Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel IV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja...hij is al los nu nog ff wachten op de goeie van wout. :) En m'n vader gaat nog even een rotor-trekker maken, doen hoef ik de achteras er tenminste ook niet uit te draaien.

Handig om te weten als ik er mee aan de slag ga. :9

Is rotor ook niet los te krijgen met lager-poulie/trekker?
 
Handig om te weten als ik er mee aan de slag ga. :9

Is rotor ook niet los te krijgen met lager-poulie/trekker?

Alles is los te krijgen natuurlijk. Zelf heb ik de achteras gebruikt, daarop een sleutel gezet met een stuk pijp erop van 1,5 meter. Met wat geweld kwam ie toch nog los, de rotor zit vaak echt muurvast.

Vergeet niet dat je dus de draad van de rotor moet hebben, niet de kleinere bout waar deze mee wordt geborgd op de krukas! ;)
 
Ik heb ze en geeft wel meer druk op de polsen. Het is minder comfortabel maar ja...alles went en je gaat wel sneller! :P

Ik zal van 't weekend nog eens een ritje maken met een andere die nog in de tuin staat, heb ik net opgeknapt tot rijdende "frikandel speciaal". Dat wordt een project voor een maat van me. Wel een geinig ding, kijk maar, het is de rechtse op de foto:

full
 
Er komt idd meer bij kijken, om te beginnen de afdichting en de stevigheid. Het koppelingsdeksel, dat loopt rond en je zult dit moeten vlakken. Dit brengt gelijk het volgende punt boven water, de stevigheid. Ik heb m'n eerste deksel ook zo gemaakt en dat werkte wel maar ik ontdekte dat er toch beweging in zat wanneer ik m'n koppeling bediende. Daar was ik niet kapot van en heb dus toen een nieuw deksel gemaakt waarbij er een stevige plaat van 10 mm langs de binnen zijde in is gelast door m'n maatje. Deze plaat is vlak en de afdichting dmv een pakking is nu ook geen probleem meer. Ik heb de gaten voor de cilinder er gewoon in geboord en een beetje siliconen pakking op het laatste stukhe draad van de boutje gedaan zodat er geen olie kan lekken langs de draad van de boutjes waar de cilinder mee vast zit op het deksel. Dit doe je pas als laatste.
Het gat, dat teken je af door het dekseltje te verwijderen wat bij midden in je deksel zit. Nu zie je de paddestoel vormige drukstift. Nu teken je 2 haakse op elkaar staande lijnen op je deksel die elkaar kruisen exact in het middelpunt van de paddestoeldrukstift. Laat lijnen zo door lopen dat je dus een kruis krijgt van 10 x 10 cm. Als je nu een mal maakt van karton met ook zo'n kruis erop en dit iets kleiner uitknipt dan het " vlakke" deel van je deksel en deze mal over het deksel heen legt waarbij de lijnen van het deksel doorlopen op de kartonnen mal. Vervolgens breng je de diameter van de cilinder over op het deksel. Ik plak eerst wat breed schilders tape op het deksel, daar kun je gewoon op tekenen. Nu heb je dus het gat afgetekent exact gecentreerd boven het middelpunt van de paddestoeldrukstift. Nu kun je meten wat de aftstand is van de drukstift tot de rand het deksel. Nu is het afhankelijk van de cilinder die je gebruikt hoe lang je drukstift wordt die weer tegen de paddestoelstift drukt. Misschien moet je de stift nog wel iets inkorten of juist niet maar als je goed meet is het niet nodig. als je maar je zuiger van de cil vergenoeg terug drukt voordat je de lengte gaat bepalen. Dit is het eigenlijk. Zorg dat het einde van de drukstift, de kant die dus op de paddestoel gaat drukken, goed vlak is en haaks. Anders heeft ie de neiging om scheef te gaan.

:} Renee, geweldige uitleg!! Ik vermoedde het al een beetje, het is tenslotte geen Lego.
Gelukkig heb ik nu 2 kopp. deksels, mocht ik er 1 verprutsen...
Dat meten en met kartonnetjes aan de slag vind ik eerlijk gezegd altijd wel heel leuk, dus dit wordt een leuke klus!
 
Laatst bewerkt:
Handig om te weten als ik er mee aan de slag ga. :9

Is rotor ook niet los te krijgen met lager-poulie/trekker?

Niet met een poulietrekker gaan werken aan een goede rotor, je trekt de hele rotor aan gort.
De rotor bestaat uit 3 losse delen met koperdraad ertussen. Met een poulietrekker trek je de rotor krom en de wikkelingen op een hoop. Ik spreek uit ervaring.

Btw, een bout M18 van een bepaald type mercedes blijkt ideaal te werken voor deze klus. Ik weet niet waar deze bout zit (geweldige info weer |( )
 
Laatst bewerkt:
Ik zal van 't weekend nog eens een ritje maken met een andere die nog in de tuin staat, heb ik net opgeknapt tot rijdende "frikandel speciaal". Dat wordt een project voor een maat van me. Wel een geinig ding, kijk maar, het is de rechtse op de foto:

[afbeelding]

Ik was 't twijfelen ;)
 
Niet met een poulietrekker gaan werken aan een goede rotor, je trekt de hele rotor aan gort.
De rotor bestaat uit 3 losse delen met koperdraad ertussen. Met een poulietrekker trek je de rotor krom en de wikkelingen op een hoop. Ik spreek uit ervaring.

Btw, een bout M18 van een bepaald type mercedes blijkt ideaal te werken voor deze klus. Ik weet niet waar deze bout zit (geweldige info weer |( )

Dan maar op een andere manier idd.

Dacht dat het misschien mogelijk was door soort van 2 delig supportplaatje te maken van dun plaatstaal wat ik er achter kon zetten zodat hij er gelijkmatig afkomt en er niet direct aan de rotor wordt gesjord...
 
Dan maar op een andere manier idd.

Dacht dat het misschien mogelijk was door soort van 2 delig supportplaatje te maken van dun plaatstaal wat ik er achter kon zetten zodat hij er gelijkmatig afkomt en er niet direct aan de rotor wordt gesjord...

Beste is om een bout te gebruiken van M18, spoed van 1,5mm Liefst nog met een asje in het gat waar de borgbout gezeten heeft dan kan deze draad in de krukas niet beschadigen!
Zo hoort het ook officieel.

P.S. geen poelytrekker gebruiken A.U.B.

Heb net ff gekontroleerd maar een asje in draadgat is niet nodig omdat de draad in krukas pas iets verderop begint
 
Laatst bewerkt:
Beste is om een bout te gebruiken van M18, spoed van 1,5mm Liefst nog met een asje in het gat waar de borgbout gezeten heeft dan kan deze draad in de krukas niet beschadigen!
Zo hoort het ook officieel.

P.S. geen poelytrekker gebruiken A.U.B.

Heb net ff gekontroleerd maar een asje in draadgat is niet nodig omdat de draad in krukas pas iets verderop begint

Dan doen we dat :}
 
Trouwens heb je de dynamo ook gemeten op de weerstand? Ik heb bij die van mij net de fout al gevonden er was een draadje los aan de buitenkant die heb ik weer gesoldeerd en nu is de weerstand weer goed!

Echter toen ik wilde proefrijden kwam al snel weer het oude probleem naar boven na 5 min warmdraaien bij mij thuis begint de motor te sputteren om vervolgens na 1 min helemaal te stoppen en dan slaat hij ook niet weer aan.

Eerlijk gezegd begin ik nu een beetje flauw van het ding te worden :( ;(
 
Jij wilt altijd alles maar in de gracht gooien. Ik kom binnenkort eens een keer hengelen in die gracht. Benieuwd wat ik allemaal naar boven haal. :) 8-)
 
....He he, toch nog goed nieuws, vlak voor m'n plan om het ding in het kanaal te duwen voor mijn huis, zei pa: is vast een benzine probleem. Ikke kijken en benzineslang eraf getrokken, kraan open..................geen druppel benzine morgen kraan eruit draaien en alles goed schoonmaken. |( :) :)
 
jongens ik zit met een probleem

het frame van mijn is van een cb 750 fa
staat ergens in geslagen
nu heb ik een 900 voorvork
dit pas niet
op mijn bolhoofd zit voor onder een lip
en op mijn kroonplaat onder ook een lip
dit raak elkaar
wat hebben jullie gedaan de lip van het frame en van de kroonplaat verwijderd

zie foto

Foto-V4RA87VB.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ai dat is vervelend,op zich maakt het niet uit wat je doet je moet kiezen voor de makkelijkste oplossing,dus wat het minste werk is.Je hebt je frame al gespoten dus is de kroonplaat misschien het handigste om te wijzigen.Ik heb zelf een gsxr vork ingebouwd daar zaten op de kroonplaat twee nokken die tegen de aanslag op het frame liepen.
 
Ai dat is vervelend,op zich maakt het niet uit wat je doet je moet kiezen voor de makkelijkste oplossing,dus wat het minste werk is.Je hebt je frame al gespoten dus is de kroonplaat misschien het handigste om te wijzigen.Ik heb zelf een gsxr vork ingebouwd daar zaten op de kroonplaat twee nokken die tegen de aanslag op het frame liepen.
ik denk zelf ook
kan ik nog twee stoot doppen maken in de kroonplaat dat hij niet in me tank slaat

zit ook op het oude kroonplaat ie er onder zat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan