Bougiekabels doormeten

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Heren, ik zit wat met mijn motor te kloten, kijken of alles een beetje gelijk is, weerstanden en zo.
Ik heb hier niet echt verstand van..

GS1000 met een Dyna 2000 ontsteking, twin spark, 2 bobines op de standaard plek, 2 bobines ergens achter in.
hier door verschillende (lengtes) bougiekabels.
De 4 korte kabels kwamen met de ontsteking, de 4 lange zijn Bosch super sport inductive core 037.
De standaard Dyna 2000 kabels hebben een vezel als geleider/core/draad

Nu heb ik geprobeerd de weerstanden van de kabels te meten, maar volgens de meter is er geen contact tussen beide uiteinden.
Is er geen contact tussen beide einden met dit soort kabels? Alleen wanneer er een hoge spanning door heen gaat?

En hoe zit het met dit soort kabels, wat voor bougies hoor je te gebruiken? Met of zonder weerstand?

Dank u.
 
Durf ik niet helemaal te zeggen eerlijk gezegd. Ik weet dat je (sommige ?) bougiekabels kunt doormeten en dan een weerstand van 20-25.000 K Ohm of zoiets moet meten, een oneindige weerstand in die gevallen zou dan betekenen dat je kabels doorslaan zegmaar. Maar van die zgn. ' airgapped ' weerstandloze bougiekabels heb ik nooit gehoord. Normaal gesproken zit een weerstand ofwel in de bougie, ofwel in de bougiedop. Functie blijft exact hetzelfde. Zover mijn beperkte kennis.
Ik denk dat iemand anders ms een nuttiger antwoord op je vraag kan geven.
 
Laatst bewerkt:
Als je de meet- pennen tegen elkaar houdt meet je dan wel een weerstand ook bij een hoge instelling op de meter. Als je niets meet bedoel je dan 0 of oneindig. Sommige moderne systemen hebben hoge weerstanden in de kabels en in de 80-er jaren had BMW kabels met een kleine onderbreking. Theorie was dat je daardoor een schonere vonk kreeg en meer ontstoring. Kan de verwijzing niet meer vinden in mijn links maar er heeft een flink stuk gestaan op flyingbrick.de over de K75 kabels die dit hadden.
 

dit komt van de site van Beru​

Koolstof-weerstand-bougiekabels:​


In het binnenste van een koolstof-weerstand-bougiekabel bevindt zich een vlechtwerk van fiberglas dat met kolen geïmpregneerd is. Deze kern van fiberglas is omgeven door twee siliconenlagen en glasvezelweefsel

De binnenisolatie van siliconen verleent hierbij meer stijfheid aan de kabel en dient als elektrische isolator. Het glasvezelweefsel verleent een hogere treksterkte aan de kabel. De buitenisolatie van siliconenrubber is tot 220 °C belastbaar en is resistent tegen benzine en olie.

Bij koolstof-weerstand-bougiekabels wordt de ontstoringsweerstand als volgt berekend:

1 m kabel ≙ 10 kΩ - 23 kΩ.



Veel toegepast door de automerken: Opel, Ford, Fiat, Alfa Romeo, Mazda, Honda en vele andere.
 
Als je de meet- pennen tegen elkaar houdt meet je dan wel een weerstand ook bij een hoge instelling op de meter. Als je niets meet bedoel je dan 0 of oneindig. Sommige moderne systemen hebben hoge weerstanden in de kabels en in de 80-er jaren had BMW kabels met een kleine onderbreking. Theorie was dat je daardoor een schonere vonk kreeg en meer ontstoring. Kan de verwijzing niet meer vinden in mijn links maar er heeft een flink stuk gestaan op flyingbrick.de over de K75 kabels die dit hadden.
De meter doet niets, meter is goed/nieuw
 

dit komt van de site van Beru​

Koolstof-weerstand-bougiekabels:​


In het binnenste van een koolstof-weerstand-bougiekabel bevindt zich een vlechtwerk van fiberglas dat met kolen geïmpregneerd is. Deze kern van fiberglas is omgeven door twee siliconenlagen en glasvezelweefsel

De binnenisolatie van siliconen verleent hierbij meer stijfheid aan de kabel en dient als elektrische isolator. Het glasvezelweefsel verleent een hogere treksterkte aan de kabel. De buitenisolatie van siliconenrubber is tot 220 °C belastbaar en is resistent tegen benzine en olie.

Bij koolstof-weerstand-bougiekabels wordt de ontstoringsweerstand als volgt berekend:

1 m kabel ≙ 10 kΩ - 23 kΩ.



Veel toegepast door de automerken: Opel, Ford, Fiat, Alfa Romeo, Mazda, Honda en vele andere.
En hier zit een deel van mijn vraag in; er zit dus een weerstand in de kabels?
 
Net getest met een stuk bougiekabel met koperkern en een stuk Dynatec kabel.

Koperkern heeft zo goed als geen weerstand.
Dynatec krijg ik of helemaal geen continuïteit of een vrij hoge waarde, meer dan 5 KΩ, het is een kabel die het prima deed toen het er vorig seizoen op zat.

Beide kabels zonder aansluitingen er op, kale uiteindes.
 
Net getest met een stuk bougiekabel met koperkern en een stuk Dynatec kabel.

Koperkern heeft zo goed als geen weerstand.
Dynatec krijg ik of helemaal geen continuïteit of een vrij hoge waarde, meer dan 5 KΩ, het is een kabel die het prima deed toen het er vorig seizoen op zat.

Beide kabels zonder aansluitingen er op, kale uiteindes.
Dank je!

Die koperkern kabels worden schaars geloof ik..
 
Ik was net in de stad, ik heb een set nieuwe bougies gehaald, zonder R, had ik gelijk moeten doen..
Ik las op de Dynatek kabel dat er radio surpression op stond, en omdat het uiteinde van de kabel afkwam toen ik hem uit de bobine trok, heb ik ook maar de korte bougiekabels opgehaald. De nieuwe bougiekabels kan ik wel doormeten..

Eerst maar eens zien hoe ie straks loopt, de lengte van de lange kabels is een probleem, die zijn niet makkelijk te vinden!

De verkopers hebben ook niet echt een idee wat wel en wat niet bij elkaar past.
 
Terug
Bovenaan Onderaan