Bol d'Or liefhebbers show your bike!!! Deel V

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag een lekker stukje gereden, en na thuiskomst even de bol verwend met een sopje. Gelijk ook even een filmpje geschoten van een warme start. Ik schiet er ook een van de koude start, ter vergelijking.


Motor draait mooi! Alleen denk ik dat de carburateurs ook niet helemaal mooi synchroon staan!

1 op hoeveel loopt jullie bol eigenlijk? Als ik op de snelweg rijd, tegenwind windkracht 3 ongeveer, met 120 draait het motortje 6000 toeren (ik vind het wat veel, dus ik wil de tandwielverhouding nog aanpassen dat het blok iets rustiger loopt) en verbruikt ie 1:16 :') Ongeveer 50km met passagier gereden, daarna even de 150 aangetikt, maar verder niet heel erg gek gedaan.
 
Mijne op toerritjes makkelijk 1 op 20. Als ik alleen rijd en een beetje doorknal gaat dat wel een stukje ophoog.
Er is ook wel verschil in de modellen. Ik begreep dat de laatste uitvoeringen (FD) een andere versnellingsbak hebben en daardoor minder toeren maken.
 
Mocht je binnenkort nog een keer op de snelweg 120 rijden, kan je dan bekijken wat de toerenteller aangeeft? :) Dan weet ik ongeveer wat ik met mijn tandwielverhouding moet doen! *O*
 
Mocht je binnenkort nog een keer op de snelweg 120 rijden, kan je dan bekijken wat de toerenteller aangeeft? :) Dan weet ik ongeveer wat ik met mijn tandwielverhouding moet doen! *O*


bij 120 KM 6000 TPM klopt voor een 750 wel dat deed mijn 750 ook
mijn 900 maakt er bij 120 KM ongeveer 5500 en de 1100 weet ik nog niet :( maar zal denk ik nog een 500 lager zitten.
 
Mocht je binnenkort nog een keer op de snelweg 120 rijden, kan je dan bekijken wat de toerenteller aangeeft? :) Dan weet ik ongeveer wat ik met mijn tandwielverhouding moet doen! *O*

Dat duurt nog even. Ik ben nu bezig het blok van een f2 te wisselen en pas daarna komt de 900 f weer uit de stalling.
 
bij 120 KM 6000 TPM klopt voor een 750 wel dat deed mijn 750 ook
mijn 900 maakt er bij 120 KM ongeveer 5500 en de 1100 weet ik nog niet :( maar zal denk ik nog een 500 lager zitten.


120 - 6000 is normaal voor een 750. Achtertandwiel is 48 tands. Ga je aan de tandwiel verhouding rommelen gaat zowel het olie- als het benzine verbruik omhoog. Je kunt achter 1 tandje minder doen maar meer ook niet. Heb vroeger een 45 tands achter gehad, de topsnelheid ging iets omhoog. Ben uiteindelijk op 47 achter gaan zitten.

Mijn 900 maakte met originele tandwielen amper 5000 toeren bij 120.
 
Hier staat 2x 750, de ene met 17/39 (mijn favoriet) en de andere met 18/46 (favoriet van de vrouw).
17/39 -3500rpm ,18/46 4000rpm bij 80Km/h.
17/39 rond 5300rpm ,18/45 net onder de 5800rpm bij 120km/h.

Vrouw wil altijd vlot inhalen zonder terug te schakelen, ik wil een rustige loop en schakel zo nu en dan wel een keer terug. Verbruik zit niet veel verschil in (met dezelfde rijder) 1:19 tegen 1:18, voor wat het waard is. Toen ik "mijn" motor kocht zat er 17/46 op, binnen 100meter in de 5de versnelling en een verbruik van 1:14. Inhalen ging echter prima ;) maar ik vond het te gortig. Werd een beetje een te nerveuze fiets en zo kende ik de bolletjes niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een filmpje gemaakt van de koude start, buitentemperatuur 10°C.
De motor heeft 3 dagen geleden voor het laatst gelopen, toen was ook het filmpje van de warme start opgenomen. Ik heb de choke volledig opengedraaid, op een gegeven moment loopt hij dan sterk op in toeren en kan ik de choke er af halen mits ik dan meteen ga rijden. Stationair loopt hij dan nog iets te laag koud.

Het beloofde filmpje:
 
Ik heb nu een filmpje gemaakt van de koude start, buitentemperatuur 10°C.
De motor heeft 3 dagen geleden voor het laatst gelopen, toen was ook het filmpje van de warme start opgenomen. Ik heb de choke volledig opengedraaid, op een gegeven moment loopt hij dan sterk op in toeren en kan ik de choke er af halen mits ik dan meteen ga rijden. Stationair loopt hij dan nog iets te laag koud.

Het beloofde filmpje:

Zow! Die start snel! :} Als mijn bol een of twee weken niet gereden heeft, mag ik er wel eventjes voor uit trekken om het motortje te starten! (ook na het leeg laten lopen van de carb. bakjes)....
 
Zo, na het ongeluk van januari eindelijk weer de pols zover hersteld dat ik weer een schroevendraaier kan vasthouden.
Vandaag de F2 zover gestript dat het blok eruit kan en vervangen kan worden.
Nu nog het ruilblok weer gebruiksklaar maken en dan kan de wisseltruuk beginnen.
Zal nog wel een weekje duren ivm, judotoernooi van zoonlief aanstaande zondag en zaterdag komt het nieuw gespoten spatbord op de cabrio zodat die er ook weer toonbaar uitziet.
Dat koekblik gaat toch voor want die wordt voor woon-werk gebruikt door mijn vrouw.
Maar gelukkig kan ik weer sleutelen. Wel een pijnlijke hand nu, zal toch wel iets geforceerd hebben.
 
Zo, na het ongeluk van januari eindelijk weer de pols zover hersteld dat ik weer een schroevendraaier kan vasthouden.
Vandaag de F2 zover gestript dat het blok eruit kan en vervangen kan worden.
Nu nog het ruilblok weer gebruiksklaar maken en dan kan de wisseltruuk beginnen.
Zal nog wel een weekje duren ivm, judotoernooi van zoonlief aanstaande zondag en zaterdag komt het nieuw gespoten spatbord op de cabrio zodat die er ook weer toonbaar uitziet.
Dat koekblik gaat toch voor want die wordt voor woon-werk gebruikt door mijn vrouw.
Maar gelukkig kan ik weer sleutelen. Wel een pijnlijke hand nu, zal toch wel iets geforceerd hebben.


Forceer maar niets want voor je het weet heb je een jarenlange blessure aan je pols. En yep, ik kan het weten.....
 
Gisteren een ''schuurvondst'' gevonden :}

Een FD met 41000 km in originele staat, loopt heel mooi met hier en daar wat (opknap)werk *O*
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan