Compressie testen

p8dakpan

Rookie
28 feb 2010
23
0
Hallo,
Ik wil de compressie meten van een los motorblok.
Maar kan ik een accu rechtstreeks op de startmotor aansluiten om de motor rond te laten gaan? Normaal krijgt de startmotor zn stroom via de kabelboom,toch?

Hoop op bruikbare tips.
Grt.
 
Er zit wel eens een startrelais of zekering tussen accu en startmotor, maar in principe moet je de accu gewoon kunnen aansluiten op een startmotor, heb ik zelf ook wel eens gedaan om startmotor te testen.
 
kan prima als je draden maar dik genoeg zijn.
en als de compressie meter niet vast geschroefd kan worden in het bougie gat is het wel handig als je een extra paar handen hebt. gaskleppenhuis of carburateurs laat je er gewoon af dan heb je altijd de correcte volgasstand (open inlaat).
bij het vastzetten en loshalen van de kabel zal het best even vonken en daar kan je van schrikken maar kan verder geen kwaad als je de vonken maar kort laat bestaan.
persoonlijk zou ik het startrelais ook even aansluiten met een drukknop voor de bediening dat is makkelijker als elke keer snel en correct de kabel aansluiten bij elke volgende cilinder. dan hoef je alleen maar even op het knopje te duwen als je de meter op de volgende cilinder hebt zitten.
 
Het makkelijkste is denk ik gewoon alles laten zitten, en inderdaat gewoon met de startknop te starten, densoonds sluit je een andere accu aan.

Het lijkt me vrij lastig om losse draden te gaan aansluiten.
Ik ken je startmotor niet, maar vaak zitten er meerdere + aansluitingen op een startmotor.
1+ singaaldraad.
1+ voor de plunjer uit te schuiven, en 1+ om het tandwiel te laten draaien.
 
Het makkelijkste is denk ik gewoon alles laten zitten, en inderdaat gewoon met de startknop te starten, densoonds sluit je een andere accu aan.

Het lijkt me vrij lastig om losse draden te gaan aansluiten.
Ik ken je startmotor niet, maar vaak zitten er meerdere + aansluitingen op een startmotor.
1+ singaaldraad.
1+ voor de plunjer uit te schuiven, en 1+ om het tandwiel te laten draaien.

:? :N

Meestal alleen een+ en massa, en de + word dan met het startrelais geschakeld.

Bij mijn weten hebben alleen Guzzi en misschien BMW een startmotor met bendix, dan zit het startrelais op de startmotor.
 
:? :N

Meestal alleen een+ en massa, en de + word dan met het startrelais geschakeld.

Bij mijn weten hebben alleen Guzzi en misschien BMW een startmotor met bendix, dan zit het startrelais op de startmotor.

A oke ik heb alleen auto startmotoren in me handen gehad van oude wagens, ging er vanuit dat dit het zelfde was, dat wist ik niet.

Heb er een aantal met meerder + aansluitingen gehad, van auto's.
1+ aansluiting voor accu, 1+ aansluiting voor relias, en 1+ aansluiting van starter solenoid naar startermotor.
 
Hallo,
Ik wil de compressie meten van een los motorblok.
Maar kan ik een accu rechtstreeks op de startmotor aansluiten om de motor rond te laten gaan? Normaal krijgt de startmotor zn stroom via de kabelboom,toch?

Hoop op bruikbare tips.
Grt.
Nee, dat gaat niet.
Zodra de startmotor de krukas laat draaien ligt je blok ergens anders.

Wat voor blok is het?
 
A oke ik heb alleen auto startmotoren in me handen gehad van oude wagens, ging er vanuit dat dit het zelfde was, dat wist ik niet.

Heb er een aantal met meerder + aansluitingen gehad, van auto's.
1+ aansluiting voor accu, 1+ aansluiting voor relias, en 1+ aansluiting van starter solenoid naar startermotor.
Motoren hebben meestal een constant mesh verbinding tussen startmotor en krukas, met een vrijloop. Geen idee waarom eigenlijk... Net zoals de dynamos op motoren veel eenvoudigere uitvoeringen zijn.
 
Motoren hebben meestal een constant mesh verbinding tussen startmotor en krukas, met een vrijloop. Geen idee waarom eigenlijk... Net zoals de dynamos op motoren veel eenvoudigere uitvoeringen zijn.

Vaak is het om de startmotor compact uit te kunnen voeren. Het is alleen een elektromotor. Daarbij is de aangedreven tandwiel zeek klein en zit er in het blok nog een overbrenging door mate van een tandwiel. Vaak zit op de eindaandrijving een knelkoppeling.
Deze knelkoppeling drijft de krukas aan, totdat de snelheid van het aangedreven tandwiel net zo snel is als de krukas. Draait de krukas sneller dan het tandwiel, dan loop de knelkoppeling vrij.
 
Pak een bokje waar je de achterkant van de motor normaal gesproken mee optilt. Haal de steunen er af en prik een M10 draadeind door de gaten en het onderste ophangpunt van je blok en je hebt een "blokbok":t

Beetje jammer om het blok eerst weer helemaal in te bouwen, zoals Janbros al zei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan