BMW S1000RR wil niet starten, lijkt verzopen

daan944

MF veteraan
30 jun 2015
1.021
178
Bergambacht
Zondag wilde mijn S1000RR niet starten, heeft iemand hier tips? De symptonen:

Startmotor draait rond
Benzine wordt ingespoten (duidelijk te ruiken)
Af en toe vonk: ploft af en toe, wil soms even kort lopen op 2 (?) poten.
Motostoringslampje brandt (maar doet ie dat niet altijd als ie niet gestart is, zoals bij de auto?)

Gedaan: zekeringetjes gechecked, lijken allemaal in orde. Proberen te starten met booster erbij, geen nut. Accu 100% opgeladen en gister weer geprobeerd. Zelfde issue.

Ik denk zelf aan een pulsgever (tdp sensor?) oid die ermee op is gehouden, of een ander electronisch probleempje wat zich nu voor doet.

Vanavond ga ik maar weer aan de slag en bel ik evt de ANWB. Maar... ik hoopte dat ik zelf nog een verdere analyse kon doen. Hoop dat een van jullie meer weet! Thnx alvast :)

(dit is een schaamteloze crosspost vanuit het S1000RR topic overigens ;) )
 
Ik kan me vergissen, maar het is toch niet meer als logisch dat als de oorzaak ergens anders ligt als bij die sensor, een verandering in of aan diezelfde sensor, geen invloed heeft op het gedrag van de motor?

Nee, juist andersom. Motor startte af en toe, maar moeizaam en sloeg al snel weer af. Als dat zou komen door bijv een doorgeslagen bougie, zou ik verwachten dat ie nóg slechter (of helemaal niet) zou starten/lopen.

Ok, eerlijk is eerlijk, het is een beetje en gok en het kan best voorkomen dat in bepaalde situaties een onderdeel niet gebruikt kan worden omdat een ander onderdeel defect is. Maar.. voor ik weet zijn dat uitzonderingen.

Een truucje die vaak gebruikt in de situatie wanneer een auto op 1 poot te weinig loopt (dat is meestal ontsteking). Dan kan je steeds één bougiekabel lostrekken (en de rest gemonteerd laten/terug monteren). Bij de cylinder waarbij hij niet lijkt te reageren op het lostrekken van de bougie, is die bougie stuk (want anders zou ie nog beroerder/helemaal niet moeten lopen). Andere optie is bijv een IR thermometer, maar die heb je niet altijd liggen ;)
 
Nee, juist andersom. Motor startte af en toe, maar moeizaam en sloeg al snel weer af. Als dat zou komen door bijv een doorgeslagen bougie, zou ik verwachten dat ie nóg slechter (of helemaal niet) zou starten/lopen.

Ok, eerlijk is eerlijk, het is een beetje en gok en het kan best voorkomen dat in bepaalde situaties een onderdeel niet gebruikt kan worden omdat een ander onderdeel defect is. Maar.. voor ik weet zijn dat uitzonderingen.

Een truucje die vaak gebruikt in de situatie wanneer een auto op 1 poot te weinig loopt (dat is meestal ontsteking). Dan kan je steeds één bougiekabel lostrekken (en de rest gemonteerd laten/terug monteren). Bij de cylinder waarbij hij niet lijkt te reageren op het lostrekken van de bougie, is die bougie stuk (want anders zou ie nog beroerder/helemaal niet moeten lopen). Andere optie is bijv een IR thermometer, maar die heb je niet altijd liggen ;)

Dat ja, óf een slechte injector, stekkerverbinding, klep, etc etc.. :W
 
Nou... de sensor gisteravond vervangen voor een nieuwe. Zelfde euvel. Opvallend is wel dat de nieuwe er iets anders uitziet en een langer snoertje heeft, maar de lengte van de stift die de motor in gaat is gelijk.

Ook is de weerstand (gedemonteerd) ongeveer 100 Ohm lager, maar het voltage bij starten blijft onmeetbaar laag.

Op naar de dealer ermee, ben er nu ff klaar mee. Helaas kan ik over een week pas terecht.
 
Een BMW loopt gewoon met losgetrokken nokkenassensor, hij vonkt dan namelijk gewoon 2 om 2 zoals een fiets met twee bobines en 4 cilinders ook doet in plaats van sequentieel met slechts een vonk daar waar nodig.

Ik vind het verhaal van daan944 dan ook een beetje raar, of de nokkenassensor moet het wel gedaan hebben maar foute waardes doorgeven, wat ook weer erg onwaaschijnlijk is. Ik zeg niet dat het niet waar is overigens.
 
Een BMW loopt gewoon met losgetrokken nokkenassensor, hij vonkt dan namelijk gewoon 2 om 2 zoals een fiets met twee bobines en 4 cilinders ook doet in plaats van sequentieel met slechts een vonk daar waar nodig.

Ik vind het verhaal van daan944 dan ook een beetje raar, of de nokkenassensor moet het wel gedaan hebben maar foute waardes doorgeven, wat ook weer erg onwaaschijnlijk is. Ik zeg niet dat het niet waar is overigens.

Ha, dat had ik eerder moeten weten ;)
 
weet je zeker dat de accu niet defect is. het kan zijn dat tijdens het starten de startmotor veel vermogen vraagt aan de accu en de spanning richting de 5-6 volt daalt en de hoofd computer te weinig spanning krijgt en daarom rare taferelen krijgt. misschien eens de accu spanning meten tijdens het starten kan zijn dat i zwaar in kakt.
 
Gister de motor weer opgehaald, reed weer fijn :)

Probleem bleek in de computer te zitten: die was volledig van slag. Begreep totaal niet meer wat de gasklep aan het doen was, hoe warm het was etc. Ze hebben m opnieuw ingeleerd en nagekeken, maar konden ook niets vinden waardoor het probleem ontstaan is. Ze gaan nog even checken of onderdeel wat ik had gekocht (nokkenassensor) terug kan worden genomen, zo niet staat de sensor binnenkort op motorshopper :p
 
Vreemd dat zo'n computer zo maar van slag raakt. Baart mij toch een beetje zorgen. Voor het zelfde geld kan dat mij dus ook overkomen.
Zou je hem zelf niet kunner resetten op de een of andere manier? Of staat dat nu gewoon hier boven.
 
Laatst bewerkt:
Dan ben ik ook wel benieuwd wat daar nu voor gerekend word.
Soms denk men een 2e hypotheek te moeten afsluiten als je naar een motorzaak gaat :P

Nou dat valt gelukkig wel mee. Even uit mn hoofd: het was iets van 60 eur excl BTW voor de analyse + herprogrammeren. Ze kwamen erachter dat mn benzineleiding niet helemaal lag zoals ie hoorde, dus dat hebben ze ook gecorrigeerd, was ook rond de 60 piek. Samen dus rond de 150 incl. btw. Dit was bij de BMW dealer in nootdorp.

Gasklep inleren is 20 seconden werk..... contact uit, gas volledig open, contact aan, tot 10 tellen, contact uit, tot 10 tellen en klaar.

Kan me voorstellen dat ze iets langer bezig geweest zijn, ook om er achter te komen waarom dit euvel zich voor deed. Ze hebben m ook een nachtje daar laten staan, om te kijken wat hij een dag later zou doen. Het was ook meer dan alleen de gasklep, ook de temperatuur snapte hij niet meer. Mapping is wel bewaard gebleven, gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Uit het verhaal maak ik op de de motor daar niet gekocht is en je kan wat vinden van het werkplaatstarief en de hoeveelheid tijd die men er voor vraagt, maar klinkt wel alsof men het netjes als geheel willen oplossen en verhelpen.
Aangezien er sprake is van een mapping zal de ecu misschien aangepast zijn en is daar een keer iets mis mee gegaan?
Moet je ook maar willen, voor andermans afstelling 'garant' willen staan of verhelpen met oogpunt dat het wegblijft.
Zal misschien ook wat extra werk zijn om dat op te lossen/ terug te zetten.

maar goed opgelost toch denk ik Daan ?

Gasklep inleren is 20 seconden werk..... contact uit, gas volledig open, contact aan, tot 10 tellen, contact uit, tot 10 tellen en klaar.

Ik snap het verband van deze opmerking en het probleem/onderwerp van dit topic niet.
ventieldopje aandraaien is nog minder werk ;)
 
Mapping is al wel een paar jaar geleden gebeurt. Denk dus niet dat het daardoor komt. Laatste aanpassing aan de computer was inleren van alarm, dat is in Augustus gebeurt. Sindsdien 2500 km ofzo gereden, dus lijkt ook niet direct aan elkaar gelieerd te zijn.

Ik vind het prima opgelost. Die lui zijn altijd schappelijk en vriendelijk en heb ook nog eens korting gekregen :)
 
Uit het verhaal maak ik op de de motor daar niet gekocht is en je kan wat vinden van het werkplaatstarief en de hoeveelheid tijd die men er voor vraagt, maar klinkt wel alsof men het netjes als geheel willen oplossen en verhelpen.
Aangezien er sprake is van een mapping zal de ecu misschien aangepast zijn en is daar een keer iets mis mee gegaan?
Moet je ook maar willen, voor andermans afstelling 'garant' willen staan of verhelpen met oogpunt dat het wegblijft.
Zal misschien ook wat extra werk zijn om dat op te lossen/ terug te zetten.

maar goed opgelost toch denk ik Daan ?Ik snap het verband van deze opmerking en het probleem/onderwerp van dit topic niet.
ventieldopje aandraaien is nog minder werk ;)

Dus ook nooit meer een windows update uit laten voeren - zelfs niet door de pc dealer :?
 
Uit het verhaal maak ik op de de motor daar niet gekocht is en je kan wat vinden van het werkplaatstarief en de hoeveelheid tijd die men er voor vraagt, maar klinkt wel alsof men het netjes als geheel willen oplossen en verhelpen.
Aangezien er sprake is van een mapping zal de ecu misschien aangepast zijn en is daar een keer iets mis mee gegaan?
Moet je ook maar willen, voor andermans afstelling 'garant' willen staan of verhelpen met oogpunt dat het wegblijft.
Zal misschien ook wat extra werk zijn om dat op te lossen/ terug te zetten.

maar goed opgelost toch denk ik Daan ?Ik snap het verband van deze opmerking en het probleem/onderwerp van dit topic niet.
ventieldopje aandraaien is nog minder werk ;)

mijn reactie was op jouw eerdere post dat je bang bent om een 2e hypotheek af te sluiten. Om maar te zeggen dat het calibreren van de gasklep geen rocketscience is en niet lang hoeft te duren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan