Compressor nieuw leven inblazen

jjust

Rookie
3 feb 2005
26
0
Edam
Ik heb een compressor gekregen die slechts beperkt is gebruikt en daarna +/-20 jaar in een schuur heeft gestaan. De bedoeling is om te kijken of hij nog werkt zodat ik hem kan gebruiken om dingen schoon te blazen en op te pompen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten voordat ik hem aanzet?

Wat heb ik al gedaan?
- Heb het vat afgetapt dwz dop eruit gedraaid maar er kwam niks uit.
- Rode plug uit de motor gehaald. Er zit nog olie in. Kan helaas niet vinden hoe ik dit kan aftappen om er nieuwe olie in te doen. Ook is me niet helemaal duidelijk hoeveel olie erin moet en welke. (compressor olie?)
- Gezocht naar online gebruiksaanwijzing maar helaas niks gevonden.

Andere tips? Anders ga ik gewoon een poging wagen.

f2nh.jpg
 
Dat klinkt inderdaad bekend. Dacht kies eens voor een andere aanpak voordat ik weer eens wat sloop.

De gebruiksaanwijzing zocht ik trouwens voor de hoeveelheid olie die erin moet zitten.
 
Laatst bewerkt:
Laat in het begin de druk niet te hoog oplopen. een bar of 1-2. Kun je in ieder geval horen of er niets lekt.
En zet het ding buiten neer voor een test.
Carglass doet niet in huis tuin en keuken glas ;)
 

Ey, ik heb vroeger nog wel eens krukaslagers van zo'n 100KW dubbelwerkende zuigercompressor met leistangen (Compair) vervangen. :+

OT: Er bestaat wel speciale zuigercompressor olie maar op 10w40 draait ie ook wel ;)
Doet ie het, heb je mazzel. Doet ie het niet, flikker je 'm weg en koop je bij de Gamma een nieuwe.
Olie verversen deden we met een vacuumzuigtank bij de vuldop. ;)
 
denk dat je die oude olie er wel uit wilt hebben?

in dat geval zou je het kunnen doen zoals ik onze grasmaaier jaarlijks ververs; oliedopje eraf draaien, en het hele ding ondersteboven kantelen boven een teiltje. 10w40 werkt idd prima
 
Zo aan de hand van de tips hier gisteren even de carburateur ultrasoon laten schoonmaken en een nieuwe bougie gehaald. Was nog een heel gedoe die bougie bleek een speciale maat te zijn maar het is gelukt. 8-)

Zonder gekheid. De olie zag er nog goed uit. Werd niet helemaal wijs uit de peilstok. Heb er maar wat 10w40 bijgedaan want er zat alleen een bodempje olie in. Verder (buiten) de stekker in het stopcontact en hij kwam meteen tot leven. Eerst bij 2 bar uitgezet om te luisteren of er ergens een lek zat maar dit was niet het geval. Werkt prima dus en is snel op druk. Heb hem nu met wat druk weggezet zo nog even kijken of hij op druk blijft.

Toch nog wat vragen. De compressor sloeg niet automatisch af. Hoort er niet iets van een overdruk beveiliging op te zitten?
Op het type plaatje stond displacement 200l/min en Vol 12m2/h. Hoe moet ik dat interpreteren? Is dit alleen voldoende om banden op te pompen en dingen af te blazen of zijn er meer opties?
 
Dat witte "kastje"is de drukschakelaar.
Het kan even duren voordat de druk hoog genoeg is.
Even proberen tot max. 10 bar, als hij dan nog niet stopt is ie stuk of vervuild.
Daarnaast zit er ook nog een echt overdrukventiel op, dat komt pas tot leven als de druk gevaarlijk hoog wil oplopen.
Dat is dat messing app. onder de drukschakelaar.
Geloof me, als die aanspreekt merk je het vanzelf!!!

Die 200l/min. is ruim voldoende om te blazen en op te pompen, luchtgereedschap lukt ook nog wel.
Verf of vloeistof spuit zal hij wat moeite mee hebben , maar met een beetje geduld lukt dat ook nog wel.
Hang ook een beetje van het gewenste resultaat af...
 
Laatst bewerkt:
Zo aan de hand van de tips hier gisteren even de carburateur ultrasoon laten schoonmaken en een nieuwe bougie gehaald. Was nog een heel gedoe die bougie bleek een speciale maat te zijn maar het is gelukt. 8-)

Zonder gekheid. De olie zag er nog goed uit. Werd niet helemaal wijs uit de peilstok. Heb er maar wat 10w40 bijgedaan want er zat alleen een bodempje olie in. Verder (buiten) de stekker in het stopcontact en hij kwam meteen tot leven. Eerst bij 2 bar uitgezet om te luisteren of er ergens een lek zat maar dit was niet het geval. Werkt prima dus en is snel op druk. Heb hem nu met wat druk weggezet zo nog even kijken of hij op druk blijft.

Toch nog wat vragen. De compressor sloeg niet automatisch af. Hoort er niet iets van een overdruk beveiliging op te zitten?
Op het type plaatje stond displacement 200l/min en Vol 12m2/h. Hoe moet ik dat interpreteren? Is dit alleen voldoende om banden op te pompen en dingen af te blazen of zijn er meer opties?



:+ })
 
Terug
Bovenaan Onderaan