Bouten met locktite vast in blok....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thug

MF veteraan
13 mrt 2007
17.288
0
ut Zuiden
Ik weet het ff niet meer...

Ben sinds Zaterdag middag al bezig om me voorste uitlaat pijpen van de XTZ750 te vervangen door RVS exemplaren. Eerst al een 1/2 dag bezig geweest om de 'klemmen' los te krijgen. (alu. ringen die de uitlaat tegen het blok klemmen)

Uiteindelijk heb ik die alu. ringen kapot geslepen omdat de bouten te vast in de ringen zaten. Maar nu ben ik Zondag ook al 1/2 dag bezig geweest om de oude bouten uit het blok te krijgen. Vanaf vrijdag avond +/- 20:00 heb ik de bouten ingespoten met WD40. Zaterdag om 13:00 begonnen met de uitlaat te verwijderen en div malen ingespoten met WD40 + kruipolie. Zondag div malen met een brander bezig geweest maar ze willen gewoon niet los. Nog geen mm spelling er in gekregen. 1 is er bij het blok afgebroken zo als te zien is op de foto. Deze heb ik uitgeboord het is een M8 schroef draad. Ik heb hem uitgeboord (tot einde bout +/- 1,5 cm) tot 6,5 mm en daarna een Torx dop er in geslagen. Na voor zichtig wrikken en op en neer proberen te draaien is me Torx dop afgebroken :( Deze heb ik met een doorslag verder kunnen tikken en heb hem vervolgens uitgeboord tot 7mm maar zelf dan kan ik de bout nog niet los pellen!!!! Dit moet vast gezet zijn met Locktite. Iemand nog een idee om die andere 3 los te krijgen zonder al te veel schade aan me blok te maken :( :(

PS warm stoken tot de bout rood gloeiend is heeft niet geholpen B|

Uit geboorde bout:
Foto-WYVTCOSD-G.jpg



Zo als het er nu uitziet:
Foto-YCM7QSK4-G.jpg

Foto-F6AQHGJP-G.jpg

Foto-GL7JPY6N-G.jpg



Gelukkig wel een goede takkel ter beschikking :P

Foto-43L3RIYI-G.jpg
 
WD40 verdrijft vet en zorgt juist voor uitdroging, alleen kruipolie gebruiken.

In dit geval zal daar maar deels helpen waarschijnlijk overigens.
Warmte zorgt voor uitzetting van materiaal dus niet alleen de bout warmstoken maar juist de rest er omheen, bout zo koud mogelijk houden.
Eventueel kun je proberen een stuk staal vast te lassen om de bout en hem zo los proberen te draaien.
 
locktite word zacht met wamte,het zal op uitlaatbouten/draadeinden geen zin hebben
de boel zal gezien de fotos gewoon erg vasrtgerot zitten
zal een probleem worden om die eruit te krijgen, en je zal wel aan de helycoils moeten vrees ik
 
locktite word zacht met wamte,het zal op uitlaatbouten/draadeinden geen zin hebben
de boel zal gezien de fotos gewoon erg vasrtgerot zitten
zal een probleem worden om die eruit te krijgen, en je zal wel aan de helycoils moeten vrees ik
Daar zat ik zelf ook al aan te denken -O-


@ de rest thnx voor de info. Morgen eens een paar x inspuiten met kruipolie en dan nog eens proberen met een griptang... Hopelijk komen ze los :/
 
ook eens gehad met me gs500e voorste bout er even uithalen. origineel 33cm heb hem als een stompje van nog geen 7 cm terug gekregen van de dealer. stalen bout pekel en een alu blok wil niet zo erg samen.
 
@ de rest thnx voor de info. Morgen eens een paar x inspuiten met kruipolie en dan nog eens proberen met een griptang... Hopelijk komen ze los :/

Idd in de Imal.
Beter nog is om ze morgen een paar keer in te spuiten en overmorgen weer.
Een paar vlakke kantjes eraan slijpen/vijlen zodat de griptang goed bijten kan.
Eerst eens spanning op de bout zetten en met de hand spanning opbouwen en erop letten hoe dat aanvoelt.
Niet tevel spanning in 1 keer want dan kun je ze zeker breken.
Daarna evt. met een stevige hamer een beheerste tik geven op de griptang om te zien of hij los wil schrikken.
Anders spanning opbouwen en beheerst een tikje op de kop van de bout geven.
Ondertussen een spuitje Imal.

Tja, en als dat gewoon niet wil lukken dan spanning op zetten, tikje erop en doortrekken.
Mocht die dan breken dan was het onvermijdelijk.

Die bouten zitten vaak muurvast.
 
Zal waarschijnlijk uitboren worden, ben ik bang voor en helicoil plaatsen indien genoeg vlees er omheen. Maar zoals anderen eerder hebben aangegeven eerst kruipolie goed laten inwerken en er een paar tikken opgeven.
 
Als je een gat in je bout boort en er een torx ofzo in slaat, dan zet de bout natuurlijk weer uit. Dus die klemt dan weer net zo hard als voor het boren.

Ik denk niet dat het loctite is, want dat wordt zacht als je het heet stookt. Of misschien niet heet genoeg gestookt?

In ieder geval keramisch (hittebestendige) vet op de bouten smeren als je nieuwe terugplaatst. Kopervet kan ook, maar aluminium+koper+staal gaat denk ik ook wel roesten na een tijdje.
 
Volgende keer een griptang of moordenaar aan je bout vast klemmen voordat je begint heet te stoken. De bout blijft daardoor gekoeld, terwijl het aluminium van je blok heet wordt. Dan heb je net een iets grotere kans dat de boel los komt.

Wat betreft de afgebroken bout zou ik helaas niet weten wat je moet doen. Ik zou hem met een klein boortje inboren en dan met een steeds grotere boor het gat vergroten. Maar dat is heel tricky. Je moet precies recht boren, anders boor je je schroefdraad kapot.
 
Wat ook wel wil werken (moet je wel geduld voor op kunnen brengen).
Eerst een paar daagjes in de imal o.i.d. daarna een luchtsleutel er op en op een zeer lage stand(dus het tegenovergestelde van die velgmoeren hoeven nooit meer los stand '( ) er op laten hameren/draaien
(het gaat om de kleine tikjes niet om de kracht)
kan soms lang duren maar je krijgt er bijna alles mee los. :Y
Lukt het niet dan opnieuw in de kruipolie en later weer proberen
 
Waarom verwacht je dat die tapeinden met Loc-Tite vast gezet zijn? Die dingen komen door temperatuurwerking sowieso al muurvast te zitten en verhitten van 't spul helpt je niet omdat 't "vlees" meer uitzet dan het tapeind (gietijzer vs. RVS?). Ik heb een jaar of 20 geleden een keer een heel blok (van een auto) een nachtje in een vrieshuis opgeslagen (-55°) .... Daarna draai je ze er met een griptang zó uit :o

Dat afgebroken draadeind kun je misschien nog van een sleuf voorzien middels een dremel en dan met een slagschroevendraaier los krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Is het geen linkse draad?

Nee Heipaal, het is geen linkse draad.


Je gaat er niet onderuit komen, je zal moeten boren. Of er zal een klein wonder moeten gebeuren...

Het aluminium gaat oxideren door de tijd heen en klemt zich rond het stalen tapeind. De Japanners gebruiken geen Loctite op uitlaatbouten/tapeinden zover ik weet.

Mocht nou helemaal niets meer werken, slijp dan eerst de boel glad, centerpuntje in het midden slaan en heel rustig aan boren tot de maat die je nodig hebt voor een Helicoil. Als je die plaatst heb je nooit geen trammalant meer.

Succes.

8-)
 
Wat mij al vaak geholpen heeft: de bout oplassen.

Niet alleen stook je daarmee de boel zo heet dat alles wat vastgerot zit los komt, het krimpt verder dan het uitgezet was. Vaak moet je het wel een aantal keer herhalen, dus oplassen, af laten koelen, oplassen, afkoelen etc...

Uiteindelijk een moer er op lassen en er uit draaien.
 
Laatst bewerkt:
het draadeind oplassen zal niet meevallen,als ik zo naar de 1e en 2e foto kijk
in de garage hadden we een tapeinddraaier , een soort bus met een gekarteld wiel erin,die schuif je over het draadeind en als je dan los ging draaien vreet het gekartelde wieltje zich vast slippen zoals een griptang gaat doen is uitgesloten
een moordenaar werkt ook zo ongeveer, hoe meer kracht hoe harder die zich in het draadeind vastzet

zoals gezegt het zal een hele klus nog worden,ik hoop dat het gaat lukken
 
Nee Heipaal, het is geen linkse draad.


Je gaat er niet onderuit komen, je zal moeten boren. Of er zal een klein wonder moeten gebeuren...

Het aluminium gaat oxideren door de tijd heen en klemt zich rond het stalen tapeind. De Japanners gebruiken geen Loctite op uitlaatbouten/tapeinden zover ik weet.

Mocht nou helemaal niets meer werken, slijp dan eerst de boel glad, centerpuntje in het midden slaan en heel rustig aan boren tot de maat die je nodig hebt voor een Helicoil. Als je die plaatst heb je nooit geen trammalant meer.

Succes.

8-)

Je "wonder".... is "simpelweg" invriezen. Al zuk je dat érgens moeten kunnen doen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan