Codering aansluitingen op knipperlichtrelais

boxertwin

Die hard MF'er
26 sep 2008
416
136
Capelle aan den IJssel
Ik heb voor mijn motorfiets een zwaarder knipperlichtrelais gekocht, omdat mijn nieuwe richtingaanwijzers 21W in plaats van 10W zijn. Mijn oude relais was 10W x 2 + 3,4W en mijn nieuwe is dus 21W x 2 + 3,4W. Helaas past de stekker niet op het nieuwe relais en moet ik dus de bedrading zelf aansluiten.De drie pootjes op het nieuwe relais hebben als codering L, B en E.
Iemand een idee waar deze voor staan? Ik zoek dus een massa, een aansluiting voor de richtingaanwijzers en een aansluiting voor het controllelampje.
 
Laatst bewerkt:
en een aansluiting voor de plus 12 volt

Die aansluiting zal hetzelfde zijn als wat ik bedoel met 'naar de richtingaanwijzers'.
Volgens mijn bedradingsschema heb ik één draad die op de massa zit aangesloten, één draad loopt naar de schakelaar (links/rechts) op het stuur en vervolgens naar de knipperlichten en één draad loopt naar het controllelampje.
 
Mits je de oude steker zo verbouwen kan dat het overeenkomt met het nieuwe relais is het plug en play.

Moet helaas de bedrading van de oude stekker doorknippen en er zelf stekkertjes aanmaken. Het is een Yamaha TT600R Belgarda. Werden geproduceerd in Italië en zijn waarschijnlijk met lokale onderdelen opgebouwd. Stekkeraansluitingen zijn heel anders dan gebruikelijk. -O-
 
Hadden ze geen relais dat wel meteen past?

Nee, ik heb alle sites afgezocht en gegoogled. Niet te vinden. Een origineel standaard relais zou ik waarschijnlijk wel kunnen bestellen, maar ik had een zwaardere uitvoering nodig. Het origineel is een Nippon Denso 10W relais. Een bekende naam, maar helaas niet in 21W uitvoering met de juiste stekker aansluiting te vinden.
 
Nieuwe relais aangesloten (codering van het nieuwe en oude relais kwamen overeen dus dat was gemakkelijk), maar....... ik heb nog steeds richtingaanwijzers die allemaal tegelijk knipperen. :? Het controlelampje op het dashboard knippert nu ook niet meer mee. Heb het controlelampje eruit gehaald en dit had ook geen effect. :? Vreemd, want dan zou er toch geen verbinding tussen links en rechts meer moeten zijn? Heb ondertussen 2 diodes (1N4007) gehaald en hoop daar een oplossing mee te bereiken.
 
Nieuwe relais aangesloten (codering van het nieuwe en oude relais kwamen overeen dus dat was gemakkelijk), maar....... ik heb nog steeds richtingaanwijzers die allemaal tegelijk knipperen. :? Het controlelampje op het dashboard knippert nu ook niet meer mee. Heb het controlelampje eruit gehaald en dit had ook geen effect. :? Vreemd, want dan zou er toch geen verbinding tussen links en rechts meer moeten zijn? Heb ondertussen 2 diodes (1N4007) gehaald en hoop daar een oplossing mee te bereiken.
Bij 21watt lampjes heb je geen diodes o.i.d. nodig.
Alleen bij led raw's is dat nodig.
Ergens heb je sluiting tussen links en rechts.
 
Bij 21watt lampjes heb je geen diodes o.i.d. nodig.
Alleen bij led raw's is dat nodig.
Ergens heb je sluiting tussen links en rechts.

Bij verwisseling van plus en min in de bedrading die aangesloten op de raw's zit kan het toch ook niet zitten? Toen ik de motor kocht waren de raw's eraf gehaald, maar de bedrading was nog wel aanwezig. Daar heb ik de nieuwe raw's op aangesloten. Deze bleken 21W te zijn ipv 10W voor de oude en daar heb ik ook het relais op aangepast daar het oude relais ook voor 10W RAW's bedoeld was. Leek allemaal een simpele klus, maar uiteindelijk wordt het steeds ingewikkelder. :X
 
Deze week samen met een vriend, die veel kennis van electro heeft, de boel overal doorgemeten en we hebben de oorzaak van 4 tegelijk knipperend richtingaanwijzers gevonden. De nieuwe richtingaanwijzers zelf blijken de oorzaak te zijn. Deze hebben een plus en min (aarde) draad, maar de knipperlichten blijken dus ook aarde te maken via het schroefdraad waarmee je ze monteert. Monteer je ze op plastic (zoals mijn achterspatbord) dan geeft dit geen probleem maar zodra je ze op metaal monteert (zoals aan de voorkant van mijn motor) dat in verbinding met het frame staat gaat het mis en werden alle knipperlichten tegelijk aangestuurd. Na één knipperlicht aan de voorkant, middels rubber en een plastic ring, geïsoleerd gemonteerd te hebben functioneerde alles weer zoals het hoorde. :/
 
Je raw's zitten toch al allemaal aan massa aangesloten?
Wat maakt het dan uit dat de behuizing ook nog eens contact maakt met massa?
Is het niet de min van de raw die in verbinding staat met massa?
 
Je raw's zitten toch al allemaal aan massa aangesloten?
Wat maakt het dan uit dat de behuizing ook nog eens contact maakt met massa?
Is het niet de min van de raw die in verbinding staat met massa?

Of het is de plus van de richtingaanwijzers die via het schroefdraad contact maakt. We hebben nog gekeken of het een productiefout was, maar ze hebben het allemaal.
 
Of het is de plus van de richtingaanwijzers die via het schroefdraad contact maakt. We hebben nog gekeken of het een productiefout was, maar ze hebben het allemaal.
Het zijn toch gloeilampen?
Die hebben geen + of -
Het is normaal dat een van de 2 aansluitingen aan de behuizing zit.
Ik denk dat er iets anders verkeerd zit aangesloten.
Heb je een schema van je motor?
 
Ja, ik heb een schema. Helaas A3 formaat en moeilijk in te scannen. Het was heel apart: als je één richtingaanwijzer van de voorkant los in je hand hield functioneerde alles goed. Zodra je het schroefdraad van die richtingaanwijzer tegen het frame hield gingen i.p.v. één kant alle richtingaanwijzers knipperen. Als ik overigens het oude originele knipperlicht aansloot functioneerde wel alles goed, maar daar was het gedeelte dat je vastschroefde aan het frame gescheiden van het lampje.
 
Dan heb je op zeker iets verkeerd gedaan.
Alle raw's zitten aan een kant aan massa
full
 
Zo zal het gegaan zijn denk ik.
Hij heeft de plussen aan elkaar gemaakt i.p.v. de min en de massa naar de plus gelegd.
Aangezien de massa al aan elkaar zit staan alle raw's parallel.
Het nadeel van de vaste massa aan de raw is dat je sluiting maakt als de raw contact maakt met het frame (massa).
Die hebben ze nu geisoleerd.

Hoort deze niet in het blunder topic?
 
Zo zal het gegaan zijn denk ik.
Hij heeft de plussen aan elkaar gemaakt i.p.v. de min en de massa naar de plus gelegd.
Aangezien de massa al aan elkaar zit staan alle raw's parallel.
Het nadeel van de vaste massa aan de raw is dat je sluiting maakt als de raw contact maakt met het frame (massa).
Die hebben ze nu geisoleerd.

Hoort deze niet in het blunder topic?

denkut wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan