TweeWielenWelGenoeg
Die hard MF'er
na 2020 ben ik weer toe aan een opvolger (5 jaar afschrijving weer voorbij), kijk dan wel wat er is. Voorlopig bevalt mij ikserretje nog prima.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
April 2019 zou ideaal zijnLevering Juni 2019
Vermoed dat volgend jaar alleen de vernieuwde S1000RR komt en pas (veel) later de S1000R/XR volgen. Ben wel benieuwd.
Zo he, jij loopt graag op de zaken vooruitZo, de nieuwe XR is besteld!
Nou ja, even wat nuances.
Er is een gerucht dat er een nieuwe RR aankomt en dan met crossplane, zoals de R1.
Als dat waar is, dan komt er uiteraard ook een R en XR met dat blok.
En laat dat toevallig de enige wens zijn voor mijn XR.
Dat 4 cilinder gejank ben ik geen favoriet van, om meerdere redenen.
En zo'n crossplane schijnt onderin ook nog wat harder te trekken.
Dus (zeer) ver vooruitlopend, heb ik al een voorlopige bestelling geplaatst voor de nieuwe
En bij de nieuwe kunnen ze gelijk rain mode er uit laten.
In de hevigste regen in de Franse Alpen is road nog de beste optie.
ABS en antislip wat gematigder in de rain mode is geen probleem, maar het blok wordt te tam.
April 2019 zou ideaal zijn
Mmm, had anders verwacht...Van het een komt het ander
Bij heel licht remmen was te voelen dat dit niet geheel gelijkmatig meer ging
Schijven iets krom, dikteverschil ontstaan?
Was nog geen probleem zeker niet bij stevig doorremmen
Nu gaat de voorvork weer heel licht na de revisie!?
In ieder geval begint de hele voorpartij flink te vibreren bij licht remmen
Nu ben ik dus op zoek gegaan naar nieuwe schijven
Had het al kunnen zien natuurlijk, maar het was me nog niet opgevallen
De XR heeft de goedkopere non floating (vaste) remschijven, terwijl de R en de RR wel de floating schijven hebben
XR 4,5 mm dik R en RR 5 mm dik
Het gaan waarschijnlijk nieuwe Brembo's worden, type Supersport of T bone
De bevestigingsgaten lijken hetzelfde te zijn bij de 3 types
En ja zowat alle sportieve fietsen hebben de floating schijven
BMW ziet de XR blijkbaar als een minder sportief type
Nou kom ik er toch ietwat van in de war
De schijven van GS, XR etc zitten in hun geheel iets "floating' op de naaf.
BMW noemt dit dan ook zwevende remschijven.
De nieuwe R en RR die ik in de motorzaak zag staan vandaag hebben ook deze schijven!
Een F800GS staat er dan weer met schijven die een vast gemonteerd hart hebben en de schijf er zwevend aan bevestigd.
Dit beschouw ik als zwevende schijven en zo beschrijft bv Brembo het ook.
En deze constructie wordt veelal gebruikt bij sportieve motoren.
Dus de nieuwe R en RR hebben in ieder geval een schijfconstructie die met de XR overeenkomt.
Nieuw inzicht? Bezuiniging?
De schijven bij de GS en XR, zijn anders gemonteerd, dan hun sportievere broers, met kortere veerwegen RR en R.
De veerwegen van deze GS en XR zijn langer, omdat het All-Road motoren zijn.
Je hebt dus meer hefboom en beweging in de voorvork t.p.v. de remmen.
Dat verklaart volgens mij, dat BMW bij de GS en XR, een andere remschijf heeft gemonteerd.
Ik heb nog even gegoogeld op de Duitse sites, over deze remmen.
De BMW S1000XR heeft ook bochten ABS en dat verklaart ook het andere type remschijf.
En dat men met een XR, ook wel eens het onverhard gaat opzoeken en dan heeft men liever een motor, die minder agressief remt, dan een sportieve motor, zoals de RR of de R.
Groet Frank.
die jij post werkt wel goed, maar, vervang die lage kop schroeven voor fatsoenlijke cilinderkop schroeven met een hoge kop
zo dus:[afbeelding]
En doe een sloot loctite 243 aan het draad
De nieuwe spanner is niet zo heel erg spannend, is onderdeel van de spanner en kost een tientje of 4.
Is blijkbaar geen algemene update.
Indien er een rammelende nokkenasketting, dan dit onderdeel monteren.
Alleen na klachten en pas na 15.000km
Gedurende garantieperiode voor nop, daarna betalen.
Garantie voorbij, maar als service toch gratis.
De remschijven, storm in een glas water.
Inmiddels is het heftige trillen bij het remmen weer verdwenen.
Niet helemaal goed, maar hetzelfde als voor de vorkrevisie.
Dan denk ik achteraf dat er iets op de schijven is terecht gekomen dat "weerstand verminderend" is en er zodoende plekken zijn ontstaan met minder grip
Gisteravond
[afbeelding]
Maar dit houdt wel tegen
Eigenlijk alleen de laatste regels dan...
Oh ja en je mag er niet mee op de openbare weg
[afbeelding]
Gewoon een Yamaha MT10 kopen. Inclusief de crossplane.Zo, de nieuwe XR is besteld!
Nou ja, even wat nuances.
Er is een gerucht dat er een nieuwe RR aankomt en dan met crossplane, zoals de R1.
Als dat waar is, dan komt er uiteraard ook een R en XR met dat blok.
En laat dat toevallig de enige wens zijn voor mijn XR.
Dat 4 cilinder gejank ben ik geen favoriet van, om meerdere redenen.
En zo'n crossplane schijnt onderin ook nog wat harder te trekken.
Dus (zeer) ver vooruitlopend, heb ik al een voorlopige bestelling geplaatst voor de nieuwe
En bij de nieuwe kunnen ze gelijk rain mode er uit laten.
In de hevigste regen in de Franse Alpen is road nog de beste optie.
ABS en antislip wat gematigder in de rain mode is geen probleem, maar het blok wordt te tam.