Cilinder bout afgebroken in blok honda xl600r

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Goede avond allemaal.

Ik ben een Honda XL600R uit 1983 aan het opknappen. Hij schakelde niet meer. Tijdens het open maken van het blok is 1 van de bouten afgebroken waarmee de cilinder vast zit. De bout steekt niet meer uit. We hebben geprobeert om hem uit te boren. Helaas is dit niet gelukt en is het probleem vele male groter geworden. In de bout zit nu namelijk een afgebroken boor van 3mm.

Is er iemand die een idee heeft hoe deze bout eruit te krijgen is. Of weet iemand een goed adres waar dit gedaan kan worden? (omg Rotterdam)

Bedankt.
 
Zoals ik al eerder typte:
De cilinder is er nu af, misschien de spanning op de bout ook.
Kun je'm rondtikken?

Sorry, was nog bezig een reactie typen. Er is geen beweging in de bout te krijgen. Beide kanten op niet. We hebben het ook al verhit en af laten koelen en dan in de ronte proberen te tikken. We tikken er alleen maar stukken af.

En ja de cilinder is er inderdaad af. Blok is ook al gespleten.

En als het nog van belang is. De bout zit in de linkerhelft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een foto gemaakt.

bout.jpg
 
Sorry, was nog bezig een reactie typen.

Ik kreeg een emailmelding van het plaatsen van een reaktie en daardoor reageerde ik zelf wat te snel. :+

Zit er schroefdraad boven het afgebroken gedeelte?
Zo ja, kun je er misschien een boutje indraaien om het achtergebleven stuk weg te drukken van z'n trekrichting als je begrijpt wat ik bedoel. Anders misschien even laten schrikken door er een doorslag of centerpoint op te zetten en die een tikje te geven en daarna nog eens proberen rond te tikken.

Nu het blok gesplitst is, kun je de onderkant van het boutje bereiken?
Zo ja, dan daar misschien een gaatje boren en er een tap in draaien.
Geen linkse tap, ook geen machine tap maar 1 die zich vastvreet als je'm rechtsom draait. Wie weet draait ie dan.
Anders wordt het toch boren ben ik bang....
 
Ik kreeg een emailmelding van het plaatsen van een reaktie en daardoor reageerde ik zelf wat te snel. :+

Zit er schroefdraad boven het afgebroken gedeelte?
Zo ja, kun je er misschien een boutje indraaien om het achtergebleven stuk weg te drukken van z'n trekrichting als je begrijpt wat ik bedoel. Anders misschien even laten schrikken door er een doorslag of centerpoint op te zetten en die een tikje te geven en daarna nog eens proberen rond te tikken.

Nu het blok gesplitst is, kun je de onderkant van het boutje bereiken?
Zo ja, dan daar misschien een gaatje boren en er een tap in draaien.
Geen linkse tap, ook geen machine tap maar 1 die zich vastvreet als je'm rechtsom draait. Wie weet draait ie dan.
Anders wordt het toch boren ben ik bang....

No hard feelings :)

Nee er zit geen schroefdraad, na ruim een centimeter het blok in begint het schroefdraad pas. Dus boutje valt af, begrijp wel wat je bedoelt.

Met een vuist en centerpoint hebben we hem al vele malen laten schrikken en geprobeert hem in de rondte te slaan. Ooit stak de bout nog een halve centimeter uit. Toen hebben we er een grote tang opgezet en daar een stalen pijp overheen om hem aan het draaien te krijgen. Geen beweging in te krijgen. Toen hebben we hem afgeslepen en zijn we gaan boren.

Via beneden bereiken hebben we nog niet geprobeert. Ga ik zo eens bekijken.
We zijn nu beetje bij beetje de bout aan het weg hakken. En aan het boren met cobalt boren.
Maar deze boren komen niet door de boor heen die nog in de bout zit.

Bedankt voor het meedenken :)
 
Denk niet dat dit een probleem voor me zal worden. Na t weekend kan je em brengen als je interesse hebt.

Interesse heb ik zeker, maar ze werken in de schuur harder dan ik dacht. Ze hebben inmiddels een stuk bout weg gekregen. Nu zit het begin een stuk dieper. Als ze gestopt zijn met slopen (ik koop een sleutel project, die ouwe lui vond het maar niks, maar ondertussen zijn ze keihard aan het werk :P) maak ik weer een foto dat je kan zien hoe het eraan toe is.
 
Nog een optie:
Het lijkt op de foto dat het afgebroken 3mm boortje dieper in de bout is afgebroken.
Misschien kun je nog een torx bit in het gat slaan. Vervolgens met een slagschroevendraaier proberen het geheel er uit te draaien.
Of als de torx bit er stevig in zit: met een wringijzer net zoveel kracht zetten als je durft en er ondertussen met een hamer op tikken (geen rot klappen, maar ook niet aaien). Dat tikken kan zomaar een minuut duren zonder resultaat tot hij ineens een beetje beweegt. En dan heb je hem :Y

Succes.
 
Nog een optie:
Het lijkt op de foto dat het afgebroken 3mm boortje dieper in de bout is afgebroken.
Misschien kun je nog een torx bit in het gat slaan. Vervolgens met een slagschroevendraaier proberen het geheel er uit te draaien.
Of als de torx bit er stevig in zit: met een wringijzer net zoveel kracht zetten als je durft en er ondertussen met een hamer op tikken (geen rot klappen, maar ook niet aaien). Dat tikken kan zomaar een minuut duren zonder resultaat tot hij ineens een beetje beweegt. En dan heb je hem :Y

Succes.

Dit kan wel eens gaan werken. Ook een goed idee.
We zijn er voor vandaag maar even mee gestopt. Al heel de avond mee bezig geweest.

Ik had eerst dit topic moeten aanmaken voordat we die bout onderhanden gingen nemen. Jullie dragen ideeen aan waar wij niet aan gedacht hadden, ook al zijn het als je het eenmaal hoort helemaal geen gekke ideeen. Dat zal de ervaring wel zijn denk ik.
De enige sleutel ervaring die ik heb is van een puch.

Bedankt allemaal.

Foto van hoe het er nu bij ligt zal ik morgen avond even plaatsen. Ga nu mijn bed op zoeken.
 
Te laat in deze situatie, maar misschien toch de moeite van het onthouden waard: vastgelopen/afgebroken draadeinden bij poging tot uitboren, alléén "tegendraads" te lijf gaan, dus meest met linksdraaiend boortje. Gun jezelf gewoon de zeer redelijke kans dat bij het voorboren het lijkje al naar buiten komt.
 
Te laat in deze situatie, maar misschien toch de moeite van het onthouden waard: vastgelopen/afgebroken draadeinden bij poging tot uitboren, alléén "tegendraads" te lijf gaan, dus meest met linksdraaiend boortje. Gun jezelf gewoon de zeer redelijke kans dat bij het voorboren het lijkje al naar buiten komt.


Ja Oma, ik weet het.
Iets met ouwe koeien enzo...

Maar: moet je het boutrestje dan eerst ook nog voorweken met iets?
WD40 ofzo? Zal dat helpen?
 
Als je de volgende keer nog eens zoiets hebt en je hebt een deel van een alu blok wat in je oven past zou je alvorens er grof en zinloos geweld op los te laten even dat blokdeel in de oven steken op 150 graden.
15-25 minuten erin en 8 van de 10 keer draai je de rest van de bout er zo uit.
Uiteraard is het hele ding errug warm en doet pijn als je het met blote handen beetpakt en vergeet ook niet dat als er lagers in dat blokdeel zitten dat die er ook gewoon uitvallen ;)

Owh ja, mocht het niet passen en je kunt er niet op vast lassen. Uitboren en een coil er in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan