CB750K 1984 ontsteking afstellen, carburator reeds gereinigd

rovertje030

Rookie
22 mei 2018
27
4
Utrecht
Na de grote schoonmaak van de CARBURATOR, loopt de CB750k op 4 cilinders, maar als ik gas geef knalt boven de 4 duizend toeren de motor en komt er een steekvlam uit de 4 in 1 uitlaat.
De elektronische ontsteking was besmeurd met olie, vreemd, de ontsteking helemaal gereinigd.

Vraag 1: naast / achter de ontsteking zit het start vliegwiel welke vettig mag zijn, maar wordt de ontsteking dan ook vettig?

Vraag 2: Is er iemand die mij kan helpen? Ik ben een goede sleutelaar, maar heb geen CB750K ontsteking kennis

p.s. de stationair sproeier van Cilinder 3 staat duidelijk anders afgesteld dan de andere 3 carburators.
full
 
Volgens mij staat de ontsteking gewoon in de olie. 2 pick-ups en een vervroeger op het uiteinde van de krukas. Het plaatje waar deze vervroeger op vast zit wil wel eens loslopen.
Anders de OKI vonkversterker blokjes even goed controleren op leeglopen.
Knallen duidt overigens meestal op een brandstof probleem. Valse lucht.
 
Klopt olie is daar normaal,bij deze blokken komt het ook voor dat door condens
er een witte smurrie(olie met vocht) ontstaat die bij de pick-ups verzameld,de motor gaat er ook slecht door lopen.Sproeiers moeten allemaal dezelfde maat hebben,maar je bedoeld
waarschijnlijk de mengselschroeven,die horen standaard allemaal gelijk te staan volgens
de fabrieksspecificaties.
Maar dat heb je daar al schoongemaakt,verder sluit ik mij aan bij de tips van Hellracer.
 
Laatst bewerkt:
Heeft de motor voor demontage wel goed gelopen?
Bougie kapot of een slechte bougiedop, Rotor kapot (moet +/- 5Ohm meten tussen de sleepbanen). Bobine slecht, komt nogal eens voor.
 
Heeft de motor voor demontage wel goed gelopen?
Bougie kapot of een slechte bougiedop, Rotor kapot (moet +/- 5Ohm meten tussen de sleepbanen). Bobine slecht, komt nogal eens voor.
Rotor?
Het is geen ouwe auto hoor. Een rotor zit er niet op.
 
Goede informatie, ik begrijp je rotor verhaal, Ja de motor heeft eerder goed gelopen, maar de kabels zijn slecht, ik ga ze nu vervangen (ik heb reserve). En de reactie van Hellracer, ik ga de valse lucht achter de carbs checken. (maar het feestje is er betreft de vervuilde carbs, hij liep bagger, loop na schoonmaak van de carbs nu stationair als een zonnetje, zandkorrel in één van de sproeiers) Dank zover, ga nu verder sleutelen, met de tips, je hoort nog.
 
Zaten op dit model honda niet de beruchte oki's?
Deze gingen nogal vaak stuk en zorgden voor de beschreven klachten.

Deze zijn nieuw en verbeterd te koop bij Carmo electronics
 
Motor loop goed op lage toeren, maar nog niet op 4000+ toeren, hij knalt. Het kan de Oki zijn. Of toch dat de ontsteking niet op tijd staat. Ga morgen verder zoeken.
 
Rotor moet 5 ohm tussen beide sleepbanen zijn. Indien de rotor kapot is zal de motor niet hoog in toeren gaan en gaan knallen.
Bekend probleem bij de bold'dor blokkies.
 
Denk dat gassen bedoelt dat als de rotor defekt is dat er dan te weinig laadspanning is om de ontsteking goed te laten werken.
Of dat er door kortsluiting in de rotor de spanning in het elektra systeem weg valt.
Makkelijk te controleren. Gewoon met een multimeter ff de laadspanning meten met lopende motor
 
Denk dat gassen bedoelt dat als de rotor defekt is dat er dan te weinig laadspanning is om de ontsteking goed te laten werken.
Of dat er door kortsluiting in de rotor de spanning in het elektra systeem weg valt.
Makkelijk te controleren. Gewoon met een multimeter ff de laadspanning meten met lopende motor
Waar moet ik de multimeter opzetten, op het einde van deze kabel?
full
 
Zo die had ik niet aan zien komen -O-

Laadspanning meet men op de polen van de accu.

Als dat al lastig is weet je dan wel heel zeker dat de carbs echt goed schoon zijn?
 
Ja de Carbs zijn zeker schoon, zie bovenste foto, met lucht en lucht-borstel alles schoon gespoten en gecheckt. Valse lucht zou achter de Carbs nog iets kunnen zijn, luchtfilter, maar er is één bougie dood, dinsdag heb ik nieuwe. Dan kan ik weer testen.
 
Nu nieuwe bougie geplaatst, hij loopt weer stationair mooi op 4 cilinders. Maar geef je gas, dan gaat hij bij 4-6000 toeren knallen. De grondplaat van de ontsteking met draaiende motor telkens een beetje verschoven om te kijken of de motor beter gaat lopen bij 4-6000 toeren, lijkt niet te lukken. Gezien hij wel mooi loopt tot 4000 toeren zou ik de conclusie trekken dat de kabels + Ontsteking + bougiedoppen goed zijn, wat zou ik over het hoofd zien? Groeten uit Utrecht
 
De rotor (dynamo) / laadspanning gemeten?
Kan nog steeds een defecte bobine zijn
 
Laatst bewerkt:
Komend weekend: het luchtfilter zijde rubber - zijde Carbs correct aansluiten, de afdicht randjes die aansluiten op het luchtfilter zitten nog niet ingeklemd. Rotklusje.
Ja remreiniger gebruikt, maakt geen verschil in toeren
Rotor / laadspanning nog niet gemeten, waar moet ik de Voltmeter aansluiten, op de OKI?
Dank voor jullie input, groeten uit DomStad
 
Op de accu en kijken wat er gebeurt op de meter bij het verhogen vsn het toetental. Zal richting de 15VDC moeten gaan bij 5000 rpm
 
waar moet ik de Voltmeter aansluiten, op de OKI?

Lezen is niet je sterkste kant? |( -O-

Had al geschreven hoe je de laadspanning meet.
OP DE ACCU POLEN. DUS DE RODE MEETPEN OP DE +POOL EN DE ZWARTE OP DE -POOL.

laadspanning moet in de buurt van de 14V zitten.

En je weet dat een ontsteking precies op het juiste tijdstip afgesteld moet worden met een stroboscooplamp?
 
Terug
Bovenaan Onderaan