BMW Sportboxer topic - deel 19 (still going strong )

Status
Niet open voor verdere reacties.
kan er iemand nog eens zeggen hoe het weer komt dat het oliepeil zo fel schommelt? Vertrokken met olie halfweg, thuisgekomen en moto onmiddellijk rechtop weggezet en geen olie meer te zien.... was iets met de radiator dacht ik en het koude weer?
 
Jeps ... als je hem even had laten draaien zodat ook de olie in de radiator heet had geworden, had er een klepje open gegaan zodat je olie terug loopt in het carter (dan nog vijf minuten op de zijstandaard en daarna je motor recht zetten)
 
Ik laat mijn boxers altijd bij thuiskomst even op de zijstandaard staan. Na een paar minute, of wat langer als ik het vergeet, gaan ze de schuur in op de middenbok. Oliepeil is eigenlijk altijd reproduceerbaar en toont geen schommelingen. Ik rijd ook wel altijd redelijke stukken. de kortste rit is gemiddeld een km. of 60. 120 komt meer voor dus de thermostaat zal wel open zijn.

groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
Ik laat mijn boxers altijd bij thuiskomst even op de zijstandaard staan. Na een paar minute, of wat langer als ik het vergeet, gaan ze de schuur in op de middenbok. Oliepeil is eigenlijk altijd reproduceerbaar en toont geen schommelingen. Ik rijd ook wel altijd redelijke stukken. de kortste rit is gemiddeld een km. of 60. 120 komt meer voor dus de thermostaat zal wel open zijn.

groet,

Benno

Hangt af van de buitentemperatuur. Als het goed koud is buiten (<5º) gaat die thermostaat niet open, tenzij je aan het raggen bent.

Ook blijft er nogal wat olie in de linker cilinderkop hangen als je hem laat draaien op de zijsteun. Kan je wel doen maar hou hem daarna een minuut (das 60 seconden, niet 5) rechtop en kijk dan pas in het glaasje.
 
Ik heb een temperatuurvoeler in de oliekoeler zitten, Bij raggen blijft hij net een beetje koel, ca. 70 graden bij 140 km. Hij wordt pas echt warm daar tijdens file rjiden. daar gaat hij vaak tegen de 90-100 graden aan lopen.

Ik laat hem nooit lopen op de zijstandaard, ik zet hem weg op de zijstandaard voor een paar minuten en dan pas op de midden bok. Gewoon omdat dit gemakkelijker is. doe ik trouwens met alle brommers, als ik thuis kom staan ze eerst een tijdje buiten (af te koelen, uit te druipen) voor ze de garage in gaan
 
Ik heb een temperatuurvoeler in de oliekoeler zitten, Bij raggen blijft hij net een beetje koel, ca. 70 graden bij 140 km. Hij wordt pas echt warm daar tijdens file rjiden. daar gaat hij vaak tegen de 90-100 graden aan lopen.

Ik laat hem nooit lopen op de zijstandaard, ik zet hem weg op de zijstandaard voor een paar minuten en dan pas op de midden bok. Gewoon omdat dit gemakkelijker is. doe ik trouwens met alle brommers, als ik thuis kom staan ze eerst een tijdje buiten (af te koelen, uit te druipen) voor ze de garage in gaan
hier ook zo,
thuis komen, uitlekken en/of afkoelen, dan garage in,
over oliepeil nog nooit zorgen gemaakt, zichtbaar in glaasje = ok,
vullen tot net in 't midden. (zeker niet te veel bijvullen, wordt er toch uitgegooid)
(en motor heeft toch al + 100.000 km, dus.....)
 
Even een vraagje, er zit speling tussen de cardan en de cardan klok. Ik verwacht dat net zoals vorige keer de lagers in dat draaipunt zitten versleten zijn.
Deze zitten opgesloten in de cardan, maar blijkbaar kan er toch spray van het achterwiel bij. Rij het hele jaar door, dus ook in de pekel komt daar wellicht bij.
Heb deze lagers al eens eerder vervangen en dat is een klus wat goed te doen is.
Heeft iemand nog tips om te zorgen dat deze lagers wat langer mee gaan?
Tips om ze goed spelingsvrij af te stellen? Moeten ze nog nagesteld worden, kan dat want volgens mij moet de stelschoef geborgt worden met locktite?


Heb al een topic gevonden.... http://motor-forum.mobi/forum/list_messages/413076
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het destijds laten doen, heb het tubetje speciale BMW lager vet mee gekregen omdat ik het door een niet BMW dealer liet doen en dus ook die tube vet er bij moest :+
 
Even een vraagje, er zit speling tussen de cardan en de cardan klok. Ik verwacht dat net zoals vorige keer de lagers in dat draaipunt zitten versleten zijn.
Deze zitten opgesloten in de cardan, maar blijkbaar kan er toch spray van het achterwiel bij. Rij het hele jaar door, dus ook in de pekel komt daar wellicht bij.
Heb deze lagers al eens eerder vervangen en dat is een klus wat goed te doen is.
Heeft iemand nog tips om te zorgen dat deze lagers wat langer mee gaan?
Tips om ze goed spelingsvrij af te stellen? Moeten ze nog nagesteld worden, kan dat want volgens mij moet de stelschoef geborgt worden met locktite?


Heb al een topic gevonden.... http://motor-forum.mobi/forum/list_messages/413076

Je moet alles op moment vastzetten mbv de special tool en het voorgeschreven vet gebruiken. Doe je dat niet dan gaat het niet zo lang mee. In principe moet je makkelijk een ton tot anderhalve ton kunnen rijden met die lagers.
 
Het was idd aan de koude kant, en het zal rond de 5 graden geschommeld hebben.... Glaasje bevat nu geen olie meer...

Maar van de 24 km die ik gereden heb, zal het wel niet zo zijn dat er geen olie meer inzit. Olie stond voor vertrek mooi in het midden.

Moet wel zeggen dat er een licht verbruik van olie waarneembaar is. En deze zomer op Mettet, 6 sessie van 20 min volle gas, deed geen deugd aan het olieverbruik!!!! Daar is zeker wat olie doorgeblazen ;) :o ;)

Ik had dit S-je gekocht als combi... zowel op de baan als op het circuit uit de voeten kunnen. bochtensnelheid is zeker goed, jammer dat er niet een beetje meer power inzit...

Maar een echte circuitmoto zonder kenteken of niet in te schrijven voor 5 trackdays is toch zonde...

Dilemma's.... ben er stiekem wel naar eentje al gaan kijken 8-)
 
Het was idd aan de koude kant, en het zal rond de 5 graden geschommeld hebben.... Glaasje bevat nu geen olie meer...

Maar van de 24 km die ik gereden heb, zal het wel niet zo zijn dat er geen olie meer inzit. Olie stond voor vertrek mooi in het midden.

Moet wel zeggen dat er een licht verbruik van olie waarneembaar is. En deze zomer op Mettet, 6 sessie van 20 min volle gas, deed geen deugd aan het olieverbruik!!!! Daar is zeker wat olie doorgeblazen ;) :o ;)

Ik had dit S-je gekocht als combi... zowel op de baan als op het circuit uit de voeten kunnen. bochtensnelheid is zeker goed, jammer dat er niet een beetje meer power inzit...

Maar een echte circuitmoto zonder kenteken of niet in te schrijven voor 5 trackdays is toch zonde...

Dilemma's.... ben er stiekem wel naar eentje al gaan kijken 8-)

Als je hem met regelmaat opengooit, gooi er voor de gein dan eens een echte volsyntheet in zoals putoline nano tech of motul 300v (wel met de juiste viscositeit > 15W-50). Moet je eens kijken hoe de binnenkant van je blok eruit ziet de volgende keer dat je een kleppendeksel eraf haalt. *D
 
Laatst bewerkt:
Als je hem met regelmaat opengooit, gooi er voor de gein dan eens een echte volsyntheet in zoals putoline nano tech of motul 300v (wel met de juiste viscositeit > 15W-50). Moet je eens kijken hoe de binnenkant van je blok eruit ziet de volgende keer dat je een kleppendeksel eraf haalt. *D

@MasterTommy: Is deze Motul 300v enkel zinvol bij extreme omstandigheden (zoals circuit, autobahn op snelheid: toerenbereik van 6000-7000rpm) of ook beter dan bijvoorbeeld Motorex van dezelfde viscositeit, bij normaal-sportief gebruik?
 
Je moet alles op moment vastzetten mbv de special tool en het voorgeschreven vet gebruiken. Doe je dat niet dan gaat het niet zo lang mee. In principe moet je makkelijk een ton tot anderhalve ton kunnen rijden met die lagers.
Wat voor een vet? Kan in het officiële BMW handboek hier niets over vinden.
Over het vet, zeggen ze specifiek Staburgags, voor de roller braarings staat "apply grease" zonder specs.
Welke tool is daarvoor nodig, is dit te omzijlen. Ook de tool word niet genoemd in de reapair Manual.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een vet? Kan in het officiële BMW handboek hier niets over vinden.
Over het vet, zeggen ze specifiek Staburgags, voor de roller braarings staat "apply grease" zonder specs.
Welke tool is daarvoor nodig, is dit te omzijlen. Ook de tool word niet genoemd in de reapair Manual.

de manual, bladzijde 33.18 :
full
 
Laatst bewerkt:
Wat voor een vet? Kan in het officiële BMW handboek hier niets over vinden.
Krijg bij navraag bij de dealer het antwoord dat de lagers voorzien zijn van vet:

"33172311091 lagers zit vet in; geen extra vet gebruiken! "
 
Laatst bewerkt:
Heb ooit bij mijn GS 1100 een olielek aan de klok gehad na een lange snelwegrit,
Dealer zei me om de uitgaande as op te zuiveren met staalwol en een nieuwe dichting monteren,
Lekkage was verdwenen, maar zou (nog volgens dealer) snel terugkomen als de as niet zuiver is. (Van pekel en ander straatvuil)
 
Als je hem met regelmaat opengooit, gooi er voor de gein dan eens een echte volsyntheet in zoals putoline nano tech of motul 300v (wel met de juiste viscositeit > 15W-50). Moet je eens kijken hoe de binnenkant van je blok eruit ziet de volgende keer dat je een kleppendeksel eraf haalt. *D

Die heb ik er op aanraden van 'mijn' monteur ook in geknikkerd.

Het olie-verbruik is daarna ook minder geworden. Hoewel dat soms een beetje lastig te meten is omdat ik uiteraard geen zijstandaard meer heb..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan