Circuitbanden-Topic

Metzeler M7RR kan je ook overwegen, zou hetzelfde moeten zijn als de Rosso Corsa (op circuit was ie een heel klein beetje minder, volgens testen) maar kwa duurzaamheid stuk beter en de prijs is iets beter dacht ik

Daarom heb ik daarvoor gekozen toen ik met straatmotor circuitdagen wou rijden
 
Laatst bewerkt:
Metzeler Ractec RR K3 ook een fijne sportieve band voor zowel circuit/straat gebruik.

Heb ze zelf ook op een mille liggen ;)

Volgens mij scheelt het in prijs ook niet veel.

Succes
 
Even terugkomen op mijn banden probleem. De extreme slijtage is na twee dagen testen en proberen nu eindelijk helemaal weg!
Met dank aan jullie allen die iets hebben bijgedragen. Fiets loopt nog wat wijdt nu, maar dat is makkelijker weg te regelen.
Ik heb het volgende gedaan: preload achterzijde 4 mm extra gegeven, ketting spanning verlaagd, schokdemper 1 mm langer gemaakt, bandenspanning naar 1,55 bar uit de warmers, dat is 1,8 gelijk van de baan, demping van de schokdemper weer naar standaard van ohlins.
Voorzijde eerst naar standaard gegaan, maar kwam uiteindelijk toch weer rond hetzelfde uit met de demping. Preload stond al goed.

Gevolg is dat ik mijn PR vandaag heb aangescherpt op Zandvoort, en ook nog redelijk comfortabel en constant 1:57,ers.
Hieronder een filmpje van de PR ronde. 1:57.460 (met inhalen)


Dus nogmaals: allen bedankt voor de adviezen.

En voor iedereen die zegt dat de bochtensnelheid te laag was:

FUCK YOU
:+
 
Laatst bewerkt:
Even terugkomen op mijn banden probleem. De extreme slijtage is na twee dagen testen en proberen nu eindelijk helemaal weg!
Met dank aan jullie allen die iets hebben bijgedragen. Fiets loopt nog wat wijdt nu, maar dat is makkelijker weg te regelen.
Ik heb het volgende gedaan: preload achterzijde 4 mm extra gegeven, ketting spanning verlaagd, schokdemper 1 mm langer gemaakt, bandenspanning naar 1,55 bar uit de warmers, dat is 1,8 gelijk van de baan, demping van de schokdemper weer naar standaard van ohlins.
Voorzijde eerst naar standaard gegaan, maar kwam uiteindelijk toch weer rond hetzelfde uit met de demping. Preload stond al goed.

Gevolg is dat ik mijn PR vandaag heb aangescherpt op Zandvoort, en ook nog redelijk comfortabel en constant 1:57,ers.
Hieronder een filmpje van de PR ronde. 1:57.460 (met inhalen)


Dus nogmaals: allen bedankt voor de adviezen.

En voor iedereen die zegt dat de bochtensnelheid te laag was:

FUCK YOU
:+
Goed bezig Pepijn!
 
Even terugkomen op mijn banden probleem. De extreme slijtage is na twee dagen testen en proberen nu eindelijk helemaal weg!
Met dank aan jullie allen die iets hebben bijgedragen. Fiets loopt nog wat wijdt nu, maar dat is makkelijker weg te regelen.
Ik heb het volgende gedaan: preload achterzijde 4 mm extra gegeven, ketting spanning verlaagd, schokdemper 1 mm langer gemaakt, bandenspanning naar 1,55 bar uit de warmers, dat is 1,8 gelijk van de baan, demping van de schokdemper weer naar standaard van ohlins.
Voorzijde eerst naar standaard gegaan, maar kwam uiteindelijk toch weer rond hetzelfde uit met de demping. Preload stond al goed.

Gevolg is dat ik mijn PR vandaag heb aangescherpt op Zandvoort, en ook nog redelijk comfortabel en constant 1:57,ers.
Hieronder een filmpje van de PR ronde. 1:57.460 (met inhalen)


Dus nogmaals: allen bedankt voor de adviezen.

En voor iedereen die zegt dat de bochtensnelheid te laag was:

FUCK YOU
:+


Loopt erg goed je brommer :9
 
Even terugkomen op mijn banden probleem. De extreme slijtage is na twee dagen testen en proberen nu eindelijk helemaal weg!
Met dank aan jullie allen die iets hebben bijgedragen. Fiets loopt nog wat wijdt nu, maar dat is makkelijker weg te regelen.
Ik heb het volgende gedaan: preload achterzijde 4 mm extra gegeven, ketting spanning verlaagd, schokdemper 1 mm langer gemaakt, bandenspanning naar 1,55 bar uit de warmers, dat is 1,8 gelijk van de baan, demping van de schokdemper weer naar standaard van ohlins.
Voorzijde eerst naar standaard gegaan, maar kwam uiteindelijk toch weer rond hetzelfde uit met de demping. Preload stond al goed.

Gevolg is dat ik mijn PR vandaag heb aangescherpt op Zandvoort, en ook nog redelijk comfortabel en constant 1:57,ers.
Hieronder een filmpje van de PR ronde. 1:57.460 (met inhalen)


Dus nogmaals: allen bedankt voor de adviezen.

En voor iedereen die zegt dat de bochtensnelheid te laag was:

FUCK YOU
:+

Ziet er strak uit!

Heb je ook je rijstijl aangepast?
Bijvoorbeeld meer soepel op het gas bij het uitkomen van de bocht?

Ik vraag dit omdat ik mijzelf verdenk dit te lomp te doen, met vreetspoor als gevolg. Heb het bij elke compound band. Elke temperatuur.

Mvg,
Thijs
 
als eens eerder gepost,

heeft iemand de sc3 al geprobeerd ?

ben er erg nieuwsgierig naar
 
Even terugkomen op mijn banden probleem. De extreme slijtage is na twee dagen testen en proberen nu eindelijk helemaal weg!
Met dank aan jullie allen die iets hebben bijgedragen. Fiets loopt nog wat wijdt nu, maar dat is makkelijker weg te regelen.
Ik heb het volgende gedaan: preload achterzijde 4 mm extra gegeven, ketting spanning verlaagd, schokdemper 1 mm langer gemaakt, bandenspanning naar 1,55 bar uit de warmers, dat is 1,8 gelijk van de baan, demping van de schokdemper weer naar standaard van ohlins.
Voorzijde eerst naar standaard gegaan, maar kwam uiteindelijk toch weer rond hetzelfde uit met de demping. Preload stond al goed.

Gevolg is dat ik mijn PR vandaag heb aangescherpt op Zandvoort, en ook nog redelijk comfortabel en constant 1:57,ers.
Hieronder een filmpje van de PR ronde. 1:57.460 (met inhalen)


Dus nogmaals: allen bedankt voor de adviezen.

En voor iedereen die zegt dat de bochtensnelheid te laag was:

FUCK YOU
:+


Verdomme wat rijd jij hard zeg! :o
 
Laatst bewerkt:
als eens eerder gepost,

heeft iemand de sc3 al geprobeerd ?

ben er erg nieuwsgierig naar

Het was de planning om deze a.s. maandag uit te proberen. Helaas vanuit NL nergens op tijd leverbaar (uit voorraad). Momenteel vanuit Pirelli niet bekend wanneer opnieuw leverbaar. Ik was zelf ook wel benieuwd
 
Het was de planning om deze a.s. maandag uit te proberen. Helaas vanuit NL nergens op tijd leverbaar (uit voorraad). Momenteel vanuit Pirelli niet bekend wanneer opnieuw leverbaar. Ik was zelf ook wel benieuwd


ik wacht het af

heb je een pm gestuurd
 
Ziet er strak uit!

Heb je ook je rijstijl aangepast?
Bijvoorbeeld meer soepel op het gas bij het uitkomen van de bocht?

Ik vraag dit omdat ik mijzelf verdenk dit te lomp te doen, met vreetspoor als gevolg. Heb het bij elke compound band. Elke temperatuur.

Mvg,
Thijs

Nee, geen aanpassingen. Wel dit seizoen meer mijn ellebogen naar buiten zodat ik lager blijf zitten. Maar dat was al zo mét slijtage.
 
De apex vaak niet halen heb ik ook wel een beetje last van...maar ik heb het idee dat dat meer aan de coureur ligt dan aan de motor! Iig bij mij....
 
Metzeler M7RR kan je ook overwegen, zou hetzelfde moeten zijn als de Rosso Corsa (op circuit was ie een heel klein beetje minder, volgens testen) maar kwa duurzaamheid stuk beter en de prijs is iets beter dacht ik

Daarom heb ik daarvoor gekozen toen ik met straatmotor circuitdagen wou rijden
Hoe verhoudt die zich tov de Diablo Rosso II?

Volgens mij is de Corsa nog wat sportiever. Wel duur '(
 
Heb al een tijdje wat meegelezen en ga nu ook maar wat posten.

Nadat ik er achter kwam op Assen dat ik een vreetspoor ontwikkelde langs de veringspecialist gegaan. Laten afstellen, vreetspoor ging niet weg. Einde van de dag afspraak gemaakt om alles te laten nakijken, want mijn achterveer deed raar.

Alles bij 1G-Suspension laten servicen en hieruit is gebleken dat de zuiger van de achterveer versleten was, deze is dus ook vervangen. Veervoorspanning stond ook niet goed, staat nu op 12mm, voorvering staat standaard afgesteld, zou even moeten meten hoeveel kliks alles staat.

Wilde jullie toch de foto's laten zien.

13344596_1112547565471826_2038857616516927106_n.jpg


13434894_1112547598805156_2356496833338692174_n.jpg


Buitentemperatuur was ongeveer 20 - 25 graden die dag

Yamaha R1 RN22 2012

Ohlins FGR1510 Pressurized cartridge stikstof gevuld
Metzeler K1 120/70/17 (geen foto van)
Bandendruk 2.1 warm gemeten

Voor lijkt perfect te slijten

Metzeler K2 200/60/17
WP 4618 Competition achterschokdemper
Bandendruk 1.7 / 1.8 warm gemeten

Achter dus vreetspoor, update na MSL Zandvoort mits het niet regent en anders Zolder of Spa


Ook werd mij als advies gegeven om eerder op het gas te gaan, zodat het temperatuurverschil op het einde van de band ook minder wordt, dit kan ook zulke sporen geven.

Voorlopig ga ik twee Pirelli Superbikes gebruiken op zowel MSL cup en Spa. Daarna even kijken wat ik tegen het lijf loop. Misschien ga ik wel voor een SC3 voor wat langere levensduur en mijn rondetijden zijn nog niet bijzonder...
 
Laatst bewerkt:
Heb al een tijdje wat meegelezen en ga nu ook maar wat posten.

Nadat ik er achter kwam op Assen dat ik een vreetspoor ontwikkelde langs de veringspecialist gegaan. Laten afstellen, vreetspoor ging niet weg. Einde van de dag afspraak gemaakt om alles te laten nakijken, want mijn achterveer deed raar.

Alles bij 1G-Suspension laten servicen en hieruit is gebleken dat de zuiger van de achterveer versleten was, deze is dus ook vervangen. Veervoorspanning stond ook niet goed, staat nu op 12mm, voorvering staat standaard afgesteld, zou even moeten meten hoeveel kliks alles staat.

Wilde jullie toch de foto's laten zien.

[afbeelding]

[afbeelding]

Buitentemperatuur was ongeveer 20 - 25 graden die dag

Ohlins FGR1510 Pressurized cartridge stikstof gevuld
Metzeler K1 120/70/17 (geen foto van)
Bandendruk 2.1 warm gemeten

Metzeler K2 200/60/17
WP 4618 Competition achterschokdemper
Bandendruk 1.7 / 1.8 warm gemeten



Ook werd mij als advies gegeven om eerder op het gas te gaan, zodat het temperatuurverschil op het einde van de band ook minder wordt, dit kan ook zulke sporen geven.

Voorlopig ga ik twee Pirelli Superbikes gebruiken op zowel MSL cup en Spa. Daarna even kijken wat ik tegen het lijf loop. Misschien ga ik wel voor een SC3 voor wat langere levensduur en mijn rondetijden zijn nog niet bijzonder...

Fuck man, ziet er hetzelfde uit als mijn achterbandjes.
Mij werd geadviseerd meer soepel op het gas te gaan :?
Wordt er een beetje gefrustreerd van, er lijkt geen simpele oplossing.
Oh jawel, harder gaan _O- Rij 2.03 op cpz en 1.59 op Assen, jij?

Eerst volgende msl cup ben ik er ook, waarschijnlijk met regenbanden :N
Leer ik goedschiks of kwaadschiks hoe je soepel moet rijden...

Groet,
Thijs
 
Fuck man, ziet er hetzelfde uit als mijn achterbandjes.
Mij werd geadviseerd meer soepel op het gas te gaan :?
Wordt er een beetje gefrustreerd van, er lijkt geen simpele oplossing.
Oh jawel, harder gaan _O- Rij 2.03 op cpz en 1.59 op Assen, jij?

Eerst volgende msl cup ben ik er ook, waarschijnlijk met regenbanden :N
Leer ik goedschiks of kwaadschiks hoe je soepel moet rijden...

Groet,
Thijs

Assen was mijn snelste tijd 2.05, wil einde van het jaar onder de 2.00 komen, lijkt me een mooi streven. Zandvoort heb ik alleen begin vorig jaar eenmalig gereden en was toen 2.13 geloof ik. Maar met de huidige motor en ervaring die ik heb opgedaan moet die tijd flink omlaag gaan, mits het droog blijft idd :+

Ik wil zelf meer inlezen in vering en slijtage van de banden, is toch best een mooi iets als je zelf redelijk je eigen "probleempjes" kan oplossen
 
...
Voorlopig ga ik twee Pirelli Superbikes gebruiken op zowel MSL cup en Spa. Daarna even kijken wat ik tegen het lijf loop. Misschien ga ik wel voor een SC3 voor wat langere levensduur en mijn rondetijden zijn nog niet bijzonder...

als je nog niet echt snel bent, en je wilt op slicks rijden, dan doe je jezelf een groot plezier om op Pirelli Superbike PRO of Metzeler CompK achterbanden te gaan rijden. Vanaf 2014 zijn dit echt prima banden waar je dagen (!!) op kan rijden zonder gekke slijtage. Grip is echt prima, en blijft ook mooi constant ook al is hij half versleten (na 3 dagen :p)

ter vergelijk, een Superbike SC 200/60 kost je ~ 230 euro, een Superbike PRO 200/55 ~ 160,-.
Superbike SC band is op of kapot na 1 dag rijden.
Superbike PRO rij je vrolijk 4 tot 6 dagen mee.

Ik was eerst ook sceptisch over de PRO, maar na 2x Almeria lachend naar mn (PRO) achterband gekeken te hebben, ben ik om. Oke, qua absolute grip scheelt het iets met een SC, maar dat is deels je eigen rijstijl (te vroeg of te abrupt op het gas), en zo heeeeel veel scheelt het ook weer niet. Een PRO is te vergelijken met een SC die er 20 rondjes (op hoog tempo!) op heeft zitten schat ik zo in.
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van mij heeft dinsdag voor het eerst met de Superbike Pro gereden op Zandvoort. Wij hebben voor de 3e keer op het circuit gereden (Zandvoort steeds) en dit was de eerste keer vrij rijden in groep 3.

Weinig ervaring en snelheid dus, maar hij was er lyrisch over. Daarvoor reed bij met Bridgestones (geen slicks) waarvan ik het type niet weet.

Hij gebruikt uiteraard bandenwarmers.

Iemand die met een ZX6R, 2.13 min rijdt op Zandvoort kan dus schijnbaar al goed uit de voeten met die band :)
 
als je nog niet echt snel bent, en je wilt op slicks rijden, dan doe je jezelf een groot plezier om op Pirelli Superbike PRO of Metzeler CompK achterbanden te gaan rijden. Vanaf 2014 zijn dit echt prima banden waar je dagen (!!) op kan rijden zonder gekke slijtage. Grip is echt prima, en blijft ook mooi constant ook al is hij half versleten (na 3 dagen :p)

ter vergelijk, een Superbike SC 200/60 kost je ~ 230 euro, een Superbike PRO 200/55 ~ 160,-.
Superbike SC band is op of kapot na 1 dag rijden.
Superbike PRO rij je vrolijk 4 tot 6 dagen mee.

Ik was eerst ook sceptisch over de PRO, maar na 2x Almeria lachend naar mn (PRO) achterband gekeken te hebben, ben ik om. Oke, qua absolute grip scheelt het iets met een SC, maar dat is deels je eigen rijstijl (te vroeg of te abrupt op het gas), en zo heeeeel veel scheelt het ook weer niet. Een PRO is te vergelijken met een SC die er 20 rondjes (op hoog tempo!) op heeft zitten schat ik zo in.

Heb een pro gekocht, 180/55, 125 euro online. Nog niet mee gereden. Ben erg benieuwd. Als hij heel blijft en de grip biedt waarover ik lees en hoor is het bijna te mooi om waar te zijn :P
 
Nog tips Ferry? Zoals je ziet haal ik soms de apex niet en ik probeer het wel.
Ingaande demping achteraan wat dicht zodat hij meer op zijn neus blijft bij het lossen van de rem?
Wanneer loopt hij Precies wijd? Als ik dat weet heb ik de tip. Bij rem loslaten? Mid corner zonder gas, bij de ketting strak zetten, bij meer dan 30% gas of bij bijna vol gas bocht uit?
 
Wanneer loopt hij Precies wijd? Als ik dat weet heb ik de tip. Bij rem loslaten? Mid corner zonder gas, bij de ketting strak zetten, bij meer dan 30% gas of bij bijna vol gas bocht uit?

Je ziet het op het filmpje bijvoorbeeld bij scheivlak en bos-uit. 0p hellingshoek, nog voor de apex met al beetje gas erop, <30%. Het zijn dus vooral bochten waar je accelerend op af komt rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan