Cbr 600 F levensduur nokkenasketting ?

Dennis1

Rookie
3 mei 2015
5
0
Hallo, ik ben sinds een aantal maanden eigenaar van een cbr 600 F uit 1992 met km stand 45.000

Ik wil deze week de nokkenasspanner gaan vervangen en de carburateurs schoon gaan maken.

Nu heb ik al even het werkplaatshandboek doorgespit maar kan nergens vinden bij welke km stand de nokkenasketting vervangen dient te worden dit omdat ik het blok dan toch al open heb.

Kunnen jullie mij hiermee op weg helpen ?

Grt Dennis
 
Hoi Nicolaas , bedankt daar kan in wat mee. Ik ben een beginnende sleutelaar dus vandaar dat ik misschien wat vragen stel die voor een ander vanzelfsprekend zijn.

Mocht ik de nokkenasketting gaan vervangen moet ik de tandwielen dan ook meenemen ?
 
Over het algemeen niet. De ketting en kettingwielen slijten niet omdat ze goed in de olie staan. De ketting rekt uit waardoor de timing niet meer goed is. Dat is de rede om de ketting te vervangen.
Als de boel versleten is zoals de aandrijf ketting wel natuurlijk, maar zoals ik al schreef, dat gebeurt niet zo snel.
 
Over het algemeen niet. De ketting en kettingwielen slijten niet omdat ze goed in de olie staan. De ketting rekt uit waardoor de timing niet meer goed is. Dat is de rede om de ketting te vervangen.
Als de boel versleten is zoals de aandrijf ketting wel natuurlijk, maar zoals ik al schreef, dat gebeurt niet zo snel.


Oké , dus het is in princiepe niet nodig de tandwielen te vervangen tenzij er sprake is van slijtage. Dat is goed om te weten, zijn er nog handigheden die ik zou moeten weten of die het vervangen van de Naks makkelijker maken ?
 
Hoi Nicolaas , bedankt daar kan in wat mee. Ik ben een beginnende sleutelaar dus vandaar dat ik misschien wat vragen stel die voor een ander vanzelfsprekend zijn.

Mocht ik de nokkenasketting gaan vervangen moet ik de tandwielen dan ook meenemen ?
Waarom zou je de ketting vervangen? En waarom de spanner? De motor is net ingereden. Als je iets wil meenemen moet je de geleiders vervangen. Maar zou eerst nog eens 50.000 Km gaan rijden.
 
Waarom zou je de ketting vervangen? En waarom de spanner? De motor is net ingereden. Als je iets wil meenemen moet je de geleiders vervangen. Maar zou eerst nog eens 50.000 Km gaan rijden.

De kettingspanner is een bekend probleem bij de CBR600. Ik zou er dus niet even 50.000 km mee doorrijden.

Maakt de ketting geluid als de motor draait? Meestal hoor je dit bij het starten de eerste minuut even (omdat de ketting dan nog 'droog' staat) en verdwijnt dit meer. Naarmate dit langer duurt voor het geluid verdwijnt is de ketting of spanner versleten. Bij mijn CBR heb ik al een keer de hele handel laten vervangen (spanner, tandwielen, ketting en geleiders) maar kwam het na verloop van tijd weer terug. Ik heb nu de spanner laten modificeren en bij elke beurt kunnen ze het dan wat 'opspannen'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan