Bougiekabels doormeten

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Heren, ik zit wat met mijn motor te kloten, kijken of alles een beetje gelijk is, weerstanden en zo.
Ik heb hier niet echt verstand van..

GS1000 met een Dyna 2000 ontsteking, twin spark, 2 bobines op de standaard plek, 2 bobines ergens achter in.
hier door verschillende (lengtes) bougiekabels.
De 4 korte kabels kwamen met de ontsteking, de 4 lange zijn Bosch super sport inductive core 037.
De standaard Dyna 2000 kabels hebben een vezel als geleider/core/draad

Nu heb ik geprobeerd de weerstanden van de kabels te meten, maar volgens de meter is er geen contact tussen beide uiteinden.
Is er geen contact tussen beide einden met dit soort kabels? Alleen wanneer er een hoge spanning door heen gaat?

En hoe zit het met dit soort kabels, wat voor bougies hoor je te gebruiken? Met of zonder weerstand?

Dank u.
 
Ahh maar dat was de vraag niet, wat gebeurd er als je de twee meetpennen tegen elkaar houd? Gewoon zonder iets er tussen?

En welke multimeter is het?
Je zegt dat je er weinig van weet, betekend dat ook dat je niet bekend bent met multimeters en hun functies/instellingen?

Lastig inschatten vanaf hier.
 
Meter doet inderdaad niets, als ik de pennen tegen de uiteinden hou van de kabels
Ik gok met een redelijke zekerheid dat voor het meten van deze kabels, koolstof geïmpregneerde vezel, een hogere meetspanning nodig is dan wat je multimeter met zijn batterijen afgeeft. Normaal heeft deze kabel een weerstand van 10Kohm tot 23Kohm per meter.
 
Dat soort waarden moet prima te meten zijn met een fatsoenlijke multimeter.

Bougiekabel is trouwens gewoon los per lopende meter te koop. Losse doppen en stekkers ook, dus je kunt je eigen bougiekabels samenstellen.
 
Net getest met een stuk bougiekabel met koperkern en een stuk Dynatec kabel.

Koperkern heeft zo goed als geen weerstand.
Dynatec krijg ik of helemaal geen continuïteit of een vrij hoge waarde, meer dan 5 KΩ, het is een kabel die het prima deed toen het er vorig seizoen op zat.

Beide kabels zonder aansluitingen er op, kale uiteindes.
5kiloohm is een normale waarde voor onstoorde "R" bougiekabels.
Reinhold, meet je op standje weerstand?
Of op de diode/piep stand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan