Cardanklok lekt olie

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
9
Belgischen kust
Grrr, zit ik hier een paar dagen geleden te stoeffen dat aan een diversion 900 (1998) nooit iets fout gaat ... niet dat iets fout is maar allee ...
Eergisteren ontdekt dat er olie uit men cardanklok loopt.
Niet aan de aflaatbout, ook niet aan de ingietbout, maar bovenaan aan de kweetnietwatvoorbout.
Noch haynes noch yamaha vermelden dit specifieke onderdeel van de cardanklok.
Voordat ik er de tang op zet (die tap is rond, tis geen zeskantbout) vroeg ik graag eerst raad. Iemand advies?
Oja, tis pas begonnen sinds eergisteren, sinds het -4 vriest (winterrijder hé) . De klok was dit weekend nog poeierdroog.
full
 
Laatst bewerkt:
baksteen heeft wel gelijk :Y

eigenlijk is het niet mogelijk dat daar olie uitkomt.
het enige dat ik kan bedenken is dat de uitgaande as van de versnellingsbak lekt en daardoor de kardan is volgelopen en nu overloopt.
dan ga ik er van uit dat de carterdruk niet door de kardantunnel kan.

de ontluchting kan het probleem niet zijn, het is het gevolg.
 
baksteen heeft wel gelijk :Y

eigenlijk is het niet mogelijk dat daar olie uitkomt.
het enige dat ik kan bedenken is dat de uitgaande as van de versnellingsbak lekt en daardoor de kardan is volgelopen en nu overloopt.
dan ga ik er van uit dat de carterdruk niet door de kardantunnel kan.

de ontluchting kan het probleem niet zijn, het is het gevolg.

:^

Met wat extra info eromheen klinkt het idd wat makkelijker te begrijpen... nu zal ook die Apekop t wel snappen... O-) ;)
 
Mersi voor de reacties.

@MrUfip
Olie zit er al 5000km in, en zoals het hoort tot aan het max streepje. precies zoals de afgelopen 40.000km. Geen meetbaar olieverbruik. Versnellingsbak doet ook niet raar.

Effe boel laten afkoelen (eerder opwarmen na die rit bij -4 daarnet) en morgen es een en ander checken.

btw: de olie die er uitkomt is redelijk helder van kleur, alleszins niet zo zwart als ingereden motorolie.
 
Mersi voor de reacties.

@MrUfip
Olie zit er al 5000km in, en zoals het hoort tot aan het max streepje. precies zoals de afgelopen 40.000km. Geen meetbaar olieverbruik. Versnellingsbak doet ook niet raar.

Effe boel laten afkoelen (eerder opwarmen na die rit bij -4 daarnet) en morgen es een en ander checken.

btw: de olie die er uitkomt is redelijk helder van kleur, alleszins niet zo zwart als ingereden motorolie.

zo te zien is het een japanse kardan, dan is normaal gesproken de tunnel leeg.
de vuldop is normaal gesproken ook het oliepeil, draai die er eens uit, loopt ie dan over?
 
Hoe is de afdichting van het scharnierend gedeelte bij het blok? Zou me voor kunnen stellen dat er daar water in kan komen als je hem pas bijvoorbeeld nog hebt afgespoten met een hogedruk reiniger oid.
 
Net vanalles gechecked:
Motoroliepeil staat boven het streepje (opgebokt zoals het hoort). In theorie dus iets teveel.
Afdichtingen van cardan en blok etc .. zijn allemaal poeierdroog (handig dat gedroogde slijk), geen lekkages nergens (exc de klok dan).
Cardanklok oliepijlpeil staat te hoog, hoger dan de rand van de invul bout, maar de olie die er uit komt is helder en lichtgeel van kleur. De laatste 17.000km is er niet aan de cardanklok gewerkt.
Cardanklok maakt geen rare lawaaitjes die wijzen op tandwiel schade.
Dus .... ofwel toeval, net nu het vriest dat de ontluchtingsnippel (dat zal het wel zijn) olie spuugt, ofwel zoals reeds gemeld dat er olie via de versnellingsbak in de cardan is gekomen. Maar zou bij dat laatste dan niet vermindering in hoeveelheid motorolie merkbaar zijn?
 
Laatst bewerkt:
Net vanalles gechecked:
Motoroliepeil staat boven het streepje (opgebokt zoals het hoort). In theorie dus iets teveel.
Afdichtingen van cardan en blok etc .. zijn allemaal poeierdroog (handig dat gedroogde slijk), geen lekkages nergens (exc de klok dan).
Cardanklok oliepijl staat te hoog, hoger dan de rand van de invul bout, maar de olie die er uit komt is helder en lichtgeel van kleur. De laatste 17.000km is er niet aan de cardanklok gewerkt.
Cardanklok maakt geen rare lawaaitjes die wijzen op tandwiel schade.
Dus .... ofwel toeval, net nu het vriest dat de ontluchtingsnippel (dat zal het wel zijn) olie spuugt, ofwel zoals reeds gemeld dat er olie via de versnellingsbak in de cardan is gekomen. Maar zou bij dat laatste dan niet vermindering in hoeveelheid motorolie merkbaar zijn?

HHhm... Er is eigenlijk geen enkele andere mogelijkheid waar er wat dan ook in die cardanklok bijkomt dan via de cardantunnel.

De inhoud van de cardanklok is niet zo heel veel, cardantunnel bij de japanners is niet zo heel erg wijd.... als er een gering lekj in de afdichting zit aan d motorijde dan loopt die tunnel natuurlijk heeeeel geleidelijk vol, ik denk dat het wel degelijk mogeloijk is dat je dat aan het motorolie nivo niet zult merken.

Ik zou ook niet weten hoe iemand ooit de cardanolie zou moeten hebben gevuld tot boven de vulopening en dan de dop er weer in gedraaid moet hebben ??
Tenzij je de motor op z'n kant legt :P

Ik zou gewoon echt geen andere mogelijkheid kunnen bedenken....
 
@ Baksteen, Master of Logic }) (o wie maakt een smiley met puntOREN ipv puntzwenkbrauwen?)
Kan inderdaad bijna niet anders. Olie die uitzet van de kou? No way José!
Dus moet er via de tunnel olie zijn bijgekomen. Damn'
Cardanolie aflaten tot het juiste niveau (en controleren op kleur en viscositeit en blabla) en afwachten of de overloop nog olie spuugt.
Mercikes om te helpen denken ... :W
 
Laatst bewerkt:
ook al in het div-topic geplaatst, maar allez, hier ook dan ff mijn gedachten er over laten gaan:
da's de ontluchting van de cardan. Wellicht is de olie erg dik door de lage temperaturen en kan nu door de tandwielen hoog genoeg mee omhoog gesleurd worden om vandaaruit het binnenste te verlaten.
NIET losdraaien, dan breekt er geheid wat af (ervaringsdeskundige)
 
zo te zien is het een japanse kardan, dan is normaal gesproken de tunnel leeg.
de vuldop is normaal gesproken ook het oliepeil, draai die er eens uit, loopt ie dan over?

Dit is geen vuldop doch ontluchting. Het vullen geschiedt via de plug rechts. Het juiste niveau is tot de onderste draadgang.
Het is bekend dat het cardan van Yamaha bij minerale cardanolie een beetje gaat zweten via de ontluchting. Bij een syntheet zou je daar minder last van hebben. Dit heb ik eens gelezen op een Duits forum voor Bulldog, zelfde cardan.

Misschien speelt het koude weer ook een rol. Het cardanhuis zit niet geheel gevuld met olie, er zit ook lucht in. Bij rijden stijgt de temp. en zal lucht zijn uitweg zoeken via de ontluchting. Ik neem aan dat de ontluchting een labyrinth heeft en meegevoerde nevel terugvloeit in het cardanhuis. Bij lage temperatuur vormt de oliemist te grote visceuze druppels, die het labyrinth vullen en vervolgens naar buiten worden getransporteerd.
Pigion
 
En dat kapje zit er niet ingeschroefd, maar het is een dopje dat in je cardanhuis zit geslagen.

Losdraaien gaat dus niet, dan breekt het hoedje af, en daaronder zit een dopje met een paar kleine gaatjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan