CBR600F4 heeft geen power mee

Denn666

MF'er
14 okt 2020
40
17
Alkmaar
Sinds gisteren heb ik een uitdaging met mijn motor fiets.

Het begon al in de ochtend, spontaan geen koppel/vermogen meer op de snelweg.
Na 5 minuten staan vloeken in mijn helm de machine opnieuw gestart en wonder boven wonder geen probleem meer.

'S middags, uit het werk vandaan, begon al wat te sputteren, maar oké, ik rij door, moest toch naar huis.
Zelfde euvel, op de snelweg weer geen koppel/vermogen.

Als ik om toeren vraag deed ie dat ook, ging zo naar 10k rpm, maar 110-120 km/h blijven rijden valt alles weg, alsof ie verzuipt zeg maar.

Moment van koppeling indrukken zie je dat alles wegvalt, rollend bij de afslag aangekomen en maar weer even wachten.
Binnendoor naar huis rijden, max 50-80 km/h, blijft het euvel houden, alsof er om dat moment geen ontsteking of brandstof is.

Nu weet ik naar diverse sites/fora's gelezen te hebben dat het aan veel dingen kan liggen.

*Elektrisch:
-Contactslot, sleutel pakt niet goed vanwege de chip die hierin zit.
-Brandstof pomp
-Spanningsregelaar

-Iets in de stekker aansluitingen, mogelijk door vibratie. Geen problemen in het elektrische systeem.

*Motorisch
-Alles carburateur gerelateerd, vacuüm tot vuil in filters en/of sproeiers. (Deels)Opgelost!
-Ontluchting van de tank. Tankdop open, laten draaien, zelfde euvel

Nu had ik gisteren geen goede multimeter bij de hand dus kon ik diverse elektronische metingen niet uitvoeren.
Dit wil ik namelijk morgen oppakken, ik heb een werkplaatshandboek tot mijn beschikking, dus ik weet welke waardes ik moet meten.

Ik heb een filmpje gemaakt op het moment dat deze in de schuur stond: Klik hier

Heb dit topic geopend zodat ik alles kan bijhouden voor mijzelf en voor ieder die er wat aan heeft.
Maar ook te vragen naar dingen die ik misschien over het hoofd zie of niet benoemd heb ik mijn bovenstaande lijstje.
 
Laatst bewerkt:
Heb je voor gisteren ergens aan geknutseld waar het nu aan zou kunnen liggen? Klinkt idd alsof er brandstoftekort is. (juist vanwege het feit dat hij het eerst allemaal goed doet en onder belasting / na een tijdje niet meer)

Slangetje dubbel? Brandstofpomp kapot? (primet de brandstofpomp nog goed bij contact uit/aan?)

Ik ben een F4 aan het demonteren, en daar zat een vrijwel nieuwe brandstofpomp in. Laat maar weten of je interesse hebt :) De advertentie voor onderdelen komt ergens volgende week wel online.
 
Nee, ik heb niet gesleuteld aan de machine, één keer mijn accu opgeladen, that's it.

Heb afgelopen maandag zelf met wat vrienden 3 tot 4 uur gereden, daarom kwam dit behoorlijk onverwachts.

En voor de pomp die jij aanbied, ik weet je te vinden ;)
 
als je remmenreiniger in de inlaat spuit (per carburateur), loopt deze dan wel op 4 cilinders? Zo ja dan kun je vonk etc. uitsluiten, en je richten op de carburateur/benzinetoevoer. Tap de vlotterbakken eens af, heb je de tank leeg gereden?
 
Heb je voor gisteren ergens aan geknutseld waar het nu aan zou kunnen liggen? Klinkt idd alsof er brandstoftekort is. (juist vanwege het feit dat hij het eerst allemaal goed doet en onder belasting / na een tijdje niet meer)

Slangetje dubbel? Brandstofpomp kapot? (primet de brandstofpomp nog goed bij contact uit/aan?)

Ik ben een F4 aan het demonteren, en daar zat een vrijwel nieuwe brandstofpomp in. Laat maar weten of je interesse hebt :) De advertentie voor onderdelen komt ergens volgende week wel online.
Puur op jouw woorden afgaand lijkt het juist een elektrisch probleem?

Maar ik gok ook op brandstof/valse lucht.
 
Puur op jouw woorden afgaand lijkt het juist een elektrisch probleem?

Maar ik gok ook op brandstof/valse lucht.

Hm ja het zou wel kunnen ... ik doelde meer op wanneer de benzinetoevoer niet voldoende is, dan ga je dat pas merken wanneer je meer benzine nodig hebt (hogere snelheid en pas na een tijdje). Ik had hetzelfde probleem ooit toen de brandstofslang vanaf de tank naar carbs geknikt zat na het sleutelen :)

Spanningsregelaar/laadspanning lijkt me niet: dan kun je hem ook niet meer starten na het rijden. (is wel makkelijk te meten om uit te sluiten natuurlijk)

Verder sluit ik me aan bij @MotorSleutelaar .

Ook zou ik niet allerlei onderdelen bestellen en lukraak dingen vervangen. Eerst foutzoeken :)
 
Hm ja het zou wel kunnen ... ik doelde meer op wanneer de benzinetoevoer niet voldoende is, dan ga je dat pas merken wanneer je meer benzine nodig hebt (hogere snelheid en pas na een tijdje). Ik had hetzelfde probleem ooit toen de brandstofslang vanaf de tank naar carbs geknikt zat na het sleutelen :)

Spanningsregelaar/laadspanning lijkt me niet: dan kun je hem ook niet meer starten na het rijden. (is wel makkelijk te meten om uit te sluiten natuurlijk)

Verder sluit ik me aan bij @MotorSleutelaar .

Ook zou ik niet allerlei onderdelen bestellen en lukraak dingen vervangen. Eerst foutzoeken :)
Ja nee, ik heb het zelf niet goed gelezen, was nog niet helemaal wakker denk ik.
Je zegt erbij "onder belasting", dus dan klopt het wel.
Als ie het altijd alleen bij warm zou doen, en niet koud, dan is het hoogstwaarschijnlijk elektrisch.
 
Bedankt voor de reactie's en het meedenken. :}

Meet eerst de laadspanning maar eens
Gaan ik zeker doen, sowieso om de elektronica uit te kunnen sluiten.

als je remmenreiniger in de inlaat spuit (per carburateur), loopt deze dan wel op 4 cilinders? Zo ja dan kun je vonk etc. uitsluiten, en je richten op de carburateur/benzinetoevoer. Tap de vlotterbakken eens af, heb je de tank leeg gereden?
Bedankt voor de tip, zal dit proberen indien nodig.

Hm ja het zou wel kunnen ... ik doelde meer op wanneer de benzinetoevoer niet voldoende is, dan ga je dat pas merken wanneer je meer benzine nodig hebt (hogere snelheid en pas na een tijdje). Ik had hetzelfde probleem ooit toen de brandstofslang vanaf de tank naar carbs geknikt zat na het sleutelen :)
Heb nog niet gesleuteld aan de machine, dus een knik in de slang lijkt mij niet.
Maar zal er wel opletten aangezien ik morgen de tank sowieso eraf moeten halen.
Spanningsregelaar/laadspanning lijkt me niet: dan kun je hem ook niet meer starten na het rijden. (is wel makkelijk te meten om uit te sluiten natuurlijk)
Sowieso wil ik dit uitsluiten, en voor mij makkelijk te doen.
Verder sluit ik me aan bij @MotorSleutelaar .

Ook zou ik niet allerlei onderdelen bestellen en lukraak dingen vervangen. Eerst foutzoeken :)
Heb alleen de onderdelen voor het onderhoud besteld, benzine filter, luchtfilter, olie filter+ olie en bougies.
Was niet de bedoeling om dit nu te doen aan de machine, maar aangezien alles open gaat maar alles in huis gehaald.

Ik ga pas onderhoud uitvoeren op het moment dat ik het euvel heb gevonden.

Ja nee, ik heb het zelf niet goed gelezen, was nog niet helemaal wakker denk ik.
Je zegt erbij "onder belasting", dus dan klopt het wel.
Als ie het altijd alleen bij warm zou doen, en niet koud, dan is het hoogstwaarschijnlijk elektrisch.

Afgelopen woensdag heb ik de machine in de schuur gezet en ben ik eerst naar huis gegaan, omkleden.
De betreffende schuur staat niet in de achtertuin, jammer genoeg maar het is een droge stalling waar ik gebruik van kan maken.

Ieder geval, ongeveer een uur later ben ik naar de motor terug gegaan om bovenstaand filmpje op te nemen en proberen te meten.
Dan is de machine iets wat afgekoeld lijkt mij..
Alleen de meters die ik op dat moment tot mijn beschikking had maten niet wat ik wou opmeten.

Nu zal ik eind van de middag sowieso aan de gang, zal vanavond een update plaatsen wat ik in de tussentijd gevonden heb.. of niet...
Morgen komt er een vriend langs en dan gaan we aan de carburateur zijde ook verder zoeken.
 
Dus, vanmiddag lekker aan de gang gegaan.

Eerst al het elektrische doorgemeten:
-Accu-spanning, contact uit 11,95 Volt
-Laad spanning bij 5000rpm 13,6 Volt
-Spanning over de accu, stationair 12,10 Volt
-Geen noemswaardige lekstroom 0,001 Amperé

-Spanningsregelaar aansluiting rood/wit + massa 12 Volt
-Spanningsregelaar aansluiting groen/wit + massa 0 Volt

-Laadspoel gemeten tussen alle drie de gele aders 0.6 Ohm zelfde als hieronder |(
-Dynamo gemeten tussen alle drie de gele aders 0,6 Ohm

Dus, elektronisch niets bijzonders aan de hand.

Dus de tip van MotorSleutelaar opgevolgd(ps. had de tank niet leeg gereden), remmen reiniger in de lucht inlaat gespoten.
Daarmee kreeg ik de machine weer normaal in toeren voor een korte periode.

Dus mijn eerste stap was, benzine filter wisselen.
Blijkbaar was ding aan vervanging toe, jammer genoeg niet bekend met de onderhoud historie.

WhatsApp Image 2020-10-16 at 17.58.50.jpeg


Dus, tank weer op zn plek zetten en zorgen dat de benzine leiding niet dubbel zat.
En prompt, hij deed weer wat ie zou moeten doen, normaal in toeren klimmen.*O*
Dat 't zoiets simpels is |(

Nu klinkt hij in mijn oren nog steeds niet fantastisch, zie/hoor hier.

Nu gaan ik morgen ochtend ook verder met het onderhoud zoals eerder gemeld.

Dus morgen tanken en Carb. cleaner van Forte Moto Power 1 erin gooien en stukje gaan rijden.


Ik wil ieder bedanken voor het meedenken en de tips die gegeven zijn.:}
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
De laadspanning lijkt ook aan de lage kant.

how to - accu en laadsysteem controleren


 
Allen God weet het 🤷‍♂️
Ik zal de accu morgen opladen, kijken of dat wat uitmaakt, zie inderdaad dat het meer moet zijn.
Niet goed opgelet|(
werkplhdbk_spec_accu.jpg


De laadspanning lijkt ook aan de lage kant.

how to - accu en laadsysteem controleren


Werkplaats handboek geeft alleen aan dat het onder de onder de <15 Volt moet zijn.
Of ik lees het verkeerd :/
werkplhdbk_spec_accu2.jpg


Ik zal het morgen opnieuw gaan meten aan het eind van de onderhoud.
 
Ik zal de accu morgen opladen, kijken of dat wat uitmaakt, zie inderdaad dat het meer moet zijn.
Niet goed opgelet|(
Bekijk bijlage 1554146
Werkplaats handboek geeft alleen aan dat het onder de onder de <15 Volt moet zijn.
Of ik lees het verkeerd :/

Bekijk bijlage 1554145

Ik zal het morgen opnieuw gaan meten aan het eind van de onderhoud.
Dat kan, dat kan. Maar iets daarboven zegt het WPHB dat volledig geladen, 13 tot 13,2V moet zijn.
Als de gelijkrichter er bijvoorbeeld 12V van maakt, hoe moet het dan ooit 13V worden:?
 
Dus, vanmiddag lekker aan de gang gegaan.

Eerst al het elektrische doorgemeten:
-Accu-spanning, contact uit 11,95 Volt
-Laad spanning bij 5000rpm 13,6 Volt
-Spanning over de accu, stationair 12,10 Volt
-Geen noemswaardige lekstroom 0,001 Amperé

-Spanningsregelaar aansluiting rood/wit + massa 12 Volt
-Spanningsregelaar aansluiting groen/wit + massa 0 Volt

-Laadspoel gemeten tussen alle drie de gele aders 0.6 Ohm
-Dynamo gemeten tussen alle drie de gele aders 0,6 Ohm

Dus, elektronisch niets bijzonders aan de hand.

Dus de tip van MotorSleutelaar opgevolgd(ps. had de tank niet leeg gereden), remmen reiniger in de lucht inlaat gespoten.
Daarmee kreeg ik de machine weer normaal in toeren voor een korte periode.

Dus mijn eerste stap was, benzine filter wisselen.
Blijkbaar was ding aan vervanging toe, jammer genoeg niet bekend met de onderhoud historie.

Bekijk bijlage 1554135

Dus, tank weer op zn plek zetten en zorgen dat de benzine leiding niet dubbel zat.
En prompt, hij deed weer wat ie zou moeten doen, normaal in toeren klimmen.*O*
Dat 't zoiets simpels is |(

Nu klinkt hij in mijn oren nog steeds niet fantastisch, zie/hoor hier.

Nu gaan ik morgen ochtend ook verder met het onderhoud zoals eerder gemeld.

Dus morgen tanken en Carb. cleaner van Forte Moto Power 1 erin gooien en stukje gaan rijden.


Ik wil ieder bedanken voor het meedenken en de tips die gegeven zijn.:}
Op- en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Goed om te lezen dat het grootste euvel gevonden is. Mochten je carburateurs nog ultrasoon gereinigd moeten worden, stuur me dan een pb
 
Het hangt er heel erg van af wanneer je meet. Die 13,2v fully charged, zie je alleen als je direct na het laden/uitzetten van de motor meet. Daarom zullen ze dat 'fully charged' noemen. Na enkele dagen, of na lichte belasting zakt ie vrij snel terug naar 12,6, en dat is nog steeds 'fully charged'. Daar blijft ie vervolgens op staan (in de loop van een paar maanden zal ie door zelfontlading zakken).

Met draaiende motor is 13,6v net te weinig, tenzij je accu al onder de 12v zat vóórdat je de motor startte. Meet dat nog eens met draaiende motor na een mooie rit. Voor een onderhoudsvrije accu is 13,8 tot 14,4v de correcte laadspanning.
 
Ik heb dat ook gehad met mijn Honda Fire Blade 954, ok het is een injectie ,dus vuile carburateurs kan je uitsluiten, zomaar ineens na een ritje, mijn spanning was zo laag dat zelf mijn controle lampjes op mijn dashbord het niet meer deden.
in het begin zocht ik het in de accu, die heb ik dan vernieuwd, ik heb een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en uiteindelijk de dynamo verwisseld ( het spoelgedeelte) het is goed zelf te doen,wel olie aftappen en een nieuwe pakking monteren, bij het monteren goed opletten op je pakking want je heb te maken met het magnetisch veld.Op You tube veel voorbeeld filmpjes.
De oude dynamo zag je duidelijk dat de enkele windingen ook zwart zijn , sindsdien nergens geen last meer.
 
Dat kan, dat kan. Maar iets daarboven zegt het WPHB dat volledig geladen, 13 tot 13,2V moet zijn.
Zoals eerder gezegd, inderdaad niet opgelet.
Als de gelijkrichter er bijvoorbeeld 12V van maakt, hoe moet het dan ooit 13V worden:?
Over welke stukje heb jij het nu ? Ken deze opmerking allen plaatsen bij de stationair meting.

Goed om te lezen dat het grootste euvel gevonden is. Mochten je carburateurs nog ultrasoon gereinigd moeten worden, stuur me dan een pb
Bedankt voor het aanbod, maar heb hier al een persoon voor , thnx anyway:)

Dat is een vies filter :)

Check meteen even de tank op roest en idd de carburateurs een keertje reinigen (en nalopen, synchroon stellen, als je toch bezig bent) kan geen kwaad.
Dat filter is nog niet het ergste, zie foto's hieronder en nee, geen roest in de tank.
Overige gaan ik aankomende winterperiode doen, dan rijd ik niet, kan ie tenminste even uit elkaar liggen.

Met draaiende motor is 13,6v net te weinig, tenzij je accu al onder de 12v zat vóórdat je de motor startte. Meet dat nog eens met draaiende motor na een mooie rit. Voor een onderhoudsvrije accu is 13,8 tot 14,4v de correcte laadspanning.
Van het meten kwam vandaag niets.
Na even een rit gemaakt te hebben en in Purmerend gestopt te zijn (uurtje gereden) weer doorgereden, dat moment starte de motor normaal.
Daarna richting Alkmaar e.o. (wederom een uurtje) ergens tot stilstand gekomen, moment dat ik wou starten ging dit niet, geen stroom meer.

Accu leeg, dus weer een uitdaging erbij *O*waar komt dat vandaan ...oplaad spoel ? Was de accu sowieso rot ? Spanningsregelaar ..
Sowieso een andere accu aankopen, en kijken of ik een voltmeter kan inbouwen zodat ik dit beter in de gaten kan houden.

Afijn, gisteren dus onderhoud gepleegd aan de machine, en ik zeg alvast, dat was geen overbodige luxe.
WhatsApp Image 2020-10-18 at 14.52.44 (2).jpegWhatsApp Image 2020-10-18 at 14.52.44.jpegWhatsApp Image 2020-10-18 at 14.52.44 (3).jpegWhatsApp Image 2020-10-18 at 14.52.44 (1).jpeg
De machine loopt uiteraard een stuk beter, zoveel beter door zijn toeren, geniaal gewoon8-):]
 
Over welke stukje heb jij het nu ? Ken deze opmerking allen plaatsen bij de stationair meting.
Ja nee, dit is gewoon een voorbeeld :o
Is geen kritiek ofzo.

Kon je de motor trouwens niet aandrukken toen de accu leeg was?
Soms wil dit wel, soms wil het niet.
Ik kon de mijne gewoon aandrukken in Leipzig, elke morgen weer.

En trouwens een goeie dag zeg :o wanneer heeft deze motor voor het laatst onderhoud gehad?
Het oliefilter is aan het doorrotten _O- (nja, beetje overdreven maar de roest zit er al aardig in.)
De motor heeft zo te zien aardig lang stilgestaan in een vochtige omgeving.
 
Ja nee, dit is gewoon een voorbeeld :o
Is geen kritiek ofzo.
Zo bedoelde ik het ook niet :X
Kon je de motor trouwens niet aandrukken toen de accu leeg was?
Soms wil dit wel, soms wil het niet.
Ik kon de mijne gewoon aandrukken in Leipzig, elke morgen weer.
Ja dat kon ik wel, heb ik ook gedaan, want ik wou nog even door rijden*D
En trouwens een goeie dag zeg :o wanneer heeft deze motor voor het laatst onderhoud gehad?
Het oliefilter is aan het doorrotten _O- (nja, beetje overdreven maar de roest zit er al aardig in.)
De motor heeft zo te zien aardig lang stilgestaan in een vochtige omgeving.
Ja dat dus, moment dat ik de filter box opende geloofde ik mijn ogen niet.
En de vorige eigenaar heeft de machine 18 jaar in bezit gehad:/
 
Terug
Bovenaan Onderaan