carburatie of inspuit in de Dolomieten

Boudtje

Die hard MF'er
27 dec 2008
386
0
Maastricht
Allemaal,

Als het goed is (...) ga ik half mei naar de Dolomieten.
Allemaal leuk en aardig maarrrrrr....., ik heb een Suzuki GSX 750 F uit 2003 en die heeft nog gewoon ouderwetse caburateurs.
Niet dat dát verkeerd is maar ik heb begrepen dat als je de hoogte ingaat met deze dingen de "beademing" van de cilinders anders wordt, je moet méér lucht in de cilinders gaan krijgen voor hetzelfde resultaat te verkrijgen. Dat kan volgens mij dus NIET met gewone carburateurs!
Dat in tegenstelling met elektrische inspuit wat zich dus kan aanpassen in de bergen...

Moet ik van te voren hier rekening mee houden? Of moet ik bepaalde zaken laten uitvoeren aan mijn "brommer" zodat ik dus geen last krijg in de bergen? (Een zuurstof tank meenemen van een scuba-duiker bijvoorbeeld... _O- )
Of valt het allemaal wel mee en zal er wel sprake zijn van "enig kracht verlies" maar dat je dat eigenlijk niet merkt! (of je moet a la Rossi naar boven willen scheuren!)

Ik hoor het wel....
gr. Boudtje
 
Kan dus wel een probleem zijn, een paar geleden met mijn fireblade in italie (stelviopas) op 2500 meter tot 2 keer toe de motor afgeslagen in die 180 graden bocht.
Alleen met flink veel toeren omhoog kunnen komen.
Een jaar later met een andere blade met injectie géén probleem.
 
Kan dus wel een probleem zijn, een paar geleden met mijn fireblade in italie (stelviopas) op 2500 meter tot 2 keer toe de motor afgeslagen in die 180 graden bocht.
Alleen met flink veel toeren omhoog kunnen komen.
Een jaar later met een andere blade met injectie géén probleem.

dat had ik destijds ook,met mijn gsf400, op de gross glockner,moest die meerdere malen opnieuw starten,na een pauze(tijdens het rijden viel ie niet uit).
Rijden voor de rest geen probleem,toeren draaien moet je zowiezo met zo'n ding,anders gebeurt er niks ;)

@ TS Mss een idee om je stationair wat op te schroeven als ie regelmatig uitvalt.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal,

Als het goed is (...) ga ik half mei naar de Dolomieten.
Allemaal leuk en aardig maarrrrrr....., ik heb een Suzuki GSX 750 F uit 2003 en die heeft nog gewoon ouderwetse caburateurs.
Niet dat dát verkeerd is maar ik heb begrepen dat als je de hoogte ingaat met deze dingen de "beademing" van de cilinders anders wordt, je moet méér lucht in de cilinders gaan krijgen voor hetzelfde resultaat te verkrijgen. Dat kan volgens mij dus NIET met gewone carburateurs!
Dat in tegenstelling met elektrische inspuit wat zich dus kan aanpassen in de bergen...

Moet ik van te voren hier rekening mee houden? Of moet ik bepaalde zaken laten uitvoeren aan mijn "brommer" zodat ik dus geen last krijg in de bergen? (Een zuurstof tank meenemen van een scuba-duiker bijvoorbeeld... _O- )
Of valt het allemaal wel mee en zal er wel sprake zijn van "enig kracht verlies" maar dat je dat eigenlijk niet merkt! (of je moet a la Rossi naar boven willen scheuren!)

Ik hoor het wel....
gr. Boudtje


grote hoogte....lagere luchtdichtheid/druk.......minder O2/volume deel > mindervermogen

Een normaal geaspireerde motor (carb, inj. ) verpompt nog steeds het zelfde volume op hoogte maar daar zit dus minder O2 in...........

N CV carb zoals op de meeste...........compenseert enigzins dmv het membraam aan de schuif voor verschillen in buitenlucht druk (lagere buitenluchtdruk > schuif verder naar beneden > minder brandstof).

N inj. compenseert vaak dmv een atmosferische (buitenluchtdruk) sensor, en verschillende tabellen met brandstof/onsteking correcties.

Kan wel dat een CV carb stationair/gas dicht draaiend op grote hoogte, dmv stat. mengsel schroef bijgesteld moet worden..........
 
Je gaan daar dus wel continue op en neer.
Zo zit je lekker warm in een dal,tussen al het groen,en even later zit je boven de bomen grens naar kale rotsen (und edelweiss)te kijken.
 
Kan dus wel een probleem zijn, een paar geleden met mijn fireblade in italie (stelviopas) op 2500 meter tot 2 keer toe de motor afgeslagen in die 180 graden bocht.
Alleen met flink veel toeren omhoog kunnen komen.
Een jaar later met een andere blade met injectie géén probleem.

Hmm, dan had je hem wat hoger stationair af moeten stellen. Er zit niet voor niets een stelschroef op zo'n Blade.

Anyway, je carburateur zal benzine toevoegen aan de lucht die er aangezogen wordt. Als er minder lucht aangezogen wordt, zal de carburateur ook minder benzine toevoegen. De lucht/benzine verhouding zal niet veel veranderen.

Echter, de totale hoeveelheid van het mengsel dat je cylinders in gaat zal omlaag gaan. Mnder ontplofbaar gasmengsel in je cylinders = minder harde knal, dus minder pk.

Ook met injectie ga je dat niet compenseren, want hoe je het ook wendt of keert: het lucht/benzinemengsel moet de juiste verhouding hebben (was het 1:14,7 ofzo?). Minder lucht betekent ook hier minder benzine, dus minder grote knal.

Als je motorfiets een MAF heeft, dan zal het mengsel ook goed geregeld blijven.

Als je fiets geen MAF heeft, dan vraag ik me eigenlijk af hoe de computer weet hoeveel brandstof er in gespoten moet worden. Ik denk dat de computer dat niet weet, gewoon brandstof blijft inspuiten aan de hand van je gashendelstand, en je motor dus veel te rijk gaat lopen. Mogelijk zelfs gaat verzuipen.
 
Een normaal geaspireerde motor (carb, inj. ) verpompt nog steeds het zelfde volume op hoogte maar daar zit dus minder O2 in...........

Nope. Omdat er een minder groot vacuum is, zal je gasnaald minder ver open gaan. En dus minder benzine bij de lucht. Waardoor het lucht/benzinemengsel niet echt significant zal gaan veranderen.

Als je met een injectie niet voor de atmosferische druk compenseert of niet de luchtstroom in het injectiekanaal meet (dus ouderwetse simpele injectie), dan zal die veel te veel benzine in gaan spuiten en de boel gaan verzuipen.
 
Nope. Omdat er een minder groot vacuum is, zal je gasnaald minder ver open gaan. En dus minder benzine bij de lucht. Waardoor het lucht/benzinemengsel niet echt significant zal gaan veranderen.

Als je met een injectie niet voor de atmosferische druk compenseert of niet de luchtstroom in het injectiekanaal meet (dus ouderwetse simpele injectie), dan zal die veel te veel benzine in gaan spuiten en de boel gaan verzuipen.


De volumetrische verplaatsing van n zuiger blijft exact t zelfde, luchtdichtheid(/druk) is wat anders, nl. in gewicht per volume deel (/oppervlak)

merendeel motorfiets inj. systemen werken zonder MAF,
of op n gasklepstand (load)/rpm map met een compensatie map voor buitenluchtdruk/temperatuur.......
of op n inlaat vacuumdruk(load)/rpm rpm met buitenlucht temp evt druk compensatie........

probleem met inlaat druk(als load factor) op race motoren is dat je vreselijk veel last hebt van inlaat pulsaties waarbij dat signaal op een gegeven moment onbruikbaar word

ja en ik heb vaker automotoren getest/geprogrammeerd op hoogte 2500m,
 
Nou jongens het wordt nu wel héél technisch.... en eerlijk gezegd snap ik er geen jota maar van!
Wat moet ik nou doen? Of juist laten...?

Het enigste wat ik begrepen heb van het bovenstaande is dat ik (misschien?) het stationair toerental iets moet opschroeven om stilvallen te voorkomen...?
Heb ik dát goed begrepen?

Al het andere is natuurlijk wel nuttig om te weten maar daar koop ik vrij weinig voor!!
Ik wéét dat injectie het allemaal zelf regelt. Hoe dat allemaal onderbouwd wordt in technische praat is natuurlijk wel handig om te lezen maar..... daar heb ik dus NIKS aan!

En of het mengsel nu verbrand of explodeert zal mij een zorg zijn, als het ding maar vooruit wil....toch? Dat was mijn vraag ook niet....

Dus nogmaals....
Moet ik of mijn garage iets gaan veranderen om daar fatsoenlijk in de rondte te rijden? Of, zoals Martel het schreef, is het dus niet de Mount Everest en valt het allemaal mee en moet ik alleen ff opletten dat als er een scherpe bocht (haakse bocht) aankomt ik moet zorgen dat het toerental "hoog" blijft zodat de motor niet kan stilvallen, met alle gevolgen van dien....
Ik hoor het wel.....

gr. boudtje
 
je hoeft helemaal niets te doen.
als je al last krijgt, is dat alleen op de hoogste punten.
en dat is maar een paar procent van de hele vakantie.
ook zul in dat geval nog steeds kunnen rijden, dus je komt echt niet stil te staan, het is meer af en toe wat ongemak.
de meeste motoren hebben op dit soort hoogtes (3000 m) helemaal geen last.
 
Hmm, dan had je hem wat hoger stationair af moeten stellen. Er zit niet voor niets een stelschroef op zo'n Blade.

Anyway, je carburateur zal benzine toevoegen aan de lucht die er aangezogen wordt. Als er minder lucht aangezogen wordt, zal de carburateur ook minder benzine toevoegen. De lucht/benzine verhouding zal niet veel veranderen.

Echter, de totale hoeveelheid van het mengsel dat je cylinders in gaat zal omlaag gaan. Mnder ontplofbaar gasmengsel in je cylinders = minder harde knal, dus minder pk.

Ook met injectie ga je dat niet compenseren, want hoe je het ook wendt of keert: het lucht/benzinemengsel moet de juiste verhouding hebben (was het 1:14,7 ofzo?). Minder lucht betekent ook hier minder benzine, dus minder grote knal.

Als je motorfiets een MAF heeft, dan zal het mengsel ook goed geregeld blijven.

Als je fiets geen MAF heeft, dan vraag ik me eigenlijk af hoe de computer weet hoeveel brandstof er in gespoten moet worden. Ik denk dat de computer dat niet weet, gewoon brandstof blijft inspuiten aan de hand van je gashendelstand, en je motor dus veel te rijk gaat lopen. Mogelijk zelfs gaat verzuipen.

Bij afwezigheid van een inlaatluchtdruk/massa/volumesensor zit er een druksensor in de ECU/stuureenheid. Deze meet de buitenluchtdruk en past je mengsel hierop aan. :)
 
Nou jongens het wordt nu wel héél technisch.... en eerlijk gezegd snap ik er geen jota maar van!
Wat moet ik nou doen? Of juist laten...?

Het enigste wat ik begrepen heb van het bovenstaande is dat ik (misschien?) het stationair toerental iets moet opschroeven om stilvallen te voorkomen...?
Heb ik dát goed begrepen?

Al het andere is natuurlijk wel nuttig om te weten maar daar koop ik vrij weinig voor!!
Ik wéét dat injectie het allemaal zelf regelt. Hoe dat allemaal onderbouwd wordt in technische praat is natuurlijk wel handig om te lezen maar..... daar heb ik dus NIKS aan!

En of het mengsel nu verbrand of explodeert zal mij een zorg zijn, als het ding maar vooruit wil....toch? Dat was mijn vraag ook niet....

Dus nogmaals....
Moet ik of mijn garage iets gaan veranderen om daar fatsoenlijk in de rondte te rijden? Of, zoals Martel het schreef, is het dus niet de Mount Everest en valt het allemaal mee en moet ik alleen ff opletten dat als er een scherpe bocht (haakse bocht) aankomt ik moet zorgen dat het toerental "hoog" blijft zodat de motor niet kan stilvallen, met alle gevolgen van dien....
Ik hoor het wel.....

gr. boudtje
Niet druk over maken, ben met diverse carb motoren de Alpen over geweest en (boven) op de hogere passen (niet in de Dolomieten want die zijn niet zo hoog) heb je wat minder vermogen.. Big deal.
 
Het vlamfront van een benzine/lucht mengsel verplaatst zich niet snel genoeg om een explosie te heten
Volgens mij is het ook een verbrandingsmotor en geen explosiemotor
ook bij pingelen is het nog steeds geen explosie,bij pingelen botsen twee vlamfronten tegen elkaar aan

Sorry zal me er niet meer mee bemoeien,de "kenners" weten het toch beter
 
Het vlamfront van een benzine/lucht mengsel verplaatst zich niet snel genoeg om een explosie te heten
Volgens mij is het ook een verbrandingsmotor en geen explosiemotor
ook bij pingelen is het nog steeds geen explosie,bij pingelen botsen twee vlamfronten tegen elkaar aan

Sorry zal me er niet meer mee bemoeien,de "kenners" weten het toch beter

n normale verbranding bij viertakt op 12000rpm............ is n kwestie van milliseconden

niet te vergelijken met n houtkachel verbranding...........

detonatie/pingelen gaat nog veel sneller....zeg maar explosief sneller ;)
Pingelen - Wikipedia
 
Terug
Bovenaan Onderaan