CR250 1997 vastloper

De Wouter

MF veteraan
4 jan 2007
2.058
1
Groningen
Beste MF'ers,

vorige week een nieuwe motor gekocht! CR250 uit 1997. Afgelopen week verzekering geregeld en kettingsetje besteld want die had zijn langste tijd gehad.

Vanmorgen ketting + tandwielen vervangen om vervolgens vol goede moed te beginnen aan mn allereerste offroad rit op een 2takt crosser! Zo lang al zo'n ding willen hebben en nu was het zo ver!

40 minuten lang super veel fun gehad op dat ding! Prachtig speelgoed. :} Echter toen een vastloper. Althans, daar vrees ik voor...

Ik zal ff wat meer vertellen over de toedracht.
Ik ben rustig begonnen met rijden. Zeker de eerste 15 minuten niet volgas gehad en/of vol doorgetrokken in toeren. Na zo'n 25 minuten was het zandpad 'afgelopen' en besloot ik de weg op te gaan (zit kenteken op!), op zoek naar meer zandpaden.
Ik weet dat straat-rijden niet goed is voor een 2 takt. Ik heb gelezen dat je nooit op constante snelheid moet gaan rijden om een vastloper te voorkomen. Al met al veel lopen spelen met het gas.

Ondertussen nog een paar zandpaden gevonden en uiteraard meegepakt tijdens mn tocht. Tussen de zandpaden wel telkens stukken asfalt er tussen om op zoek te gaan naar meer zandpaden.

Eenmaal op het asfalt gebeurde het. Ik rustig doorschakelen naar de 5, zeker geen volgas ofzo. ff spelen met het gas. gas dicht en gas open. Ik zat toen vrij laag in de toeren. Nog net niet in de powerband, maar gaf toch flink wat gas. Opeens geen power meer.. sloeg af... en over was het.

Kickstarter zat vast, kreeg er geen beweging in. Ik motor in de versnelling gezet en wat heen en weer geduwd. Ik drukte hem vrij makkelijk door z'n compressie heen (achterwiel blokkeerde niet). Weer proberen te kicken. Kickstart ging echt heeeel makkelijk naar benden. Amper weerstand. Paar keer kicken, maar niks. Zelfs geen teken van leven. Klonk gewoon totaal anders dan 'normaal'.

Motor 5 km naar huis geduwd, ben nu dus lichamelijk kapot en geestelijk zwaaaaaar teleurgesteld in het hele 2takt crosser verhaal. Zo lang van gedroomd, en nu dit! :( Illusie armer, ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Wie denkt te weten wat de oorzaak is en wat het gevolg nu is (enkel zuiger en cilinder? ik hoop het zo!!).

Nog enkele details:
* ik heb 2 verschillende soorten olie door de benzine gemengd. Castrol tts en een gulf-eigenmerk 2takt olie. Verhouding mengsmering was 1:40.
* totaal misschien 10km op asfalt gereden. Niet achter elkaar maar steeds relatief korte stukjes. Ok, een 2takt is niet gemaakt voor asfalt, maar kleine stukjes moet wel kunnen toch?


Zo, dat vervelende verhaal weer kwijt. Wie helpt deze teleurgestelde motorrijder.

p.s. morgen gaan de cilinder er af.. ik ben benieuwd...
 
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn CR500, ook ik was op een gegeven moment alle compressie kwijt, na enkele keren trappen zat kickstarter muurvast. Bleek dat zuigerveren gebroken waren, verklaart dus het gebrek aan compressie, na het kicken was de veer naar buiten gekomen en in de uitlaatpoort blijven steken waardoor dus de zuiger blokkeerde.
Je zou kunnen beginnen met je uitlaatbocht eraf te halen en door je poort naar je zuiger te kijken.
 
Tja zo te horen idd een vastloper!Kan heel veel oorzaken hebben maar zeker met een 2takt zou ik persoonlijk wat vetter smeren dan 1:40 , liever een vette bougie dan een vastloper denk ik dan maar!

En 2 verschillende soorten oliie kan nooit goed zijn lijkt mij!Eerst maar de cilinder eraf halen en dan maar eens kijken!Kan natuurlijk ook gewoon slijtage .
 
Met door de bossen rijden is 1:40 vrij vet.
Ik heb jaren gereden 1:50 met goede olie en heb daar nooit vastlopers mee gehad.
Hoeveel rijuren heeft die zuiger gehad ?
 
Zowiso schrijft castrol voor dat je niet mag mengen met olie..

En, dat de zuiger na een tijdje wel weer vrij op en neer gaat kan misschien duiden op een warm loper..

Trek eerst even de cilinder er af en dan verder zien..
 
Vanmorgen proberen te achterhalen wat de schade is. Bij deze 7 foto's van de schade.

Ik zou zeggen beoordeel en geef je mening. Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak en hoe kan ik het het beste repareren? Is een hele blokrevisie nodig? De cilinderwand zag er in principe nog redelijk uit.. Moet hij wel gehoond worden?

Verder: de motor is 1 week in mijn bezit. Vorige eigenaar vertelde me dat 20u geleden big end lager is vervangen en dat de zuiger 10 uur oud was. Wat denken jullie, heeft hij me voorgelogen? Hoe groot is de kans dat het 100% mijn schuld is? Zouden jullie verhaal halen bij hem en mogelijk vragen om vergoeding van de reparatie?

Graag jullie expertise :)
bougie.jpg

Hoort een bougie er zo uit te zien?
uitlaatkantcilinder.jpg

Zuiger lijkt versleten
kop.jpg

putjes geslagen in kop
zuigerincilinderboven.jpg

putjes in bovenkant zuiger
zuiger.jpg

krasjes aan zijkant van cilinder. Pistonklemmetjes zitten er aan beide kanten nog in. Zuigerveren behoorlijk ingesleten maar niet gebroken.
zuigerdrijfstang.jpg

krukas.jpg

zitten metaaldeetljes/poeder op bovenkant krukas.
 
het zag er 'goed' uit... tot ik die foto van je kop zag, en de laatste foto bevestigde mijn vermoeden :N :N

blok moet echt uit elkaar om schoongemaakt te worden, als je hier een nieuwe zuiger inzet en je gaat rijden dan vraag je om een loslopend bigend, en dan ben je verder van huis dan even je blok schoonmaken :N

er zit slijpsel op je krukas (en waarschijnlijk al in je blok).. dat gaat gegarandeerd in je blok zen eigen leven leiden, en dan is dus heel je blok naar de klote..
 
Laatst bewerkt:
Aan de bougie te zien denk ik dat de motor te arm liep.

In 5 schakelen voordat je in de powerband zit lijkt mij niet gezond.

Ik vrees voor de krukas(lagers); leek het geluid niet even wat "kloppend" voordat-ie stilviel? Probeer eens wat aan het vliegwiel op en neer te trekken, voel je ruimte?
 
Laatst bewerkt:
Stukgegaan door detonatie, je moet eerst de oorzaak opsporen dat kan komen door te arm mengsel, te warm bougie, te hoge compressie, te lage ron benzine, teveel voorontsteking, te hoog motor temperatuur, of een combinatie van boven genoemd.
Waarom zou je met een 2takt niet op straat kunnen/mogen rijden :?
 
Laatst bewerkt:
zou ook niet de Gulf 2-takt olie durven gebruiken.
(rij met een Cr500 Supermoto op straat). en ik zit nu tegen de 1000KM aan te hikken.....
wat dus inhoud dat ik deze winter een nieuwe zuiger/of het blok vervang (reserveblok)

Maar ik denk dat het blok gewoon al tegen revisie aanzat.
Als je alles zelf kan...een 300~400 euro kan je er weer flink tegenaan.

10km straat rijden moet geen enkel probleem zijn.
Als je de juiste bougie heb & juiste 2-takt olie (geen eigen merk rommel...maar spul bedoelt voor Motocross)
Verder weet ik niet hoe de sproeierbezetting is....maar als je straat rijd....is iets rijker dan de ideale mengverhouding niet erg.


De zuiger en de drijfstang mag je iig vervangen...krukaslagers waarschijnlijk ook
als je dan toch bezig ben...doe alle bloklager dan gewoon

ps. zelf geen ervaring mee, maar ik heb verhalen op MF gelezen...waarbij de zuiger vastliep...na gebruik van een ander merk olie.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is door de verkeerde (te hete) bougie het porselijn afgebroken en heeft dat je zuiger aan de bovenkant beschadigd. Als die deeltjes tussen de zuiger komen krijg je wat jij nu hebt.
 
Bougie moet makkelijk kunnen voor Offroad gebruik , als het nu continue vol gas ging zou er inderdaad een koudere in mogen.
Ik vertrouw de smering niet in combinatie met echt arm lopen, wat misschien ook wel door de menging van olie tot stand is gekomen. Maak de tank leeg en controleer of er geen rare vlokken oid in rond zweven.
 
Bij detonatie ziet het oppervalk er uit alsof het net is gezandstraald
Dit zijn allemaal kleine metaaldelen.

Ik vrees dat de lagers aan het einde waren.

Het is al gezegd, maar het hele blok moet uit elkaar en als je het dan
toch open hebt zou ik alle lagers vervangen die je hebt.
 
dat ziet er niet uit man, maar verhalen is denk ik geen optie das tweetakt he, ik zlef reed altijd 1op 32..... maar dan nog is het naadje met een crosser op de weg wat je zou kunnnen doen is de laatste 2 versnellingen langer maken zodat je motor minder belast word als je op het asfalt rijd heel veel succes ermee in ieder geval
 
even ter verduidelijking, die putjes in je kop komen door een kapot gelopen bigend lager, of een bigendlager dat heul veul speling heeft :N

Of met verkeerde/te weinig 2takt olie gereden waardoor de bougie is af gaan brokkellen, en dat tussen je zuiger en kop is gekomen bij je squishband.
Laatst nog meegemaakt bij een KTM 144 crosser, oorzaak-->mengen 2 verschillende soorten mengsmering.

edit:
zuigertje zag er dus zo uit:
pic005.jpg
 
Laatst bewerkt:
helaas, een probleem ja.

nu sta je dus voor de keuze.

-nieuwe zuiger erin, en op hoop van zege weer doorknallen. ( vroeger een honda mb gehad en met vastloper ook zo gedaan. daarna nooit meer problemen gehad)
-blok uit elkaar, en even de boel reviseren.

ik zou gegarandeerd voor het 2e kiezen. het wordt toch slecht weer en de winter komt eraan. gewoon op je gemakje het blok eruit halen en rustig onderdeeltje voor onderdeeltje eraf schroeven en kritisch bekijken of hij nog goed is. heb je er een wphb bij?

als je het niet zelf kan, zou ik het blokje gewoon wegbrengen en naar laten kijken door een ervaren 2takt man. dus niet bij de eerste beste motorbeunhaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan