Crosstourer VFR 1200X

Ik ga er straks gewoon een band op kwakken, ik zie wel ;)

Het is net stemmen, de beslissing valt in het hokje _O-
 
Tja, wat zal ik ervan zeggen. Ik heb me 2 dagen ontzettend vermaakt op de 1200LC in de steengroeve van Hechlingen. Het is een licht wendbaar speelfietsje in vgl met de crosstourer maar het is een fragiel gebakje dat imho niet gemaakt is voor een hoge km-stand. Het exemplaar waar ik mee reed had er een goede 2K op ztaan maar toonde al behoorlijk wat mankementen. Het linker-armatuur deed het maar deels, richtingaanwijzerknopje was in storing wat op de weg een terugkeer naar het aloude armpjes-uitsteken betekende. De koppeling haperde nogal eens, het blok maakt nare mechanische geluiden. Bij de instrukteur ging ie plots op 1 cilinder lopen, daarna moest ie even uit, herstarten en toen deed ie het weer op 2. Bij een miniem valpartijtje brak er al heel snel wat af, bij mij in het zand de versnellingshevel, wat wel snel gerepareerd werd maar imho zou dat voor een fiets waarmee dit soort spielerei gedaan word niet moeten mogen. MAAR: enorm speelse motor, in 1-2 en 3 gewoon wheelieen zonder de koppeling of wat ook, gewoon een urban assault vehicle. Maar toch blij dat ik voor dagelijks gebruik crosstourer rij
 
Bijzonder dat ze bij uitgerekend BMW de kwaliteit nog steeds niet op Jappen niveau hebben.
Misschien wel bewust, de BMW rijder geeft graag teveel geld uit. :N
 
Grappig dat de meeste GSsen op hechlingen al waren uitgerust met touratech hardparts die de fragiele triangel van de telelever moeten beschermen bij impact. Het zwakke ontwerp houdt toeleveranciers in stand ;-)
 
Nu heb ik laatst mn Crosstourer laten vallen maar de alu onderdelen breken dan ook als luciferhoutjes. Spiegel, stepje, en plastic handkap allen gebroken.
Maar de CT heeft dan ook geen offroad aspiraties.

Overigens met behulp van wat extra foto's van Frank_b geprobeerd de SW motech handkappen erop te monteren maar dat is rechts niet gelukt. Past gewoon echt niet, SW motech gaat er op terugkomen, zeggen ze bij motoport.
De beugels waarmee ze aan het stuur zitten vind ik ook spuuglelijk zeg, zit er over te denken om een verloopbeugel te (laten) maken (door een vriend die wel goed met ijzer buigen is) om het originele bevestigingspunt te gaan gebruiken. Maar eerst maar even SW Motech afwachten, heb daar ook aangegeven dat ik dat graag zou zien. Hopelijk doen ze daar nog aan ouderwetse klantenservice. *D
 
Zelfde ervaring. Laatst ook mijn fiets laten vallen met veel schade als gevolg. Met name het vervangen van de radiateur hakt er behoorlijk in '( Spijt dat ik er geen valbeugels op had zitten. Moet nog steeds wennen aan stapvoets rijden in combinatie met DCT.
 
Weer terug van een weekje Zwarte Woud en Elzas/Vogezen.
Totaal 2.700 km afgelegd, met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5.
Vlak voor de trip het Givi Airflow scherm gemonteerd. Enorme verbetering tov het originele scherm.
De CT bevalt steeds beter. Inmiddels 10.000 km op de teller.
Binnenkort nieuw setje banden erop en beurt laten geven.
full
 
Vandaag de 12k beurt laten doen. Grootste kostenpost waren de twee nieuwe MPR3 Trail banden die ik erop heb laten zetten.
Kan nog niets zeggen over hoe ze rijden, moet eerst het gladde laagje wegrijden. Dat gaat hopelijk zondag gebeuren. Moet even minsten 100 km met goede temperatuur in de banden rijden. Bij koele buiten temperaturen en "waterkoeling" gaat dat langer duren.
Wat me wel meteen opviel is dat ze iets makkelijker de bocht invallen, maar dat kan ook komen omdat de Bridgestones al vlak begonnen te worden. Ik rij nu eenmaal veel rechtdoor...
 
Heeft iemand ervaring met het instellen van de veervoorspanning en de uitgaande demping (voor)? Ik vind de standaard instelling nogal hard en vraag me af of het (enigszins) wiebelen van het stuur bij hogere snelheid (>160 km) misschien kan worden verholpen door de veervoorspanning te verminderen waardoor de gewichtsbalans iets meer naar voren komt te liggen. Ik weeg 95 kg en ben 1.87 cm lang. Any thoughts?
 
Heeft iemand ervaring met het instellen van de veervoorspanning en de uitgaande demping (voor)? Ik vind de standaard instelling nogal hard en vraag me af of het (enigszins) wiebelen van het stuur bij hogere snelheid (>160 km) misschien kan worden verholpen door de veervoorspanning te verminderen waardoor de gewichtsbalans iets meer naar voren komt te liggen. Ik weeg 95 kg en ben 1.87 cm lang. Any thoughts?

Vanuit het internationale forum:

Front forks:
1, Wind preload nuts (14mm spanner) fully anti clockwise to set the springs at their softest setting.

2, Wind the rebound damping screws fully clockwise and then back them off anti clockwise 1 or 2 clicks.

These settings reflect the fact that the front springs seem too hard, and the rebound damping too weak. The logic being that the softer spring setting allows the spring to ride the bumps and the rebound damping is near max to stop the spring returning to its
normal postion. This stops the harsh feeling from the front end.

Rear suspension:

1, Wind preload hand wheel fully clockwise and then back off 5 clicks anti clockwise for solo and 3 clicks two up (1-2 clicks with full luggage etc).

2. With a very stubby flat blade screw driver, screw the rebound adjuster screw fully clockwise. then back off by 3/4 of a turn anti clockwise.

Heb mijn CT ook zo afgestelt, en werkt prima. Ben overigens 1.86m en wat lichter.
Op dat forum zijn er meer positieve reakties.
Met name de voorkant staat standaard te hard.

Hope this hlpz. :]
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag naar Frank toe.
Wordt wel eens tijd en nu maak ik mij er gewoon voor vrij, teveel stapjes opzij gezet, geen hobby van maken.

Nog steeds twijfelaar, ik neig naar de Conti TA2 gezien de verhalen.
Maar vanmiddag bij Frank nog meer even bomen over hoe en wat
 
Misschien, nog niet zeker.

Ik heb hele goede ervaring met de MPR3 dus die doet nog wel mee op het lijstje.
Aan de andere kant komt er een vervanger MPR4 dus dan vind ik het weer zonde om voor de 3 te gaan.

Nadeel van de 3 vond ik altijd dat je echt goed je bandenspanning in de gaten moet houden omdat de wang redelijk zacht is.
Dat is juist bij zware motoren niet handig en de X DCT is met zijn 285 nog even zwaarder dan de F man van 267 die ik had.

Bij de F reed ik al met +0,2 voor en achter en ik kon het echt voelen wanneer die +0,2 eruit was.

Nu is dat ook niet zo'n probleem de bandenspanning moet je toch goed in de gaten houden, maar toch.

Maar ik ben er nog niet uit, ik ga vanmiddag eens even lekker bomen met Frank daar.
Ach alles is beter dan de BW die er nu op zitten ;)

En op een Allroad hoort eigenlijk een Allroad band :z
Maar ik weet het echt nog niet, Frank heeft gelukkig het meeste in voorraad dus de keuze valt echt in het stemhokje :+
 
En op een Allroad hoort eigenlijk een Allroad band :z
:+

Dat is voor puristen en de looks.
Vind ik persoonlijk niet belangrijk, en ben erg tevreden over de MPR3's die er nu onder liggen. Vertrouwen is weer een stuk beter geworden.

Maar ben benieuwd of je je stem openbaar maakt ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw heeft op haar 1150GS ook de trailattack2, vorige week in Luxemburg in extreme weersomstandigheden gewoon niet van de weg af te rammen, zulke plakkers. Dito voor de Dunlop TR91. Die gaan alleen nog korter mee dus mijn volgende worden weer Conti`s. En inderdaad, het oog wil ook wat, allroadbanden zijn mooier ;)
 
Ik heb een hele andere genomen *O* .... -O-

plussen minnen enz.
Maar ik rij inderdaad te veel op het asfalt (zeg maar 100% :o ;) ) dus is er een normale road band onder gekomen. ( fleng heeft daar zeker een puntje)

In ging bijna toch voor de MPR3 maar gezien het gewicht en wat gesteggel met Frank :+ :+ ben ik voor de Dunlop Roadsmart 2 Trail gegaan.

Ik heb er net 70 km opzitten, snelweg met 10 km file bij Amsterdam, dus kon gelijk lekker tussen de auto's door slalommen.
De band geeft in ieder geval goede feedback, kan er verder nog niet veel van zeggen natuurlijk.

We gaan het merken hoe hij het doet.
Ik wilde in ieder geval goede grip in de regen en daar voldoet deze ook aan.
Ook de rest van het plaatje ziet er goed uit (bochten enz), alleen de offroad kwaliteiten zullen niet om naar huis te schrijven zijn, maar de kans dat deze asfaltridder daar komt is niet zo groot :+

Ik denk dat ik volgende week wel weer genoeg kansen krijg om de band in de regen te testen :X

Deze dus:

full


De BW zat op een 10.500 km ik had het niet eens in de gaten maar voor ondertussen 1,67 mm :o Dat is toch even snel op het eind gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Mensen, in de Motoplus staat een oproep naar gebruikerservaringen met de crosstourer. Ik zou zeggen: Mail!

33l8.jpg
 
Ja maar mijn kilometers vallen in het niet bij die van Lukke, die heeft al 95000 kms op zijn Crosstourer. En hij heeft `m vorig jaar augustus gekocht met 10000 op de teller, kan je nagaan...
 
Ja amaai. Ik heb bijna 19000 km in 9 maanden...
De Crosstourer heeft me al gebracht in België (uiteraard), Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië :)
 
In ging bijna toch voor de MPR3 maar gezien het gewicht en wat gesteggel met Frank :+ :+ ben ik voor de Dunlop Roadsmart 2 Trail gegaan.

We gaan het merken hoe hij het doet.
Ik wilde in ieder geval goede grip in de regen en daar voldoet deze ook aan.
Ook de rest van het plaatje ziet er goed uit (bochten enz), alleen de offroad kwaliteiten zullen niet om naar huis te schrijven zijn, maar de kans dat deze asfaltridder daar komt is niet zo groot :+

Ik denk dat ik volgende week wel weer genoeg kansen krijg om de band in de regen te testen :X
Voor zover ik alle prof's mag geloven die er wat intelligents over schrijven zit er voor gewone wegbanden alleen op detail verschil tussen de merken/types. De onderlinge verschillen zijn klein.

Maar ben toch benieuwd welke eigenschappen van de Dunlops bij jou het voordeel kregen.
Michelin was voor mij gewoon vertrouwd na de BW's ellende. Ik wilde deze keer even op zeker spelen.
Ach, volgende zomer komt de volgende wissel al weer in zicht (tenzij de winter weer 4 maanden duurt :( ).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan