Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een nieuwe accu erin (had een plastic dopje van de accu afgebroken. viel er na wat gepiel om t eruit te krijgen met schroef en al in.... |( ) en maar eens gemeten.
Rotor geeft 4.6 Ohm op de sleepbanen.
Na 10km warm rijden direct nogmaals gemeten. Geeft nu 5,8 Ohm :?
Die wordt te hoog lijkt me toch? En dan is ie nog niet eens door en door warm zoals gisteren...

Tevens even de test voor de spanningsregelaar gedaan door rechtstreeks met draaiende motor over de accupolen te meten. Bij het opvoeren van het toerental stijgt de spanning tot rond de 14V. Rond de 5000 toeren valt de spanning zelfs wat terug richting de 13V...

Hij loopt met een volle accu in ieder geval goed... behalve wat gesputter rond de 8k, wat ie voorheen ook al deed.

Kwam vanmiddag nog een oud topic op een andere site tegen via google...
Iemand van jullie ervaring met de aangedragen oplossing?
Kijk eens met multimeter op mA, rode op accu min, zwarte op min kabel [loskoppelen dus] KONTAKT UIT en dan moet hij eigenlijk nul zijn maar iig niet meer een paar mA,zo kun je zien of er een statisch lek is dwz een component waar spanning wegvloeit.
Je kan ook laadstroom meten multimeter op max amp de hoofdzekering eruit de multimeter op de twee polen zetten en dan starten en kijken wat de laadstroom is.
Advies is voor een 14A/U ca 1,6 amp laadstroom,maar er wordt ook soms gezegd 1/4xde A/U van de accu.Ik zelf hou me aan advies 1,6 amp.
Maar bij jou denk ik dat er spanning wegvloeit via een component.
Wim
 
De rotor kan bij stilstand bv 4 ohm meten tussen de sleepringen zegt niet alles want als hij draait kan door centrifugale krachten het anders zijn,dit door ouderdom van de rotor.
Je zal dus eigenlijk altijd eerst de laadstroom moeten meten in amp bij de hoofdzekering en dan verder zoeken.Statische lekkage zoeken en kontrole stator zoals in wph staat.
Wim
 
De rotor kan bij stilstand bv 4 ohm meten tussen de sleepringen zegt niet alles want als hij draait kan door centrifugale krachten het anders zijn,dit door ouderdom van de rotor.
Je zal dus eigenlijk altijd eerst de laadstroom moeten meten in amp bij de hoofdzekering en dan verder zoeken.Statische lekkage zoeken en kontrole stator zoals in wph staat.
Wim

Dankje Wim!
Ik ga straks weer eens meten...
 
Kijk eens met multimeter op mA, rode op accu min, zwarte op min kabel [loskoppelen dus] KONTAKT UIT en dan moet hij eigenlijk nul zijn maar iig niet meer een paar mA,zo kun je zien of er een statisch lek is dwz een component waar spanning wegvloeit.
Meter blijft op nul staan... kan ik dus al afstrepen

Je kan ook laadstroom meten multimeter op max amp de hoofdzekering eruit de multimeter op de twee polen zetten en dan starten en kijken wat de laadstroom is.
Advies is voor een 14A/U ca 1,6 amp laadstroom,maar er wordt ook soms gezegd 1/4xde A/U van de accu.Ik zelf hou me aan advies 1,6 amp.
hmm... hier kom ik niet echt wijs uit :?
Waardes op de multimeter gaan alle kanten op.
Motor was wel koud, maar dat zou niks mogen uitmaken lijkt me.

Multimeter op 10A gezet... en de stekkers in de polen van de hoofdzekering geduwd
 
Laatst bewerkt:
Meter blijft op nul staan... kan ik dus al afstrepenhmm... hier kom ik niet echt wijs uit :?
Waardes op de multimeter gaan alle kanten op.
Motor was wel koud, maar dat zou niks mogen uitmaken lijkt me.

Multimeter op 10A gezet... en de stekkers in de polen van de hoofdzekering geduwd
Ik ga er van uit dat je de zekeringstrip eruit hebt gehaald,als de motor draait zie je wel het amp varieren lijkt inderdaad dat die heen en weer slingert maar je zou toch een redelijk gemiddelde moeten kunen zien.Kan makkelijk tussen bv 1 en 3 amp heen en weer gaan.Hou even 3000rpm aan en kijk daneens naar amp.
Ook nog een test is pak een blikje van bv 2 bij 3 cm doe dit aan een draad zeg 25cm en hou het blikje ca 1,5 cm van het dynamodeksel af.Zet hem dan op kontakt en kijk of het blikje tegen het dynamodeksel aantrekt als dat gebeurd heb je magnetisme dat moet ook je weet dan dat de bedrading goed moet zijn.
Succes,
Wim
 
Ik ga er van uit dat je de zekeringstrip eruit hebt gehaald,als de motor draait zie je wel het amp varieren lijkt inderdaad dat die heen en weer slingert maar je zou toch een redelijk gemiddelde moeten kunen zien.Kan makkelijk tussen bv 1 en 3 amp heen en weer gaan.Hou even 3000rpm aan en kijk daneens naar amp.
Ook nog een test is pak een blikje van bv 2 bij 3 cm doe dit aan een draad zeg 25cm en hou het blikje ca 1,5 cm van het dynamodeksel af.Zet hem dan op kontakt en kijk of het blikje tegen het dynamodeksel aantrekt als dat gebeurd heb je magnetisme dat moet ook je weet dan dat de bedrading goed moet zijn.
Succes,
Wim

|( Amateur!

Maar t werkt wel denk ik! :Y
 
Ik ga er van uit dat je de zekeringstrip eruit hebt gehaald,als de motor draait zie je wel het amp varieren lijkt inderdaad dat die heen en weer slingert maar je zou toch een redelijk gemiddelde moeten kunen zien.Kan makkelijk tussen bv 1 en 3 amp heen en weer gaan.Hou even 3000rpm aan en kijk daneens naar amp.
Ook nog een test is pak een blikje van bv 2 bij 3 cm doe dit aan een draad zeg 25cm en hou het blikje ca 1,5 cm van het dynamodeksel af.Zet hem dan op kontakt en kijk of het blikje tegen het dynamodeksel aantrekt als dat gebeurd heb je magnetisme dat moet ook je weet dan dat de bedrading goed moet zijn.
Succes,
Wim

Hoofdzekering heb ik er idd uit genomen :P
ff voor de zekerheid... als ik de plus van de multimeter in de plus van de zekering steek (de linker kant) en de min aan de andere kant... moet ik dan een positieve of negatieve waarde te zien krijgen?
Reden dat ik dit vraag is dat bij het aanzetten van de lampen de waarde alleen maar steeg. Ik zou bijna vermoeden dat de motor dan alleen maar stroom trekt en niks opwekt...

Ik zal vanmiddag nog eens meten... heb tevens gisteren alles even schoongemaakt met contactspray.

Update...

De laadstroom nogmaals opgemeten.
  • Stationair: tussen 1 en 1,9A
  • 3000 toeren: rond 3,0A
  • stationair + licht: rond -3,0A
  • stationair + groot licht: rond -3,6A
  • 3000 toeren + groot licht: rond 4,0A
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook nog testen als de motor loopt en optoerd dan meten het voltage over de plus en min,je moet dan ca 14,5 volt meten.
Bij begin meting in amps moet de meter eigenlijk - aangeven
Wim
 
Je kan ook nog testen als de motor loopt en optoerd dan meten het voltage over de plus en min,je moet dan ca 14,5 volt meten.
Bij begin meting in amps moet de meter eigenlijk - aangeven
Wim
Ok...bedoel je dan over de accu of weer de polen van de hoofdzekering?
De accu had ik al eens gemeten als test voor de spanningsregelaar.
Bij optoeren gaat die idd naar de 14v, bij 5000 zakt ie naar 13v...
 
Ok...bedoel je dan over de accu of weer de polen van de hoofdzekering?
De accu had ik al eens gemeten als test voor de spanningsregelaar.
Bij optoeren gaat die idd naar de 14v, bij 5000 zakt ie naar 13v...
Over accupolen volt meten, en dan bij ca 3000rpm 14,5 volt,lijkt me niet goed dat bij 5000rpm hij minder is.Zou toch kunnen betekenen dat de rotor misschien niet 100% is.
Doe ook eens 5000rpm en licht aan [groot] en kijk dan eens wat het voltage is.
Wim
 
Over accupolen volt meten, en dan bij ca 3000rpm 14,5 volt,lijkt me niet goed dat bij 5000rpm hij minder is.Zou toch kunnen betekenen dat de rotor misschien niet 100% is.
Doe ook eens 5000rpm en licht aan [groot] en kijk dan eens wat het voltage is.
Wim

Wat me opvalt is dat ie na het schoonmaken van contacten en de dynamo andere waardes geeft. Bij 5000 toeren en groot licht, geeft ie nu 14,7v

Heb ook nog eens gekeken naar de koolborstels...
ceef5ac7.jpg


De buitenste steekt nog maar net uit en veert nauwelijks in...
Zou wel eens goed de boosdoener kunnen zijn als ie echt warm is lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een lekker stukje gereden, en na thuiskomst even de bol verwend met een sopje. Gelijk ook even een filmpje geschoten van een warme start. Ik schiet er ook een van de koude start, ter vergelijking.

 
Die zijn te kort ondanks de merktekens dus zou ik zeker nieuwe inzetten!!
Wim

Heb maar meteen nieuwe koolborstels besteld ;)

Vandaag ook nog een 120 km met de Bol gereden.
Poetsbeurt en de nieuwe accu hebben m goed gedaan.
Aardig doorgereden en niks gemerkt van sputteren...
Bij terugkomst de accuspanning gemeten. Gaf nu 12,2V.


Vandaag een lekker stukje gereden, en na thuiskomst even de bol verwend met een sopje. Gelijk ook even een filmpje geschoten van een warme start. Ik schiet er ook een van de koude start, ter vergelijking.

Die loopt mooi!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een lekker stukje gereden, en na thuiskomst even de bol verwend met een sopje. Gelijk ook even een filmpje geschoten van een warme start. Ik schiet er ook een van de koude start, ter vergelijking.

Dat kan veel beter lopen, zit een onregelmatige loopje in . Carburateurs nog synchroon?
 
Vandaag een lekker stukje gereden, en na thuiskomst even de bol verwend met een sopje. Gelijk ook even een filmpje geschoten van een warme start. Ik schiet er ook een van de koude start, ter vergelijking.


Niet lullig bedoeld hoor maar echt heel mooi loopt ie niet. Dat kan veel gelijkmatiger.
Wel leuk dat doekje over je kentekenplaat. Is dat tegen flitsers?? :+
 
Laatst bewerkt:
:P Laat ik t zo zeggen... die van mij start niet zo als ie warm is!
Moet echt t gas even opdraaien zodat ie wat minder compressie heeft.
 
Oké, het kan iets beter. Van het voorjaar heb ik kleppen gesteld en de carbs gesynchroniseerd, alleen brandde ik voortdurend m'n klauwen bij het verstellen van de luchtschroeven :( Daardoor staat hij iets te rijk. Ik heb mezelf getrakteerd op een haakse bithouder, dus ik hoop dat het nu beter lukt! Als het buiten wat warmer is wil ik het zaakje even opnieuw checken. Tot die tijd kunnen mensen die een beter lopende bol hebben natuurlijk ook een filmpje posten! :P :Y :W

Wel leuk dat doekje over je kentekenplaat. Is dat tegen flitsers?? :+

Nee, tegen kenteken klonen. Het zal wel niet zo snel gebeuren met een oude bol maar als het gebeurt is dat mooi zuur.
Aangezien het filmpje gewoon op joetoep staat neem ik geen risico.
 
Wat denken jullie dat ik voor men bol nog zou krijgen? Hij heeft dus wel dat olieprobleem, maar is voor de rest perfect in orde en gerestaureerd in oorspronkelijke staat, enkel de voorste richtingaanwijzers en de uitlaat is niet origineel. banden 1000km geleden vervangen, kettingset 2000 km

large
 
Goedemiddag!

Kan een van jullie mij helpen aan een werkplaatshandboek voor een honda cb750 bol d'or dohc?
ik ben al langer actief op motor-forum, maar net weer opnieuw aangemeld. Ben nu bezig om mijn koppeling te vervangen en was benieuwd wat de marges op de plaatdikte zijn..

Hoor graag van jullie, alvast bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan