekt die 350 kg on-ge-lo-fe-lijk makkelijk van zn plek, met een Brilliante Shifter,
en met een soort "straaljagergeluid", dat helpt ook.
Vooral dat lineair versnellen is zo verslavend van die GT!
Brandstofverbruik hoger, zit op een verbruik van 1/20 gemiddeld. En enkel op een snelweg met 120/130 of hoger dat heeft ie wat meer dorst.
Maar het is een hobby-motor en dat mag geld kosten (mits binnen de perken).
En ook zonder shifter gaat ie gewoon heel hard naar illegale snelheden hoor _O-
 
Vooral dat lineair versnellen is zo verslavend van die GT!
Brandstofverbruik hoger, zit op een verbruik van 1/20 gemiddeld. En enkel op een snelweg met 120/130 of hoger dat heeft ie wat meer dorst.
Maar het is een hobby-motor en dat mag geld kosten (mits binnen de perken).
En ook zonder shifter gaat ie gewoon heel hard naar illegale snelheden hoor _O-

Oh da's toch heel netjes. Met zowel R1200RT als R1250RS haal ik dat niet (meestal rond 18 a 19km/l, afhankelijk van type ritje).
 
verbruik.. dat ben je zelf.
en de motor rapporteert in l/100km, uk en usa doen dan weer mpg... altijd even gereken.

TL:DR: mijn gemiddelde in NL meestal 5.6L/100 (1 op 17).
dus ik zou net 400km uit een tank moeten kunnen halen... meestal tanken bij 350.

eerst: de F-jes waren duidelijk zuiniger. logisch, want minder kg te verplaatsen, en minder oppervlak-windweerstand.
dus als je echt op brandstof wil bezuinigen moet je een kleinere en lichtere motor nemen.

wat ik nooit gehaald heb, maar anderen blijkbaar wel: 1 op 25 (of 4/100). Dat lukt mij eenvoudig niet.
dichts bij kwam ik met een dag recreatief rijden in Slovenia, met alleen maar binnendoor-wegen (dash-foto ergens diep weggestopt).

mn zuinigste trajecten zijn 1/20 (of 5/100), en beter lukt ook wel: over de dammenroute of rotterdam-zierikzee-veere, 4.9 L/100..
onder de 5/100 duiken is Lastig. dus Respect voor degenen die 1/25 rijden.

Meestal zit ik ergens rond de 5.6/100 (woonwerk, met veel stad en veel snelweg).

Op reis, Autobahn: je kan in Dld zomaar 6.9/100 rijden (1 op 14).
Dan is je range plotseling een stuk minder...

Range extending kan: je scherm omlaag, langzamer rijden, en achter vlotte bestelwagens hangen...
Scherm hoog/laag scheelt flink.
vooral vanaf de 130km/h: je scherm Hoog versus Laag is een halve liter per 100km.
en bij 160km/h is dat verschil al snel 1L/100 (van 6.5 naar 7.5 per 100km)
Met dat soort gedoe ben ik paar keer "net tot Luxembourg" gereden.

meten....
ik meet vrij consequent elke tank (reset km en verbruik cijfers bij tankbeurt)
De verbruiksindicator is trouwens redelijk nauwkeurig. ook bij zelf meten blijkt het getal op de dash tot op +/- decimaal te kloppen.
(consequent: middenbok, voltanken, schudden door passagiers-stepje te stampen, weer tanken, minimaal 3x herhalen).

verder: ik heb de vorige (R1250RT, model 2019), nooit verder dan 30km-reserve leeggereden, en nog nooit 22 L in getanked.
nominaal is de tank 24L ? Er zou dus nog zeker 40km in de tank kunnen zitten ?

Vraag: iemand ervaring met leegrijden? zit er nog veel "na leeg" in die tank ?
 
Even een onderhoudsvraagje. Wat voor olie gebruiken jullie voor de cardan? Ik heb nog wat 80w90 van Yamalube. Zou ik dit kunnen gebruiken, of moet er wat anders in?
 
Het boekje zegt uit mn hoofd 75w90, ik DENK dat dat beetje verschil niet uit zal maken maar uit ervaring kan ik het je helaas niet vertellen..
 
grinnikend.. ik zou bijna een poll invoegen om te kijken hoe oud de deelnemers aan dit draaje zijn..
waarsch ben ik met 59 een jonkie.

59 hier, en sinds augustus 2019 een R1200RT, beste beslissing ooit..... Hoewel er wel een verlagingssetje op komt want ben met mijn 1.68 wel wat aan de krappe kant...... haha

IMG_20210220_140058418_HDR.jpg
 
Vorig jaar tijdens het maandje workation kwam ik s'avonds in de bergen toch wel wat licht tekort Ondanks 2x xenon. Daarom vandaag de lamp voor grootlicht vervangen door LED. Deze week eens testen Maar bij controle op werking in de garage kreeg ik tijdens de pre check ineens een DWA melding.....Tijd om batterijen te vervangen dus maar meteen gedaan. Hiervoor moet het bagagerek eraf maar daar ben ik niet 'bang' voor. De eerste demontage jaren geleden was dikke ellende maar nu prima en goede bevestiging. Hierbij refereer ik aan de 2 bouten/schroeven die na demontage vh achterlicht te bereiken zijn. Het alarm is dan prima te bereiken.. Deksel los met 4 schroeven, 1 stekkertje losgehaald zodat het batterij vakje makkelijker te bereiken is Die zit met 2 schroefjes vast
Kan nu weer 12 jaar vooruit 😉
En voor 1 vd bouten van het bagage rek heb ik de Ron (Roloo) oplossing gebruikt en nog steeds heppie mee
Enne, de aanleiding: maart, april en mei wonen en werken in Portugal 🥳 Lokatie midden Portugal (nabij Gois) dus weer heerlijk veel pretkm's!! 20240218_132645.jpg20240218_134115.jpg:]
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Nog een kleine toevoeging. Het alarm zit met een kleine torx vast. Net naast de stekker. Iets meer gepriegel als 20240219_205839.jpgje het rek er niet vanaf haalt maar denk wel dat het kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan